Program 2022

Program 2022

Program måndag 9. mai

 

10.00–10.15
Opning

(rom R1)

Musikk ved
Strindens Promenade Orchester

Marit Reitan
Prorektor for utdanning ved Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet
 
10.15–11.00
Hovudinnlegg: Crossing the Chasm

(rom R1)

Gilly Salmon, Education Alchemists 

Meir om innlegget

 
11.00–11.15
Posterpitch

(rom R1)

Meir om posterane

 
11.15–11.30
Pause med kaffe og frukt
 
11.30–12.15
Parallellsesjon 1
Sesjon 1A (rom R1)

Q&A with Gilly Salmon
Gilly Salmon, Education Alchemists

Sesjon 1B (rom R2)

Lärarutbildares professional agency i att främja digital kompetens i lärarutbildningen
Ilka Nagel, Høgskolen i Østfold

Perspectives of faculty members on the use of learning technologies
Anna Mavroudi, Universitetet i Oslo
Leif Martin Hokstad, Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet

Sesjon 1C (rom R5)

Vurdering til læring ved bruk av  praksismappe og praksisseminar som nye vurderingsformer
Kristine Helen Korsnes, UiT – Norges arktiske universitet

Akademiske skriveferdigheter og formativ vurdering 
Pål Anders Opdal, UiT – Norges arktiske universitet
Ingrid Cathrin Nordli, UiT – Norges arktiske universitet

Sesjon 1D, rundeborddiskusjon (rom R4)

Er MOOC død? Lenge leve MOOC! Er vi tilrettelagt for å møte fleksibel undervisning? 
Halvdan Haugsbakken, Høgskolen i Østfold

 
12.15–13.15
Lunsj
 
13.15–14.00
Parallellsesjon 2
Sesjon 2A (rom R5)

Collaborative Online International Learning (COIL) som metode for  bærekraftig mobilitet i høyere utdanning
Unni Jenssen, Lovisenberg diakonale høgskole
Hilde Sundfær, Lovisenberg diakonale høgskole
Ida Voss Hestvold, Lovisenberg diakonale høgskole

SPOC (lite, lokalt nettstudie) som læringsmetode
Marianne Hagelia, Høgskolen i Østfold

Sesjon 2B (rom R9)

Formative epistemic intervention strategies in MOOC discussion forums
Ammar Bahadur Singh, Høgskolen i Østfold

Finnes det en «riktig» karakter? En studie av sensurveiledning i bachelorstudiet
Vidar Gynnild, Noregs teknisk-naturvitskaplege universitetet

Sesjon 2C (rom R1)

Læring for voksne – en bro mellom tidligere erfaringer og ny kunnskap
Kjersti Grosvold Maudal, VID vitenskapelige høgskole
Aleksandra Sæheim, VID vitenskapelige høgskole

Studentaktiv samarbeidslæring på tvers av ulike profesjonsutdanninger – til barn og unges beste
Ragnhild Evensen, Universitetet i Sørøst-Norge
Eva Lill Fossli Vassend, Universitetet i Sørøst-Norge
Cecilie Torvik, Politihøgskolen

Sesjon 2D (rom R2)

Merittering
Reidar Lyng, Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet

Sesjon 2E, rundeborddiskusjon (rom R4)
Redesign av undervisning – hva, hvorfor, hvordan?
Ingeborg Amundrud, Høgskolen i Innlandet
Bente Knippa Vestad, Høgskolen i Innlandet

 
14.00–14.15
Pause
 
14.15–15.00
Parallellsesjon 3
Sesjon 3A (rom R1)

Hva gjør at (medisin)studenter opplever at de lærer fra veiledning i møte med pasienter?
Cathinka Thyness, Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet

Studenters erfaringer med gruppeavtale: «Vi fulgte avtalen, men vi brukte den ikke»
Marte Sørtveit Mørkve
, Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet
Iselin Grav Aakre, Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet

Sesjon 3B (rom R2)

Improving students’ skills on sustainability through workshops
Hanna Knuutila, Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet
Vanja Buvik, Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet

Kobling mellom matematikk og ingeniørfag: basis for mestring
Lars Lundheim, Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet
Morten Nome, Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet

Meir om sesjon 3B

 
Sesjon 3C (rom R5)

