Grete Hanssen
Om
Jeg er utdannet hudpleier, yrkesfaglærer og skolerådgiver, har master i rådgivingsvitenskap fra Institutt for pedagogikk og livslang læring (IPL) NTNU og doktorgrad i lærerprofesjons- og skoleforskning fra Institutt for lærerutdanning (ILU) NTNU. Jeg jobber som førsteamanuensis i yrkesdidaktikk og yrkespedagogikk, seksjon yrkesfagsfag, skoleutvikling og utdanningsledelse (FYSU) ved (ILU) NTNU. Jeg har tidligere jobbet som yrkesfaglærer, formidlingskoordinator og utdannings-, yrkes- og sosialpedagogisk rådgiver for yrkesfagelever i videregående opplæring.
Min forskning retter seg mot ungdom i yrkesforberedende opplæring og voksne i profesjonsutdanning, masterutdanning og etter- og videreutdanning (EVU). Jeg er opptatt av helsefremmende læringsmiljø, stress- og livsmestring, motivasjon, engasjement og lærelyst hos elever og studenter. Å kunne overføre kunnskap mellom fag, emner og læringsarenaer i skole/ campus og arbeidsliv for å kunne begripe, håndtere og oppleve mening i læringsituasjoner er sentalt i min forsking. Teoretisk arbeider jeg ofte med utgangspunkt i ulike praksisnære lærings- og mestringsteorier i relasjon til positiv psykologi (Antonovsky, Dweck, Deci & Ryan). I min forskning anvender jeg kvalitative metoder og Q- metode.
Forskningsinteresser:
- Didaktikk
- Pedagogikk
- Positivpsykologi
- Helsefremmendelæringsmiljø
- Samarbeid skole- arbeidsliv
- Sammenheng i utdanning
- Meningsfullhet i utdanning
- Motivasjon
- Karriereveileding
- Profesjonsutdanning
- Fag- og yrkesopplæring
- Aktive og multimodale læringsformer
Undervisningserfaring:
- PPU4581 Yrkesdidaktikk
- PPU4420 Praksis
- SKOLE6200 Utdanningsvalg 2. Undervisning, utdannings- og yrkesvalg
- DID3201 Yrkesdidaktisk fordypning i et organisasjons- og samfunnsperspektiv
- DID3202 Yrkesdidaktikk og pedagogikk- praksis og refleksjon
- DID3203 Teori og design
- YR6022 Vurderingspraksis i yrkesdag 1
- DID3920 Masteroppgave i yrkesdidaktikk
- DID3003 Akademisk forsking og formidling 1
- DID3202 Yrkesdidaktisk forksing og fordypning
- DID3201 Marked, organisasjon og velferd- Analyser av yrkesdidaktiske rammebetingelser
- DID3203 Teori og prosjektdesign
Veiledingserfaring
- FOU-veileding
- Masterveiledning
Forskingsgrupper
STYRK: Samarbeid på tvers i yrkesfag https://www.ntnu.no/ilu/styrk
SEDEK: Skoleeier, skoleleder og Desentralisert Kompetanseutvikling https://www.ntnu.no/ilu/sedek
INPUT: Innovasjon i profesjonsutanning https://www.ntnu.no/web/ism/forskning/innovasjon-profesjonsutdanning#/view/publications
Forskning
Min forskning retter seg mot ungdom i yrkesforberedende opplæring og voksne i profesjonsutdanning, masterutdanning og etter- og videreutdanning (EVU). Jeg er opptatt av helsefremmende læringsmiljø, stress- og livsmestring, motivasjon, engasjement og lærelyst hos elever og studenter. Å kunne overføre kunnskap mellom fag, emner og læringsarenaer i skole/ campus og arbeidsliv for å kunne begripe, håndtere og oppleve mening i læringsituasjoner er sentalt i min forsking. Teoretisk arbeider jeg ofte med utgangspunkt i Antonovskys teori om «opplevelse av sammenheng» og ulike lærings- og mestringsteorier. I min forskning anvender jeg kvalitative metoder og Q- metode.
Publikasjoner
2024
-
Hanssen, Grete.
(2024)
Meningsfulle sammenhenger- en intervjustudie av ulike aktørers perspektiv på koherens i fag- og yrkesopplæring.
NTNU Grafisk senter
Doktorgradsavhandling
2023
-
Hanssen, Grete.
