Dan-Anders Normann
Om
Dan-Anders Normann er stipendiat ved Institutt for lærerutdanning ved fagseksjon FYSU. Han har yrkesfagbakgrunn som konditor, bachelor som yrkesfaglærer, og master i yrkesdidaktikk. Han har erfaring fra Mat-og helsefag i ungdomsskolen, undervisning og opplæring i vg3 baker- og konditorfag, og har over 10 års erfaring som instruktør og faglig leder med lærlingeansvar fra små og store bedrifter.
Hans doktrogradsprosjekt er knyttet til NFR-prosjektet Going Gradeless hvor han skal undersøke hvordan karakterdempet vurderingspraksis påvirker og utfordrer lærere vurderingspraksis og elever opplæring på yrkesfag. I sitt doktorgradsarbeid skal han gjennomføre følgende tre studier:
- En scoring review studie som skal undersøke hva som er kjent om karakterdempet vurderingspraksis internasjonalt ved bruk av theory of action som teoretisk rammeverk.
- En kvalitativ multiple case studie som undersøker hvordan karakterdempet vurderingspraksis påvirker yrkesfaglig opplæring i forbindelse med å forberede elever til opplæring i bedrift og hvordan praksisen påvirker yrkesfaglærernes vurderingspraksis.
- En kvantitative mixed method studie som skal undersøke hvordan lærere og elever på yrkesfag opplever karakterdempet vurdering, samt sammenligne ulike grupper av deltagere for å finne likheter og ulikheter om deres opplevelse av praksisen.
Dan-Anders er også med i prosjektet Kompetanskepakker: innføring i nye læreplaner for lærebedrifter og prøvenemnder 2021-2024 i samarbeid med HINN på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet.
Kompetanseord
Forskning
Going gradeless
PLAC: Professional Learning in Assessment Communities
Publikasjoner
Reduced grading in assessment: A scoping review
Yrkesfaglærere og ungdomsskolelærere i et profesjonelt læringsfellesskap
2024
-
Markestad, Elin Birkeland;
Svoen, Brit ;
Haaland, Grete;
Rokkones, Klara Elfrida Lillevik;
Normann, Dan-Anders.
(2024)
Introduksjon i læreplaner for lærebedrifter og prøvenemder.
Digitale læremidler
-
Sandvik, Lise Vikan;
Andrea, Seljeseth;
Normann, Dan-Anders;
Fjørtoft, Henning.
(2024)
Erfaring med redusert bruk av karakterer i videregående skole.
NTNU, Institutt for lærerutdanning
Rapport
-
Rokkones, Klara Elfrida Lillevik;
Normann, Dan-Anders;
Haaland, Grete;
Svoen, Brit ;
Kristiansen, Line;
Birkeland, Elin Markestad.
(2024)
11 000 i fagopplæringen deltar i kompetanseheving!.
Yrke
Kronikk
-
Rokkones, Klara Elfrida Lillevik;
Haaland, Grete;
Kristiansen, Line Heitman;
Markestad, Elin Birkeland;
Normann, Dan-Anders;
Svoen, Brit .
(2024)
11 000 i fagopplæringen deltar i kompetanseheving. Kompetansepakker som verktøy for lærebedrifter og prøvenemder!.
Yrke
Fagartikkel
2023
-
Normann, Dan-Anders;
Sandvik, Lise Vikan;
Fjørtoft, Henning.
(2023)
Reduced grading in assessment: A scoping review.
Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
2022
-
Normann, Dan-Anders;
Rokkones, Klara.
(2022)
Yrkesfaglærere og ungdomsskolelærere i et profesjonelt læringsfellesskap.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Markestad, Elin Birkeland;
Svoen, Brit ;
Haaland, Grete;
Rokkones, Klara Elfrida Lillevik;
Normann, Dan-Anders;
Gran, Lillian.
(2022)
Nye læreplaner for lærebedrift og prøvenemd.
Digitale læremidler
2021
-
Normann, Dan-Anders;
Leonardsen, Julie, Klovholt;
Hanssen, Grete.
(2021)
Smart, stolt og snart fagarbeider!.
Adresseavisen
Kronikk
2020
-
Normann, Dan-Anders.
(2020)
Hvilken arbeidserfaring er det å leke butikk i korridoren?.
Utdanning
Kronikk
2019
-
Normann, Dan-Anders;
Knutas, Agneta.
(2019)
Yrkesfaglærere i ungdomsskolen.
NTNU
Mastergradsoppgave
Tidsskriftspublikasjoner
-
Rokkones, Klara Elfrida Lillevik;
Normann, Dan-Anders;
Haaland, Grete;
Svoen, Brit ;
Kristiansen, Line;
Birkeland, Elin Markestad.
(2024)
11 000 i fagopplæringen deltar i kompetanseheving!.
Yrke
Kronikk
-
Rokkones, Klara Elfrida Lillevik;
Haaland, Grete;
Kristiansen, Line Heitman;
Markestad, Elin Birkeland;
Normann, Dan-Anders;
Svoen, Brit .
(2024)
11 000 i fagopplæringen deltar i kompetanseheving. Kompetansepakker som verktøy for lærebedrifter og prøvenemder!.
Yrke
Fagartikkel
-
Normann, Dan-Anders;
Sandvik, Lise Vikan;
Fjørtoft, Henning.
(2023)
Reduced grading in assessment: A scoping review.
Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
-
Normann, Dan-Anders;
Leonardsen, Julie, Klovholt;
Hanssen, Grete.
(2021)
Smart, stolt og snart fagarbeider!.
