Prosjektene
Prosjektene i Fremtidens campus
Prosjektene i Fremtidens campus
PhD-stipender
«Spaces, places, and identities»
Institutt for pedagogikk og livslang læring, v/ stipendiat Camilla Sanna og førsteamanuensis Patric Wallin
Last ned presentasjon fra Fremtidens Campus avslutningskonferanse 2023
Dette prosjektet skal utforske hvordan rom blir til læringsrom i lys av høyere utdanning, og hvordan disse rommene kan hemme og fremme studenters profesjonelle identitet. I prosjektet betraktes identitet som noe dynamisk som er i kontinuerlig endring og resultatet av atferd og forhandlinger mellom normer og forventninger. «Rom» vil ikke begrenses til kun de forelesningssalene og arealene som er tilgjengelig på universitetscampusene, men også de mindre formelle møtene hvor studenter er nødt til å navigere sin identitet. Denne tematikken vil utforskes fra studentenes perspektiv for å få et detaljert innblikk i deres opplevelser, noe som igjen vil kunne gi Fremtidens Campus-programmet, så vel som forskningsfeltet for øvrig, nyttig innsikt i hvordan best legge til rette for studenters profesjonelle identitet.
Kunnskap & Campus-presentasjon: Ingeniørstudenters profesjonelle identitet
«Det akademiske fellesskap – arbeidsplassutforming for faglig kvalitet og samarbeid»
Institutt for arkitektur og planlegging, v/stipendiat Kaja Indergård og professor Geir K. Hansen
Last ned presentasjon fra Fremtidens Campus avslutningskonferanse 2023
I forbindelse med NTNUs campusprosjekt skal det planlegges mange arbeidsplasser for ulike faggrupper som har ulike praksiser og behov, og et av målene er å legge til rette for innovasjon og økt tverrfaglighet. Prosjektets problemstilling er «Hvordan utforme arbeidsplasser for vitenskapelig ansatte slik at det fremmer innovasjon, forskning, undervisning og samarbeid?». For å besvare denne er det utarbeidet forskningsspørsmål som vil se på kjennetegn ved ulike akademiske praksiser, hvilke egenskaper ved arbeidsplassutformingen bidrar til økt faglig kvalitet og økt tverrfaglighet og samarbeid mellom ulike fagområder, og hvilke forhold som må være til stede for å stimulere til innovasjon. Det vil være viktig å se etter tilpasningsdyktige og fremtidsrettede løsninger som understøtter de ulike arbeidsoppgavene og -formene, individuelle behov, og samtidig legger til rette for en kollektiv orientering mot andre kolleger og fagmiljø.
Kunnskap & Campus-presentasjon: Academic work - Something else?
Konferanse-paper: Academic work - Something else?
Konferanse-paper: Interdisciplinarity in light of Actor-Network Theory
«Nurturing productive cultures of dense and flexible workspaces: The case of universities»
Institutt for tverrfaglige kulturstudier v/stipendiat Alexander Fenes og professor Thomas Berker
Last ned presentasjon fra Fremtidens Campus avslutningskonferanse 2023
Forskningsprosjektets overordnede mål er å adressere romlig tetthet og fleksibilitet på den nye NTNU-campusen. Kontroversene rundt de foreslåtte løsningene for sammenslåtte, fleksible og tettere arbeidsområder, må ses på. På den ene siden er det argumenter knyttet til bærekraft, effektiv ressursbruk og samarbeid. På den annen side er det alvorlige, uttrykte bekymringer om tap av personvern, overfylte arbeidsområder. Prosjektet vil undersøke hva "nomadiske", og mer "fastboende" akademiske arbeidsstiler innebærer og hvordan analysen av denne dynamikken kan brukes til å designe menneskesentrerte visjoner om tettere og mer fleksible arbeidsområder.
Andre forsknings- og utviklingsprosjekter
«Utredningsprosjektet NTNU DH-lab»
Institutt for språk og litteratur, v/Anders S. Malvik
Last ned presentasjon fra Fremtidens Campus avslutningskonferanse 2023
Prosjektets finansiering vil lønne en vitenskapelig assistent som kan bidra til at utredningsprosjektet NTNU DH-lab gjennomføres, hvor målet er å etablere et forskningsbasert kunnskapsgrunnlag for i sin tur å kunne opprette Norges første DH-lab (Digital Humaniora) ved NTNU. Forskningsspørsmålene er: 1) hva er en DH-lab? 2) Hva er behovet for en DH-lab ved NTNU? 3) Hvordan bør en DH-lab organiseres ved NTNUs nye campus for at den skal imøtekomme de artikulerte målsetningene i «Fremtidens campus»?