(2023)
Opplevelse av sammenheng i fag- og yrkesopplæring – et longitudinelt perspektiv.
Nordic Journal of Vocational Education and Training
Vitenskapelig artikkel
2022
-
Hanssen, Grete.
(2022)
Tolkningsfellesskap som kilde til koherens i fag- og yrkesopplæring: Perspektiver fra fylkeskommune og opplæringskontor.
Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
-
Hanssen, Grete;
Haugan, Gørill;
Utvær, Britt Karin Støen.
(2022)
Opplevelse av sammenheng hos elever i skoledelen av yrkesopplæringen .
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Hanssen, Grete;
Utvær, Britt Karin Støen.
(2022)
Sense of Coherence Among Apprentices in Vocational Education and Training in Norway: Exploring General Resistance Resources in Work-Based Learning.
International Journal for Research in Vocational Education and Training
Vitenskapelig artikkel
2021
-
Normann, Dan-Anders;
Leonardsen, Julie, Klovholt;
Hanssen, Grete.
(2021)
Smart, stolt og snart fagarbeider!.
Adresseavisen
Kronikk
2016
Tidsskriftspublikasjoner
-
Hanssen, Grete.
(2023)
Opplevelse av sammenheng i fag- og yrkesopplæring – et longitudinelt perspektiv.
Nordic Journal of Vocational Education and Training
Vitenskapelig artikkel
-
Hanssen, Grete.
(2022)
Tolkningsfellesskap som kilde til koherens i fag- og yrkesopplæring: Perspektiver fra fylkeskommune og opplæringskontor.
Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
-
Hanssen, Grete;
Utvær, Britt Karin Støen.
(2022)
Sense of Coherence Among Apprentices in Vocational Education and Training in Norway: Exploring General Resistance Resources in Work-Based Learning.
International Journal for Research in Vocational Education and Training
Vitenskapelig artikkel
-
Normann, Dan-Anders;
Leonardsen, Julie, Klovholt;
Hanssen, Grete.
(2021)
Smart, stolt og snart fagarbeider!.
Adresseavisen
Kronikk
Del av bok/rapport
-
Hanssen, Grete;
Haugan, Gørill;
Utvær, Britt Karin Støen.
(2022)
Opplevelse av sammenheng hos elever i skoledelen av yrkesopplæringen .
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Hanssen, Grete.
(2024)
Meningsfulle sammenhenger- en intervjustudie av ulike aktørers perspektiv på koherens i fag- og yrkesopplæring.
NTNU Grafisk senter
Doktorgradsavhandling
-
Hanssen, Grete.
(2016)
Lærekandidaters opplæring og framtidsutsikter: en Q-metodologisk studie om hva veiledere vektlegger i opplæringen av lærekandidater slik at de skal oppleve mestring og bli en ressurs i arbeidsmarkedet.
NTNU
Mastergradsoppgave
Undervisning
Emner
Undervisningserfaring emner NTNU:
- PPU4581 Yrkesdidaktikk
- PPU4420 Praksis
- SKOLE6200 Utdanningsvalg 2. Undervisning, utdannings- og yrkesvalg
- DID3201 Yrkesdidaktisk fordypning i et organisasjons- og samfunnsperspektiv
- DID3202 Yrkesdidaktikk og pedagogikk- praksis og refleksjon
- DID3203 Teori og design
- YR6022 Vurderingspraksis i yrkesdag 1
- DID3920 Masteroppgave i yrkesdidaktikk
- DID3003 Akademisk forsking og formidling 1
- DID3202 Yrkesdidaktisk forksing og fordypning
- DID3201 Marked, organisasjon og velferd- Analyser av yrkesdidaktiske rammebetingelser
- DID3203 Teori og prosjektdesign
Veiledning
- FOU-veileding
- Masterveiledning
Formidling
2024
-
Faglig foredragHårberg, Jon Sverre; Hanssen, Grete. (2024) Organisering av FPPU-Y studiet ved NTNU. Nasjonalt nettverk for praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag (PPU-Y). Nasjonalt nettverksmøte PPU-Y 2024-02-12 - 2024-02-12
-