Medstudentvurdering av laboratorierapporter som læringsfremmende tiltak
Lene Østby, Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet

Digital versus fysisk studentaktiv samlæring; bidrar før- og etter-tester til læring? Endringer når læringsaktiviteter blir digitale?
Kristin Solum Steinsbekk, Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet
Eli Kjøbli, Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet

Sesjon 3D (rom R9)

Masterstudenter i naturfagdidaktikk – erfaringer fra samarbeid med arbeidslivet om temaet bærekraftig utvikling i havet
Hilde Ervik, Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet

Utdanning av fremtidens endringsagenter
Anita Nordeng Jakobsen, Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet
Eirin Marie Skjøndal Bar, Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet

Sesjon 3E, rundeborddiskusjon (rom R90)

Læringsanalyse for målrettet innsats på emnenivå
Vidar Gynnild, Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet

 
15.00–15.30
Postervandring med kaffe og noe søtt

Meir om posterane

 
15.30–16.00
Utstillarseminar

Meir om utstillarane

 
16.00–16.15
Pause
 
16.15–17.00
Parallellsesjon 4
Sesjon 4A (rom R1) 

Hvordan kan universitetsstudenter lære sammen i digital undervisning?
Martha Kjølseth, Universitetet i Sørøst-Norge

Når digital undervisning fungerer bedre enn i klasserommet – En refleksjon
Aleksandra Sæheim, VID vitenskapelige høgskole

Sesjon 4B (rom R5)

Bruk av spill for å inspirere og engasjere studenter til å lære kritisk tenkning
Marianne Molin, Oslomet, Oslo nye høyskole
Ida-Kristin Ørjaseter Elvsaas, Oslomet

Hvorfor og hvordan kan man bruke spill som studentaktiv undervisning?
Iselin Grav Aakre, Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet
Kjersti Kleveland, Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet

Sesjon 4C (rom R2) 

Video som studentaktiv og læringsintegrerende arbeidsmetode i lærerutdanningen
Tonje Stenseth, Universitetet i Sørøst-Norge

Videolekser som ressurs for styrking av veiledning og tilbakemeldingskultur, nett- og samlingsbaserte studier i grunnskolelærerutdanningene
Morten Oddvik, Universitet i Sørøst-Norge
Rakel Rohde Næss, Universitet i Sørøst-Norge

Sesjon 4D, rundeborddiskusjon (rom R90)

Fellesemner og multicampusemner, noe mer enn felles avsluttende eksamen?
Guri Sivertsen Korpås, Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet
Magnus Strøm Kahrs, Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet

 

 
19.00–23.00
Festivalkveld på Studentersamfundet med middag og underhaldning
 

Program tysdag 10. mai

 

09.00–09.45

Hovudinnlegg: Ensuring quality assessment practices under the two-evaluator law

(rom R1)

Sehoya Cotner, University of Bergen
Yael Harlap, University of Bergen

 

Meir om innlegget

 
09.45–10.00
Pause 
 
10.00–10.45
Parallellsesjon 5
Sesjon 5A (rom R5)

Kulturelt etterslep i digital samhandling – et kåseri om Herdis sin første undervisningsdag
Anne Hirrich, KBT fagskole

Hvordan kan coaching bidra til faglig og personlig utvikling hos nye studenter?
Carina Johansson Nyvoll, Høyskolen Kristiania

Sesjon 5B (rom R9)

Aktiv profesjonsutvikling i en virtuell verden
Hege Merete Somby, Høgskolen i Innlandet
Bård Gunnerud, Høgskolen i Innlandet

Studentene som fasilitatorer i kommunikasjonstrening på utviklingssamtalen i VR
Åshild Vassend Holm, Høgskolen i Innlandet
Eloisa F. A. Michaelsen, Høgskolen i Innlandet

Sesjon 5C (rom R1)

Webinar som vurderingsform
Ida Serneberg, Lexolve / Jönköping University

Samstemt undervisning i praksis ved bruk av Teams 
Johan Kristian Andreasen, Universitetet i Agder
Ingvild Bergan, Universitetet i Agder
Petter Mathisen, Universitetet i Agder