Rapport: Hva er en DH-lab, og trenger vi det ved NTNU?
«The Campus of the future»
Samarbeidsprosjekt og workshops mellom NTNU – TU Delft
Institutt for arkitektur og planlegging, v/Kaja Indergård
Last ned presentasjon fra Fremtidens Campus avslutningskonferanse 2023
Prosjektet ønsker å bidra særlig innen to områder: 1) Etablere kunnskapsstatus på sentrale områder for campusutvikling, særlig på utforming og organisering av arbeidsplasser for både ansatte og studenter og utvikling av mer bærekraftige løsninger for fremtidens universitetsbygninger. 2) Bidra til ny kunnskap om organisering og gjennomføring av store, offentlige byggeprosjekter. Dette skal gjøres gjennom å videre/-utvikle nettverk med relevante fagmiljø.
«Møteplass for holistisk problemforståelse»
Institutt for elektroniske systemer, v/Lars Lundheim
Last ned presentasjon fra Fremtidens Campus avslutningskonferanse 2023
Prosjektet ønsker å bygge en tverrfaglig delingskultur blant studenter, forskere og undervisere. Dette rettes særlig mot ingeniør- og designstudenter for å gi dem et bredere faglig perspektiv. Prosjektet vil ta utgangspunkt i eksisterende prosjektorienterte initiativ og gjøre disse mer tverrfaglige ved å "låne" ressurser fra andre miljøer, herunder studenter. Ideen er å bruke studenter som mentorer, fasilitatorer, hjelpere, instruktører og "coacher" for prosjektgrupper utenfor sitt eget studieprogram. I tillegg søker prosjektet midler til en studietur.
Rapport: "Gruva" som læringsareal. Innledende erfaringer fra ELSYS
«Saltomortale»
Institutt for lærerutdanning, v/Dag Atle Lysne
Last ned presentasjon fra Fremtidens Campus avslutningskonferanse 2023
I Toppundervisingsprosjektet SALTO forvalter og forsker NTNU og UiO på utviklingen av et felles høyteknologisk to-campus læringsrom med fokus på studentaktiv læring. Med utgangspunkt i SALTO ønsker vi å utvide datagrunnlaget for å sammenstille resultatene der med andre pågående tverrcampus-prosjekter ved NTNU ved å samle inn fenomenologiske data som beskriver erfaringene med tverrcampus-undervisning. Målet er å identifisere hvilke faktorer som kan fremme og/eller hemme kvalitet og likeverdighet i tverrcampus-undervisning uavhengig av campuslokasjon og -tilhørighet. I samarbeid med andre prosjekter vil vi bidra til anbefalinger om hvordan kvaliteten kan heves i tverrcampus-undervisning.
Vitenskapelig artikkel: Key Factors Needed for Developing a Higher Education Cross-Campus Learning Environment in a Nordic Context
Konferanse-paper: An Education Spaces Framework to Define Interactive and Collaborative Practices over the Physical-Hybrid-Virtual Continuum
Konferanse-paper: From Panic to Planning: Extending the Notion of Presence to Create Sustainable Digital Learning Environments
Presentasjon på Læringsfestivalen: "Hører du meg?": Når studentene tar styring og musikk og teknologi forenes
Presentasjon på Læringsfestivalen: Felles master i musikk, kommunikasjon og teknologi mellom UiO og NTNU
Presentasjoner på International Technology, Education and Development Conference: Multi-Campus Learning Arenas for Student Active Learning in Higher Education: A Somersault Into the Future og A Designers Guide to the University Learning Space
Presentasjon på Webinarfestivalen: Likeverdig og fleksibel flercampus-undervisning.
