Dan-Anders Normann
Om
Dan-Anders Normann er stipendiat ved Institutt for lærerutdanning, FYSU. Jeg har bakgrunn som konditor, en bachelorgrad som yrkesfaglærer og en mastergrad i yrkesdidaktikk. Jeg har undervisningserfaring fra mat- og helsefag i ungdomsskolen og med praksiskandidater i vg3 baker- og konditorfag, i tillegg til over 10 års erfaring som instruktør og faglig leder med lærlingeansvar i både små og store bedrifter.
Mitt doktorgradsprosjekt er knyttet til NFR-prosjektet Going Gradeless, der jeg gjennom mixed methods-tilnærming undersøker karakterdempet vurderingspraksis i videregående skole, med et spesielt fokus på yrkesfag. Prosjektet omfatter tre studier:
-
En scoping review-studie som undersøker hva som er kjent om karakterdempet vurderingspraksis internasjonalt, og identifiserer fire hovedfaktorer: rationales, contextual conditions, implementation, and consequences.
-
En kvalitativ interviewstudie som undersøker hvordan karakterdempet vurderingspraksis oppleves av lærere og elever i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag. Studien konseptualiserer dilemmaet “Faithful or Truthful,” som viser til spenninger mellom lærernes egen vurderingspraksis og skolens karakterdempede policy.
-
En kvantitativ studie som undersøker hvordan karakterdempet vurdering påvirker elevenes opplevelse av karakterpress ved syv videregående skoler. Studien sammenligner elever på studiespesialiserende og yrkesfaglige utdanningsprogram, både med og uten karakterdempet vurderingspraksis.
Jeg var også med i prosjektet Kompetanskepakker: innføring i nye læreplaner for lærebedrifter og prøvenemnder 2021-2024 i samarbeid med HINN på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet.
Kompetanseord
Forskning
Going gradeless
PLAC: Professional Learning in Assessment Communities
Publikasjoner
Reduced grading in assessment: A scoping review
Yrkesfaglærere og ungdomsskolelærere i et profesjonelt læringsfellesskap
2024
-
Sandvik, Lise Vikan;
Andrea, Seljeseth;
Normann, Dan-Anders;
Fjørtoft, Henning.
(2024)
Erfaring med redusert bruk av karakterer i videregående skole.
NTNU, Institutt for lærerutdanning
Rapport
-
Markestad, Elin Birkeland;
Svoen, Brit ;
Haaland, Grete;
Rokkones, Klara Elfrida Lillevik;
Normann, Dan-Anders.
(2024)
Introduksjon i læreplaner for lærebedrifter og prøvenemder.
Digitale læremidler
-
Rokkones, Klara Elfrida Lillevik;
Haaland, Grete;
Kristiansen, Line Heitman;
Markestad, Elin Birkeland;
Normann, Dan-Anders;
Svoen, Brit .
(2024)
11 000 i fagopplæringen deltar i kompetanseheving. Kompetansepakker som verktøy for lærebedrifter og prøvenemder!.
Yrke
Fagartikkel
-
Rokkones, Klara Elfrida Lillevik;
Normann, Dan-Anders;
Haaland, Grete;
Svoen, Brit ;
Kristiansen, Line;
Birkeland, Elin Markestad.
(2024)
11 000 i fagopplæringen deltar i kompetanseheving!.
Yrke
Kronikk
-
Normann, Dan-Anders;
Leonardsen, Julie, Klovholt;
Rokkones, Klara.
(2024)
Bocuse d’Or i et yrkesdidaktisk perspektiv.
Yrke
Fagartikkel
2023
-
Normann, Dan-Anders;
Sandvik, Lise Vikan;
Fjørtoft, Henning.
(2023)
Reduced grading in assessment: A scoping review.
Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
2022
-
Markestad, Elin Birkeland;
Svoen, Brit ;
Haaland, Grete;
Rokkones, Klara Elfrida Lillevik;
Normann, Dan-Anders;
Gran, Lillian.
(2022)
Nye læreplaner for lærebedrift og prøvenemd.
Digitale læremidler
-
Normann, Dan-Anders;
Rokkones, Klara.
(2022)
Yrkesfaglærere og ungdomsskolelærere i et profesjonelt læringsfellesskap.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2021
-
Normann, Dan-Anders;
Leonardsen, Julie, Klovholt;
Hanssen, Grete.
