Lektorutdanning 8–13 – Praksis i lærerutdanningene – Institutt for lærerutdanning
Praksis i lektorutdanningene
Praksis i lektorutdanningene
Praksis i femårig lektorutdanning
Praksis i femårig lektorutdanning
1. studieår
Høst: 1. semester
- Praksis 1
- Gjelder studenter med idrett, engelsk, andre fremmedspråk, geografi
- Uke 43
Vår: 2. semester
- Praksis 1
- Gjelder studenter med realfag, nordisk, samfunnsfag og historie
2. studieår
Høst: 3. semester
- Praksis 2
- Uke 37, 38
3. studieår
Høst: 5. semester
- Praksis 3
- Uke 39, 40, 42, 43, 44, 45 og eventuelt 46
4. studieår
Vår: 8. semester
- Praksis 4
- Åtte uker fra og med uke 7, med vinterferie i uke 10
Om praksis på andre skoler enn våre samarbeidsskoler
Det er dessverre ikke mulig å gjennomføre praksis på andre skoler enn våre samarbeidsskoler. Dette skyldes både at noe praksis gjennomføres i gruppe eller par, og at man i noen av praksisperiodene skal ha fysisk praksisoppfølging på skolen av representanter fra ILU. I tillegg jobber vi mye med kvalitetssikring av praksis sammen med våre samarbeidsskoler, og vi ønsker derfor å benytte disse skolene for gjennomføring av praksis for å sikre kvalitet i opplæringen.
Partnerskap 5
- Heimdal videregående skole
- Åsheim ungdomsskole
- Huseby ungdomsskole
Partnerskap 6
- Strinda videregående skole
- Blussuvoll skole
- Hoeggen skole
Partnerskap 7
- Charlottenlund videregående skole
- Charlottenlund ungdomsskole
- Rosenborg skole
Partnerskap 8
- Byåsen videregående skole
- Selsbakk skole
- Ugla skole
Partnerskap 9
- Kristen Videregående Trøndelag (KVT)
- Tiller videregående skole
- Vikhammer ungdomsskole
- Markaplassen skole
Partnerskap 10
- Thora Storm videregående skole
- Trondheim katedralskole
- Sverresborg skole
- Sunnland skole
I løpet av praksisperioden legger praksisskolen opp til ulike kurs i «Skolens indre liv» (SIL) som skal bidra til å gi studentene et bredere innblikk i skolehverdagen. I hver praksisperiode skal det gjennomføres et visst antall timer med kurs. Dette er obligatorisk og regnes som en integrert del av praksisopplæringen.
Det er skolens koordinator som tilrettelegger og organiserer kursene, og for å gi et innblikk i den konkrete skolens skolekultur vil kursene kunne ha ulikt fokus fra skole til skole.
Tema for SIL-kursene
Praksis 1 (2 timer)
- Taushetsplikt og meldeplikt
Praksis 2 (4 timer)
- Planlegging og evaluering av undervisning
- Tilpasset opplæring
- Vurdering
Praksis 3 (10 timer)
Felles:
- Omvisning på skolen
- Elevtjenesten
- Kollegasamarbeid
- Skolens ledelse som team
- Klassemiljø
- Kontaktlærerrollen
I tillegg skal noen av følgende temaer dekkes i løpet av de 10 timene:
- HMS/AMG
- Skolens satsningsområde
- Egenvurdering
- Krisehåndtering
- Læreplanforståelse
- Digital kompetanse i skolen
Praksis 4 (12 timer)
Felles:
- Omvisning på skolen
- Ny som lærer
- Eksterne samarbeidspartnere
- Skolens ledelse som team
- Kontaktlærerrollen
- Vurderingsarbeid
I tillegg skal noen av følgende temaer dekkes i løpet av de 12 timene:
- HMS/AMG
- Skolens satsningsområde
- Egenvurdering
- Krisehåndtering
- Fagforeninger, tillitsvalgte, verneombud
- Digital kompetanse i skolen
- Etikk i skolen
Praksis 2:
- bestått PPU4611
- godkjent for eksamen i PPU1000
Praksis 3 – Lektorutdanning i realfag (LUR):
- bestått PPU1000
- bestått PPU4612
- bestått PPU4602
- bestått 30 sp i hvert av fagene
- bestått 75 sp til sammen i begge fag
Praksis 3 – alle andre enn LUR:
- bestått PPU1000
- bestått PPU4612
- bestått PPU4602
- bestått 37,5 sp i hvert av fagene
- bestått 90 sp til sammen i begge fag
Praksis 4:
- bestått PPU4613
- bestått PPU46XX – Fagdidaktikk 1 i fag 1
- bestått PPU46XX – Fagdidaktikk i fag 2
- bestått 60 sp i fag 1
- bestått 45 sp i fag 2
Om praksisperiodene
Om praksisperiodene
Gjennomføres i uke 43 på høsten. Tidspunkt for gjennomføring våren 2025 er inntil videre uavklart.
Læringsmål
Studenten
- har innsikt i faktorer som påvirker fellesskapet og skaper grunnlag for læring
- kan gjennomføre systematisk observasjon i klasserom/verksted
- har innsikt i ulike perspektiver på klasseledelse
- kan samarbeide og kommunisere med medstudenter, elever og lærere
Generell informasjon
- Praksisen gjennomføres i grupper på 3-4 studenter
- Praksisen er uavhengig av fag
- Praksis gjennomføres på høst (engelsk, fremmedspråk, geografi og idrett) og vår (norsk, historie, realfag og samfunnsfag)
Praksis
Fokus: Elevens læring i klasserommet
- Praksisen er en observasjonspraksis
- Studentene skal tilbringe en full arbeidsuke på praksisskolene
- Studentene skal bli kjent med en lærers hverdag i klasserommet
- Studentgruppen skal gjennomføre 1-3 timer med mikroundervisning hvor man planlegger og gjennomfører deler av en undervisningsøkt med fokus på klasseledelse, under veiledning av praksislærer
SIL-kurs
Koordinator på skolen gjennomfører to SIL-kurs for studentene. Tema for det ene kurset er "Taushetsplikt og meldeplikt" og tema for det andre kurset er "Klasseledelse med fokus på relasjonsbygging".
Veiledning
Praksislærer i skolen skal ha to timer med veiledningssamtaler med studentene i løpet av praksisen. Den ene timen har tema "Planlegging av mikroundervisning" og den andre har tema "Strukturert observasjon".
Arbeidskrav
Studentene skal levere arbeidskravet "Min lektoridentitet" på Blackboard i forkant av praksis.
Rapport
Praksislærer skriver en rapport etter praksisperioden, som konkluderer med om praksisperioden er godkjent eller ikke godkjent.
Praksiskort
Innlevering og godkjenning av digitalt praksiskort er en forutsetning for godkjent praksis.
Lenke til praksiskortet vil legges på Blackboard mot slutten av praksisperioden.
Gjennomføres i uke 37 og 38.
