Cecilie Skaalvik
Om
Cecilie Skaalvik er ansatt som universitetslektor i pedagogikk ved ILU og tilhører fagenheten yrkesfag, skoleutvikling og utdanningsledelse.
Hun har lang og variert undervisningserfaring og ledererfaring fra grunnskolen. De siste årene har hun undervist i pedagogikk, spesialpedagogikk, digitalisering og ledelse, pedagogisk ledelse, og ved den nasjonale rektorutdanningen ved NTNU.
Cecilie er engasjert i en rekke forskning og utviklingsprosjekter både nasjonalt og internasjonalt.
Publikasjoner
2024
-
Skaalvik, Cecilie;
Letnes, Mari-Ann;
Dons, Carl Fredrik;
Meidell, Mette.
(2024)
Mer enn tips og triks: Hvordan får det beste ut av DEKOM samarbeid?.
Skolelederen
Kronikk
-
Jones, Mari-Ana Myfanwy;
Skaalvik, Cecilie;
Letnes, Mari-Ann;
Dons, Carl Fredrik;
Meidell, Mette.
(2024)
Mer enn tips og triks: hvordan få det beste ut av Dekom-samarbeid?.
Skolelederen
Kronikk
2022
-
Røkenes, Fredrik Mørk;
Grüters, Anna Ruth;
Skaalvik, Cecilie;
Lie, Tove Grete;
Østerlie, Ove;
Järnerot, Anna.
(2022)
Teacher educators’ professional digital competence in primary and lower secondary school yeacher education.
Nordic Journal of Digital Literacy
Vitenskapelig artikkel
2021
-
Skaalvik, Cecilie.
(2021)
Rektors arbeidssituasjon: Energigivere og belastningsfaktorer.
Skolelederen
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
2020
-
Skaalvik, Cecilie;
Uthus, Marit.
(2020)
Opplæring til selvstendighet. Et sosialt kognitivt perspektiv.
Universitetsforlaget
Universitetsforlaget
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Skaalvik, Cecilie;
Skaalvik, Einar Melgren;
Uthus, Marit.
(2020)
Avsluttende refleksjoner.
Universitetsforlaget
Annet
-
Skaalvik, Cecilie.
(2020)
School Principal Self-Efficacy for Instructional Leadership: Relations with Engagement, Emotional Exhaustion and Motivation to Quit .
Social Psychology of Education
Vitenskapelig artikkel
-
Skaalvik, Sidsel;
Skaalvik, Cecilie.
(2020)
Noen pedagogiske prinsipper for opplæring til selvstendighet.
Universitetsforlaget
Faglig kapittel
-
Skaalvik, Cecilie.
(2020)
Emotional exhaustion and job satisfaction among Norwegian school principals: relations with perceived job demands and job resources.
International Journal of Leadership in Education
Vitenskapelig artikkel
-
Skaalvik, Cecilie.
(2020)
Self-efficacy for instructional leadership: relations with perceived job demands and job resources, emotional exhaustion, job satisfaction, and motivation to quit.
Social Psychology of Education
Vitenskapelig artikkel
-
Skaalvik, Cecilie.
(2020)
Belastninger og ressurser i rollen som skoleleder.
Fagbokforlaget
Faglig kapittel
-
Skaalvik, Cecilie.
(2020)
Hvorfor jeg vil være rektor, og hva jeg vil arbeide med.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Skaalvik, Cecilie;
Skaalvik, Einar Melgren.
(2020)
Innledning.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Skaalvik, Cecilie;
Skaalvik, Einar Melgren.
(2020)
Human agency.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Skaalvik, Cecilie;
Skaalvik, Einar Melgren.
(2020)
Mestringsforventning.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Skaalvik, Cecilie;
Letnes, Mari-Ann;
Dons, Carl Fredrik;
Meidell, Mette.
(2024)
Mer enn tips og triks: Hvordan får det beste ut av DEKOM samarbeid?.
Skolelederen
Kronikk
-
Jones, Mari-Ana Myfanwy;
Skaalvik, Cecilie;
Letnes, Mari-Ann;
Dons, Carl Fredrik;
Meidell, Mette.
(2024)
Mer enn tips og triks: hvordan få det beste ut av Dekom-samarbeid?.
Skolelederen
Kronikk
-
Røkenes, Fredrik Mørk;
Grüters, Anna Ruth;
Skaalvik, Cecilie;
Lie, Tove Grete;
Østerlie, Ove;
Järnerot, Anna.
(2022)
Teacher educators’ professional digital competence in primary and lower secondary school yeacher education.
Nordic Journal of Digital Literacy
Vitenskapelig artikkel
-
Skaalvik, Cecilie.
(2021)
Rektors arbeidssituasjon: Energigivere og belastningsfaktorer.
Skolelederen
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
-
Skaalvik, Cecilie.
(2020)
School Principal Self-Efficacy for Instructional Leadership: Relations with Engagement, Emotional Exhaustion and Motivation to Quit .
Social Psychology of Education
Vitenskapelig artikkel
-
Skaalvik, Cecilie.
(2020)
Emotional exhaustion and job satisfaction among Norwegian school principals: relations with perceived job demands and job resources.
