

115
handling samtidig, strammes muskulaturen generelt og lokalt omkring nettopp leddet
hvor man vil opparbeide bedre bevegelseskapasitet. Det er m.a.o. viktig å ha klarhet
i målsetningen med aktiviteten, som nettopp er å oppøve leddets evne til å beveges
maksimalt for å ha muligheter for større bevegelsesvariasjon i andre aktiviteter.
Når det er sagt, er det jo ikke slik at man ikke tøyer ut innenfor andre rammer for
aktivitet, eller at man f.eks. ikke driver med koordinering innenfor tøyningsøvelser.
Kroppsfunksjoner går over i hverandre, men for oversiktens skyld er det greit med
inndeling i kategorier. Nedenfor følger noen eksempler på aktiviteter som ivaretar
både uttøyning og styrke/koordinering:
Ill: ALE Ill: OBL
Øvelsene på alle illustrasjonene har et tøyningselement, og inngår i en
bevegelseskjede med kraftinnsats.
Ill: ALE
Ledet aktive bevegelser
Dette er bevegelser hvor barnet/ungdommen selv beveger seg, men hvor en
medhjelper deltar for å assistere med enkelte deler av bevegelsen, som kan være
vanskelig tilgjengelig for den som utfører handlingen. Som regel gjelder det den siste
delen av en bevegelse, hvor muskulaturen holder igjen eller dreier bevegelsen i en