Læringsmål
Studenten
- har kunnskap om lærerens arbeidsoppgaver i og utenfor klasserommet
- har kjennskap til og kan bidra i planlegging, gjennomføring og evaluering av en undervisningsøkt
- har innsikt i bruk av læreplaner
- har kjennskap til skolen som organisasjon og ulike aktører internt og eksternt
- kan bidra i planlegging og gjennomføring av undervisningen
- har kunnskap om det kulturelle og sosiale mangfoldet i skolen
- har innsikt i ulike måter å tilpasse opplæringen på
- kan opptre profesjons-etisk i møtet med elever og lærere
Generell informasjon
- Praksisen gjennomføres over to fulle arbeidsuker på høsten (uke 37 og 38)
- Formålet med praksis 2: Skape sammenhenger mellom erfaringene studentene gjør i praksis, og teoretiske perspektiver de møter i studiet
- Praksisen skjer i grupper på 3-4 studenter som har samme fag 1
- Praksisen skal ha noen timer i fag 1, men studentene kan også ha være med praksislærer i andre fag
- Mikroundervisning skal gjennomføres i fag 1 i løpet av praksisperioden
Praksis
- Praksisen er en skyggelærer/ hjelpelærer praksis
- Studenten skal observere og samarbeide med lærere gjennom arbeidsdagen og delta i skolens ulike fora
- Studenten er på skolen hele dagen og deltar på alle aktiviteter som praksislæreren har, dette inkluderer også for- og etterarbeid, møter osv.
- I tillegg til å være hjelpelærer kan studentene undervise mer enn mikroundervisningen, hvis dette er noe praksislærer og studentene er enige om
Fokus ligger spesielt på skolen som institusjon og ulike aspekt ved lærerrollen i det daglige, blant annet planlegging og gjennomføring av undervisning.
SIL-kurset
SIL-kurset skal være på fire timer, der disse temaene skal dekkes:
- Planlegging og evaluering av undervisning
- Tilpasset opplæring
- Vurdering
Praksis-koordinator på skolen organiserer dette kurset i løpet av praksisperioden.
Mikroundervisning
- Gjennomføres i samarbeid mellom praksislærer og studentene.
- Studentene skal som gruppe eller alene undervise i en del av eller en hel time – omfanget og størrelsen på mikroundervisningen bestemmes i samhandling mellom praksislærer og studentgruppen, men hver av studentene skal delta i hele eller deler av minst 6 timer mikroundervisning i løpet av de to ukene.
- Tema for mikroundervisningen skal være relevant i forhold til det tema klassen arbeider med
- Tilbakemelding på timen skal gis av praksislærer i en veiledningstime
Veiledning
Det skal gjennomføres fire veiledningssamtaler på 60 min med praksislærer. En av disse skal omhandle et opplegg som seminarlederne fasiliterer.
Rapport
En individuell rapport skrives av praksislærer i etterkant av praksisen
Praksiskort
Innlevering og godkjenning av digitalt praksiskort er en forutsetning for godkjent praksis. Lenke til praksiskortet vil legges på Blackboard mot slutten av praksisperioden.
Arbeidskrav knyttet til praksis
Studentene skal levere arbeidskravet «Min lektoridentitet» på Blackboard i løpet av semesteret. Arbeidskravet leses og godkjennes av praksislærer.
Informasjonsmøte for praksislærere
Torsdag i uke 36 gjennomføres et obligatorisk informasjonsmøte for praksislærere i praksis 2. Kurset gjennomføres digitalt, og zoom-lenke vil sendes på e-post til aktuelle deltakere.
Møtet ledes av faglærere i pedagogikk, partnerskapslederne og faglig leder for praksis. Møtet tar for seg innholdet i praksis 2, i tillegg til innholdet i pedagogikk- og praksis-emnene så langt i studiet, og formålet er å belyse sammenhenger mellom det studentene lærer på campus og det de lærer i skolen.
Vurdering av praksis og løpende skikkethetsvurdering er også tema som vil bli tatt opp på møtet.
Gjennomføres i uke 39, 40, 42, 43, 44, 45 og eventuelt 46.
Læringsmål
Studenten
- kan observere, analysere og reflektere over ulike elevers forutsetninger for læring
- kan, under veiledning, vurdere og reflektere over elevers læring
- kan utøve god klasseledelse
- har kunnskap om skole-hjem-samarbeid som grunnlag for elevens faglige og sosiale utvikling
- kan samarbeide med andre om planlegging og gjennomføring av undervisning
- kan bruke læreplanen, lærebøker, digitale hjelpemidler og utstyr som finnes på den enkelte skole til å planlegge og gjennomføre undervisningen
- kan, under veiledning, planlegge og gjennomføre tilpasset og differensiert undervisning i et inkluderende læringsfellesskap
- kan kritisk vurdere egen og andres praksis med referanse til teori og forskning
- kan videreutvikle egen profesjonsutøvelse
Generell informasjon
- Praksisen skal fortrinnsvis skje i par
- Praksis i ungdomsskole eller videregående skole – motsatt i praksis 4
- Studentene skal ha praksis i begge sine fag 1+2
- Praksis gjennomføres på høsten over en periode på 6 uker
Praksis
- I praksisen skal studenten "ta over" jobben til praksislæreren og ha ansvaret for undervisningen i praksisperioden
- Fokus: Fagdidaktiske muligheter og utfordringer
SIL-kurs
- Kurs omkring skolens indre liv skal organiseres og gjennomføres i løpet av praksisen.
- Skolens praksiskoordinator organiserer disse kursene.
SIL-kurset skal være på 10 timer, der disse temaene skal dekkes:
- Omvisning på skolen
- Elevtjenesten
- Kollegasamarbeid
- Skolens ledelse som team
- Klassemiljø
- Kontaktlærerrollen
I tillegg skal noen av følgende temaer dekkes i løpet av de 10 timene:
- HMS/AMG
- Skolens satsningsområde
- Egenvurdering
- Krisehåndtering
- Læreplanforståelse
- Digital kompetanse i skolen
Veiledning
- Studenten skal fortrinnsvis ha to praksislærere
- Studenten skal ha 1t pr uke med veiledning i hvert fag
Arbeidskrav knyttet til praksis
Studentene skal levere arbeidskravet «Min lektoridentitet» på Blackboard i løpet av semesteret.
Praksiskort
Innlevering og godkjenning av digitalt praksiskort er en forutsetning for godkjent praksis.
Lenke til praksiskortet vil legges på Blackboard mot slutten av praksisperioden.
Rapport
- Praksislærer i begge fagene skriver en midtveisrapport og sluttrapport av studenten
- Faglærer fra Institutt for lærerutdanning i fag 1 gjennomfører en praksisoppfølging og leverer en rapport i etterkant av oppfølgingen.
Gjennomføres over 8 arbeidsuker fra og med uke 7. Fri i uke 10.