Vitenskapelig foredragHårberg, Jon Sverre; Hanssen, Grete. (2024) Digitale fortellinger som eksamensform i yrkesfaglærerutdanningen. School of Education – University of Iceland The NordYrk Conference 2024 2024-06-03 - 2024-06-05
-
Faglig foredragUtvær, Britt Karin Støen; Hanssen, Grete. (2024) HO 2.0 Tid for handling - men hvilke? Modellutvikling: Innovativ, teknologisk og framtidsrettet helse, omsorg- og oppvekstrettet utdanning . Pedagogisk persjonalmøte , Cicci Klein videregående skole Trondheim 2024-11-06 - 2024-11-06
-
Faglig foredragHanssen, Grete; Utvær, Britt Karin Støen. (2024) HO 2.0 -Et entreprenørielt og salutogent kunnskapsgrunnlag. . Cicci Klein Videregående skole Ledermøte , Trondheim 2024-05-24 - 2024-05-24
-
Faglig foredragHanssen, Grete. (2024) Hva sier forskningen om fullføring på yrkesfag? . Agder fylkeskommune Konferanse for aktører som bidrar i utdanning for yrkesfag , Kristiansand 2024-12-11 -
2023
-
Vitenskapelig foredragHanssen, Grete; Leonardsen, Julie, Klovholt; Normann, Dan-Anders. (2023) Yrkesfag på dagsorden. Trøndelag fylkeskommune Nasjonalt nettverk for DEKOM yrkesfag , Trondheim 2023-09-20 - 2023-09-20
-
Vitenskapelig foredragHanssen, Grete. (2023) Bygge broer. Samarbeid på tvers i yrkesfag. Viken fylkeskommune Tilstanden i videregående opplæring i Viken fylkeskommune 2022. , Webinar 2023-05-04 -
-
Faglig foredragHanssen, Grete; Iversen, Kari Sofie. (2023) Dybdelæring i et helsefagligperspektiv. Helsearbeiderforbundet en yrkesorganisasjon i Delta Helsefagarbeiderforbundets lærerkonferanse 2023 , Oslo 2023-04-26 - 2023-04-27
2022
-
Vitenskapelig foredragHanssen, Grete; Utvær, Britt Karin Støen. (2022) Sense of Coherence in Vocational Education and Training (VET) in Norway . Fakultet for Pædagogik og Uddannelse, Færøernes Universitet Den 16. nordiske læreruddannelseskonference: Innovation i Undervisning og Læring , Torshavn 2022-05-02 - 2022-05-05
-
Vitenskapelig foredragHanssen, Grete; Utvær, Britt Karin Støen. (2022) Sense of coherence among apprentices in vocational education and training: Exploring general resistance resources . Linköping Universität NordYrk , Norrköping 2022-06-01 - 2022-06-03
-
Faglig foredragØsterlie, Ove; Leonardsen, Julie, Klovholt; Hanssen, Grete; Hårberg, Jon Sverre. (2022) Frokostmøtet oktober 2022 - Yrkesfaglærerutdanningen og nærligslivet. . ILU og Litteraturhuset Frokostmøtet , Sellanrå, Trondheim 2022-10-25 - 2022-10-25
2021
-
Vitenskapelig foredragHanssen, Grete. (2021) Tolkningsfellesskap som kilde til koherens i fag og yrkesopplæringen: Sett fra et systemperspektiv. NordYrk 2021-06-07 - 2021-06-09
2020
-
Faglig foredragHanssen, Grete. (2020) Innføring av Fagfornyelsen, Kunnskapsløftet 2020, DEKOM. Troms og Finnmark Fylkeskommune Desentralisert kompetanseordning, DEKOM , Vadsø og Vardø 2020-03-05 - 2020-03-06
-
Faglig foredragHanssen, Grete. (2020) Innføring av Fagfornyelsen, Kunnkapsløftet, 2020,DEKOM. Troms og Finnmark Fylkeskommune Desentralisert kompetanseordning, DEKOM , Hammerfest og Alta 2020-02-18 - 2020-02-19
2019
-
Faglig foredragHanssen, Grete; Hylander, Lene. (2019) Innføirng av Fagfornyelsen, Kunnskapsløftet 2020, DEKOM. Troms og Finnmark Fylkeskommune Desentralisert kompetanseordning, DEKOM , Tromsø 2019-10-01 - 2019-10-02
-
Faglig foredragHanssen, Grete. (2019) Innføring av Fagfornyelsen, Kunskapsløftet 2020, DEKOM. Troms og Finnmark Fylkeskommune Desentralisert kompetanseordning, DEKOM , Harstad og Finnsnes 2019-09-23 - 2019-09-24