Emne - Ledelse av bedriftsrelasjoner og -nettverk - TIØ4345
Ledelse av bedriftsrelasjoner og -nettverk
Om
Om emnet
Faglig innhold
Emnet belyser hvordan bedrifter kan lede relasjoner til andre bedrifter. Kurset starter med en introduksjon til bedriftsrelasjoner og -nettverk, og hvordan disse påvirker bedriftens verdiskaping, innovasjonsevne og produktivitet. To gjennomgående temaer er digitalisering og bærekraft/sirkulær økonomi i industrielle nettverk.
I tillegg gjennomgås følgende tema: 1) Relasjoner til ulike motparter herunder kunder, leverandører, konkurrenter og andre parter. 2) Utvikling av relasjoner over tid. 3) Skaping av tillit og håndtering av konflikter i relasjoner. 4) Ledelse av bedriftens kundeportefølje og leverandørportefølje. 5) Ledelse av nettverk, herunder leverandørnettverk, kundenettverk og innovasjonsnettverk. 6) Strategiprosesser i industrielle nettverk.
Læringsutbytte
Emnets posisjon og funksjon: Emnet er valgfritt i 4. eller 5. årskurs i studieprogrammene MTIØT og MSGLOMAN, og det er obligatorisk i MSPROMAN.
KUNNSKAP
Kandidaten
‒ har avansert kunnskap innenfor ledelse av bedriftsrelasjoner og -nettverk, med spesielle vekt på digitalisering og bærekraft
‒ har inngående kunnskap om fagområdets vitenskapelige teorier og metoder
‒ kan anvende kunnskap på nye områder innenfor fagområdet, f.eks. spesifikk kunnskap om ledelse av kunderelasjoner og -nettverk, spesifikk kunnskap om ledelse av leverandørrelasjoner og -nettverk, spesifikk kunnskap om relasjonsdynamikk, samt spesifikk kunnskap om strategi og kapabilitetsutvikling i bedriftsnettverk
‒ kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i fagområdets historie, tradisjoner og egenart
FERDIGHETER
Kandidaten
‒ kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
‒ kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet ledelse av bedriftsrelasjoner og -nettverk og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
‒ kan bruke relevante metoder for forskning og faglig utviklingsarbeid på en selvstendig måte
‒ kan analysere en bedrift sine viktigste bedriftsrelasjoner, med spesiell vekt på hvordan relasjonene har utviklet seg over tid
‒ kan gjennomføre en sammenliknende litteraturstudie av et sentralt konsept innen fagområdet bedriftsrelasjoner og nettverk
‒ kan diskutere og beslutte hvordan en bedrift kan og bør lede sine bedriftsrelasjoner og -nettverk
GENERELL KOMPETANSE
Kandidaten
‒ kan analysere relevante faglige problemstillinger
‒ kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
‒ kan formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker fagområdets uttrykksformer, gjennom et større skriftlig gruppearbeid med en sammenlignede litteraturstudie
‒ kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet ledelse av bedriftsrelasjoner og -nettverk, både med spesialister og til allmennheten
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, casediskusjoner og gruppearbeid. To oppgaver utgjør totalkarakteren. Oppgave 1 vil telle 50%, og oppgave 2 vil telle 50%. Kurset vil bli undervist på engelsk.
Mer om vurdering
Studentene skal levere to skriftlige gruppearbeid. Disse gir grunnlag for sluttkarakteren i emnet. Begge gruppeoppgavene vektes likt.
Innleveringsfrister kunngjøres ved kursstart.
Det vil bli gitt veiledning.
Ved forbedring av karakter må begge oppgavene gjøres på nytt.
Anbefalte forkunnskaper
TIØ4165 Markedsføringsledelse eller tilsvarende kunnskaper.
Kursmateriell
Oppgis ved semesterstart.
Fagområder
- Teknologiske fag