PPU deltid – Praksis i lærerutdanningene – Institutt for lærerutdanning
Praksis i PPU deltid
Praksis i PPU deltid
Praksis i praktisk-pedagogisk utdanning deltid (FPPU) har et omfang på 12 uker, fordelt over minst 60 arbeidsdager i skolen. Studenten tar selv kontakt med aktuelle skoler for å avtale praksisplass og praksislærer, før ILU formaliserer avtalen med skolen. Praksisopplæringen fordeles mellom grunnskolens trinn 5–10 og videregående opplæring. I andre studieår skal studentene jobbe med et forsknings- og utviklingsprosjekt (FoU) som kobles opp mot praksis.
Praksis i PPU deltid
Praksis i PPU deltid
I løpet av de to studieårene skal studenten gjennomføre minst 60 arbeidsdager veiledet praksis. I tillegg til å planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning, forventes det at studenten deltar på skolens øvrige møter og samarbeidstid og gjennomfører tilnærmet fulle arbeidsdager i praksis. Dersom studenten allerede er ansatt ved en skole, bør minst 50% av praksis gjennomføres ved en annen skole enn egen arbeidsplass. Ved praksis på egen arbeidsplass må studenten ta fri fra eget arbeid og ikke undervise i egne klasser. Studenten skal følge praksislærers arbeidsdag i praksislærers klasser og timer. Studenten kan/bør ikke ha nær kollegial relasjon til praksislærer. All praksis skal være veiledet, variert og vurdert.
Omfang av praksis
Studenten skal i løpet av studiet ha gjennomført minst 60 dager praksis i skolen, inkludert omtrent 90 timer med observasjon og opplæringsansvar for elever og/eller lærlinger. Studenten skal i størst mulig grad følge normale arbeidsdager på skolen og delta i skolens møtevirksomhet og alternative læringsaktiviteter.
Praksis i grunnskole og videregående skole
FPPU Allmennfag: Praksis fordeles tilnærmet likt mellom grunnskolens trinn 5-10 og videregående trinn 11-13.
FPPU Yrkesfag: Praksis gjennomføres i hovedsak i videregående skole på yrkesfaglig studieretning, og minst 15 undervisningstimer gjennomføres i ungdomsskolens trinn 8-10.
Hva menes med veiledet praksis?
All praksis i skolen skjer under veiledning fra en praksislærer i skolen. Praksislæreren har fagkompetanse i relevante fag og minst tre års erfaring fra yrket. Det settes av tid til før- og etterveiledning slik at studenten får gode muligheter til å sette egne erfaringer i sammenheng med de teoretiske perspektivene som belyses gjennom de pedagogiske og fagdidaktiske emnene. Praksislærer støtter studentens læring i praksis ved å bruke varierte metoder som observasjon, samtale, case, skriveoppgaver og lignende. Sentralt i veiledningen ligger studentens refleksjon over egen undervisning og videre utvikling i lærerrollen.
Opplæring i «Skolens indre liv»
Studenten skal ha opplæring i «Skolens indre liv», ofte forkortet til SIL. Innholdet i SIL kan eksempelvis innebære samtale med rektor eller skolens ledelse, innføring i skolens satsningsområder, besøk i skolens spesialavdelinger, og møter med elevrådet, helsesykepleier, rådgiver osv.
Vurdering av praksis
Emnet PPU4420 vurderes samlet sett med karakteren “bestått” / “ikke bestått”. Inkludert i denne helhetsvurderingen ligger oppmøte i praksisemnet, innleverte arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter.
Praksislærers vurdering: Praksislærer vurderer studentens faglige utvikling underveis og etter praksis gjennom en midtveisrapport og en sluttrapport. Sluttrapporten vurderes som “godkjent” / “ikke godkjent”.
Oppfølgingslærers vurdering: Oppfølgingslærer gjennomfører observasjon og veiledning med studenten i praksis, og skriver en rapport fra praksisoppfølging. Rapporten vurderes som “godkjent” / “ikke godkjent”. Studenten skal ha minst to praksisoppfølginger fra oppfølgingslærer i løpet av studiet.
Praksis i utlandet
FPPU har per dato ingen internasjonale avtaler om studentutveksling, men praksisopphold i utlandet kan la seg gjøre i spesielle tilfeller. Ta kontakt med studieveileder ved Institutt for lærerutdanning for mer informasjon.
Observasjon- og undervisningspraksis
Praksislærer og student samarbeider om planlegging og gjennomføring av undervisning med fokus på klasseledelse og relasjoner i inkluderende læringsfellesskap. Studenten prøver seg etter hvert på egen hånd.
Kan organiseres som parpraksis eller individuell praksis.
Omfang og skoleslag
10 dager (to uker) / minst 15 timer undervisning
- FPPU-A: Grunnskole (trinn 5-10) eller videregående skole
- FPPU-Y: Ungdomsskole (trinn 8-10)
Læringsmål
Studenten
- Kan utøve god klasseledelse i et inkluderende læringsfellesskap i den hensikt å fremme likeverd og elevenes/lærlingenes faglige og sosiale læring og utvikling
- Kan bygge relasjoner mellom elevene/lærlingene og mellom lærer og elev/lærling, og samarbeide med alle elever/lærlinger, foresatte, kolleger og andre aktører som er relevante for skoleverket
- Kan planlegge og gjennomføre praktisk og variert undervisning/opplæring basert på forsknings- og erfaringsbasert kunnskap
Arbeidskrav
- Lærerprofil
- Mikroundervisning på campus
- Skolens indre liv (SIL)
Info til praksislærer
1 time veiledning per uke i tillegg til planlegging og samarbeid med studenten.
Praksislærer skriver sluttrapport.
Praksislærer godtgjøres med 15 timer gjennom kontrakt med NTNU.
Undervisningspraksis
Studenten tar ansvar for planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning under veiledning og samarbeid med praksislærer(e).
Fokus på variert undervisning, tilpasset undervisning, relasjoner og læringsmiljø.
Kan organiseres som parpraksis eller individuell praksis.
Omfang og skoleslag
20 arbeidsdager (fire uker) / minst 30 timer undervisning.
- FPPU-A: Grunnskole (trinn 5-10) eller videregående skole.
- For studenter med to fag skal timene fordeles jevnt mellom fagene.
- FPPU-Y: Videregående skole (VG1, VG2).
- Deler av praksis kan gjennomføres ved Opplæringskontor (VG3)
Læringsmål
Studenten
- Kan utøve god klasseledelse i et inkluderende læringsfellesskap i den hensikt å fremme likeverd og elevenes/lærlingenes faglige og sosiale læring og utvikling
- Kan bygge relasjoner mellom elevene/lærlingene og mellom lærer og elev/lærling, og samarbeide med alle elever/lærlinger, foresatte, kolleger og andre aktører som er relevante for skoleverket
- Kan planlegge og gjennomføre praktisk og variert undervisning/opplæring basert på forsknings- og erfaringsbasert kunnskap
- Kan tilpasse undervisningen/opplæringen i samsvar med gjeldende læreplaner og lovverk
- Kan identifisere særskilte behov hos barn og unge, herunder identifisere tegn på vold eller seksuelle overgrep, og raskt iverksette nødvendige tiltak på bakgrunn av faglige vurderinger og i samarbeid med tverrfaglige samarbeidspartnere til barnets beste
Arbeidskrav
- Skolens indre liv (SIL)
- Praksisoppfølging 1
- Utviklingssamtale 1
- Veiledningsdokument og tilhørende undervisningsmateriell som danner grunnlag for undervisningsøkta
Info til praksislærer
Minst 1 time veiledning per uke.