(2021)
Smart, stolt og snart fagarbeider!.
Adresseavisen
Kronikk
2020
-
Normann, Dan-Anders.
(2020)
Hvilken arbeidserfaring er det å leke butikk i korridoren?.
Utdanning
Kronikk
2019
-
Normann, Dan-Anders;
Knutas, Agneta.
(2019)
Yrkesfaglærere i ungdomsskolen.
NTNU
Mastergradsoppgave
Tidsskriftspublikasjoner
-
Rokkones, Klara Elfrida Lillevik;
Haaland, Grete;
Kristiansen, Line Heitman;
Markestad, Elin Birkeland;
Normann, Dan-Anders;
Svoen, Brit .
(2024)
11 000 i fagopplæringen deltar i kompetanseheving. Kompetansepakker som verktøy for lærebedrifter og prøvenemder!.
Yrke
Fagartikkel
-
Rokkones, Klara Elfrida Lillevik;
Normann, Dan-Anders;
Haaland, Grete;
Svoen, Brit ;
Kristiansen, Line;
Birkeland, Elin Markestad.
(2024)
11 000 i fagopplæringen deltar i kompetanseheving!.
Yrke
Kronikk
-
Normann, Dan-Anders;
Leonardsen, Julie, Klovholt;
Rokkones, Klara.
(2024)
Bocuse d’Or i et yrkesdidaktisk perspektiv.
Yrke
Fagartikkel
-
Normann, Dan-Anders;
Sandvik, Lise Vikan;
Fjørtoft, Henning.
(2023)
Reduced grading in assessment: A scoping review.
Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
-
Normann, Dan-Anders;
Leonardsen, Julie, Klovholt;
Hanssen, Grete.
(2021)
Smart, stolt og snart fagarbeider!.
Adresseavisen
Kronikk
-
Normann, Dan-Anders.
(2020)
Hvilken arbeidserfaring er det å leke butikk i korridoren?.
Utdanning
Kronikk
Del av bok/rapport
-
Normann, Dan-Anders;
Rokkones, Klara.
(2022)
Yrkesfaglærere og ungdomsskolelærere i et profesjonelt læringsfellesskap.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Sandvik, Lise Vikan;
Andrea, Seljeseth;
Normann, Dan-Anders;
Fjørtoft, Henning.
(2024)
Erfaring med redusert bruk av karakterer i videregående skole.
NTNU, Institutt for lærerutdanning
Rapport
-
Normann, Dan-Anders;
Knutas, Agneta.
(2019)
Yrkesfaglærere i ungdomsskolen.
NTNU
Mastergradsoppgave
PRODUKT
-
Markestad, Elin Birkeland;
Svoen, Brit ;
Haaland, Grete;
Rokkones, Klara Elfrida Lillevik;
Normann, Dan-Anders.
(2024)
Introduksjon i læreplaner for lærebedrifter og prøvenemder.
Digitale læremidler
-
Markestad, Elin Birkeland;
Svoen, Brit ;
Haaland, Grete;
Rokkones, Klara Elfrida Lillevik;
Normann, Dan-Anders;
Gran, Lillian.
(2022)
Nye læreplaner for lærebedrift og prøvenemd.
