12
De Utrolige Årene
Målet med Dinosaurskole i smågruppe er å styrke barnas emosjonelle- og
sosiale kompetanse, evne til selvregulering, samt styrke barnas selvbilde
og opplevelse av mestring. Barna øver på å gjenkjenne og forstå følelser
hos seg selv og andre, ta andres perspektiv, utvikle bedre ferdigheter i
forhold til problemløsning og konflikthåndtering, samt sinnemestring og
selvkontroll. Barna øver også på sosiale ferdigheter som å lytte, spørre, ta
hver sin tur, dele, bytte, hjelpe og samarbeide. Det øves også på å bedre
impulskontroll som å kunne vente og ta tur, og det å kunne konsentrere seg
om oppgaver og aktiviteter over tid.
En øver på de ulike ferdighetene gjennom samtale omkring videoklipp,
gjennom lek og øvelser, bruk av store hånddukker, og ved tilrettelagte
aktiviteter knyttet til de ulike temaene. Barna har også hjemmeoppgaver
mellom hver samling som de skal gjøre sammen med foreldrene.
Barnas dagtilbud; barnehage eller skole, inviteres også til et samarbeid
omkring det aktuelle barnet i løpet av gruppeløpet og får jevnlig informasjon
om temaene det jobbes med på Dinosaurskolen og i foreldregruppen.
Dinosaurskole i klasserom, SFO og barnehage
3-8 år
Dette er et universalforebyggende tilbud som benyttes i ordinære barne-
grupper enten i 1. – 3. klasse, i SFO/AKS eller i barnehage. For å kunne
starte opplæring, må hele skolen m/SFO/AKS eller hele barnehagen allere-
de ha implementert DUÅs skole- og barnehageprogram.
Formålet med programmet er styrke barns sosiale- og emosjonelle kom-
petanse, utvikle gode venne- og problemløsningsferdigheter, fremme
selvregulering, samt å forebygge negativt samspill og mobbing. Program-
met inneholder ca. 60 samlinger, som settes inn på den ordinære ukepla-
nen for klassen/gruppen. Programmet kan gjennomføres som to samlinger
per uke over ett år eller som en samling per uke over to år. Hver samling
er på ca. 45 minutter for de eldste barna og inneholder sirkelsamling i
stor gruppe og smågruppeaktiviteter hver gang. Lengden på samlingene
tilpasses hvilke aldersgruppe programmet benyttes i. Tilbudet gjennom-
føres i en variert og lekende arbeidsform; der bruk av store hånddukker,
videoklipp, konkrete øvelser og rollespill, tilrettelagte spill og leker, samt
samarbeidsaktiviteter for foreldre-barn er sentrale elementer i konseptet.
Hver samling ledes av to lærere/gruppeledere. I tillegg vil gruppene gjerne
trenge støttepersoner både i sirkelsamlingen og i smågruppene.