Læringsmål
Studenten
- har kunnskap om skolen som organisasjon
- kan alene og sammen med andre planlegge og gjennomføre undervisning på ulike læringsarenaer som fører til gode faglige og sosiale læringsprosesser
- kan utøve god klasseledelse
- kan veilede og motivere elevene og skape et inkluderende læringsmiljø
- kan på et selvstendig og faglig grunnlag bruke varierte arbeidsmåter og tilpasse opplæringen ut fra elevenes forutsetninger
- kan vurdere og dokumentere elevenes læring og gi læringsfremmende tilbakemeldinger
- kan alene og sammen med andre evaluere og reflektere over egen undervisning i faget med utgangspunkt i elevenes læring
- kan, under veiledning og i samarbeid med andre, utvikle, gjennomføre og evaluere et forsknings- og utviklingsarbeid med utgangspunkt i undervisningspraksis
- kan identifisere særskilte behov hos barn og unge, herunder identifisere tegn på vold eller seksuelle overgrep, og raskt iverksette nødvendige tiltak på bakgrunn av faglige vurderinger og i samarbeid med tverrfaglig samarbeidspartnere til barnets beste
- kan vurdere og utvikle egen praksis i tråd med profesjonsetiske normer og standarder
- kan samarbeide med elever, foresatte, kolleger, skoleledelse og andre aktører i skolen
Generell informasjon
- Praksisen skal gjennomføres individuelt eller i par.
- Praksis gjennomføres i ungdomsskole eller videregående skole – motsatt av skoleslag gjennomført i praksis 3.
- Studentene skal ha praksis i begge sine fag 1+2.
- Praksis gjennomføres på våren i 8. semester over en periode på 8 uker/ 40 dager.
SIL-kurs
- Et kurs omkring skolens indre liv skal organiseres og gjennomføres i løpet av praksisen
- Praksis-koordinator på skolen organiserer disse kursene
SIL-kurset skal være på 12 timer, der disse temaene skal dekkes:
- Omvisning på skolen
- Ny som lærer
- Eksterne samarbeidspartnere
- Skolens ledelse som team
- Kontaktlærerrollen
- Vurderingsarbeid
I tillegg skal noen av følgende temaer dekkes i løpet av de 12 timene:
- HMS/AMG
- Skolens satsningsområde
- Egenvurdering
- Krisehåndtering
- Fagforeninger, tillitsvalgte, verneombud
- Digital kompetanse i skolen
Veiledning
- Studenten skal fortrinnsvis ha to praksislærere.
- Studenten skal ha 1 time pr. uke med veiledning i hvert fag.
Arbeidskrav knyttet til praksis
- Studentene skal levere inn "Min lektoridentitet" på Blackboard.
- Seminarleder gjennomfører to utviklingssamtaler med studenten, den ene, før praksis, er basert på lærerprofilen. Den andre, etter praksis, er basert på refleksjonsnotatet.
- Studentene skal ha to praksisoppfølginger. Oppfølging i fag 1 gjennomføres av koordinator på skolen, praksisoppfølging i fag 2 gjennomføres av faglærer fra ILU. Praksislærer skal delta i veiledningssamtale umiddelbart etter den aktuelle undervisningsøkten.
- Det skal utarbeides skriftlige veiledningsdokumenter for hver undervisningstime.
Praksiskort
Innlevering og godkjenning av digitalt praksiskort er en forutsetning for godkjent praksis. Lenke til praksiskortet vil legges på Blackboard mot slutten av praksisperioden.
Rapporter
- Praksislærere i begge fagene skriver en midtveisrapport og sluttrapport av studenten.
- Koordinator gjennomfører praksisoppfølging i fag 1 og leverer en rapport i etterkant av oppfølgingen.
- Faglærer fra Institutt for lærerutdanning gjennomfører praksisoppfølging i fag 2 og leverer en rapport i etterkant av oppfølgingen.
Selvstendig uke
I løpet av praksis 4 skal studentene gjennomføre noe som kalles «Selvstendig uke». Dette gjennomføres i den nest siste uken av praksisperioden.
Selvstendig uke innebærer at studentene skal få prøve seg i en mer selvstendig rolle, og gjennomføre undervisning uten praksislærer til stede i klasserommet. Studentene vil normalt ha mellom 14 og 20 undervisningstimer denne uka.
Målet med selvstendig uke er å gi studentene en praksis som gir en større forståelse for en lærers arbeidshverdag og et bedre innblikk i skolen som organisasjon. Det er også et mål at studentene skal utvikle en selvstendighet i profesjonsutøvelsen og oppleve en progresjon i utdanningen. Dette er i tråd med de nasjonale retningslinjene.
For studenten
For studenten
All praksis er obligatorisk. Ved fravær må studenten belage seg på å ta igjen det tapte i dialog med skolen og Institutt for lærerutdanning.
Noen generelle retningslinjer:
- Ved én dags fravær, varsle praksislærer og medstudent
- Ved to dagers fravær, varsle skolens koordinator
- Ved tre dagers fravær og mer, ta kontakt med faglig leder for praksis
I visse tilfeller kan det være aktuelt å delta digitalt på møter eller veiledning. Dette avklares direkte med skolen i hvert enkelt tilfelle.
Sykdom over en lengre periode
Dersom studenten blir syk over en lengre periode, må praksis gjennomføres på et senere tidspunkt. Praksis kan eksempelvis forlenges utover den planlagte praksisperioden eller flyttes til en ny periode. Avhengig av fraværets art og lengde, gjøres det en individuell vurdering i hvert tilfelle om hvordan praksis kan gjennomføres på best mulig måte både for studenten og skolen.
Permisjon fra praksis
Det gis svært sjelden permisjon fra praksis. I spesielle tilfeller, ved f.eks. begravelse, møter i sentrale verv eller deltakelse i toppidrett (gjelder studenter med toppidrettsstatus), kan man sende en søknad til faglig leder for praksis og koordinator ved skolen med dokumentasjon for fraværet. ILU foretar en individuell behandling av søknaden i dialog med skolen. Det kan dessverre ikke gid permisjon for ferie-/fritidsreiser, ekstrajobber, fritidsaktiviteter o.l.
Praksisplass tildelt ut fra særlige behov innebærer at studenten prioriteres til et bestemt praksissted/en bestemt kommune. Forutsetningen er at det er mulig å skaffe praksisplass på det aktuelle praksisstedet. Tilgangen på praksisplasser kan være ulik fra studieprogram til studieprogram, eller fra praksisperiode til praksisperiode, og vil dermed påvirke muligheten for tildeling av praksisplass ut fra særlige behov. Rett til praksisplass ut fra særlige behov gir derfor ingen garanti for særplass. Søknad med dokumentasjon må fremsettes innen den fastsatte dato ved det enkelte studieprogram.
Kriterier for særplass
- Egen behandlingstrengende sykdom med begrunnet dokumentasjon på at nødvendig behandling må gjennomføres i Trondheim i den aktuelle perioden for praksisstudier
- Omsorg for barn under seks år – må dokumenteres med fødselsattest
- Aleneomsorg for barn under 18 år – må dokumenteres med bostedsattest
- Alvorlig sykdom eller funksjonsvansker hos barn, ektefelle eller samboer
- Utøvelse på fremragende nivå innen idrett, kunst og kultur:
- Toppidrettsutøvere som er knyttet til Olympiatoppen
- Utøvere på landslag, inkl. ungdoms-, rekrutterings- og juniorlandslag
- Utøvere på satsningsgrupper i regi av forbund utenom landslag med prestasjonsnivå tett opp under landslag
- Spillere i eliteserien, toppserien eller andre lagidretter på toppnivå
- Ansvar eller utøvelse innen kunst og kultur på øverste nivå
- Andre forhold på tilsvarende nivå
- Sentrale verv, eksempelvis SU-leder, Uke-sjef, ISFIT-president etc.
