15
De Utrolige Årene
HVORDAN KOMME I GANG MED
DE UTROLIGE ÅRENE?
For å gå i gang med ett eller flere av programmene, må enheten der en
arbeider søke om å få etablere programmet i sin organisasjon. Det er
viktig at etableringen av programmene er godt forankret i enhetens ledelse.
For detaljert informasjon og søknadsskjema, vises det til
dua.uit.noMed
utgangspunkt i innsendt søknad, vil DUÅs implementeringskontor ved
RKBU Nord, UiT vurdere om enheten som søker innfrir krav til å kunne
etablere programmet. Herunder ligger også vurderinger om enheten har
avsatt tilstrekkelige med ressurser til drift av grupper og medfølgende
veiledning. Dersom søknaden godkjennes, tilbys organisasjonen kontrakt
om samarbeid angående ett eller flere program. Deretter tilbys de ansatte
som skal være gruppeledere opplæring /workshop i det aktuelle DUÅ- pro-
grammet. Etter gjennomført workshop (3 dager) kan man gå i gang med
grupper under regelmessig veiledning. DUÅ anbefaler oppstart av grupper
kort tid etter endt workshop. Etter oppstart av egne grupper og så lenge
man er aktiv som gruppeleder i DUÅ, vil man motta veiledning av enten en
DUÅ- veileder eller en mentor.
Ved etablering og oppstart av et DUÅ-program, vil organisasjonen få tilgang
til en oppstartspakke. Denne inneholder gruppeledermanual og vignetter
tilhørende programmet, posters og det materiellet som måtte tilhøre det
enkelte program. For barneprogrammene innbefatter dette også et helt
dukkesett á 6 dukker. Så lenge en organisasjon tilbyr programmer fra DUÅ,
vil den ha tilgang til materialet og få oppdateringer hvis det er aktuelt.
For informasjon om gruppelederworkshops vises det til
dua.uit.no.Det
arrangeres jevnlig workshops innen de ulike programmene og disse holdes
av en mentor i det aktuelle DUÅ programmet.
Mens universalforebyggende tiltak foregår i barnehage, skole/SFO/AKS
eller helsestasjon, familiesentra, vil de forebyggende indikerte gruppene
gis i kommunale tjenester som PPT, barnevern, familiesentra etc., - og
gjerne i et samarbeid mellom flere kommunale enheter.