«Bedre brukerinvolvering i prosjekter med komplekse brukermiljøer»
Institutt for maskinteknikk og produksjon, v/Bjørn Andersen
Last ned presentasjon fra Fremtidens Campus avslutningskonferanse 2023
Dette forprosjektet er et resultat av både generelle utfordringer ved brukerinvolvering i prosjekter og spesifikke erfaringer, fra Campusprosjektet og sykehusprosjekter, knyttet til involvering av heterogene og komplekse brukergrupper i komplekse byggeprosjekter. Forprosjektet skal kartlegge erfaringer fra Campusprosjektet og sykehusprosjekter (state-of-the-art), samt identifisere de kritiske faktorene for hensiktsmessig brukerinvolvering og hvordan disse håndteres. En slik kartlegging vil gi grunnlag for å etablere et større tverrfaglig forskningsprosjekt på effektiv brukerinvolvering og bidra til at Campusprosjektet lykkes i å involvere NTNUs heterogene brukergrupper i planleggingen. Forprosjektet er et samarbeid mellom Campusprosjektet, Statsbygg, Sykehusbygg og forskere, master- og PhD-studenter fra tekniske og samfunnsvitenskapelige fakulteter ved NTNU, samt BI.
Masteroppgave: End-User Involvement in Complex Projects
«Gatesymfoni»
Institutt for arkitektur og planlegging, v/Steffen Wellinger
Last ned presentasjon fra Fremtidens Campus avslutningskonferanse 2023
Gjennom en transfaglig tilnærming, som blant annet involverer ansatte og studenter fra fagområdene musikkteknologi, filosofi, arkitektur, kunst, planlegging, datateknologi og digital humanites skal det piloteres nye verktøy for å registrere, analysere og sanse den mangfoldige atmosfæren i utvalgte byrom rundt campusplatået, Grensen, Universitetsplassen og Elgeseter. Bygninger, rom, datastrømmer, årstid med mer skal prosesseres til dynamiske representasjoner av omgivelsene som skal føre til ny innsikt for de involverte fagpersoner så vel som befolkningen. Sentralt i Gatesymfoni er sammenheng mellom visuelle uttrykk, generative lydinstallasjoner og poetisk hermeneutikk. Prosjektet vil utfordre potensiale for metodeutvikling og erkjennelse i krysningspunktet mellom Art-tech, datateknologi, byutvikling og phenomologisk stedserfaring.
«Kontoret – idémiljø og minneteater»
Institutt for historiske og klassiske fag, v/Thomas Brandt
Last ned presentasjon fra Fremtidens Campus avslutningskonferanse 2023
Prosjektet setter søkelys på kontoret som fysisk rom, et «idémiljø» og «minneteater» hvor kunnskapsproduksjonen har fått ulike materielle, kognitive og sosiale uttrykk gjennom historien. Hvilken plass og betydning har kontoret hatt i vitenskapelig arbeid ved NTNU? Hvilke koblinger har eksistert mellom kontoret og brukerne? Hvordan kan denne betydningen dokumenteres, forskes på og formidles? Prosjektet har som mål å utvikle kunnskap, metoder og strategier for å forvalte NTNUs akademiske kulturminner med kontoret som utgangspunkt, og dermed å bidra til å evaluere gamle og nye arbeidsplasskonsepter, kartlegge “før-situasjoner” og gi økt forståelse for forholdet mellom universitetet og det sivile samfunnet.
«Lærings- og identitetsareal»
Institutt for pedagogikk og livslang læring, v/Patric Wallin
Last ned presentasjon fra Fremtidens Campus avslutningskonferanse 2023
Prosjektet det søkes midler til vil bidra med en 1) forskningsstatus om lærings- og identitetsarealer basert på en systematisk kunnskapsoversikt. Forskningsstatusen vil presenteres på et 2) webinar, og det vil utarbeides en 3) podcast-serie om lærings- og identitetsareal hvor forskere er i dialog med aktuelle interessenter. Webinar og podcast-serie vil utvikles med støtte fra læringshubben BLINK.
Sammendrag: Spaces for students’ learning, identity development, and sense of beloning in higher education
«Campus som sted og et sted i Trondheim by»
Institutt for geografi, v/Nina Gunnerud Berg
Last ned presentasjon fra Fremtidens Campus avslutningskonferanse 2023
Prosjektet vil hovedsakelig bestå av arbeid med fire masteroppgaver som ved hjelp av geografifagets teori- og begrepsapparat belyser hva som vil gjøre campus NTNU til et godt og viktig sted for studenter og ansatte, samt byens befolkning. Masteroppgavene vil veiledes av førsteamanuensis Hilde Nymoen Rørtveit og professor Nina Gunnerud Berg. Målet vil være å kombinere tradisjonell individuell veiledning med gruppeveiledning, arrangere seminarer/workshops med sentrale aktører i det sentrale campusutviklingsarbeidet, studenter og ansatte, samt Trondheim kommune. Prosjektet vil avsluttes med en vitenskapelig artikkel basert på empiri fra masteroppgavene skrevet av Hilde Nymoen Rørtveit og Nina Gunnerud Berg og gjerne også en mer populærvitenskapelig artikkel hvor også masterstudentene er medforfattere.