Digitale læremidler
Undervisning
Emner
Formidling
2024
-
Vitenskapelig foredragNormann, Dan-Anders. (2024) Going gradeless - reduced grading in assessment. The International Vocational Education and Training Research Group Schedule Erasmus + Visit 2024-09-11 - 2024-09-11
-
Vitenskapelig foredragNormann, Dan-Anders. (2024) Å være trofast eller sannferdig? Karakterdempet vurderingspraksis på yrkesfag. Fagdag for restaurant- og matfag 2024-01-11 - 2024-01-11
-
Vitenskapelig foredragNormann, Dan-Anders. (2024) Faithful or truthful? Teachers’ and students` perceptions. EARLI SIG1 2024-06-26 - 2024-06-28
-
PosterNormann, Dan-Anders; Sandvik, Lise Vikan; Storstad, Oddveig. (2024) Reduced grading in upper secondary school: Exploring students' perceptions. AEA-Europe 2024-11-06 - 2024-11-09
-
Vitenskapelig foredragCipriano, Gabriel; Normann, Dan-Anders; Borquez Sanchez, Estelia; Leonardsen, Julie, Klovholt; Shakeh, Manassian. (2024) Is artificial intelligence considered a helpful ally or a potential antagonist in the field of assessment research?. AEA-Europe 2024-11-06 - 2024-11-09
-
Vitenskapelig foredragNormann, Dan-Anders. (2024) Karakterdempet vurderingspraksis. Fagdag for Helse- og oppvekstfag «Bedre vurdering, bedre læring» 2024-11-27 - 2024-11-27
2023
-
Vitenskapelig foredragHanssen, Grete; Leonardsen, Julie, Klovholt; Normann, Dan-Anders. (2023) Yrkesfag på dagsorden. Trøndelag fylkeskommune Nasjonalt nettverk for DEKOM yrkesfag , Trondheim 2023-09-20 - 2023-09-20
-
Vitenskapelig foredragNormann, Dan-Anders. (2023) Karakterdempet vurderingspraksis på yrkesfag. NordYRK , Bergen 2023-06-06 - 2023-06-09
-
Vitenskapelig foredragNormann, Dan-Anders; Fjørtoft, Henning; Sandvik, Lise Vikan. (2023) Reduced grading in assessment: A scoping review. AERA Annual meeting , Chicago 2023-04-13 - 2023-04-16
-
PosterNormann, Dan-Anders; Fjørtoft, Henning; Sandvik, Lise Vikan. (2023) A scoping review of research on reduced grading. EARLI EARLI conference , Thessaloniki, Hellas 2023-08-22 - 2023-08-26
-
Faglig foredragNormann, Dan-Anders; Sandvik, Lise Vikan; Fjørtoft, Henning. (2023) Going Gradeless på yrkesfag. Nasjonal DeKOM YF-samling 2023-09-20 -
-
PosterNormann, Dan-Anders. (2023) Reduced grading in vocational education. AEA-Europe 2023-11-02 - 2023-11-04
-
Vitenskapelig foredragNormann, Dan-Anders; Ciprioano, Gabriel; Leonardsen, Julie, Klovholt. (2023) Assessment Reform Journeys: Post Graduate Students and Early Researchers Across Borders. AEA-Europe 2023-11-02 - 2023-11-04
2022
-
IntervjuNormann, Dan-Anders. (2022) Gikk fra skolelei til doktorgrads-stipendiat. Saltenposten Saltenposten [Avis] 2022-02-11
-
Vitenskapelig foredragNormann, Dan-Anders; Rokkones, Klara. (2022) Yrkesfaglærere og ungdomsskolelærere i et profesjonelt læringsfellesskap. NordYRK , Linköping Universitet, campus Norrköping 2022-06-01 - 2022-06-03
-
Vitenskapelig foredragNormann, Dan-Anders; Fjørtoft, Henning; Sandvik, Lise Vikan. (2022) Going gradeless: A scoping review of reduced grading in assessment. AEA-Europe 2022-11-10 - 2022-11-12
-
Vitenskapelig foredragManassian, Shakeh; Normann, Dan-Anders. (2022) Discussion group session: Studying, researching and networking during a pandemic - issues faced by post-graduate and early career researchers and how a learning, collaborative community can help. AEA-Europe 2022-11-10 - 2022-11-12
-
Vitenskapelig foredragNormann, Dan-Anders; Fjørtoft, Henning; Sandvik, Lise Vikan. (2022) Karakterdempet vurderingspraksis: en scoping review. Lysholmbiblioteket Kunnskapslunsjen 2022-09-29 - 2022-09-29
-
Vitenskapelig foredragNormann, Dan-Anders; Fjørtoft, Henning; Sandvik, Lise Vikan. (2022) Learning beyond grades. A scoping review of reduced grading in assessment. EARLI EARLI SIG 1 & 4 JOINT CONFERENCE , Cádiz, Spain 2022-06-27 - 2022-06-30
2018
-
Faglig foredragNormann, Dan-Anders; Mikkelsen, Marte. (2018) Grenseløse muligheter: Internasjonalt samarbeid i yrkesfag . Yrkesfagkonferansen , Trondheim 2018-02-06 - 2018-02-06