Praksislærer skriver midtveis- og sluttrapport:
Praksislærer godtgjøres med 30 timer gjennom kontrakt med NTNU.
Undervisningspraksis
Studenten tar ansvar for planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning under veiledning og samarbeid med praksislærer(e).
Fokus på variert undervisning, vurdering og å utvikle selvstendighet som lærer.
Kan organiseres som parpraksis eller individuell praksis.
I løpet av denne praksisperioden jobber studentene med et FOU-prosjekt knyttet til fagdidaktikk og pedagogikk.
Omfang og skoleslag
30 arbeidsdager (seks uker) / minst 45 timer undervisning.
- FPPU-A: Grunnskole (trinn 5-10) eller videregående skole.
- For studenter med to fag skal timene fordeles jevnt mellom fagene.
- Motsatt skoleslag fra praksisperiode 2
- FPPU-Y: Videregående skole (VG1, VG2)
- Deler av praksis kan gjennomføres ved Opplæringskontor (VG3)
Læringsmål
Studenten
- Kan utøve god klasseledelse i et inkluderende læringsfellesskap i den hensikt å fremme likeverd og elevenes/lærlingenes faglige og sosiale læring og utvikling
- Kan bygge relasjoner mellom elevene/lærlingene og mellom lærer og elev/lærling, og samarbeide med alle elever/lærlinger, foresatte, kolleger og andre aktører som er relevante for skoleverket
- Kan planlegge og gjennomføre praktisk og variert undervisning/opplæring basert på forsknings- og erfaringsbasert kunnskap
- Kan tilpasse undervisningen/opplæringen i samsvar med gjeldende læreplaner og lovverk
- Kan identifisere særskilte behov hos barn og unge, herunder identifisere tegn på vold eller seksuelle overgrep, og raskt iverksette nødvendige tiltak på bakgrunn av faglige vurderinger og i samarbeid med tverrfaglige samarbeidspartnere til barnets beste
- Kan vurdere elevers/lærlingers læring for å fremme læring og faglig utvikling i lys av gjeldende læreplaner og profesjonsetiske perspektiver
- Kan dokumentere elevenes/lærlingenes læring og gi læringsfremmende tilbakemeldinger
- Kan initiere og gjennomføre FoU-prosjekt i samarbeid med utdanningsinstitusjonen og praksisskolen
- Kan opptre profesjonelt og kritisk reflektere over egen utvikling, faglige, fag- og yrkesdidaktiske, og fag- og yrkesetiske problemstillinger
- Har et profesjonelt elev-/lærlingesyn og kan realisere skolens fellesskapsverdier, rettigheter og plikter, lærerarbeidet på organisasjonsnivå, teamarbeid og om skole-hjem-samarbeid
Arbeidskrav
- Skolens indre liv (SIL)
- Praksisoppfølging 2
- Utviklingssamtale 1
- Veiledningsdokument og tilhørende undervisningsmateriell som danner grunnlag for undervisningsøkta
- Refleksjonsnotat
Info til praksislærer
Minst 1 time veiledning per uke.
Praksislærer skriver midtveis- og sluttrapport:
Praksislærer godtgjøres med 45 timer gjennom kontrakt med NTNU.
Lærerprofil: Lærerprofilen viser dine refleksjoner rundt lærerrollen, og danner utgangspunkt for utviklingssamtale 1. Leveres i løpet av første studieuke på Blackboard.
Mikroundervisning: Gjennomføre mikroundervisning. Skrive en refleksjonslogg etter mikroundervisningen. Gjennomføres på samling 3.
Praksisoppfølging 1
- Utviklingssamtale 1: Samtalen tar utgangspunkt i lærerprofilen.
- Veiledningsdokument. Leveres i forbindelse med første praksisoppfølging.
Praksisoppfølging 2
- Utviklingssamtale 2: Samtalen tar utgangspunkt i refleksjonsnotatet.
- Veiledningsdokument. Leveres i forbindelse med andre praksisoppfølging.
- Refleksjonsnotat: Refleksjon over din læring i praksis, skape sammenheng mellom empiri og teori. Leveres i forbindelse med andre praksisoppfølging.
Jeg er allerede ansatt i skolen, kan jeg kombinere dette med gjennomføring av praksis?
Studenter som er ansatt i skolen i mer enn 80% stilling kan etter avtale med ILU gjennomføre inntil 50% av praksis i egen undervisning. Forutsetningen er at praksis skjer under veiledning av en kvalifisert praksislærer og at alle arbeidskrav tilknyttet praksis gjennomføres i tråd med den enkelte praksisperioden. 50% av praksis tilsvarer 30 dager praksis. Dersom 50% gjennomføres på egen skole, gjennomføres de resterende 50% av praksis på en annen skole. For FPPU-Y er det obligatorisk med 10 dager ungdomsskolepraksis, og for FPPU-A er det obligatorisk med praksis i både grunnskole og videregående skole (trinn 5-13).
Hvilke krav stilles til fordeling av praksistimer / dager i praksis?
- Minst 20 timer / 10 dager praksis i ditt fag i ungdomsskolen
- Minst 20 timer / 10 dager praksis i ditt fag i videregående skole
- 50 timer / 40 dager velger du selv om du gjennomfører i grunnskole eller videregående skole
FPPU-A
Når det gjelder gjennomføring av praksis, må du ha minst 20 timer i ditt fag i grunnskolens trinn 5-10 og minst 20 timer i ditt fag i videregående skole. De resterende 50 timene velger du selv hvordan du vil fordele mellom ungdomsskole og videregående. Du kan også ha noen av timene dine i en kulturskole eller på en folkehøyskole, men da selvsagt innen egen fagkrets.
FPPU-Y
10 dager praksis skal gjennomføres på ungdomstrinnet 8-10. I denne praksisen inngår noe observasjon og selvstendig undervisning under veiledning fra praksislærer. Resten av praksisgjennomføres ved yrkesfaglig retning på videregående skole. Det anbefales å få bred praksiserfaring fra den aktuelle studieretningen, fordelt på ulike trinn og ulike fag.
Kan jeg ta praksis på en kulturskole eller folkehøyskole?
Ja, noe av praksisen på FPPU-A kan gjennomføres på kulturskole / folkehøyskole. I tillegg må studenten ha minst 20 timer på ungdomsskole og minst 20 timer på videregående skole.
Jeg går utøvende musikk / utøvende kunst, hvor mye av praksis kan gjennomføres på kulturskole?
Ifølge rammeplanen kan inntil 50% av praksis foregå i kulturskolene.
Hvordan foregår praksisoppfølging?
Som student ved FPPU skal du ha minst to praksisoppfølginger i løpet av studiet. Det er studentens ansvar å ta kontakt med oppfølgingslærer for å avtale tid for oppfølging.
