Previous Page  115 / 222 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 115 / 222 Next Page
Page Background

115

handling samtidig, strammes muskulaturen generelt og lokalt omkring nettopp leddet

hvor man vil opparbeide bedre bevegelseskapasitet. Det er m.a.o. viktig å ha klarhet

i målsetningen med aktiviteten, som nettopp er å oppøve leddets evne til å beveges

maksimalt for å ha muligheter for større bevegelsesvariasjon i andre aktiviteter.

Når det er sagt, er det jo ikke slik at man ikke tøyer ut innenfor andre rammer for

aktivitet, eller at man f.eks. ikke driver med koordinering innenfor tøyningsøvelser.

Kroppsfunksjoner går over i hverandre, men for oversiktens skyld er det greit med

inndeling i kategorier. Nedenfor følger noen eksempler på aktiviteter som ivaretar

både uttøyning og styrke/koordinering:

Ill: ALE Ill: OBL

Øvelsene på alle illustrasjonene har et tøyningselement, og inngår i en

bevegelseskjede med kraftinnsats.

Ill: ALE

Ledet aktive bevegelser

Dette er bevegelser hvor barnet/ungdommen selv beveger seg, men hvor en

medhjelper deltar for å assistere med enkelte deler av bevegelsen, som kan være

vanskelig tilgjengelig for den som utfører handlingen. Som regel gjelder det den siste

delen av en bevegelse, hvor muskulaturen holder igjen eller dreier bevegelsen i en