- NTNU forbeholder seg retten til å utvise skjønn i særlige tilfeller. Dokumentasjon må vedlegges.
- Når behov for særplass gjelder barn eller kronisk sykdom, sendes dokumentasjonen kun én gang.
Søknadsfrist
- 5LU: Høstsemesteret: 15. august. Vårsemesteret: 15. desember
- PPU: 20. august
Søknad om praksisplass ut fra særlige behov sendes elektronisk, se skjema under. Dokumentasjon lastes opp sammen med søknaden.
Veiledningsdokumentet er en mal for hvordan studentene planlegger og begrunner valg i egen undervisning, og en kommunikasjon til praksislærer og/eller oppfølgingslærer.
Praksis ved skoler utenfor Trondheim
Dersom tildelt praksisplass krever transport og/eller overnatting utenfor Trondheim, vil utgiftene bli dekket i henhold til ILU sine retningslinjer:
- Det skal benyttes rimeligste offentlige transport.
- Bil/leiebil kan benyttes når offentlig transport ikke er mulig. Dette gjelder også ved dagpendling og skal avtales og godkjennes på forhånd av praksisseksjonen.
- De som velger å bruke egen bil der det er mulig å bruke offentlig transport, vil få dekket utgifter tilsvarende rimeligste offentlige transport.
- Studentene skal i utgangspunktet legge ut for alle utgifter og få dette refundert i ettertid.
- Studenter som bor andre steder i landet får ikke dekket reise og opphold til praksis i Trondheim, da Trondheim regnes som studiested.
Transportutgiftene dekkes slik
- Ved bruk av egen bil, legges statens satser per kilometer til grunn. Studentene får halv sats per kilometer og for passasjerer. Her finner du informasjon om statens satser.
- Bomutgifter dekkes i sin helhet.
- Ved bruk av offentlig transport dekkes ikke reiser i sone A, kun soner utenfor. Vi forutsetter at alle som har studiested Trondheim selv dekker reiser innenfor sone A.
- Hvis du skal ha praksis i 2–4 uker sammenhengende, er rimeligste alternativ å kjøpe t-kort for periode på 30 dager.
Viktig informasjon om leiebil
Dere som har fått godkjent bruk av leiebil, kontakt AVIS bilutleie:
- Si fra at dere er NTNU studenter
- Oppgi avtalenummer: 9ZN23T
- Oppgi k-sted: 67800502
- Oppgi prosjektnummer: 973004104
AVIS sender faktura direkte til NTNU, så dere trenger ikke å betale for leiebilen.
Hvis AVIS ikke har ledige biler, kan dere benytte hvilket som helst leiebilfirma, men sjekk om de kan sende faktura direkte til NTNU, slik at dere slipper å legge ut for leien. Drivstoffutgifter/lading dekkes av den vanlige refusjonsordninga for utgifter i praksisperioden.
Husk å ta bilder på utsiden av bilen når dere henter den. Dette for dokumentasjon hvis det i ettertid blir spørsmål om skader.
Om du skulle få behov for hjelp i løpet av praksis, kan du ta kontakt med koordinator på praksisskolen, din partnerskapsleder eller faglig leder for praksis på Institutt for lærerutdanning.
- 5LU: ppu-5lu@ilu.ntnu.no
- PPU: ppu-5lu@ilu.ntnu.no
Du kan også benytte de lektortillitsvalgte studentene i Studentrådet (gjelder 5LU) eller de programtillitsvalgte (gjelder PPU).
Ved helsemessige utfordringer anbefaler vi at du i tillegg tar kontakt meddin fastlege eller SiT Helse: Helsetjenester for studenter i Trondheim.
Parpraksis, skikkethet og vurdering
Parpraksis, skikkethet og vurdering
Hva er parpraksis?
Parpraksis bidrar til at studentene kan samarbeide om planlegging og gjennomføring av undervisning, og at de kan reflektere over felles erfaringer de gjør seg underveis. Det å spille på hverandres styrker og støtte hverandre i læringsprosessen, oppleves ofte som positivt for studentenes læring og utvikling.
Hvilke praktiske hensyn gjøres i parpraksis?
Begge studentene planlegger undervisningen sammen gjennom å skrive et felles veiledningsdokument. Ved å samarbeide om undervisningen kan begge studentene få øving i oppstart av timen, overganger mellom aktiviteter, og avslutning og oppsummering. I noen timer kan den ene studenten eksempelvis ha hovedansvaret for helgruppa, mens den andre har fokus på tilrettelegging opp mot enkeltelever. For at samarbeidet både mellom studentene og med praksislærer skal fungere så godt som mulig, anbefales det å avklare forventninger i oppstarten av praksisperioden. Dette kan handle om å avklare rollefordeling, fastsette tid til veiledning, og være åpen om at samarbeid av og til også kan være krevende. Dersom samarbeidet oppleves som vanskelig, kan skolens koordinator kobles inn.
Hvordan foregår veiledning i parpraksis?
Det fastsettes én veiledningstime i uka per fag. Her kan praksislærer bruke varierte arbeidsformer for å fremme studentenes læring, for eksempel ved bruk av skriveoppgaver, medstudentobservasjon, modellering osv. Det forventes at begge studentene viser initiativ i veiledningen, og at begge aktivt tar del i både egen og medstudentens utvikling. I noen tilfeller kan praksislærer i samråd med studentene vurdere at det er hensiktsmessig at studentene gjennomfører deler av undervisningen og veiledningen individuelt.
Hva med praksisoppfølging i parpraksis?
Det er studentenes ansvar å ta kontakt med oppfølgingslærer for å avtale tidspunkt for praksisoppfølging. I hovedsak er praksisoppfølgingen individuell, altså at én student har hovedansvaret for planlegging og gjennomføring av undervisning, og at medstudent har en mer passiv rolle som for eksempel hjelpelærer. Det er viktig at studentene avklarer rollefordelingen i forkant. Før- og ettersamtalen kan gjennomføres enten individuelt eller i par, dette avklares i fellesskap mellom praksislærer, studenter og oppfølgingslærer.
Skikkethetsvurdering
Vi utdanner fremtidens lærere med mål om at studentene uteksamineres med høy kvalitet i sin profesjonsbevissthet. Gjennom den løpende skikkethetsvurderingen sørger vi for at studentene har de nødvendige forutsetningene for å kunne utøve yrket med eleven i fokus. Alle som jobber med studenter i lærerutdanningen har et særlig ansvar for den løpende skikkethetsvurderingen.
Les mer om skikkethetsvurdering
Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning
Ta kontakt med oss
Skikkethetsansvarlig: Øyvind Haugan Lien
Underveisvurdering
Underveisvurdering gis av praksislærere i skolen og faglærere fra Institutt for lærerutdanning. Midtveisrapporten som praksislærere skriver, er en skriftliggjøring av underveisvurdering.
Sluttvurdering
Ved slutten av en praksisperiode skriver praksislærere en sluttrapport, som konkluderer med karakteren godkjent eller ikke godkjent.
Endelig karakter
Partnerskapsmøtet ved Institutt for lærerutdanning (som består av partnerskapslederne og faglig ledere for praksis) vurderer til slutt praksisperioden med karakterene bestått eller ikke bestått. Den endelige vurderingen foretas på bakgrunn av rapporter fra praksis, eventuelle arbeidskrav, digitalt praksiskort (gjelder kun 5LU) og den løpende skikkethetsvurderingen.