Adresseavisen
Kronikk
-
Normann, Dan-Anders.
(2020)
Hvilken arbeidserfaring er det å leke butikk i korridoren?.
Utdanning
Kronikk
Del av bok/rapport
-
Normann, Dan-Anders;
Rokkones, Klara.
(2022)
Yrkesfaglærere og ungdomsskolelærere i et profesjonelt læringsfellesskap.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Sandvik, Lise Vikan;
Andrea, Seljeseth;
Normann, Dan-Anders;
Fjørtoft, Henning.
(2024)
Erfaring med redusert bruk av karakterer i videregående skole.
NTNU, Institutt for lærerutdanning
Rapport
-
Normann, Dan-Anders;
Knutas, Agneta.
(2019)
Yrkesfaglærere i ungdomsskolen.
NTNU
Mastergradsoppgave
PRODUKT
-
Markestad, Elin Birkeland;
Svoen, Brit ;
Haaland, Grete;
Rokkones, Klara Elfrida Lillevik;
Normann, Dan-Anders.
(2024)
Introduksjon i læreplaner for lærebedrifter og prøvenemder.
Digitale læremidler
-
Markestad, Elin Birkeland;
Svoen, Brit ;
Haaland, Grete;
Rokkones, Klara Elfrida Lillevik;
Normann, Dan-Anders;
Gran, Lillian.
(2022)
Nye læreplaner for lærebedrift og prøvenemd.
Digitale læremidler
Undervisning
Emner
Formidling
2024
-
Vitenskapelig foredragNormann, Dan-Anders. (2024) Å være trofast eller sannferdig? Karakterdempet vurderingspraksis på yrkesfag. Fagdag for restaurant- og matfag 2024-01-11 - 2024-01-11
-
Vitenskapelig foredragNormann, Dan-Anders. (2024) Faithful or truthful? Teachers’ and students` perceptions. EARLI SIG1 2024-06-26 - 2024-06-28
2023
-
Vitenskapelig foredragNormann, Dan-Anders; Fjørtoft, Henning; Sandvik, Lise Vikan. (2023) Reduced grading in assessment: A scoping review. AERA Annual meeting , Chicago 2023-04-13 - 2023-04-16
-
Vitenskapelig foredragNormann, Dan-Anders. (2023) Karakterdempet vurderingspraksis på yrkesfag. NordYRK , Bergen 2023-06-06 - 2023-06-09
-
PosterNormann, Dan-Anders; Fjørtoft, Henning; Sandvik, Lise Vikan. (2023) A scoping review of research on reduced grading. EARLI EARLI conference , Thessaloniki, Hellas 2023-08-22 - 2023-08-26
-
Faglig foredragNormann, Dan-Anders; Sandvik, Lise Vikan; Fjørtoft, Henning. (2023) Going Gradeless på yrkesfag. Nasjonal DeKOM YF-samling 2023-09-20 -
-
Vitenskapelig foredragHanssen, Grete; Leonardsen, Julie, Klovholt; Normann, Dan-Anders. (2023) Yrkesfag på dagsorden. Trøndelag fylkeskommune Nasjonalt nettverk for DEKOM yrkesfag , Trondheim 2023-09-20 - 2023-09-20
-
PosterNormann, Dan-Anders. (2023) Reduced grading in vocational education. AEA-Europe 2023-11-02 - 2023-11-04
-
Vitenskapelig foredragNormann, Dan-Anders; Ciprioano, Gabriel; Leonardsen, Julie, Klovholt. (2023) Assessment Reform Journeys: Post Graduate Students and Early Researchers Across Borders. AEA-Europe 2023-11-02 - 2023-11-04
2022
-
Vitenskapelig foredragNormann, Dan-Anders; Fjørtoft, Henning; Sandvik, Lise Vikan. (2022) Going gradeless: A scoping review of reduced grading in assessment. AEA-Europe 2022-11-10 - 2022-11-12
-
Vitenskapelig foredragManassian, Shakeh; Normann, Dan-Anders. (2022) Discussion group session: Studying, researching and networking during a pandemic - issues faced by post-graduate and early career researchers and how a learning, collaborative community can help. AEA-Europe 2022-11-10 - 2022-11-12
-
Vitenskapelig foredragNormann, Dan-Anders; Fjørtoft, Henning; Sandvik, Lise Vikan. (2022) Karakterdempet vurderingspraksis: en scoping review. Lysholmbiblioteket Kunnskapslunsjen 2022-09-29 - 2022-09-29
-
IntervjuNormann, Dan-Anders. (2022) Gikk fra skolelei til doktorgrads-stipendiat. Saltenposten Saltenposten [Avis] 2022-02-11
-
Vitenskapelig foredragNormann, Dan-Anders; Rokkones, Klara. (2022) Yrkesfaglærere og ungdomsskolelærere i et profesjonelt læringsfellesskap. NordYRK , Linköping Universitet, campus Norrköping 2022-06-01 - 2022-06-03
-
Vitenskapelig foredragNormann, Dan-Anders; Fjørtoft, Henning; Sandvik, Lise Vikan. (2022) Learning beyond grades. A scoping review of reduced grading in assessment. EARLI EARLI SIG 1 & 4 JOINT CONFERENCE , Cádiz, Spain 2022-06-27 - 2022-06-30
2018
-
Faglig foredragNormann, Dan-Anders; Mikkelsen, Marte. (2018) Grenseløse muligheter: Internasjonalt samarbeid i yrkesfag . Yrkesfagkonferansen , Trondheim 2018-02-06 - 2018-02-06