- Følgende instrukser gjelder for praksisoppfølging:
- Student tar kontakt med oppfølgingslærer for å avtale tid og sted for besøk
- Student avklarer med praksislærer på skolen at tid/sted passer
- Student utarbeider et grundig veiledningsdokument som sendes i god tid til både oppfølgingslærer og praksislærer i skolen, senest 24 timer før undervisningen
- Veiledningsdokumentet leveres i tillegg på Blackboard
- Førsamtale mellom student og oppfølgingslærer med fokus på veiledningsdokument og timens gang
- Oppfølgingslærer og praksislærer observerer en undervisningstime
- Ettersamtale mellom student, praksislærer og oppfølgingslærer med fokus på læring og refleksjon rundt praksis
- Oppfølgingslærer skriver en rapport med vurderingen «godkjent» / «ikke godkjent»
Du kan lese mer om praksisoppfølging her.
Hvordan gjør jeg det med SIL-kurs?
Dersom du er i praksis ved en av ILUs samarbeidsskoler tilknyttet PPU heltid eller femårig lektorutdanning (5LU), kan du delta på skolens program for gjennomføring av SIL. Ta kontakt med skolens koordinator for å få mer informasjon.
Dersom du er i praksis på en skole som ikke har en etablert samarbeidsavtale med NTNU, må du som student ta ekstra ansvar for å skaffe den nødvendige informasjonen du trenger. Ta kontakt med praksislærer og skolens ledelse slik at dere sammen kan lage en plan for gjennomføring av kursrekken.
Hvilke tema er aktuelle som SIL-kurs?
Hensikten med «SIL» er at studenten skal få et helhetlig innblikk i lærerrollen og skolehverdagen. SIL-kursene er ment å både reflektere den enkelte skoles særegenhet og fellestrekk ved den norske skolen som helhet.
Følgende tema kan være eksempler på innhold i SIL-kurs:
- Omvisning på skolen
- Digital kompetanse i skolen
- Skolens ledelse som team
- Klasseledelse
- Læringsmiljø og relasjonsskapende arbeid
- Skolens FoU-arbeid
- Kontaktlærerrollen
- Spesialundervisning og tilpasset opplæring
- Planlegging av undervisning
- Vurderingsarbeid
- Elevtjenesten, o.l.
- Skolens eksterne samarbeidspartnere
- Elevmedvirkning
- Alternative læringsarenaer
Praksis i skolen er en verdifull læringsarena og inngår som en integrert del av studiet. Praksisstudier er en viktig del av lærerutdanningen, og viktigheten illustreres godt ved at praksis i praktisk-pedagogisk utdanning utgjør omtrent halvparten av studietiden.
Omfang av praksis
Studenten skal i løpet av studiet ha gjennomført minst 60 dager praksis i skolen, inkludert omtrent 90 timer med observasjon og opplæringsansvar for elever og/eller lærlinger (gjeldende fra studieåret 2022-2024). Studenten skal i størst mulig grad følge normale arbeidsdager på skolen og delta i skolens møtevirksomhet og alternative læringsaktiviteter.
Praksis i grunnskole og videregående skole
FPPU Allmennfag
Praksis fordeles tilnærmet likt mellom grunnskolens trinn 5-10 og videregående trinn 11-13.
FPPU Yrkesfag
Praksis gjennomføres i hovedsak i videregående skole på yrkesfaglig studieretning, og minst 15 undervisningstimer gjennomføres i ungdomsskolens trinn 8-10.
Når foregår praksis?
På FPPU er studenten selv ansvarlig for å skaffe praksisplass. Det betyr at det er en fleksibilitet tilknyttet til når praksis gjennomføres. Det anbefales å ha praksis i begge studieår slik at studenten opplever tilstrekkelig progresjon i egen profesjonelle utvikling.
Veiledet praksis
All praksis i skolen skjer under veiledning fra en praksislærer i skolen. Praksislæreren har fagkompetanse i relevante fag og minst tre års erfaring fra yrket. Det settes av tid til før- og etterveiledning slik at studenten får gode muligheter til å sette egne erfaringer i sammenheng med de teoretiske perspektivene som belyses gjennom de pedagogiske og fagdidaktiske emnene. Praksislærer støtter studentens læring i praksis ved å bruke varierte metoder som observasjon, samtale, case, skriveoppgaver og lignende. Sentralt i veiledningen ligger studentens refleksjon over egen undervisning og videre utvikling i lærerrollen.
Det tilbys kurs for nye praksislærere i starten av hvert semester. Ta kontakt med faglig leder for praksis dersom dette er interessant å delta på.
Opplæring i «Skolens indre liv»
Studenten skal ha opplæring i «Skolens indre liv», ofte forkortet til SIL. Innholdet i SIL kan eksempelvis innebære samtale med rektor eller skolens ledelse, innføring i skolens satsningsområder, besøk i skolens spesialavdelinger, og møter med elevrådet, helsesykepleier, rådgiver osv.
Den personen på skolen som tar ansvar for å koordinere studentens deltakelse i SIL, mottar en godtgjøring tilsvarene 4 timer per student. Dette registreres i den digitale timelisten.
Vurdering av praksis
Emnet PPU4420 vurderes samlet sett med karakteren “bestått” / “ikke bestått”. Inkludert i denne helhetsvurderingen ligger oppmøte i praksisemnet, innleverte arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter.
Praksislærers vurdering: Praksislærer vurderer studentens faglige utvikling underveis og etter praksis gjennom en midtveisrapport og en sluttrapport. Sluttrapporten vurderes som “godkjent” / “ikke godkjent”.
Midtveisrapport: Leveres etter ca. tre uker. Det forventes at studenten gjøres kjent med innholdet i rapporten, og at dette danner grunnlaget for videre veiledning.
Sluttrapport: Leveres ved praksisperiodens slutt. Det forventes at studenten gjøres kjent med innholdet i rapporten, både med hensyn til studentens sterke sider og videre utviklingsområder.
Oppfølgingslærers vurdering: Studenten skal ha minst to praksisoppfølginger fra oppfølgingslærer i løpet av studiet. Oppfølgingslærer gjennomfører observasjon og veiledning med studenten i praksis, og skriver en rapport fra praksisoppfølging. Rapporten vurderes som “godkjent” / “ikke godkjent”.
Praksis i utlandet
FPPU har per dato ingen internasjonale avtaler om studentutveksling, men praksisopphold i utlandet kan la seg gjøre i spesielle tilfeller. Ta kontakt med studieveileder ved ILU for mer informasjon.
For studenten
For studenten
Veiledningsdokumentet er en mal for hvordan studentene planlegger og begrunner valg i egen undervisning, og en kommunikasjon til praksislærer og/eller oppfølgingslærer.
Om du skulle få behov for hjelp i løpet av praksis, kan du ta kontakt med faglig leder for praksis på Institutt for lærerutdanning.
- FPPU: Jon Sverre Hårberg
Du kan også benytte de programtillitsvalgte.
Ved helsemessige utfordringer anbefaler vi at du i tillegg tar kontakt meddin fastlege eller SiT Helse: Helsetjenester for studenter i Trondheim.