Ved tvil
Dersom faglærere/praksislærere er i tvil om studentens praktiske lærerdyktighet, rapporteres dette umiddelbart til faglig leder for praksis ved Institutt for lærerutdanning. Studenten kalles inn til en samtale og mottar et skriftlig varsel om fare for vurderingen ikke bestått. Hvis denne samtalen ikke resulterer i en avtale om forlenget praksis eller andre tiltak, vil Institutt for lærerutdanning vurdere om studenten skal vurderes til ikke bestått. Dersom studenten får karakteren ikke bestått for en praksisperiode, kan samme periode bare gjennomføres én gang til.
Rollebeskrivelser
Rollebeskrivelser
Læringsutbyttebeskrivelsene er retningslinjer for studentens praksisstudier og grunnlaget for veiledningen. All praksis skal være veiledet, variert og vurdert, og praksisoppfølgingen betraktes som en vurderings- og veiledningssituasjon. Praksisoppfølgingen vurderes til “godkjent” eller “ikke godkjent”.
Læringsutbyttebeskrivelser:
Hva er studentens rolle?
Studenten har ansvar for å ta kontakt med, og avtale tidspunkt for gjennomføring av praksisoppfølging med oppfølgingslærer. Det er viktig at studenten informerer praksislærer om besøket og rutinene, slik at praksislærer setter av tid til både observasjon og ettersamtale. Studenten skal i forkant av besøket, senest 24 timer før, levere et veiledningsdokument for timen til både oppfølgingslærer og praksislærer. Studenten bør informere oppfølgingslærer om mulighetene for parkering ved skolen.
Hva er praksislærers rolle?
Praksislærer leser studentens veiledningsdokument, observerer undervisningen, og deltar i veiledningssamtalen i etterkant av timen.
Hva er oppfølgingslærers rolle?
Praksisoppfølging gjennomføres av fagdidaktiker eller pedagog fra Institutt for lærerutdanning, eller av partnerskapsleder eller praksiskoordinator ved skolen.
- Leser veiledningsdokumentet og godkjenner på Blackboard.
- Møter studenten til førsamtale i forkant av undervisningen.
- Observerer studentens undervisning.
- Leder veiledningssamtalen i etterkant av undervisningen hvor praksislærer og student deltar.
- Gir utviklingsorienterte tilbakemeldinger til studenten.
- Vurderer oppfølgingsbesøket som godkjent/ikke godkjent.
- Skriver rapport fra praksisoppfølging. Studenten mottar automatisk en kopi av rapporten.
Hvordan gjennomføres praksisoppfølgingen?
Praksisoppfølgingen deles inn i tre deler:
- Del 1 består av en førsamtale mellom student og oppfølgingslærer.
- Del 2 er gjennomføring og observasjon av en undervisningsøkt.
- Del 3 består av en veiledningssamtale hvor student, praksislærer og oppfølgingslærer deltar.
Del 1: Førsamtale
Hensikten med samtalen er å etablere en relasjon til studenten for å skape trygghet i situasjonen.
Fokusområder i samtalen:
- Veiledningsdokumentet
- Elevene
- Trivsel
- Samarbeid i parpraksis (hvis aktuelt)
- Plassering av oppfølgingslærer i klasserommet
Del 2: Observasjon
Hensikten med observasjonen er å vurdere studenten med utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelsene (de som kan vurderes i en enkeltstående undervisningsøkt).
Fokusområder for observasjonen:
Faglige kommentarer:
- Anvendelse av fagbegreper
- Faglig kunnskap
- Metodiske valg i faglig hensikt
- Formativ og summativ vurdering
Kontakt med elevene:
- Autoritet og relasjon i klasserommet
- Klasseromsdialogen
- Veilederrollen
- Ledelse i klasserommet:
- Oppstart, overganger og avslutning av timen
- Progresjon i timen
- Lederegenskaper
Inkluderende læringsmiljø:
- Inkluderende læringsaktiviteter
- Tilpasset opplæring
- Studentens positive sider
Del 3: Veiledningssamtale
Hensikten med samtalen er å reflektere rundt timen og det som skjedde i undervisningen, og å gi studenten økt læringsutbytte gjennom refleksjon og veiledning.
Gjennomføring av samtalen:
- Studenten starter med å sette ord på sine synspunkter og refleksjoner rundt timen.
- Praksislærer setter undervisningsøkta i sammenheng med det studenten har vist tidligere i praksisperioden. Hjelper studenten med å reflektere over timen.
- Oppfølgingslærer stiller spørsmål for å fremme læring og refleksjon, gjerne med utgangspunkt i det som har vært arbeidet med på campus.
- Alle tre partene samtaler om videre utvikling, med tips til videre fokusområder.
Rollebeskrivelse
For å kunne engasjeres som praksisveileder kreves godkjent lærerutdanning og normalt 3 års praksis som lærer.
Både skoleverket og lærerutdanningen er under stadig forandring og praksislæreren sine arbeidsoppgaver kan derfor endres.
Praksislærer skal i samarbeid med koordinator, skolens ledelse og Institutt for lærerutdanning gi studentene en realistisk erfaring med undervisning og profesjonsutøvelse.
Praksislærer skal gi studentene konkret og målrettet veiledning med sikte på å bidra til studentens profesjonelle utvikling. Praksislærer har et særskilt ansvar for tidligst mulig å informere og drøfte med koordinator dersom studenter som ikke fungerer optimalt i lærerrollen.
Organisering
- Studenten bør i starten av praksisen observere et par timer i hvert fag.
- Det må settes av tid til ukentlig veiledning
Studentveiledning
- Man skal veilede studenten ut fra målene for praksisopplæringen.
- Veiledningen skal omfatte planlegging, gjennomføring og vurdering av studentens undervisning.
- Veiledningen skal i tillegg vurdere studentens profesjonalitet som lærer.
- Studenten skal få konkret og konstruktiv tilbakemelding med vekt på hva studenten mestrer.
Vurdering
- Gi læringsfremmende tilbakemeldinger til studenten.
- Skrive midveistrapport.
- Skrive sluttrapport.
- Innholdet i rapportene skal være kjent for studentene, og studenten mottar en kopi av rapporten når den sendes inn.
Annet
- Legge til rette for FoU-arbeid i egen klasse
- Delta i opplæring og samarbeidsmøter med Institutt for lærerutdanning
Godtgjøring
Praksislærere honoreres på timebasis. Dette utbetales normalt en gang pr semester.
5LU
- Praksis 1: 15 timer observasjon
- Praksis 2: 30 timer hjelpelærerpraksis
- Praksis 3: 40 timer undervisningspraksis (20 timer i hvert fag)
- Praksis 4: 60 timer undervisningspraksis (30 timer i hvert fag)
PPU
- PPU del 1 høst: 40 timer (20 timer per fag)
- PPU del 2 vår: 60 timer (30 timer per fag)
- Praksisskolens kontaktperson. Ansvarlig for studentgruppa på skolen.
