Galgeberget i Steinberget – Digital guide – Samisk byvandring
-
Samisk byvandring
- Om prosjektet Samisk byvandring
-
Digital guide (for mobiltelefon)
- Stopp 1: De gamle samiske navnene på Nidelva
- Stopp 2: Døvstummeinstitutet i Trondhjem, Bispegata 9b
- Stopp 3: Snøfrid Svåsedatter, ved Erkebispegården
- Stopp 4: “Hestestallen”, ved Domkirkegården
- Stopp 5: Tabernaklet, Vår frues gate 2
- Stopp 6: Funn av samisk skje, Søndregate
- Stopp 7: Landsmøtet 1917, Metodistkirka, Krambugata 6
- Stopp 8: Hotel Standard, Brattørgata 3
- Stopp 9: Hotell Gildevangen/Bondeheimen, Søndre gate 22b
- Stopp 10: Samemisjonen, Kongens gate 14b
- Stopp 11: Anders Porsanger, Hospitalskirka, Kongens gate 70a
- Stopp 12: Elen Skum, Tukthuset, Kongens gate 85
- Stopp 13: Galgeberget i Steinberget
- Nettside (videre lesning)
Samisk byvandring
Samisk byvandring
Byvandring gjennom samisk historie i Trondheim
Galgeberget i Steinberget
Galgeberget i Steinberget
Last ned teksten som lydfil (mp3)
Galgeberget ligger helt vest for Ilevollen oppunder Steinberget. Her var det vanligste retterstedet i Trondheim, stedet hvor dødsdømte ble henrettet. Fram til slutten av 1600-tallet kunne folk bli dømt til døden for trolldom og hekseri. Den siste som ble henrettet for hekseri i Trondheim, døde her 12. oktober 1674. Hun het Kirsten Iversdatter, og ble kalt “Finn-Kirsten”. Finn var datidas norske ord for same, og derfor vet vi at Kirsten var same. Kirsten Iversdatter ble kjørt fra fengselet under bevoktning, bundet fast til en stige med tau som var blitt brukt til å torturere henne, og veltet inn i et stort bål. Kirsten ble brent til døde, og mange mennesker møtte opp for å se på.
Kirsten Iversdatter, Finn-Kirsten, var en svært fattig samisk kvinne som vandret omkring i de norske bygdene i Gauldalen, og andre steder. Hun ble først arrestert og dømt for andre saker enn trolldom, men etter hvert tilstod hun pakt med Djevelen. Vi vet ikke veldig mye om bakgrunnen hennes, men hun vandret sammen med andre og tagg til livets opphold. Kirsten Iversdatter hadde skremt folk med trusler hvis hun ikke fikk det hun ba om. Kanskje utførte hun magi mot betaling. Det var marked for slike tjenester, og nordmenn trodde spesielt samer var kyndige i slikt.