9
De Utrolige Årene
God utviklingsstøtte fra nære voksne kan forebygge utvikling av negativt
samspill og atferdsvansker hos barnet på lengre sikt. Første del av program-
met handler om å bygge gode relasjoner mellom barn og foreldre, gjennom
barnestyrt lek og hvordan foreldre kan øve seg på å gi utviklingsstøtte i
forhold til begrepsutvikling, emosjonskompetanse- og emosjonsregulering
og i forhold til sosiale ferdigheter. Andre temaer er hvordan det å ha gode
daglige rutiner, samt gi gode beskjeder og gi proaktiv støtte i overganger
kan forebygge at vanskelige situasjoner oppstår og sikre et godt samarbeid
med barnet. Videre er det fokus på hvordan det å ha gode daglige rutiner,
samt gi gode beskjeder og gi proaktiv støtte i overganger kan forebygge at
vanskelige situasjoner oppstår og sikre et godt samarbeid med barnet. På
slutten av programmet lærer foreldre hvordan de kan møte negativ atferd
hos barnet ved bruk av konsekvenser, overse oppmerksomhetssøkende
negativ atferd og bruk av strategier for å roe seg ned ved aggressiv eller
utagerende atferd.
Foreldreprogram for skolealder 6-12 år
Programmet består av 14-22 ukentlige møter (avhengig av om det er et
forebyggende tiltak eller behandlingstiltak) og tar sikte på å styrke fer-
digheter hos foreldre som har barn i alderen 6-12 år. Det bygger på samme
prinsipper som er beskrevet i programmet for førskolebarn, men med til-
pasninger av tema i forhold til eldre barn.
Alle foreldre som deltar på foreldreveiledningskurs mottar
boken «De Utrolige Årene»- En foreldreveileder av Carolyn
Webster-Stratton. Boken brukes aktivt under kurset