Parpraksis, skikkethet og vurdering
Parpraksis, skikkethet og vurdering
Hva er parpraksis?
Parpraksis bidrar til at studentene kan samarbeide om planlegging og gjennomføring av undervisning, og at de kan reflektere over felles erfaringer de gjør seg underveis. Det å spille på hverandres styrker og støtte hverandre i læringsprosessen, oppleves ofte som positivt for studentenes læring og utvikling.
Hvilke praktiske hensyn gjøres i parpraksis?
Begge studentene planlegger undervisningen sammen gjennom å skrive et felles veiledningsdokument. Ved å samarbeide om undervisningen kan begge studentene få øving i oppstart av timen, overganger mellom aktiviteter, og avslutning og oppsummering. I noen timer kan den ene studenten eksempelvis ha hovedansvaret for helgruppa, mens den andre har fokus på tilrettelegging opp mot enkeltelever. For at samarbeidet både mellom studentene og med praksislærer skal fungere så godt som mulig, anbefales det å avklare forventninger i oppstarten av praksisperioden. Dette kan handle om å avklare rollefordeling, fastsette tid til veiledning, og være åpen om at samarbeid av og til også kan være krevende. Dersom samarbeidet oppleves som vanskelig, kan skolens koordinator kobles inn.
Hvordan foregår veiledning i parpraksis?
Det fastsettes én veiledningstime i uka per fag. Her kan praksislærer bruke varierte arbeidsformer for å fremme studentenes læring, for eksempel ved bruk av skriveoppgaver, medstudentobservasjon, modellering osv. Det forventes at begge studentene viser initiativ i veiledningen, og at begge aktivt tar del i både egen og medstudentens utvikling. I noen tilfeller kan praksislærer i samråd med studentene vurdere at det er hensiktsmessig at studentene gjennomfører deler av undervisningen og veiledningen individuelt.
Hva med praksisoppfølging i parpraksis?
Det er studentenes ansvar å ta kontakt med oppfølgingslærer for å avtale tidspunkt for praksisoppfølging. I hovedsak er praksisoppfølgingen individuell, altså at én student har hovedansvaret for planlegging og gjennomføring av undervisning, og at medstudent har en mer passiv rolle som for eksempel hjelpelærer. Det er viktig at studentene avklarer rollefordelingen i forkant. Før- og ettersamtalen kan gjennomføres enten individuelt eller i par, dette avklares i fellesskap mellom praksislærer, studenter og oppfølgingslærer.
Skikkethetsvurdering
Vi utdanner fremtidens lærere med mål om at studentene uteksamineres med høy kvalitet i sin profesjonsbevissthet. Gjennom den løpende skikkethetsvurderingen sørger vi for at studentene har de nødvendige forutsetningene for å kunne utøve yrket med eleven i fokus. Alle som jobber med studenter i lærerutdanningen har et særlig ansvar for den løpende skikkethetsvurderingen.
Les mer om skikkethetsvurdering
Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning
Ta kontakt med oss
Skikkethetsansvarlig: Øyvind Haugan Lien
Underveisvurdering
Underveisvurdering gis av praksislærere i skolen og oppfølgingslærere fra Institutt for lærerutdanning. Midtveisrapporten som praksislærere skriver, er en skriftliggjøring av underveisvurdering.
Sluttvurdering
Ved slutten av en praksisperiode skriver praksislærere en sluttrapport, som konkluderer med karakteren godkjent eller ikke godkjent.
Endelig karakter
Partnerskapsmøtet ved Institutt for lærerutdanning (som består av partnerskapslederne og faglig ledere for praksis) vurderer til slutt praksisperioden med karakterene bestått eller ikke bestått. Den endelige vurderingen foretas på bakgrunn av rapporter fra praksis, eventuelle arbeidskrav, digitalt praksiskort (gjelder kun 5LU) og den løpende skikkethetsvurderingen.
Ved tvil
Dersom oppfølgingslærer/praksislærere er i tvil om studentens praktiske lærerdyktighet, rapporteres dette umiddelbart til faglig leder for praksis ved Institutt for lærerutdanning. Studenten kalles inn til en samtale og mottar et skriftlig varsel om fare for vurderingen ikke bestått. Hvis denne samtalen ikke resulterer i en avtale om forlenget praksis eller andre tiltak, vil Institutt for lærerutdanning vurdere om studenten skal vurderes til ikke bestått. Dersom studenten får karakteren ikke bestått for en praksisperiode, kan samme periode bare gjennomføres én gang til.
Utdypende informasjon om praksis
Utdypende informasjon om praksis
Visjon
For lærerutdanninga er den viktigste oppdragsgiveren eleven i skolen. Institutt for lærerutdannings overordnede mål er derfor:
å utvikle en god skole for alle elever gjennom å utdanne kompetente lærere som innehar solide kunnskaper og som mestrer varierte og helhetlige læringsformer.
Læreren har ansvar for hele mennesket. Institutt for lærerutdanning verdsetter derfor undervisning som griper og engasjerer, som er meningsskapende og inkluderende. Vår utdanning skal bidra til å styrke den enkelte lærerstudentens fremtidige yrkesutøvelse, profesjonsidentitet og profesjonsstolthet gjennom et felles kunnskapsgrunnlag og en sterk yrkesetisk forståelse.
Målet med skolepraksis
Praksisfeltet er en viktig læringsarena i profesjonsutdanningen for lærere, og praksisopplæringen har derfor en sentral plass i studiet.
Målene er uttrykt på tre nivåer:
- Profesjonskunnskap
- Profesjonsutøvelse
- Profesjonsutvikling
Studenten skal utvikle forståelse for de utfordringene og det ansvaret som følger med utøvelsen av læreryrket. Dette inkluderer følgende områder:
- Studenten skal utvikle sine ferdigheter i å undervise og lede elevenes læringsarbeid
- Utvikle sine evner til å skape et trygt og utviklende læringsmiljø for elever med ulike forutsetninger og behov
- Utvikle evne til å samarbeide med elever, foreldre, kolleger og andre
- Utvikle evne til å fungere som en tydelig leder av et demokratisk læringsfelleskap
- Utvikle evne til kritisk vurdering av egen praksis og refleksjon over egen profesjonsutvikling
Praksisen skal tilføre studenten ny kunnskap. Studenten skal vise vilje og evne til å utvikle seg slik at kunnskapen resulterer i god undervisning.
Målene får tre funksjoner:
- Målene er basis for studentens arbeid i praksis
- Målene er grunnlag for veilederens tilbakemeldinger til studenten
- Måloppnåelse er grunnlag for vurdering av studenten
Det er viktig at student og praksislærer aktivt bruker målene som grunnlag for veiledningen i løpet av praksisperioden. Praksislærer må si klart ifra hvor studenten har sine sterkeste og svakeste sider i forhold til disse målene.
For læringsmål i bestemte praksisemner, se her:
All praksis er veiledet og foregår i autentiske yrkessituasjoner med elever/lærlinger i skolen/opplæring. Praksisveiledningen gis i henhold til avtale mellom praksisskole og Institutt for lærerutdanning og kontrakt mellom praksislærer og Institutt for lærerutdanning.