Sesjon 5D, rundeborddiskusjon (rom R90)
Hvordan kan studenter og ansatte samarbeide om emneutvikling? Erfaringer fra et Students as Partners-prosjekt 
Trine Højberg Andersen, Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet
Guri Sivertsen Korpås, Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet

Sesjon 5E, workshop (rom R2) 
Jakten på avvikene: Studentaktiv undervisning innen kvalitetssikring. Hvordan utnytte potensialet i innovative læringsarealer?
Ina Møller, Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet
Kristin Solum Steinsbekk, Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet

 
10.45–11.15
Pause med kaffe og frukt
 
11.15–12.00
Parallellsesjon 6
Sesjon 6A (rom R9)

Studenter som partnere fra studenters perspektiv
Lars Martin Myhre, bioCEED
Jørund Johansen, bioCEED

Virtuelle refleksjonsgrupper med studenter ved master i avansert klinisk sykepleie, spesialisering allmennsykepleie
Jofrid Høybakk, Lovisenberg diakonale høgskole

Sesjon 6B (rom R1)

MOOC-modellen fra Høgskolen i Østfold – et rammeverk for å skape god nettbasert undervisning
Magnus Nohr, Høgskolen i Østfold

MOOC om MOOC – et prosjekt om nettundervisning og å lage fleksible nettbaserte undervisningsopplegg
Halvdan Haugsbakken, Høgskolen i Østfold

Sesjon 6C (rom R5) 

Profesjonell utvikling hos veiledere med 360°-video og virtual reality
Ingvild Bergan, Universitetet i Agder
Johan Kristian Andreasen, Universitetet i Agder
Petter Mathisen, Universitetet i Agder
Stein Erik Skaar, Universitetet i Agder

«Digital treningsveiledning og refleksjon» – om videosnutter og -dagbok i høyere utdanning
Lars Erik Braaum, Høyskolen Kristiania

Sesjon 6D (rom R2)
Hvordan vurdere multimodale arbeidskrav?
Maria Skotte Wasmuth, Universitetet i Agder
 
 
12.00–13.00
Lunsj
 
13.00–13.45
Parallellsesjon 7
Sesjon 7A (rom R1)

Eksemplets makt og utprøving – hvordan skape et rom for å endre undervisningsmetodikk?
Oddlaug Marie Lindgaard, Nord universitet
Bjørg Riibe Ramskjell, Nord universitet
Kaspar Bredahl Rasmussen, Nord universitet

Studentaktiv læring og vurdering i «store» grunnlagsemner; Hvordan få med oss alle?
Anita Nordeng Jakobsen, Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet
Kristin Solum Steinsbekk, Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet 

Sesjon 7B (rom R5)

Hvordan kan vurdering fremme læring hos studenter i høyere yrkesfaglig utdanning?
Siri Rutlin Harildstad, Noroff fagskole

Vurdering for læring – fra labrapport til sertifisering av mikroskopiferdigheter
Pernille Bronken Eidesen, Universitetet i Oslo

Sesjon 7C (rom R9)

Learning the Lachman test – a pilot study comparing traditional teaching and video-based instruction
Håvard Søiland, Stavanger universitetssjukehus, Universitetet i Bergen

Hvordan fremme aktiv deltakelse i programmeringsforelesninger (digitale og fysiske) med opptil 500 studenter?
Fanny Skirbekk, Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet

Sesjon 7D (rom R8)

En hurtigtast til gode vurderinger? Erfaringer med bruk av programvare for hurtigsvar i digital vurderingspraksis
Sonja Nygaard-Joki, Høgskolen i Østfold

Overgangen til blandet læring og porteføljevurdering: erfaringer fra et programmeringskurs på tvers av flere campus
Majid Rouhani, Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet

Sesjon 7E, workshop (rom R2) 

OLA: Historien om studenters samskapingsprosess mot et felles læringsmiljø
Hanne Viken, Universitetet i Sørøst-Norge
Stine Bergman Olsson, Universitetet i Sørøst-Norge

 
 
13.45–14.15
Pause med kaffe og noe søtt
 
14.15–15.00
Hovudinnlegg: På spaning efter læring

(rom R1)

Katarina Winka
Umeå universitet

Meir om innlegget

 
15.00
Slutt Læringsfestivalen 2022