del 1 | bakgrunn for studien
17
1.2. LIVSKVALITET HOS UNGE I
BARNEVERNINSTITUSJONER
Nanna Sønnichsen Kayed & Thomas Jozefiak
Som nevnt innledningsvis i rapporten har denne
forskningsstudien til formål å danne et bredt
bilde av hvordan ungdommer som er plassert i
barneverninstitusjoner har det. Med utgangspunkt i
tankegodset fra positiv psykologi er vi opptatt av disse
ungdommenes styrker og ressurser, og om de selv
opplever at de har det bra. Hos ungdom er livskvalitet
definert som en subjektiv opplevelse av velvære
(«well-being») og fornøydhet som ungdommen selv
evaluerer ut fra sine egne livserfaringer (Mattejat
& Remschmidt, 1998). Livskvalitet konseptet
består delvis av positive og negative følelser
knyttet til helse og ulike livsdomener, i tillegg
til en emosjonell tilstand som bestemmes ut fra
personlighetstrekk og temperament (Jozefiak,
Larsson, Wichstrøm, Wallander, & Mattejat, 2010).
I barnevernsammenheng bør livskvalitet være et
viktig mål, da det står sentralt i barnevernets arbeid
å identifisere barnas styrker, øke motstandsdyktighet
og prososial atferd. Dette er faktorer som henger tett
sammen med livskvalitet.
Ettersom flere unge i barnevernsinstitusjoner ser ut til
å ha dårligere psykisk helse enn normalpopulasjonen
(Egelund & Lausten, 2009; Ford et al., 2007; Iversen
et al., 2008; Kjelsberg & Nygren, 2004), trenger dette
ikke nødvendigvis å bety at ungdommene har dårlig
livskvalitet. Dette fordi psykiske lidelser og livskvalitet
er nært beslektede og delvis overlappende, men ikke
identiske begreper og dermed måler ulike fenomener
(Bastiaansen, Koot, & Ferdinand, 2005; Jozefiak,
Mattejat, & Remschmidt, 2012). Subjektiv livskvalitet
er avhengig av mange faktorer, både medfødte
disposisjoner, sårbarheter, potensialer, ressurser
og andre beskyttende faktorer hos ungdommen,
samt hvordan hver enkel ungdom blir møtt av
institusjonsmiljø, skole, annet fagpersonell, personlig
nettverk og opprinnelsesfamilie. Denne dynamikken
gjør at ungdommene kan ha ulike utviklingsforløp
(Sameroff, 2009) og ulike subjektive erfaringer.
Dessverre mangler det forskning på livskvalitet i
barnevernsektoren. Den subjektive komponenten
knyttet til en persons livskvalitet (Holte et al.,
2014; WHO, 1994) har ikke vært gjenstand for den
samme oppmerksomheten som for eksempel
psykososiale problemer (Jud, Landolt, Tatalias,
Lach, & Lips, 2013; Prosser & Corso, 2007). Vi har
kun funnet 7 artikler som tar for seg livskvalitet hos
ungdommer i barnevernet (Buttner, Petermann,
Petermann, & Rucker, 2011; Carbone, Sawyer,
Searle, & Robinson, 2007; Carroll, Duffy, & Martin,
2014; Damnjanovic, Lakic, Stevanovic, & Jovanovic,
2011; Damnjanovic et al., 2012; Davidson-Arad, 2010;
Van Damme-Ostapowicz et al., 2007). To av disse
(Damnjanovic et al., 2011; Damnjanovic et al., 2012)
var basert på det samme barnevernsmaterialet,
noe som reduserer antallet studier til 6. To av disse
studiene hadde svært små utvalg (N=84 og N=30)
(Buttner et al., 2011; Davidson-Arad, 2010), noe
som begrenser generaliserbarheten i resultatene.
Samlet sett viser resultatene fra disse 6 studiene
at barn i barnevernet har dårligere livskvalitet enn
barn i normalbefolkningen. Av de seks studiene vi
har funnet, er det kun 3 som tar for seg livskvalitet
hos barn som er plassert i barneverninstitusjoner
spesielt (Carroll et al., 2014; Damnjanovic et al., 2012;
Davidson-Arad, 2010). Kun to av disse studiene er
direkte sammenlignbare med vår studie:
• Damnjanovic et. al (2011, 2012) sammenlignet
216 barn og unge i fosterhjem og
barneverninstitusjoner i Serbia med
normalbefolkningen ved hjelp av instrumentet
Pediatric Quality of Life Inventory v.4 (PedsQLTM)
(22). Barna som bodde i barneverninstitusjoner
rapporterte signifikant dårligere livskvalitet
enn de som bodde i fosterhjem eller i biologisk
familie.
• I kontrast er det gjort en skotsk studie av Carroll
et al. (2014) der man ikke fant noen signifikante
forskjeller i livskvalitet mellom ungdommer som
bodde i barneverninstitusjoner og en kontroll
gruppe.
I disse to studiene ble det ikke brukt voksen
som sekundær informant for å gi et supplerende
perspektiv i tillegg til ungdommens perspektiv. Det
er velkjent fra livskvalitetsforskning at det kan være
stort sprik mellom ungdommenes selvrapport og
de voksens sekundær rapport avhengig av gruppen
man studerer, f.eks. om man studerer den generelle
ungdomsbefolkningen eller en klinisk populasjon,
og hvilken klinisk populasjon man studerer (Holte et
al., 2014). Selvrapport kan påvirkes av alder, psykisk
sykdom eller en for positiv selv-evaluering (Owens,
Goldfine, Evangelista, Hoza, & Kaiser, 2007). Voksne
som sekundær informanter kan også påvirkes av flere
faktorer, som for eksempel depresjon hos mor (Davis,
Davies, Waters, & Priest, 2008). I barnevernfeltet kan
problemet med foreldre som sekundær informanter
være enda mer komplisert, ettersom biologiske
foreldre eller fosterforeldre ikke alltid er tilgjengelige
eller passende som informanter (Prosser & Corso,
2007). Det mangler derfor forskning der reliable
mål på livskvalitet er rapportert av ungdommer
i barnevernet, og så vidt vi vet finnes det ingen
studier der ansatte på institusjonen har blitt brukt
som sekundær informanter. Davidson-Arad (2010)
illustrerte utfordringer knyttet til det å bruke multi-
informanter i forskning på livskvalitet hos barn i