INCLUSCHOOL-lærere på nasjonal konferanse om fagfornyelsen – Formidling – INCLUSCHOOL – Forskning – Institutt for lærerutdanning
INCLUSCHOOL
INCLUSCHOOL-lærere på nasjonal konferanse om fagfornyelsen
INCLUSCHOOL-lærere på nasjonal konferanse om fagfornyelsen
Presentasjon på konferanse
I april 2024 deltok INCLUSCHOOL på Utdanningsdirektoratet sin nasjonale konferanse om fagfornyelsen. Kristin Irene Høybakk Sivertsen og Mia Kvernmoen Simonsen holdt et innlegg om skolens bruk av det profesjonelle læringsfellesskapet i utviklingen av underveisvurderingen.
Lærere, skoleledere og skoleeiere fra hele landet var blant publikum og målet med konferansen var å inspirere til fortsatt arbeid med læreplanverket. Tverrfaglige temaer, profesjonelle læringsfellesskap, verdiløftet og vurdering var blant temaene.
Presentasjonen til Kristin og Mia var en del av temaet vurdering, hvor Henning Fjørtoft ved NTNU først holdt et faglig innlegg om underveis- og standpunktvurdering i LK20 og om fagenes betydning.
Utdanningsdirektoratet ønsket praksiseksempler på vurdering og i innlegget snakket de om hvordan de har jobbet med utvikling av elevsamtalen på Huseby barneskole - AC Møller tegnspråksenter.
Momenter fra presentasjonen:
- kort presentasjon av INCLUSCHOOL-prosjektet
- gjennomgang av elevsamtalen utviklet i samskaping mellom NTNU og Huseby barneskole – AC Møller tegnspråksenter.
- viktigheten av elevsamtalen og å få fram elevenes perspektiv i underveisvurderingen
- eksempler fra praksis: Spørsmål fra elevsamtalen brukt i elevers egne presentasjoner til utviklingssamtale og bruk av kamera for å få frem elevenes stemme.
- veien videre: La erfaringene gjort i INCLUSCHOOL-prosjektet komme hele skolen til gode.