«Shared Spaces for Innovation (Phase I)»
Institutt for arkitektur og planlegging, v/Peter Gotsch
Last ned presentasjon fra Fremtidens Campus avslutningskonferanse 2023
En firedagers tverrfaglig workshop skal arrangeres i september 2021. Hensikten er å få frem ideer til innovativ bruk av «åpne» rom på den nye campusen. Overordnet spørsmål prosjektet ønsker å besvare er: Når (og hvordan) kobler «åpne» rom folk, gir inspirasjon og fremmer nye ideer, kreativitet og innovasjon? Målsetningen om å ta i bruk «passivt» rom på nye måter fremstår som en konstruktiv måte å forholde seg til arealbegrensningene og ønsket om tverrfaglighet i den nye campusen.
Rapport: NTNU SPAS Phase I - Shared Spaces for Innovation
Nettside: SPAS - Shared Spaces for Innovation
«Fleksilab – Et pilotprosjekt i sambruk av spesialareal»
Institutt for psykologi, v/Silje Steinsbekk
Last ned presentasjon fra Fremtidens Campus avslutningskonferanse 2023
Prosjektet skal foreta en evaluering av pilotprosjektet Fleksilab, som har testet sambruk av spesialareal (laboratoriefasiliteter) og hvordan dette kan bidra til arealeffektivisering og bedre vilkår for forskning og utdanning. Evalueringen skal hente ut, systematisere og formidle den kunnskapen pilotprosjektet genererer, over en periode på 2 år.
Nettside: Fleksilab-prosjektet
«Lessons Learned from the Pandemic to Become a More Adaptable Campus While Supporting Students' Social Life, Case Study Gløshaugen Campus»
Institutt for arkitektur og planlegging, v/Savis Gohari Krangsås
Utdanning og campusliv er på den ene siden avhengig av produksjon og overføring av kunnskap, og på den annen side er sosialt liv avgjørende, noe som oppnås gjennom interaksjon. Denne masteroppgaven skrevet av Shayesteh Shahand tar for seg positive og negative aspekter ved campus Gløshaugen som kan fasilitere eller begrense studenters sosiale interaksjoner. Oppgaven inneholder også forslag til fysiske og romlige intervensjoner som kan forbedre studenters sosiale interaksjoner, som kan fungere som innspill til utviklingen av et samlet campus.
NTNU SPAS Models for Shared Spaces For Innovation (Phase II)
Institutt for arkitektur og planlegging, v/Peter Gotsch
Last ned presentasjon fra Fremtidens Campus avslutningskonferanse 2023
Prosjektet vil se på potensialet åpne delte rom har for integrasjon og innovasjon på NTNUs fremtidige campus. Den bygger videre på Fremtidens Campus-prosjektet NTNU SPAS I, som utforsket spørsmålet «når, (hvordan) kan åpne delte rom knytte sammen mennesker, vekke inspirasjon, og fremme nye idéer, kreativitet og innovasjon?». NTNU SPAS Phase II vil øke potensialet NTNUs fremtidige campus har for å oppnå dette i åpne delte rom, og komme med idéer til delte rom.
Gender perspectives on the future of physical/hybrid/digital working practices at NTNU
Institutt for tverrfaglige kulturstudier, v/Sofia Moratti
Last ned presentasjon fra Fremtidens Campus avslutningskonferanse 2023
Prosjektet tar for seg akademisk ansattes forhold til fysiske/digitale/hybride arbeidsmåter. Dette skal bli studert med et kjønns- og mangfoldsperspektiv. Målet er å komme med konkrete anbefalinger til NTNU om hvordan man kan gjøre fysiske/digitale/hybride arbeidsmåter mer bevisst på kjønn, samt å lage en tverrfaglig kunnskapshub som vil samarbeide utover dette prosjektet. Prosjektet vil også få kunnskap om hegemoniske og andre forståelser av hva et universitet er, dets praksiser, kunnskapsprosesser og mål.
