14
De Utrolige Årene
SKOLE- OG BARNEHAGE-
PROGRAMMET
Dette programmet retter seg mot barn i alderen 3-8 år, er et universalfore-
byggende program som kan gis til alle ansatte i barnehager eller småskole
(1-3 trinn), og SFO. Ved tilpasninger kan det også utvides til å gjelde 4-7
trinn. Temaene det jobbes med i dette programmet er hvordan skape gode
relasjoner lærer –elev, hvordan få til et godt samarbeid mellom skole/
barnehage og hjem. Dette er en rød tråd i hele programmet. De andre
temaene er rettet inn mot å lede en større gruppe barn(klasseledelse);
gjennom å bruke proaktive strategier for å forebygge atferdsvansker, ved å
forstå viktigheten av den voksnes bruk av oppmerksomhet, oppmuntring og
ros, og forstå hvordan man kan skape motivasjon ved bruk av belønning og
hvordan man kan håndtere negativ atferd i klasserommet ved påminning/
omdirigering og bruk av konsekvenser. Videre er det også fokus på å gi
støtte og hjelp til barns utvikling av emosjonell egen-regulering, utvikling
av sosiale ferdigheter og ferdigheter i problemløsning.
Selv om dette er et universalforebyggende program vil de som deltar også
få kompetanse til å arbeide med barn som har utviklet atferdsvansker i
gruppen, eksempelvis gjennom å lage og bruke utviklingsplaner for det
enkelte barn. De ansatte samarbeider tett med foreldrene i utviklingen av
slike planer.
Grunnopplæring i programmet innebærer 6 hele kursdager/workshops
med ca 1 måneds mellomrom mellom hver kursdag, og oppfølging
underveis gjennom hele programmet. Opplæring i programmet tilbys som
oftest av gruppeledere i programmet ansatt ved PPT eller annen kommu-
nal instans. For å kvalitetssikre og vedlikeholde programmet skal skolen/
barnehagen motta minimum 7 veiledninger i etterkant av grunnopplæringen.
Alle deltakerne får boken” Hvordan fremme barns sosiale
og emosjonelle kompetanse” av Carolyn Webster-Stratton,
og boken brukes aktivt under hele workshopserien