Bruke ARK – Arbeidsmiljø- og arbeidsklimaundersøkelser – ARK
Bruk av ARK
Utvikling av arbeidsmiljø og organisasjonsklima er det viktigste formålet med gjennomføringen av en ARK-prosess. Universiteter og høgskoler som ønsker å bruke ARK må derfor forplikte seg på følgende tre områder:
- Bruk av ARK skal forankres i et samarbeid med vernetjenesten og de tillitsvalgte der det gis tilslutning til bruk av ARK.
- Alle fasene i ARK skal gjennomføres, både forberedelse, kartlegging, utvikling, gjennomføring og evaluering av tiltak.
- Alle data som samles inn gjennom elektroniske spørreundersøkelser skal overføres til forskningsdatabasen ARK Research Platform. Databasen danner grunnlag for sammenligninger over tid ved hver enkelt institusjon og forskning.
Kostnader
ARK forvaltes ved NTNU og driftes etter selvkostprinsippet.
Ved bruk av ARK er det to mulige avtalealternativ:
-
Langsiktig avtale som går over seks år. Det avtales da gjennomføring av ARK to eller tre ganger i avtaleperioden. Ved slik avtale faktureres brukerne av ARK årlig. Det årlige beløpet beregnes ut fra antall ganger ARK skal gjennomføres i avtaleperioden og antall årsverk registrert i DBH. Det legges også inn et fast årsbeløp på kr. 30 000. Oppsigelsestid er ett år.
- Avtale om en enkelt gjennomføring. Prisen er da 5% høyere. Fakturering skjer etter at ARK er gjennomført og rapporter overlevert.
Inngåelse av langsiktig avtale gir anledning til å deltakelse i ARKs brukerforum og å stille med kandidat til ARKs faglige arbeidsutvalg. Brukerforumet består av en representant fra hver av institusjonene med langsiktig avtale. Det faglige arbeidsutvalget består av syv representanter.
Følgende er inkludert i en ARK-gjennomføring:
- Gjennomføring av kartlegging med elektronisk spørreskjema overfor alle ansatte.
- Utarbeidelse av rapporter fra spørreundersøkelsene.
- Maler for gjennomføring av kartleggings- og tiltaksutviklingsmøter.
- Kurs overfor lokale prosjektledere, prosessledere, enhetsledere og verneombud.
- Veiledning overfor lokale koordinatorer/prosjektledere.
- Oppbevaring av data i databasen.
- Gjennomføring av oppssummering og evaluering i en elektronisk spørreundersøkelse overfor ledere og verneombud.
- Mulighet for deltakelse i videreutvikling av ARK gjennom ARKs faglige arbeidsutvalg, brukerforum og ARK-konferansen.
- Mulighet for å delta i faglige nettverk på tvers av institusjonene som bruke ARK.