Meir om sesjonane
Sesjonar Læringsfestivalen digital 2024
Sesjonar Læringsfestivalen digital 2024
Med atterhald om endringar.
Tysdag 19. november 2024
1 Styrket veiledning i praksis
12.00–12.20
Therese Antonsen, Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet
Følger du opp studenter og praksisveiledere i klinisk praksis i forbindelse med din jobb? Mangler du inspirasjon om hvordan studenter og praksisveiledere kan følges opp? Kanskje dette innlegget kan gi deg noen ideer.
Medforfattar: Beate Andre, Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet
2 SAMMEN om studentmedverking
12.30–12.50
Maren Braut, Universitetet i Oslo
Karine Jonsrud Pedersen, Universitetet i Oslo
Vi har gjort oss nokre spennande erfaringar knytt til studentmedverking som vi ønskjer å drøfte med deltakarane på den digitale Læringsfestivalen. Vi er studentar på masterprogrammet i politisk kommunikasjon, og er også tilsette som vitskapelege assistentar i prosjektet SAMMEN om læring, ved Institutt for medier og kommunikasjon på Universitetet i Oslo.
Prosjektet SAMMEN om læring tek sikte på å engasjere og involvere studentar i blant anna forbetring av masterprogramma gjennom emneevaluering og tett kontakt med instituttet. Eit av tiltaka for å styrke studentmedverkinga er aktive studentpanel for kvart masterkull. Panela deltek på møte med representantar frå instituttet og har ansvar for å arrangere faglege samankomstar for studentane ved masterprogramma.
Det siste halve året har vi arbeidd med evaluering av fjorårets studentpanel. Ved å intervjue paneldeltakarane har vi fått djup innsikt i korleis dei har opplevd studentmedverking i praksis. Det viser seg at panelet har fleire fordelar, men òg nokre utfordringar. Eit av problema er at panel-arrangementa berre treffer dei mest engasjerte studentane, og at det er vanskeleg å skape eit større engasjement for studentmedverking. Dette er uheldig fordi eit mangfald av perspektiv vil gagne student- og læringsfellesskapet på masterprogramma. Korleis kan ein då nå breiare ut og involvere ein større del av studentmassen?
Her kan du lese meir om SAMMEN-prosjektet.
3 Fremme studentenes eierskap til læring ved å gi dem medansvar for emnedesign
13.00–13.20
Melanie Magin, Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet
I dette bidraget blir deltagerne kjent med et eksempel hvordan undervisere kan dele ansvaret for emnedesign med studentene og dermed forbedre studentenes ansvar for læring og deres læringsutbytte. Bidraget gir enn innføring i konseptet «studentenes eierskap til læring» og hvordan det kan fremmes gjennom emnedesign.
Ved å bruke eksempelet fra et bachelor-emne om hvordan internett har endret politisk kommunikasjon, viser jeg hvordan studentene fikk mulighet til selv å velge hvilke temaer emnet skulle dekke, samt ansvaret for å utforme og lede undervisningsopplegg og læringsaktiviteter knyttet til disse temaene.
De definerte læringsutbytte til og valgte pensum for sine undervisningsopplegg og utviklet læringsaktiviteter basert på aktiv læring og samarbeidslæring. Som underviser tok jeg rollen som fasilitator ved å veilede og støtte studentene i utviklingen av deres opplegg. Deltagerne får dele sine egne erfaringer med emnedesign og studentenes eierskap til læring samt reflektere over hvordan de kan bruke dette konseptet i sin framtidige undervisning.
4 Møtte godt forberedt i rollen som ansvarlig student – erfaringer med forventningsavklaring i digitale refleksjonsgrupper
13.30–13.50
Ella Marie Heyerdahl, Oslo Nye Høyskole
Evelina Svensson, Oslo Nye Høyskole
I emnet «Kosthold og ernæring for barn» har nettstudenter kortvarig praksis i en lokal barnehage eller skole for å få erfaring med mat og måltider i praksis. Studenter og faglærer møtes i to obligatoriske digitale refleksjonsgrupper i løpet av semesteret. Her skal studentene presentere erfaringer fra praksis, få faglig veiledning og gi hverandre tilbakemeldinger.