Det grønne Gløs – for mennesker og biomangfold
Institutt for biologi, v/Bente J. Graae og Martijn L. Vandegehuchte
Last ned presentasjon fra Fremtidens Campus avslutningskonferanse 2023
Prosjektet vil reetablering naturlig variasjon i parken ved Gløshaugen. Målene er å skape glede for naturen og mennesker, å kunne anvende parken i undervisning og formidling, og at parken skal kunne brukes av ansatte, studenter, samt byens andre borgere. Prosjektet vil gjenskape naturlig variasjon i parken; opprette væresteder for at befolkning, studenter og ansatte kan bruke parken; danne et opplevelses- og formidlingssenter mellom by og universitet; og lage forsøk på sirkulær økonomi i matproduksjon med universitetet som ramme.
Erfaringer fra ZEB-laboratoriet
Institutt for bygg- og miljøteknikk, v/Ola Lædre
Last ned presentasjon fra Fremtidens Campus avslutningskonferanse 2023
Prosjektet er innen temaet Prosjektstyring, og har mål om å sammenstille erfaringene med byggeprosessen og med bygningsteknologien fra gjennomføringen av ZEB-laboratoriet. ZEB-laboratoriet samlet spesialistgrupper med ulik faglig bakgrunn i både utviklingsfasen og prosjekteringsfasen. Medvirkningsprosesser fra spesialistgrupper og bruk av digitale løsninger la til rette for en vellykket byggeprosess. Laboratoriet utmerket seg ved å teste innovative bygningsteknologiske løsninger, og har nå vært en miljøvennlig arbeidsplass med stor fleksibilitet for studenter og ansatte i et par år. Det ga viktige erfaringer med byggeprosess og bygningsteknologi som delvis er samlet. Prosjektet vil gi en samlet fremstilling av erfaringene fra gjennomføringen og de første driftsårene, både med tanke på byggeprosessen, den anvendte bygningsteknologien og nytten av bygget for brukerne.
Se presenteasjon og omvisning på ZEB-laboratoriet (Youtube-video).
Erfaringer fra ZEB-laboratoriet: byggeprosessen, bygningsteknologien og bruken (pdf).
Building together a sustainable university community
Institutt for psykologi, Institutt for pedagogikk og livslang læring, v/Roxanna Morote
Last ned presentasjon fra Fremtidens Campus avslutningskonferanse 2023
Dette er et tverrfaglig prosjekt med flere caser, som studerer den organisatoriske bærekraften til den nye campusen, når det kommer til systemisk resiliens. Et av målene med en samlet NTNU-campus er å samle fagmiljøene for å promotere interaksjon og en kultur for å dele rom. Men samlingen krever nye organisatoriske utviklinger som kan gjøre det bærekraftig - blant annet nye strategier i måten man interagerer, samarbeider, studerer, lærer, forsker og knyttes sammen med resten av fellesskapet. Dette prosjektet vil utfordre og utvide bærekraftbegrepet i NTNUs nye organisasjonsutvikling ved å undersøke kollektive resiliensressurser som befester universitetet som et bærekraftig fellesskap. Prosjektet vil utforske fem resilienssystemer tilpasset målene for campussamlingsprosjektet: Positive relasjoner, tilhørighet, deltakelse, inkludering og trivsel. Fra et organisasjonsperspektiv vil det utforskes hvordan de nye fysiske og digitale miljøene fremmer bærekraft, gode arbeids- og læringsvilkår, tverrfaglighet og forskning og utdanning av god kvalitet. Prosjektet vil også avdekke relasjonelle og organisatoriske prosesser og diskurser som reduserer tillit, kollegialitet og samarbeid, spesielt i overgangen til virtuelle rom og nye former for kommunikasjon og samarbeid.