International Journal of Leadership in Education
Vitenskapelig artikkel
-
Skaalvik, Cecilie.
(2020)
Self-efficacy for instructional leadership: relations with perceived job demands and job resources, emotional exhaustion, job satisfaction, and motivation to quit.
Social Psychology of Education
Vitenskapelig artikkel
Bøker
-
Skaalvik, Cecilie;
Uthus, Marit.
(2020)
Opplæring til selvstendighet. Et sosialt kognitivt perspektiv.
Universitetsforlaget
Universitetsforlaget
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Del av bok/rapport
-
Skaalvik, Cecilie;
Skaalvik, Einar Melgren;
Uthus, Marit.
(2020)
Avsluttende refleksjoner.
Universitetsforlaget
Annet
-
Skaalvik, Sidsel;
Skaalvik, Cecilie.
(2020)
Noen pedagogiske prinsipper for opplæring til selvstendighet.
Universitetsforlaget
Faglig kapittel
-
Skaalvik, Cecilie.
(2020)
Belastninger og ressurser i rollen som skoleleder.
Fagbokforlaget
Faglig kapittel
-
Skaalvik, Cecilie.
(2020)
Hvorfor jeg vil være rektor, og hva jeg vil arbeide med.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Skaalvik, Cecilie;
Skaalvik, Einar Melgren.
(2020)
Innledning.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Skaalvik, Cecilie;
Skaalvik, Einar Melgren.
(2020)
Human agency.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Skaalvik, Cecilie;
Skaalvik, Einar Melgren.
(2020)
Mestringsforventning.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Undervisning
Emner
Formidling
2022
-
Vitenskapelig foredragLetnes, Mari-Ann; Skaalvik, Cecilie. (2022) DigSchool - A co created development project about use of digital technology in learning and teaching . Nordic Educational Research Association (NERA) NERA2022 , Reykjavik 2022-06-01 - 2022-06-03
2021
-
Faglig foredragKelentric, Marijana; Nagel, Ilka; Andreasen, Johan Kristian; Bergan, Ingvild; Aagaard, Toril; Bueie, Agnete Andersen. (2021) Erfaringer fra digitaliseringsprosjektene i grunnskolelærerutdanningen. Erfaringsdeling og paneldebatt. Universitets- og høgskolerådet UHR Lærerutdanningskonferansen 2021 , Oslo/digitalt 2021-04-27 - 2021-04-28
-
Vitenskapelig foredragUthus, Marit; Skaalvik, Cecilie. (2021) What do students say about experiences of autonomy in learning activities? A qualitative interview-study. European Conference on Educational Research Associations European Conference on Educational Research Associations (ECER) , Geneva/online 2021-09-07 - 2021-09-07
-
Vitenskapelig foredragSkaalvik, Cecilie. (2021) Rektors opplevelse av sin arbeidssituasjon: energigivere og energitappere. NTNU Skolelederkonferansen: Ledelse og kvalitet i skolen , digitalt 2021-02-11 - 2021-02-12
-
Faglig foredragSkaalvik, Cecilie. (2021) Opplæring til selvstendighet hos trenere og idrettsutøvere. Norsk Toppfotball Fagdag for trenerutviklere i norsk eliteserie , digitalt 2021-06-23 - 2021-06-23
-
Vitenskapelig foredragRøkenes, Fredrik Mørk; Grüters, Anna Ruth; Skaalvik, Cecilie; Lie, Tove Grete; Østerlie, Ove; Järnerot, Anna. (2021) Lærerutdanneres profesjonsfaglige digitale kompetanseutvikling: En studie av digitalisering av grunnskolelærerutdanningen . Universitets- og høgskolerådet og Diku Lærerutdanningskonferansen 2021 , Nettbasert 2021-04-27 - 2021-04-28
2019
-
Vitenskapelig foredragFossvoll, Ellen Kathrine; Järnerot, Anna; Skaalvik, Cecilie. (2019) Utvikling av studentaktive læringsformer gjenom bruk av digitale verktøy. NTNU Læringsfestivalen , Trondheim 2019-05-06 - 2019-05-07
-
Vitenskapelig foredragSkaalvik, Cecilie. (2019) Principal Self-Efficacy for Instructional Leadership: Relations with Engagement, Emotional Exhaustion and Motivation to Quit . EARLI Conference for Research on Learning and Instruction EARLI Conference , Aachen 2019-08-12 - 2019-08-16
2018
-
Faglig foredragFossvoll, Ellen Kathrine; Järnerot, Anna; Skaalvik, Cecilie. (2018) "Future Digital Teacher Education". Fossvoll, Järnerot & Skaalvik Erfaringskonferanse for kollegaer og studenter , Trondheim 2018-04-26 - 2018-04-26
-
Faglig foredragSkaalvik, Cecilie. (2018) Motivasjon av lærere -Skoleledersrolle. NTNU Skolelederkonferansen , Hell 2018-01-08 - 2018-01-10
2017
-
PosterUthus, Marit; Skaalvik, Cecilie. (2017) Elevenes psykiske helse i skolen. Selvbestemmelse som kompetanse for livsmestring. NTNU SU-fakultetet Oppstartskonferansen for SU-fakultetet , Trondheim 2017-03-16 - 2017-03-16