Previous Page  59 / 222 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 59 / 222 Next Page
Page Background

59

Koordinering av armer/hender:

Barnet slår med den ene hånden på håndryggen av den andre med raskest mulig

frekvens. Begge sider prøves.

Venstre hånd Normal rytme

Hakkete rytme

Svært hakkete

rytme

Kan ikke

utføre

Høyre hånd Normal rytme

Hakkete rytme

Svært hakkete

rytme

Kan ikke

utføre

Barnet klapper i hendene med raskest mulig frekvens.

Normal rytme

Hakkete rytme

Svært hakkete

rytme

Kan ikke

utføre

Koordinering av bena:

Barnet ligger på ryggen. Det skal bøye og strekke hofte og kne på samme ben raskest

mulig. Begge sider prøves. Deretter ligger det på magen, hvor bare kneet skal bøyes/

strekkes hurtigst mulig.

Bøy/strekk,

venstre hofte

Normal rytme

Hakkete

rytme

Svært hakkete

rytme

Kan ikke

utføre

Bøy/strekk høyre

hofte

Normal rytme

Hakkete

rytme

Svært hakkete

rytme

Kan ikke

utføre

Bøy/strekk

venstre kne

Normal rytme

Hakkete

rytme

Svært hakkete

rytme

Kan ikke

utføre

Bøy/strekk høyre

kne

Normal rytme

Hakkete

rytme

Svært hakkete

rytme

Kan ikke

utføre

Nedsatt rytme kan skyldes nedsatt kraft, noe som skal kunne avdekkes i

styrkeprøvene.

I utgangspunktet er elevene disponert for styrkereduksjon pga. synshemmingen,

som virker begrensende når det gjelder å ta seg fritt frem i omgivelsene. Nedsatt

energi i fremdrift har som konsekvens at spensten i muskulaturen går tilbake. I

tillegg, og det er en større årsaksfaktor etter hvert som eleven blir eldre, påvirkes

koordineringsevnen av endringene som skjer på hjernenivå, i form av rigiditet.