Praksis er knyttet til fag som studenten har undervisningskompetanse i. Studenten har praksis av omtrent like stort omfang i hvert av de undervisningsfagene som studenten tar fagdidaktikk i.
Bortsett fra et par timer observasjon i starten, skal studenten selv gjennomføre det meste av undervisningen gjennom hele praksisperioden, med praksislærer til stede.
Studenten følger i størst mulig utstrekning normale arbeidsdager på praksisskolen. Praksisopplæringen omfatter også deltakelse i møtevirksomhet på skolen og møter med praksislærer.
Rollebeskrivelser
Rollebeskrivelser
Læringsutbyttebeskrivelsene er retningslinjer for studentens praksisstudier og grunnlaget for veiledningen. All praksis skal være veiledet, variert og vurdert, og praksisoppfølgingen betraktes som en vurderings- og veiledningssituasjon. Praksisoppfølgingen vurderes til “godkjent” eller “ikke godkjent”.
Læringsutbyttebeskrivelser:
Hva er studentens rolle?
Studenten har ansvar for å ta kontakt med, og avtale tidspunkt for gjennomføring av praksisoppfølging med oppfølgingslærer. Det er viktig at studenten informerer praksislærer om besøket og rutinene, slik at praksislærer setter av tid til både observasjon og ettersamtale. Studenten skal i forkant av besøket, senest 24 timer før, levere et veiledningsdokument for timen til både oppfølgingslærer og praksislærer. Studenten bør informere oppfølgingslærer om mulighetene for parkering ved skolen.
Hva er praksislærers rolle?
Praksislærer leser studentens veiledningsdokument, observerer undervisningen, og deltar i veiledningssamtalen i etterkant av timen.
Hva er oppfølgingslærers rolle?
Praksisoppfølging gjennomføres av fagdidaktiker eller pedagog fra Institutt for lærerutdanning, eller av partnerskapsleder eller praksiskoordinator ved skolen.
- Leser veiledningsdokumentet og godkjenner på Blackboard.
- Møter studenten til førsamtale i forkant av undervisningen.
- Observerer studentens undervisning.
- Leder veiledningssamtalen i etterkant av undervisningen hvor praksislærer og student deltar.
- Gir utviklingsorienterte tilbakemeldinger til studenten.
- Vurderer oppfølgingsbesøket som godkjent/ikke godkjent.
- Skriver rapport fra praksisoppfølging. Studenten mottar automatisk en kopi av rapporten.
Hvordan gjennomføres praksisoppfølgingen?
Praksisoppfølgingen deles inn i tre deler:
- Del 1 består av en førsamtale mellom student og oppfølgingslærer.
- Del 2 er gjennomføring og observasjon av en undervisningsøkt.
- Del 3 består av en veiledningssamtale hvor student, praksislærer og oppfølgingslærer deltar.
Del 1: Førsamtale
Hensikten med samtalen er å etablere en relasjon til studenten for å skape trygghet i situasjonen.
Fokusområder i samtalen:
- Veiledningsdokumentet
- Elevene
- Trivsel
- Samarbeid i parpraksis (hvis aktuelt)
- Plassering av oppfølgingslærer i klasserommet
Del 2: Observasjon
Hensikten med observasjonen er å vurdere studenten med utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelsene (de som kan vurderes i en enkeltstående undervisningsøkt).
Fokusområder for observasjonen:
Faglige kommentarer:
- Anvendelse av fagbegreper
- Faglig kunnskap
- Metodiske valg i faglig hensikt
- Formativ og summativ vurdering
Kontakt med elevene:
- Autoritet og relasjon i klasserommet
- Klasseromsdialogen
- Veilederrollen
- Ledelse i klasserommet:
- Oppstart, overganger og avslutning av timen
- Progresjon i timen
- Lederegenskaper
Inkluderende læringsmiljø:
- Inkluderende læringsaktiviteter
- Tilpasset opplæring
- Studentens positive sider
Del 3: Veiledningssamtale
Hensikten med samtalen er å reflektere rundt timen og det som skjedde i undervisningen, og å gi studenten økt læringsutbytte gjennom refleksjon og veiledning.
Gjennomføring av samtalen:
- Studenten starter med å sette ord på sine synspunkter og refleksjoner rundt timen.
- Praksislærer setter undervisningsøkta i sammenheng med det studenten har vist tidligere i praksisperioden. Hjelper studenten med å reflektere over timen.
- Oppfølgingslærer stiller spørsmål for å fremme læring og refleksjon, gjerne med utgangspunkt i det som har vært arbeidet med på campus.
- Alle tre partene samtaler om videre utvikling, med tips til videre fokusområder.
Rollebeskrivelse
For å kunne engasjeres som praksisveileder kreves godkjent lærerutdanning og normalt 3 års praksis som lærer.
Både skoleverket og lærerutdanningen er under stadig forandring og praksislæreren sine arbeidsoppgaver kan derfor endres.
Praksislærer skal i samarbeid med koordinator, skolens ledelse og Institutt for lærerutdanning gi studentene en realistisk erfaring med undervisning og profesjonsutøvelse.
Praksislærer skal gi studentene konkret og målrettet veiledning med sikte på å bidra til studentens profesjonelle utvikling. Praksislærer har et særskilt ansvar for tidligst mulig å informere og drøfte med koordinator dersom studenter som ikke fungerer optimalt i lærerrollen.
Organisering
- Studenten bør i starten av praksisen observere et par timer i hvert fag.
- Det må settes av tid til ukentlig veiledning
Studentveiledning
- Man skal veilede studenten ut fra målene for praksisopplæringen.
- Veiledningen skal omfatte planlegging, gjennomføring og vurdering av studentens undervisning.
- Veiledningen skal i tillegg vurdere studentens profesjonalitet som lærer.
- Studenten skal få konkret og konstruktiv tilbakemelding med vekt på hva studenten mestrer.
Vurdering
- Gi læringsfremmende tilbakemeldinger til studenten.
- Skrive midveistrapport.
- Skrive sluttrapport.
- Innholdet i rapportene skal være kjent for studentene, og studenten mottar en kopi av rapporten når den sendes inn.
Annet
- Legge til rette for FoU-arbeid i egen klasse
- Delta i opplæring og samarbeidsmøter med Institutt for lærerutdanning
Godtgjøring
Praksislærere honoreres på timebasis. Dette utbetales normalt en gang pr semester.
5LU
- Praksis 1: 15 timer observasjon
- Praksis 2: 30 timer hjelpelærerpraksis
- Praksis 3: 40 timer undervisningspraksis (20 timer i hvert fag)
- Praksis 4: 60 timer undervisningspraksis (30 timer i hvert fag)
PPU
- PPU del 1 høst: 40 timer (20 timer per fag)
- PPU del 2 vår: 60 timer (30 timer per fag)
- Praksisskolens kontaktperson. Ansvarlig for studentgruppa på skolen.
- Organiserer skolens praksis og er bindeleddet mellom studenter, praksislærere og praksisseksjonen ved Institutt for lærerutdanning
- Legger til rette for SIL-kurs (Skolens Indre Liv)
- Signerer praksiskort og godkjenner praksistimene
Rollebeskrivelsene er dynamiske og endres ut fra endrede behov.