- Organiserer skolens praksis og er bindeleddet mellom studenter, praksislærere og praksisseksjonen ved Institutt for lærerutdanning
- Legger til rette for SIL-kurs (Skolens Indre Liv)
- Signerer praksiskort og godkjenner praksistimene
Rollebeskrivelsene er dynamiske og endres ut fra endrede behov.
Som koordinator ved din praksisskole er du koordinerende instans mellom Institutt for lærerutdanning, praksisskolen og studentene.
Dette innebærer blant annet:
Før første praksisperiode
- Delta på møter med Institutt for lærerutdanning og i partnerskapet
- Sette deg inn i emneplanene for de ulike praksisstudiene
- Ha oversikt over hva som skal skje på skolen med tanke på praksis og innhold på møter
- Legge til rette slik at praktiske ting som blant annet nøkler, datatilgang, refleksvester, PC, garderobe og arbeidsplass er klart når studentene kommer
- Levere nødvendig informasjon om praksislærere til Institutt for lærerutdanning innen oppgitt tidsfrist, og sørge for at nye praksislærere får opplæring i regi av Institutt for lærerutdanning
Under praksisperiodene
- Gjøre studentene kjent med taushetsplikt og informere om fraværsregler på første møte
- Ha jevnlige møter med studentene under praksisperiodene, og bidra til at studentene får innsikt i skolens egenart, ledelse og organisasjon
- Følge opp at den enkelte student får opplæring i forhold til emnebeskrivelsene
- Støttefunksjon ved vurdering av studenten og bistå ved saksgang
- Ansvar sammen med rektor for at studentene får veiledet praksis ved praksislæreres fravær
- Delta på møter med NTNU
- Tett samarbeid med rektor
- Jevnlige møter med praksislærere på egen skole
- Gjennomføre praksisoppfølging med studenter på egen skole etter avtale med ILU
Etter siste praksisperiode
- Bidra til å rekruttere nye praksislærere for neste skoleår
- Bidra til evaluering, videreutvikling og kvalitetsheving av praksis
- Delta på evalueringsmøter i partnerskapet ved Institutt for lærerutdanning
Frikjøp
5LU: Koordinator frikjøpes normalt med 25%.
PPU: Koordinator frikjøpes normalt med 10%.
- Leder av ett av partnerskapene på PPU og deltar i ledergruppa i praksisseksjonen
- Har praksisundervisning på campus før og etter praksis
- Ansvar for å følge opp studenter i praksis
- Godkjenner veiledningsdokument, midtveis- og sluttrapporter
Rollebeskrivelsene er dynamiske og endres ut fra endrede behov.
Partnerskapsleder er som hovedregel tilsatt på en praksisskole. Partnerskapsleder leder det løpende arbeidet med et partnerskap og er bindeleddet mellom koordinatorene i partnerskapet og NTNU. Funksjonen som partnerskapsleder krever som regel tidligere erfaring som koordinator og velges ut av faglig leder ved Institutt for lærerutdanning, NTNU.
Partnerskapsleder skal blant annet:
- Delta på aktuelle møter med koordinatorene og med NTNU
- Være ansvarlig for møter i partnerskapet
- Koordinere praksisplassering av studenter i eget partnerskap i samarbeid med koordinatorene og faglig leder på NTNU
- Følge opp rapportering om studenter i eget partnerskap
- Følge opp studenter, i samarbeid med faglig leder på NTNU, som avviker fra normal progresjon
- Oppfordre skolene i partnerskapet til FoU-virksomhet og skoleutvikling og bidra til at eventuelle FoU-prosjekter og masterprosjekter til studentene blir gjennomført
- Delta i vurderingsarbeid av studenter
Frikjøp
5LU: Partnerskapsleder frikjøpes med 10%.
PPU: Partnerskapsleder frikjøpes med 20%.
- Ansvarlig for pedagogikkundervisningen i et partnerskap
- Gjennomfører blant annet utviklingssamtaler med studenter i praksis, og deltar i vurderingsarbeid
- Den som gjennomfører praksisoppfølging med studenter i praksis
- Kan være basislærer (gjelder kun PPU heltid), koordinator, seminarleder eller fagdidaktiker
Se mer om oppfølgingslærers rolle under «Rollefordeling i praksisoppfølging.
- Har overordnet ansvar for praksisemnet
- Leder og koordinerer det faglige arbeidet med praksis
- Gjennomfører og leder arbeid med tilrettelegging for og oppfølging av studenter i praksis
- Vurderer sammen med partnerskapslederne om studenter får «bestått / ikke bestått» i praksisemnet
- Er emneansvarlig for praksisemnene på det aktuelle studieprogrammet
- Leder samarbeidet med praksisskolene
- Arbeider med faglig kvalitetssikring av praksisstudiene
- Driver forsknings- og utviklingsarbeid knyttet til praksisstudier
Rollebeskrivelsene er dynamiske og endres ut fra endrede behov.
Rektor er leder for sin praksisskole og dermed ansvarlig for at hele skolen inkluderes i å ta imot studenter i praksis.
Rektor har personalansvar for partnerskapsledere og praksiskoordinatorer som er frikjøpt for å arbeide med praksis.
Dette innebærer blant annet å:
Før første praksisperiode
- Bistå koordinator i arbeidet med å skaffe praksislærere
Under praksisperiodene
- Ha egne møter med studentene, med utgangspunkt i emnebeskrivelsene
- Sørge for at hele skolen blir praksisarena og har overordnet ansvar slik at studentene blir delaktige i skolens fellesoppgaver
- Bringe inn overordnete perspektiv på aktuelle pedagogiske tema
- Ha hovedansvar for å skaffe kvalifisert vikar ved eventuell sykdom hos praksislærer, og ved langtidsfravær varsle koordinator om dette
- Ha ansvar for å skaffe vikar for funksjon som koordinator om behovet skulle oppstå, og i tillegg informere faglig leder ved Institutt for lærerutdanning, NTNU om dette.
- Påse at studentene kun unntaksvis har betalt arbeid på skolen under praksisperioden
- Delta på møter med Institutt for lærerutdanning
- Sende inn refusjonskrav høst og vår til kommunen
Til praksislærere
Til praksislærere
Ny som praksislærer?
Det arrangeres digitale kurs for nye praksislærere onsdag i uke 38 i høstsemesteret og onsdag i uke 7 i vårsemesteret, klokken 14-16. Det blir sendt en påmeldingslenke til skolen hvor du kan melde deg på. Kurset vil blant annet ta for seg følgende tema: deg i rollen som praksislærer, veiledningsstrategier, veiledningsdokumentet, parpraksis, vurdering i praksis og skikkethetsvurdering, i tillegg til caser og refleksjonsoppgaver.
Læringsutbyttebeskrivelser
Du bør sette deg inn i læringsutbyttebeskrivelsene for den aktuelle praksisen du skal veilede i, og snakke med koordinator på skolen for å få annen nødvendig informasjon om den aktuelle praksisen.
Det sendes mye informasjon til skolene i forkant av praksis, så mye av det du lurer på vil du få svar på der. Hvis det er noe du lurer på, kan koordinator på skolen svare deg på mye, ellers kan du ta kontakt med faglig leder for praksis.