For et godt læringsutbytte i refleksjonsgruppene er vi avhengig av godt forberedte studenter som deltar aktivt. Nettstudentene er opptatt av fleksibilitet, og det er viktig at de obligatoriske møtepunktene oppleves nyttige. Begge deler kan være utfordrende å få til.
I denne økta vil vi beskrive hvordan vi har jobbet med dette og vi håper våre erfaringer vil være til inspirasjon for andre.
Du kan lese mer om prosjektet og mikropraksis her.
5 Prøv å spille det digitale refleksjonsspillet ThiGro® via Zoom
14.00–15.00
Sonja Susnic, Oslomet – storbyuniversitetet
Prøv å spille ThiGro® i breakoutroom.
Onsdag 20. november 2024
6 Student-active class with dynamic reference group and group project-based learning
09.00–09.20
Ashkan Jahanbani Ghahfarokhi, Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet
I will share my experience of conducting a student active class, receiving feedback from a dynamic reference group. The reference group assessment and final evaluation of students’ project delivery reflect that the group projects were good learning practices providing opportunity for active learning. I will then invite the participants to a constructive discussion and exchange of ideas and experiences.
7 Å fremme studentmotivasjon gjennom digital omvendt undervisning
09.30–09.50
Helga Fjærvoll, Oslo Nye Høyskole
Mange nettstudenter sliter med ensomhet og frafall, og jeg har derfor valgt å tilby dem digital omvendt undervisning i emnet Utviklingspsykologi. Med selvbestemmelsesteori som teoretisk grunnlag er målet mitt å fremme studentmotivasjon.
Jeg vil presentere webinarrekken og kommer til å dele ett av oppleggene med dere. Ifølge selvbestemmelsesteorien burde man maksimere opplevelsen av påvirkningskraft og valg i studiehverdagen. Undervisningsrekken var derfor frivillig for studentene, som i forkant hadde uttrykt at dette var et ønsket studietilbud.
Studentevalueringen viste høy tilfredshet, og 75 % oppga stor grad av faglig utbytte. Den gjennomsnittlige deltagelsen lå imidlertid på kun 12 %. Kan det forsvares å benytte ressurser på å øke motivasjonen hos en lav andel av studentene? Som merittert underviser ved Oslo Nye Høyskole kjenner jeg at det er sårbart å dele det lave oppmøtet, men jeg vet dette er en problemstilling mange i sektoren kjenner på. Jeg ønsker derfor å benytte sesjonen til å skape et rom for å snakke åpent om utfordringer og muligheter knyttet til deltagelse på synkrone undervisningsaktiviteter.
8 Meistringslæring i eit emne i intro programmering: erfaringar frå andre gjennomføring
10.00–10.20
Guttorm Sindre, Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet
Gabrielle Hansen, Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet
Sesjonen presenterer erfaringar frå andre gjennomføring av eit emne i intro programmering med eit emnedesign basert på meistringslæring. Opplegget bygde vidare på positive erfaringar og studentevalueringar frå den første gjennomføringa i 2023, samstundes som det blei gjort ein del endringar for å betre deler av opplegget som ikkje fungerte heilt som tenkt den første gongen.
Presentasjonen vil ikkje berre fokusere på meistringslæring i programmering, men også invitere til ein diskusjon om korleis dette kan være aktuelt for andre fag, på tvers av disiplinar.
9 Studentaktiv og erfaringsbasert læring på digitale flater
10.30–11.30
Lars Skancke, Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet
Eline Rødsjø, Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet
Denne sesjonen er en praktisk og konkret gjennomgang av hvordan man kan legge til rette for høy grad av studentaktivitet på digitale flater. Som deltaker får du konkrete erfaringer med å være med på ulike aktiviteter og eksempler i Miro og Zoom. Hensikten er å gi eksempler på hvordan læringen kan tilrettelegges og hvorfor vi gjør det på denne måten, samt å invitere til refleksjon over egen undervisningspraksis.