Som koordinator ved din praksisskole er du koordinerende instans mellom Institutt for lærerutdanning, praksisskolen og studentene.
Dette innebærer blant annet:
Før første praksisperiode
- Delta på møter med Institutt for lærerutdanning og i partnerskapet
- Sette deg inn i emneplanene for de ulike praksisstudiene
- Ha oversikt over hva som skal skje på skolen med tanke på praksis og innhold på møter
- Legge til rette slik at praktiske ting som blant annet nøkler, datatilgang, refleksvester, PC, garderobe og arbeidsplass er klart når studentene kommer
- Levere nødvendig informasjon om praksislærere til Institutt for lærerutdanning innen oppgitt tidsfrist, og sørge for at nye praksislærere får opplæring i regi av Institutt for lærerutdanning
Under praksisperiodene
- Gjøre studentene kjent med taushetsplikt og informere om fraværsregler på første møte
- Ha jevnlige møter med studentene under praksisperiodene, og bidra til at studentene får innsikt i skolens egenart, ledelse og organisasjon
- Følge opp at den enkelte student får opplæring i forhold til emnebeskrivelsene
- Støttefunksjon ved vurdering av studenten og bistå ved saksgang
- Ansvar sammen med rektor for at studentene får veiledet praksis ved praksislæreres fravær
- Delta på møter med NTNU
- Tett samarbeid med rektor
- Jevnlige møter med praksislærere på egen skole
- Gjennomføre praksisoppfølging med studenter på egen skole etter avtale med ILU
Etter siste praksisperiode
- Bidra til å rekruttere nye praksislærere for neste skoleår
- Bidra til evaluering, videreutvikling og kvalitetsheving av praksis
- Delta på evalueringsmøter i partnerskapet ved Institutt for lærerutdanning
Frikjøp
5LU: Koordinator frikjøpes normalt med 25%.
PPU: Koordinator frikjøpes normalt med 10%.
- Leder av ett av partnerskapene på PPU og deltar i ledergruppa i praksisseksjonen
- Har praksisundervisning på campus før og etter praksis
- Ansvar for å følge opp studenter i praksis
- Godkjenner veiledningsdokument, midtveis- og sluttrapporter
Rollebeskrivelsene er dynamiske og endres ut fra endrede behov.
Partnerskapsleder er som hovedregel tilsatt på en praksisskole. Partnerskapsleder leder det løpende arbeidet med et partnerskap og er bindeleddet mellom koordinatorene i partnerskapet og NTNU. Funksjonen som partnerskapsleder krever som regel tidligere erfaring som koordinator og velges ut av faglig leder ved Institutt for lærerutdanning, NTNU.
Partnerskapsleder skal blant annet:
- Delta på aktuelle møter med koordinatorene og med NTNU
- Være ansvarlig for møter i partnerskapet
- Koordinere praksisplassering av studenter i eget partnerskap i samarbeid med koordinatorene og faglig leder på NTNU
- Følge opp rapportering om studenter i eget partnerskap
- Følge opp studenter, i samarbeid med faglig leder på NTNU, som avviker fra normal progresjon
- Oppfordre skolene i partnerskapet til FoU-virksomhet og skoleutvikling og bidra til at eventuelle FoU-prosjekter og masterprosjekter til studentene blir gjennomført
- Delta i vurderingsarbeid av studenter
Frikjøp
5LU: Partnerskapsleder frikjøpes med 10%.
PPU: Partnerskapsleder frikjøpes med 20%.
- Ansvarlig for pedagogikkundervisningen i et partnerskap
- Gjennomfører blant annet utviklingssamtaler med studenter i praksis, og deltar i vurderingsarbeid
- Den som gjennomfører praksisoppfølging med studenter i praksis
- Kan være basislærer (gjelder kun PPU heltid), koordinator, seminarleder eller fagdidaktiker
Se mer om oppfølgingslærers rolle under «Rollefordeling i praksisoppfølging.
- Har overordnet ansvar for praksisemnet
- Leder og koordinerer det faglige arbeidet med praksis
- Gjennomfører og leder arbeid med tilrettelegging for og oppfølging av studenter i praksis
- Vurderer sammen med partnerskapslederne om studenter får «bestått / ikke bestått» i praksisemnet
- Er emneansvarlig for praksisemnene på det aktuelle studieprogrammet
- Leder samarbeidet med praksisskolene
- Arbeider med faglig kvalitetssikring av praksisstudiene
- Driver forsknings- og utviklingsarbeid knyttet til praksisstudier
Rollebeskrivelsene er dynamiske og endres ut fra endrede behov.
Rektor er leder for sin praksisskole og dermed ansvarlig for at hele skolen inkluderes i å ta imot studenter i praksis.
Rektor har personalansvar for partnerskapsledere og praksiskoordinatorer som er frikjøpt for å arbeide med praksis.
Dette innebærer blant annet å:
Før første praksisperiode
- Bistå koordinator i arbeidet med å skaffe praksislærere
Under praksisperiodene
- Ha egne møter med studentene, med utgangspunkt i emnebeskrivelsene
- Sørge for at hele skolen blir praksisarena og har overordnet ansvar slik at studentene blir delaktige i skolens fellesoppgaver
- Bringe inn overordnete perspektiv på aktuelle pedagogiske tema
- Ha hovedansvar for å skaffe kvalifisert vikar ved eventuell sykdom hos praksislærer, og ved langtidsfravær varsle koordinator om dette
- Ha ansvar for å skaffe vikar for funksjon som koordinator om behovet skulle oppstå, og i tillegg informere faglig leder ved Institutt for lærerutdanning, NTNU om dette.
- Påse at studentene kun unntaksvis har betalt arbeid på skolen under praksisperioden
- Delta på møter med Institutt for lærerutdanning
- Sende inn refusjonskrav høst og vår til kommunen
Til praksislærere
Til praksislærere
Ny som praksislærer?
Det arrangeres digitale kurs for nye praksislærere onsdag i uke 38 i høstsemesteret og onsdag i uke 7 i vårsemesteret, klokken 14-16. Det blir sendt en påmeldingslenke til skolen hvor du kan melde deg på. Kurset vil blant annet ta for seg følgende tema: deg i rollen som praksislærer, veiledningsstrategier, veiledningsdokumentet, parpraksis, vurdering i praksis og skikkethetsvurdering, i tillegg til caser og refleksjonsoppgaver.
Læringsutbyttebeskrivelser
Du bør sette deg inn i læringsutbyttebeskrivelsene for den aktuelle praksisen du skal veilede i, og snakke med koordinator på skolen for å få annen nødvendig informasjon om den aktuelle praksisen.
Det sendes mye informasjon til skolene i forkant av praksis, så mye av det du lurer på vil du få svar på der. Hvis det er noe du lurer på, kan koordinator på skolen svare deg på mye, ellers kan du ta kontakt med faglig leder for praksis.