- PPU: Per Christian Hestbek, e-post: ppu-5lu@ilu.ntnu.no
- FPPU: Jon Sverre Hårberg, e-post: ppu-5lu@ilu.ntnu.no
- 5LU: Kristina Karlgård, e-post: ppu-5lu@ilu.ntnu.no
Praksis i skolen er en verdifull læringsarena og inngår som en integrert del av studiet. Praksisstudier er en viktig del av lærerutdanningen, og viktigheten illustreres godt ved at praksis i praktisk-pedagogisk utdanning utgjør omtrent halvparten av studietiden.
Omfang av praksis
Studenten skal i løpet av studiet ha gjennomført minst 60 dager praksis i skolen, inkludert omtrent 90 timer med observasjon og opplæringsansvar for elever og/eller lærlinger (gjeldende fra studieåret 2022-2024). Studenten skal i størst mulig grad følge normale arbeidsdager på skolen og delta i skolens møtevirksomhet og alternative læringsaktiviteter.
Praksis i grunnskole og videregående skole
FPPU Allmennfag
Praksis fordeles tilnærmet likt mellom grunnskolens trinn 5-10 og videregående trinn 11-13.
FPPU Yrkesfag
Praksis gjennomføres i hovedsak i videregående skole på yrkesfaglig studieretning, og omtrent 10-20 timer gjennomføres i ungdomsskolens trinn 8-10.
Når foregår praksis?
På FPPU er studenten selv ansvarlig for å skaffe praksisplass. Det betyr at det er en fleksibilitet tilknyttet til når praksis gjennomføres. Det anbefales å ha praksis i begge studieår slik at studenten opplever tilstrekkelig progresjon i egen profesjonelle utvikling.
Veiledet praksis
All praksis i skolen skjer under veiledning fra en praksislærer i skolen. Praksislæreren har fagkompetanse i relevante fag og minst tre års erfaring fra yrket. Det settes av tid til før- og etterveiledning slik at studenten får gode muligheter til å sette egne erfaringer i sammenheng med de teoretiske perspektivene som belyses gjennom de pedagogiske og fagdidaktiske emnene. Praksislærer støtter studentens læring i praksis ved å bruke varierte metoder som observasjon, samtale, case, skriveoppgaver og lignende. Sentralt i veiledningen ligger studentens refleksjon over egen undervisning og videre utvikling i lærerrollen.
Det tilbys kurs for nye praksislærere i starten av hvert semester. Ta kontakt med faglig leder for praksis dersom dette er interessant å delta på.
Opplæring i «Skolens indre liv»
Studenten skal ha opplæring i «Skolens indre liv», ofte forkortet til SIL. Innholdet i SIL kan eksempelvis innebære samtale med rektor eller skolens ledelse, innføring i skolens satsningsområder, besøk i skolens spesialavdelinger, og møter med elevrådet, helsesykepleier, rådgiver osv.
Den personen på skolen som tar ansvar for å koordinere studentens deltakelse i SIL, mottar en godtgjøring tilsvarene 4 timer per student. Dette registreres i den digitale timelisten.
Vurdering av praksis
Emnet PPU4420 vurderes samlet sett med karakteren “bestått” / “ikke bestått”. Inkludert i denne helhetsvurderingen ligger oppmøte i praksisemnet, innleverte arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter.
Praksislærers vurdering: Praksislærer vurderer studentens faglige utvikling underveis og etter praksis gjennom en midtveisrapport og en sluttrapport. Sluttrapporten vurderes som “godkjent” / “ikke godkjent”.
Midtveisrapport: Leveres etter ca. tre uker. Det forventes at studenten gjøres kjent med innholdet i rapporten, og at dette danner grunnlaget for videre veiledning.
Sluttrapport: Leveres ved praksisperiodens slutt. Det forventes at studenten gjøres kjent med innholdet i rapporten, både med hensyn til studentens sterke sider og videre utviklingsområder.
Oppfølgingslærers vurdering: Studenten skal ha minst to praksisoppfølginger fra faglærer i løpet av studiet. Oppfølgingslærer gjennomfører observasjon og veiledning med studenten i praksis, og skriver en rapport fra praksisoppfølging. Rapporten vurderes som “godkjent” / “ikke godkjent”.
Praksis i utlandet
FPPU har per dato ingen internasjonale avtaler om studentutveksling, men praksisopphold i utlandet kan la seg gjøre i spesielle tilfeller. Ta kontakt med studieveileder ved ILU for mer informasjon.
Rapporter
- Midtveisrapport
- Sluttrapport:
5LU
Praksis 1
Sluttrapport: fredag uke 44 (høst)
Sluttrapport: fredag uke 12 (vår)
Praksis 2
Sluttrapport: fredag uke 38
Praksis 3
Midtveisrapport: fredag uke 42
Sluttrapport: fredag uke 45
Praksis 4
Midtveisrapport: fredag uke 11
Sluttrapport: fredag uke 15
PPU
Høst
Midtveisrapport: fredag uke 42
Sluttrapport: fredag uke 45
Vår
Midtveisrapport: fredag uke 11
Sluttrapport: fredag uke 16
Informasjon om godtgjøring til praksislærere
(Revidert i henhold til lønnsplan gjeldende fra høsten 2020)
Faglige krav til praksislærere
Praksislærere skal tilfredsstille de krav som til enhver tid gjelder for undervisningskompetanse i det aktuelle skoleslag og for det aktuelle fag. I tillegg skal praksislærer i utgangspunktet ha 3 års praksis som lærer i de skoleslag som utdanningen kvalifiserer for og egnethet som veileder. Utdanning i veiledningspedagogikk er en fordel, men ikke et krav.
Praksislæreres oppgaver
Undervisningspraksis:
Veilede student i planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning i praksislærers gruppe (I fleksibel PPU kan veiledning foregå i studentens egen gruppe, etter nærmere avtale med praksisavdelingen ved Institutt for lærerutdanning). Praksislærer skal være til stede når studenten underviser, gjennomføre etterveiledning og rapportere til praksisavdelingen som et ledd i vurderingen av studenten. Det skal gis veiledning i minst 1 time pr. uke pr. fag. Godtgjøring for denne veiledningen er inkludert i veiledningssatsene.
Veiledningsomfang
5LU:
- Praksis 1: 15 timer observasjon
- Praksis 2: 30 timer hjelpelærerpraksis
- Praksis 3: 40 timer undervisningspraksis (20 timer i hvert fag)
- Praksis 4: 60 timer undervisningspraksis (30 timer i hvert fag)
PPU:
- PPU del 1 høst: 40 timer (20 timer pr. fag)
- PPU del 2 vår: 60 timer (30 timer pr. fag)
FPPU-A:
90 timer undervisningspraksis (inkl. 2–4 timer observasjon i hvert fag) fordelt på ungdomsskole og videregående skole
FPPU-Y:
90 timer undervisningspraksis (inkl. 2–4 timer observasjon) i videregående skole + 12 timer undervisningspraksis (inkl. 2–4 timer observasjon) i ungdomsskole
Forlenget praksis kan i enkelte tilfelle være nødvendig. Slik tilleggsveiledning skal alltid avtales med faglig leder for praksis.
Godtgjøringssatser
Grunnsats er per 01.01.24 kr. 240,00 per time, inkl. feriepenger.
