Yrkesfag, skoleutvikling og utdanningsledelse – Ansatte – Institutt for lærerutdanning
- Alle ansatte
- Instituttledelse
- Fagseksjonsledere
- Faggruppeledere i administrasjonen
- Studieprogramledere
- Administrasjon
- Praksis
- Engelsk og fremmedspråk
- Kunstfagene, kroppsøving og idrett
- Matematikk
- Naturfagene
- Norsk
- Pedagogikk
- Samfunnsfagene
- Yrkesfag, skoleutvikling og utdanningsledelse
- Matematikksenteret
- Skrivesenteret
- Ph.d.-kandidater
Yrkesfag, skoleutvikling og utdanningsledelse
Yrkesfag, skoleutvikling og utdanningsledelse
Fagseksjon for yrkesfag, skoleutvikling og utdanningsledelse ved Institutt for lærerutdanning består av profesjonsutdannere og forskere med kompetanse på lærerutdanning, skoleutvikling, yrkesfag og utdanningsledelse. Her møtes ulike profesjoner, posisjoner og perspektiver. Fagseksjonen samarbeider med alle aktører i utdanningssektoren.
Samskaping bidrar til å bygge bro mellom teori- og praksisfelt gjennom forskning og utdanning.
Fokusområder
Fokusområder
Utdanning, kvalifisering og spesialkompetanse
Fagseksjon for yrkesfag, skoleutvikling og utdanningsledelse arbeider med forskning, utdanning og formidling som skal bidra til å utdanne kompetente lærere til hele skoleløpet 1–13. Seksjonen har ansatte og fagkompetanse som retter seg mot kvalifisering av lærere på alle nivå.
Våre medarbeidere er involvert i disse utdanningene
- yrkesfaglærer (treårig bachelor i yrkesfaglærerutdanning + fleksibel praktisk pedagogisk utdanning for yrkesfag)
- grunnskolelærerutdanning 1–7
- grunnskolelærerutdanning 5–10
- lektorutdanning for trinn 8–13
- rektorutdanningen
- master i skoleutvikling og utdanningsledelse
- master i fagdidaktikk, studieretning yrkesdidaktikk
- etter- og videreutdanningskurs
Våre medarbeidere har spesialkompetanse innen
- lærere med spesialpedagogisk kompetanse
- praksislærere og mentorer for nyutdannede
- skoleledere
- skriving/veiledning
- utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse
- universitetsskolesamarbeidet
- praksisfeltet som lærerutdanner
- praksisstudier
- begynneropplæring
Skoleutvikling – utvikling i, av og med skolen
Fagseksjon for yrkesfag, skoleutvikling og utdanningsledelse arbeider med skolen som organisasjon på alle nivå og med et helhetlig blikk på skolen. Vi har ekspertise innen skoleledelse, skolebasert kompetanseutvikling, veiledning og yrkesfaglig utdanning. Seksjonen har et tett samarbeid med skoleeiere og næringsliv, og arbeider regionalt, nasjonalt og internasjonalt med både forskning og utvikling av skolen. Vi utdanner lærere og skoleledere. Seksjonen har et sterkt forskningsmiljø knyttet til skoleutvikling. Vi arbeider tverrfaglig og internasjonalt.
- etter og videreutdanningstilbud for yrkesfaglærere og «faglig ledere i bedrift»
- etter og videreutdanningstilbud for skoleledere og skoleeiere
- etter og videreutdanningstilbud i veiledning for praksislærere
- DEKOM
- oppfølgingsordningen
Prosjekter
- Innhold og relevans i yrkesfaglærerutdanningen
- Kvalitet i veiledning og vurdering for yrkesfaglærerutdanning
- Learning, Assessment and Boundary crossing in Teacher education (LAB-Ted)
- Lærerutdanning i universitetsskolene – i praksis (LUp)
- Lærerutdanning i endring
- Oppfølgingslærerrollen
- Professional Learning Communities as a Means for Bringing Teacher Professionalization in Teacher Education (TePinTeach)
- Professional Teacher Education through University Schools (PROTEUS)
- Skolebasert kompetanseutvikling i vurdering (SKUV)
Forskningsgrupper
Fagseksjon for yrkesfag, skoleutvikling og utdanningsledelse forskere, lærere- og skolelederutdannere som har et særlig fokus på knytte sammen utviklingsarbeid og forskning. Vi samarbeider med forsknings- og praksisfeltet innen skole og utdanning, og publiserer nasjonalt og internasjonalt.
Vår forskning inntar ulike teoretiske perspektiver og bidrar til utvikling av teori basert på samarbeid med praksisfeltet. Vi representerer og benytter et bredt spekter av metodologier, metoder og analysestrategier. Som forskere er vi opptatt av å utvikle praksisfeltet og eget fagmiljø.
Forskningsgrupper som ledes av ansatte ved seksjonen
- Inequality, Welfare and Organization
- Learning relations
- Overganger i Skole og Utdanning
- Professional Learning in Assessment Communities (PLAC)
- Samarbeid på Tvers av YRKesfag
- Skoleeierskap og utdanningspolitikk (SKUP)
- TedSChat
- University Schools and Partnership in Teacher Education (USPiTE)