- PPU: Per Christian Hestbek, e-post: ppu-5lu@ilu.ntnu.no
- FPPU: Jon Sverre Hårberg, e-post: ppu-5lu@ilu.ntnu.no
- 5LU: Kristina Karlgård, e-post: ppu-5lu@ilu.ntnu.no
Praksis i skolen er en verdifull læringsarena og inngår som en integrert del av studiet. Praksisstudier er en viktig del av lærerutdanningen, og viktigheten illustreres godt ved at praksis i praktisk-pedagogisk utdanning utgjør omtrent halvparten av studietiden.
Omfang av praksis
Studenten skal i løpet av studiet ha gjennomført minst 60 dager praksis i skolen, inkludert omtrent 90 timer med observasjon og opplæringsansvar for elever og/eller lærlinger (gjeldende fra studieåret 2022-2024). Studenten skal i størst mulig grad følge normale arbeidsdager på skolen og delta i skolens møtevirksomhet og alternative læringsaktiviteter.
Praksis i grunnskole og videregående skole
FPPU Allmennfag
Praksis fordeles tilnærmet likt mellom grunnskolens trinn 5-10 og videregående trinn 11-13.
FPPU Yrkesfag
Praksis gjennomføres i hovedsak i videregående skole på yrkesfaglig studieretning, og minst 15 undervisningstimer gjennomføres i ungdomsskolens trinn 8-10.
Når foregår praksis?
På FPPU er studenten selv ansvarlig for å skaffe praksisplass. Det betyr at det er en fleksibilitet tilknyttet til når praksis gjennomføres. Det anbefales å ha praksis i begge studieår slik at studenten opplever tilstrekkelig progresjon i egen profesjonelle utvikling.
Veiledet praksis
All praksis i skolen skjer under veiledning fra en praksislærer i skolen. Praksislæreren har fagkompetanse i relevante fag og minst tre års erfaring fra yrket. Det settes av tid til før- og etterveiledning slik at studenten får gode muligheter til å sette egne erfaringer i sammenheng med de teoretiske perspektivene som belyses gjennom de pedagogiske og fagdidaktiske emnene. Praksislærer støtter studentens læring i praksis ved å bruke varierte metoder som observasjon, samtale, case, skriveoppgaver og lignende. Sentralt i veiledningen ligger studentens refleksjon over egen undervisning og videre utvikling i lærerrollen.
Det tilbys kurs for nye praksislærere i starten av hvert semester. Ta kontakt med faglig leder for praksis dersom dette er interessant å delta på.
Opplæring i «Skolens indre liv»
Studenten skal ha opplæring i «Skolens indre liv», ofte forkortet til SIL. Innholdet i SIL kan eksempelvis innebære samtale med rektor eller skolens ledelse, innføring i skolens satsningsområder, besøk i skolens spesialavdelinger, og møter med elevrådet, helsesykepleier, rådgiver osv.
Den personen på skolen som tar ansvar for å koordinere studentens deltakelse i SIL, mottar en godtgjøring tilsvarene 4 timer per student. Dette registreres i den digitale timelisten.
Vurdering av praksis
Emnet PPU4420 vurderes samlet sett med karakteren “bestått” / “ikke bestått”. Inkludert i denne helhetsvurderingen ligger oppmøte i praksisemnet, innleverte arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter.
Praksislærers vurdering: Praksislærer vurderer studentens faglige utvikling underveis og etter praksis gjennom en midtveisrapport og en sluttrapport. Sluttrapporten vurderes som “godkjent” / “ikke godkjent”.
Midtveisrapport: Leveres etter ca. tre uker. Det forventes at studenten gjøres kjent med innholdet i rapporten, og at dette danner grunnlaget for videre veiledning.
Sluttrapport: Leveres ved praksisperiodens slutt. Det forventes at studenten gjøres kjent med innholdet i rapporten, både med hensyn til studentens sterke sider og videre utviklingsområder.
Oppfølgingslærers vurdering: Studenten skal ha minst to praksisoppfølginger fra oppfølgingslærer i løpet av studiet. Oppfølgingslærer gjennomfører observasjon og veiledning med studenten i praksis, og skriver en rapport fra praksisoppfølging. Rapporten vurderes som “godkjent” / “ikke godkjent”.
Praksis i utlandet
FPPU har per dato ingen internasjonale avtaler om studentutveksling, men praksisopphold i utlandet kan la seg gjøre i spesielle tilfeller. Ta kontakt med studieveileder ved ILU for mer informasjon.
Rapporter
- Midtveisrapport
- Sluttrapport:
5LU
Praksis 1
Sluttrapport: fredag uke 44 (høst)
Sluttrapport: fredag uke 12 (vår)
Praksis 2
Sluttrapport: fredag uke 38
Praksis 3
Midtveisrapport: fredag uke 42
Sluttrapport: fredag uke 45
Praksis 4
Midtveisrapport: fredag uke 11
Sluttrapport: fredag uke 15
PPU
Høst
Midtveisrapport: fredag uke 42
Sluttrapport: fredag uke 45
Vår
Midtveisrapport: fredag uke 11
Sluttrapport: fredag uke 16
Informasjon om godtgjøring til praksislærere
(Revidert i henhold til lønnsplan gjeldende fra høsten 2020)
Faglige krav til praksislærere
Praksislærere skal tilfredsstille de krav som til enhver tid gjelder for undervisningskompetanse i det aktuelle skoleslag og for det aktuelle fag. I tillegg skal praksislærer i utgangspunktet ha 3 års praksis som lærer i de skoleslag som utdanningen kvalifiserer for og egnethet som veileder. Utdanning i veiledningspedagogikk er en fordel, men ikke et krav.
Praksislæreres oppgaver
Undervisningspraksis:
Veilede student i planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning i praksislærers gruppe (I fleksibel PPU kan veiledning foregå i studentens egen gruppe, etter nærmere avtale med praksisavdelingen ved Institutt for lærerutdanning). Praksislærer skal være til stede når studenten underviser, gjennomføre etterveiledning og rapportere til praksisavdelingen som et ledd i vurderingen av studenten. Det skal gis veiledning i minst 1 time pr. uke pr. fag. Godtgjøring for denne veiledningen er inkludert i veiledningssatsene.
Veiledningsomfang
5LU:
- Praksis 1: 15 timer observasjon
- Praksis 2: 30 timer hjelpelærerpraksis
- Praksis 3: 40 timer undervisningspraksis (20 timer i hvert fag)
- Praksis 4: 60 timer undervisningspraksis (30 timer i hvert fag)
PPU:
- PPU del 1 høst: 40 timer (20 timer pr. fag)
- PPU del 2 vår: 60 timer (30 timer pr. fag)
FPPU-A:
90 timer undervisningspraksis (inkl. 2–4 timer observasjon i hvert fag) fordelt på ungdomsskole og videregående skole
FPPU-Y:
90 timer undervisningspraksis (inkl. 2–4 timer observasjon) i videregående skole + 12 timer undervisningspraksis (inkl. 2–4 timer observasjon) i ungdomsskole
Forlenget praksis kan i enkelte tilfelle være nødvendig. Slik tilleggsveiledning skal alltid avtales med faglig leder for praksis.
Godtgjøringssatser
Grunnsats er per 01.01.24 kr. 240,00 per time, inkl. feriepenger.