5LU:
- Praksis 1 5LU: 15 + 2 timer veiledning a kr. 360,00
- Praksis 2 5LU: 30 timer + 4 timer veiledning a kr. 360,00
- Praksis 3 5LU: 40 timer a kr. 240,00 ved individuell praksis og 360,00 ved parpraksis (veiledningstid, en time pr uke, er inkludert).
- Praksis 4 5LU: 60 timer a kr. 240,00 ved individuell praksis og 360,00 ved parpraksis (veiledningstid, en time pr uke, er inkludert)
PPU:
- Praksis høst PPU: 40 timer a kr. 240,00 (veiledningstid, en time pr uke, er inkludert)
- Praksis vår PPU: 60 timer a kr. 240,00 (veiledningstid, en time pr uke, er inkludert)
- Parpraksis: kr. 360,00 pr time (veiledningstid, en time pr uke, er inkludert) Dialogseminar/kurs: 3–4 timer deltakelse pr. år som skolen godtgjør med avspasering
FPPU:
- Praksislærers gruppe kr. 240,00
- Studentens egen gruppe kr. 480,00 pr. time
Ved praksislærers fravær, er skolen ansvarlig for å finne en erstatter som kan veilede studenten. Dersom studenten blir satt til å undervise klassen alene uten praksislærer til stede, er det å regne som en vikartime og ikke praksis.
Ved behov for hjelp knyttet til praksis, kan man ta kontakt med praksiskoordinator på den skolen man jobber, eller man kan sende en e-post til faglig leder for praksis på det aktuelle studieprogrammet.
- PPU: Per Christian Hestbek, e-post: ppu-5lu@ilu.ntnu.no
- FPPU: Jon Sverre Hårberg, e-post: ppu-5lu@ilu.ntnu.no
- 5LU: Kristina Karlgård, e-post: ppu-5lu@ilu.ntnu.no
Dersom man har spørsmål om skikkethetsvurdering, kan man kontakte en av de faglige lederne, eller institusjonsansvarlig for skikkethet på Institutt for lærerutdanning, Øyvind Haugan Lien.
Hvis studenter har helsemessige utfordringer, bør de henvises til fastlegen eller til SiTs helsetjenester for studenter i Trondheim.
Til oppfølgingslærere
Til oppfølgingslærere
Læringsutbyttebeskrivelsene er retningslinjer for studentens praksisstudier og grunnlaget for veiledningen. All praksis skal være veiledet, variert og vurdert, og praksisoppfølgingen betraktes som en vurderings- og veiledningssituasjon. Praksisoppfølgingen vurderes til “godkjent” eller “ikke godkjent”.
Læringsutbyttebeskrivelser:
Hva er studentens rolle?
Studenten har ansvar for å ta kontakt med, og avtale tidspunkt for gjennomføring av praksisoppfølging med oppfølgingslærer. Det er viktig at studenten informerer praksislærer om besøket og rutinene, slik at praksislærer setter av tid til både observasjon og ettersamtale. Studenten skal i forkant av besøket, senest 24 timer før, levere et veiledningsdokument for timen til både oppfølgingslærer og praksislærer. Studenten bør informere oppfølgingslærer om mulighetene for parkering ved skolen.
Hva er praksislærers rolle?
Praksislærer leser studentens veiledningsdokument, observerer undervisningen, og deltar i veiledningssamtalen i etterkant av timen.
Hva er oppfølgingslærers rolle?
Praksisoppfølging gjennomføres av fagdidaktiker eller pedagog fra Institutt for lærerutdanning, eller av partnerskapsleder eller praksiskoordinator ved skolen.
- Leser veiledningsdokumentet og godkjenner på Blackboard.
- Møter studenten til førsamtale i forkant av undervisningen.
- Observerer studentens undervisning.
- Leder veiledningssamtalen i etterkant av undervisningen hvor praksislærer og student deltar.
- Gir utviklingsorienterte tilbakemeldinger til studenten.
- Vurderer oppfølgingsbesøket som godkjent/ikke godkjent.
- Skriver rapport fra praksisoppfølging. Studenten mottar automatisk en kopi av rapporten.
Hvordan gjennomføres praksisoppfølgingen?
Praksisoppfølgingen deles inn i tre deler:
- Del 1 består av en førsamtale mellom student og oppfølgingslærer.
- Del 2 er gjennomføring og observasjon av en undervisningsøkt.
- Del 3 består av en veiledningssamtale hvor student, praksislærer og oppfølgingslærer deltar.
Del 1: Førsamtale
Hensikten med samtalen er å etablere en relasjon til studenten for å skape trygghet i situasjonen.
Fokusområder i samtalen:
- Veiledningsdokumentet
- Elevene
- Trivsel
- Samarbeid i parpraksis (hvis aktuelt)
- Plassering av oppfølgingslærer i klasserommet
Del 2: Observasjon
Hensikten med observasjonen er å vurdere studenten med utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelsene (de som kan vurderes i en enkeltstående undervisningsøkt).
Fokusområder for observasjonen:
Faglige kommentarer:
- Anvendelse av fagbegreper
- Faglig kunnskap
- Metodiske valg i faglig hensikt
- Formativ og summativ vurdering
Kontakt med elevene:
- Autoritet og relasjon i klasserommet
- Klasseromsdialogen
- Veilederrollen
- Ledelse i klasserommet:
- Oppstart, overganger og avslutning av timen
- Progresjon i timen
- Lederegenskaper
Inkluderende læringsmiljø:
- Inkluderende læringsaktiviteter
- Tilpasset opplæring
- Studentens positive sider
Del 3: Veiledningssamtale
Hensikten med samtalen er å reflektere rundt timen og det som skjedde i undervisningen, og å gi studenten økt læringsutbytte gjennom refleksjon og veiledning.
Gjennomføring av samtalen:
- Studenten starter med å sette ord på sine synspunkter og refleksjoner rundt timen.
- Praksislærer setter undervisningsøkta i sammenheng med det studenten har vist tidligere i praksisperioden. Hjelper studenten med å reflektere over timen.
- Oppfølgingslærer stiller spørsmål for å fremme læring og refleksjon, gjerne med utgangspunkt i det som har vært arbeidet med på campus.
- Alle tre partene samtaler om videre utvikling, med tips til videre fokusområder.
- Følg med på Teamsen som heter «5LU Undervisningsgruppa», «Undervisningsgruppe for PPU» eller «Undervisningsgruppa FPPU» for mer info.
- Ta kontakt dersom du trenger tilgang til Teams:
- PPU/FPPU: Birgitte Lauvstad
- 5LU: Mari Ertzaas Sørlie
Ta kontakt om du har spørsmål om praksisoppfølging:
- PPU/FPPU: Ingrid Solem
- 5LU: Kristina Karlgård
Ressursen for praksisoppfølging er 5 timer pr student for lokale besøk og 10 timer for bortreisebesøk.
Det gjennomføres kurs for nye oppfølgingslærere i hvert semester. Informasjon om dette legges på Teams. Erfarne oppfølgingslærere som trenger oppfrisking, er også hjertelig velkomne!
Ved spørsmål om kurset, ta kontakt med Kristina Karlgård.
Undersøk muligheten for parkering på praksisskolen før du drar.