Table of Contents Table of Contents
Previous Page  5 / 16 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 5 / 16 Next Page
Page Background

5

De Utrolige Årene

DUÅ er ett av tiltakene som nevnes i rapport 2011:1 «Bedre føre var..:

Helsefremmende og forebyggende tiltak og anbefalinger fra Folkehelsein-

stituttet.» DUÅ er foreslått som tiltak i barnevernet i NOU 2012: nr. 5

«Bedre beskyttelse av barns utvikling»

DUÅs foreldreprogram er vurdert i den nettbaserte kunnskapsbasen

Ungsinn.no

som et dokumentert virksomt tiltak mot atferdsvansker hos

barn i alderen 3-8 år. Nasjonale faglige retningslinjer fra Helsedirektoratet

(2014); «ADHD/hyperkinetisk forstyrrelse- nasjonal retningslinje for utred-

ning, behandling og oppfølging» foreslår De Utrolige Årene som tiltak for

barn med ADHD i førskolealder og for barn med ADHD og/eller atferdsvan-

sker i skolealder.

Barn med atferdsvansker

Atferdsvansker hos barn viser seg oftest som grenseutprøvende atferd,

trass og vansker med emosjonell regulering, spesielt regulering av frus-

trasjon og sinne. Barn med atferdsvansker har ofte sammensatte vansker.

Det vil si at atferdsvanskene kan opptre sammen med språk -og lærevan-

sker, hyperaktivitet/konsentrasjonsvansker og internaliserte vansker, ek-

sempelvis tristhet. Barn som har levd under mangelfulle omsorgsrammer

og/eller opplevd traumer kan og så vise atferdsproblemer. Når et barn har

alvorlige atferdsvansker, er det viktig å gjøre god kartlegging og utredning,

både av barnet selv og deres familie /-nærmiljø for å få en god forståelse av

hva som forårsaker og opprettholder barnets vansker. Barn med alvorlige

atferdsvansker vil ofte ha behov for flere og forskjellige typer behandling-

stiltak.

De nære voksne rundt et barn med atferdsvansker, foreldre og ansatte

i skole, SFO/AKS eller barnehage, vil ofte oppleve det vanskelig å møte

barnet på gode og støttende måter og det er lett å komme inn i negative

samspillsmønstre. Et barn med atferdsvansker vil ofte oppleve seg mast på

og irettesatt og står i fare for å utvikle et negativt selvbilde. Svært mange av

disse barna strever også i sosialt samspill med andre barn.