5LU:
- Praksis 1 5LU: 15 + 2 timer veiledning a kr. 360,00
- Praksis 2 5LU: 30 timer + 4 timer veiledning a kr. 360,00
- Praksis 3 5LU: 40 timer a kr. 240,00 ved individuell praksis og 360,00 ved parpraksis (veiledningstid, en time pr uke, er inkludert).
- Praksis 4 5LU: 60 timer a kr. 240,00 ved individuell praksis og 360,00 ved parpraksis (veiledningstid, en time pr uke, er inkludert)
PPU:
- Praksis høst PPU: 40 timer a kr. 240,00 (veiledningstid, en time pr uke, er inkludert)
- Praksis vår PPU: 60 timer a kr. 240,00 (veiledningstid, en time pr uke, er inkludert)
- Parpraksis: kr. 360,00 pr time (veiledningstid, en time pr uke, er inkludert) Dialogseminar/kurs: 3–4 timer deltakelse pr. år som skolen godtgjør med avspasering
FPPU:
- Praksislærers gruppe kr. 240,00
- Studentens egen gruppe kr. 480,00 pr. time
Ved praksislærers fravær, er skolen ansvarlig for å finne en erstatter som kan veilede studenten. Dersom studenten blir satt til å undervise klassen alene uten praksislærer til stede, er det å regne som en vikartime og ikke praksis.
Ved behov for hjelp knyttet til praksis, kan man ta kontakt med praksiskoordinator på den skolen man jobber, eller man kan sende en e-post til faglig leder for praksis på det aktuelle studieprogrammet.
- PPU: Per Christian Hestbek, e-post: ppu-5lu@ilu.ntnu.no
- FPPU: Jon Sverre Hårberg, e-post: ppu-5lu@ilu.ntnu.no
- 5LU: Kristina Karlgård, e-post: ppu-5lu@ilu.ntnu.no
Dersom man har spørsmål om skikkethetsvurdering, kan man kontakte en av de faglige lederne, eller institusjonsansvarlig for skikkethet på Institutt for lærerutdanning, Øyvind Haugan Lien.
Hvis studenter har helsemessige utfordringer, bør de henvises til fastlegen eller til SiTs helsetjenester for studenter i Trondheim.
Til oppfølgingslærere
Til oppfølgingslærere
Læringsutbyttebeskrivelsene er retningslinjer for studentens praksisstudier og grunnlaget for veiledningen. All praksis skal være veiledet, variert og vurdert, og praksisoppfølgingen betraktes som en vurderings- og veiledningssituasjon. Praksisoppfølgingen vurderes til “godkjent” eller “ikke godkjent”.
Læringsutbyttebeskrivelser:
Hva er studentens rolle?
Studenten har ansvar for å ta kontakt med, og avtale tidspunkt for gjennomføring av praksisoppfølging med oppfølgingslærer. Det er viktig at studenten informerer praksislærer om besøket og rutinene, slik at praksislærer setter av tid til både observasjon og ettersamtale. Studenten skal i forkant av besøket, senest 24 timer før, levere et veiledningsdokument for timen til både oppfølgingslærer og praksislærer. Studenten bør informere oppfølgingslærer om mulighetene for parkering ved skolen.
Hva er praksislærers rolle?
Praksislærer leser studentens veiledningsdokument, observerer undervisningen, og deltar i veiledningssamtalen i etterkant av timen.
Hva er oppfølgingslærers rolle?
Praksisoppfølging gjennomføres av fagdidaktiker eller pedagog fra Institutt for lærerutdanning, eller av partnerskapsleder eller praksiskoordinator ved skolen.
- Leser veiledningsdokumentet og godkjenner på Blackboard.
- Møter studenten til førsamtale i forkant av undervisningen.
- Observerer studentens undervisning.
- Leder veiledningssamtalen i etterkant av undervisningen hvor praksislærer og student deltar.
- Gir utviklingsorienterte tilbakemeldinger til studenten.
- Vurderer oppfølgingsbesøket som godkjent/ikke godkjent.
- Skriver rapport fra praksisoppfølging. Studenten mottar automatisk en kopi av rapporten.
Hvordan gjennomføres praksisoppfølgingen?
Praksisoppfølgingen deles inn i tre deler:
- Del 1 består av en førsamtale mellom student og oppfølgingslærer.
- Del 2 er gjennomføring og observasjon av en undervisningsøkt.
- Del 3 består av en veiledningssamtale hvor student, praksislærer og oppfølgingslærer deltar.
Del 1: Førsamtale
Hensikten med samtalen er å etablere en relasjon til studenten for å skape trygghet i situasjonen.
Fokusområder i samtalen:
- Veiledningsdokumentet
- Elevene
- Trivsel
- Samarbeid i parpraksis (hvis aktuelt)
- Plassering av oppfølgingslærer i klasserommet
Del 2: Observasjon
Hensikten med observasjonen er å vurdere studenten med utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelsene (de som kan vurderes i en enkeltstående undervisningsøkt).
Fokusområder for observasjonen:
Faglige kommentarer:
- Anvendelse av fagbegreper
- Faglig kunnskap
- Metodiske valg i faglig hensikt
- Formativ og summativ vurdering
Kontakt med elevene:
- Autoritet og relasjon i klasserommet
- Klasseromsdialogen
- Veilederrollen
- Ledelse i klasserommet:
- Oppstart, overganger og avslutning av timen
- Progresjon i timen
- Lederegenskaper
Inkluderende læringsmiljø:
- Inkluderende læringsaktiviteter
- Tilpasset opplæring
- Studentens positive sider
Del 3: Veiledningssamtale
Hensikten med samtalen er å reflektere rundt timen og det som skjedde i undervisningen, og å gi studenten økt læringsutbytte gjennom refleksjon og veiledning.
Gjennomføring av samtalen:
- Studenten starter med å sette ord på sine synspunkter og refleksjoner rundt timen.
- Praksislærer setter undervisningsøkta i sammenheng med det studenten har vist tidligere i praksisperioden. Hjelper studenten med å reflektere over timen.
- Oppfølgingslærer stiller spørsmål for å fremme læring og refleksjon, gjerne med utgangspunkt i det som har vært arbeidet med på campus.
- Alle tre partene samtaler om videre utvikling, med tips til videre fokusområder.
- Følg med på Teamsen som heter «5LU Undervisningsgruppa», «Undervisningsgruppe for PPU» eller «Undervisningsgruppa FPPU» for mer info.
- Ta kontakt dersom du trenger tilgang til Teams:
- PPU/FPPU: Birgitte Lauvstad
- 5LU: Mari Ertzaas Sørlie
Ta kontakt om du har spørsmål om praksisoppfølging:
- PPU/FPPU: Jon Sverre Hårberg
- 5LU: Kristina Karlgård
Ressursen for praksisoppfølging er 5 timer pr student for lokale besøk og 10 timer for bortreisebesøk.
Det gjennomføres kurs for nye oppfølgingslærere i hvert semester. Informasjon om dette legges på Teams. Erfarne oppfølgingslærere som trenger oppfrisking, er også hjertelig velkomne!
Ved spørsmål om kurset, ta kontakt med Kristina Karlgård.
Undersøk muligheten for parkering på praksisskolen før du drar.