Fremtidens formelle og uformelle læringsareal – hva vet vi om NTNU sine nye arealer og hva synes studentene
Institutt for fysikk, v/Guri Sivertsen Korpås
Last ned presentasjon fra Fremtidens Campus avslutningskonferanse 2023
Prosjektet vil samle erfaringer fra pilotprosjekter, rapporter og forskning angående arealer på NTNU som er tilrettelagt for studentaktive læringsformer, da erfaringene fra å bruke slike rom er lite tilgjengelige. De vil også samle nye data, i form av intervju og spørreundersøkelser blant studenter. Prosjektet vil undersøke hvordan disse arealene kan fungere både til formell undervisning og som uformelle arbeidsplasser for studentene i en samlet campus, der arealene må utnyttes bedre og mer effektivt. Prosjektet vil besvare følgende problemstillinger: hvordan fungerer arealene som så langt er etablert?; hvilke aspekter er viktige med henblikk på at studentene benytter disse arealene?; og hvordan kan kunnskapen oppnådd i dette prosjektet formidles ut til organisasjonen, både til ansatte og til studenter?
Hvordan legge til rette for fag-sosial tilstedeværelse blant studenter på en hybrid campus?
Institutt for sosialantropologi, v/Håkon Fyhn
Last ned presentasjon fra Fremtidens Campus avslutningskonferanse 2023
Prosjektet utforsker betydningen av fag-sosialt fellesskap på en campus preget av hybride møteplasser. Målet er å gi innspill til utforming av campus, så vel som digital infrastruktur og organisering av undervisning. Studentenes sosiale fellesskap er viktig for det faglige og for identitet, psykisk helse, gjennomføring og rekruttering. Det finnes mye forskning på undervisningssituasjoner og på sosialt liv, men møtepunkter, og overgangene mellom disse vet man mindre om, spesielt når det utspiller seg i både fysiske og digitale møteplasser. Prosjektet vil gjennom en etnografisk tilnærming følge et utvalg studenter i vekslinger mellom undervisningssituasjoner og ulike sosiale situasjoner, og mellom fysiske og digitale møteflater.
Rapport: Hvordan legge til rette for fagsosial tilstedeværelse på en hybrid campus
Teknologi for Tverrfaglig Læring - Fra Test til Implementering (TeTL-TI)
Institutt for historiske og klassiske studier, v/Heidrun Stebergløkken
Last ned presentasjon fra Fremtidens Campus avslutningskonferanse 2023
Prosjektet ønsker å avdekke hva som kreves for at større tverrfaglige prosjekter som arbeider med utforskning av teknologi som læringsverktøy og instituttorienterte initiativ kan bli implementert i læringspraksiser på campus. Konkretisert vil prosjektet benytte bruk av lavkostnads VR som kasus, der de vil se på hvordan VR-teknologi som mangfoldiggjørende læringsform kan tas fra test til implementering. De vil undersøke hvordan man kan dra nytte av aktive samarbeid mellom teknologi, realfag og HumSam-miljøene når det kommer til teknologiskstøttet undervisning. Dette vil eksemplifiseres ved bruk av VR. Prosjektet vil analysere planverket og strategiske satsningsdokumenter ved tilhørende institutt og fakultet. Ved å sammenligne gjennomføring av prosjektene, implementering i undervisning, samt sammenligne barrierer og suksessfaktorer for gjennomføring av prosjekter, skal de avdekke hva fremtidens campus trenger for å få maksimalt utbytte av prosjekter og lokale initiativ. Resultatene fra prosjektet vil kunne gi et kunnskapsgrunnlag som kan bidra til en innsikt i hvordan fremtidens campus kan organiseres (som for eksempel fellesarealer tilrettelagt for bruk av ulike digitale verktøy, prioritering av ressurser, opplæring av studentansatte eller lignende), for å oppnå tverrfaglig samarbeid og implementering.
Rapport: TeTL-TI. Teknologi for Tverrfaglig Læring – Fra Test til Implementering med VR-Teknologi.
Video av panelsamtale: TeTL-TI panelsamtale.
Tilstander av unntak: Dramaturgi som møtepunkt
Institutt for kunst og medievitenskap, v/Tore Vagn Lid
Last ned presentasjon fra Fremtidens Campus avslutningskonferanse 2023
Prosjektet bidrar inn i og gjennomfører følgeforskning av symposium tilknyttet forestillingen «03.08:38 Tilstander av unntak» som spilles ved Rosendal teater 10. mars 2023. Målet er å gi innspill til utforming av campus gjennom eksperimentering med og utvikling av nye lærings- og undervisningsformer og areal, i møtet mellom kunst og akademia. Både det institusjonelle samarbeidet, og det å knytte et akademisk symposium i direkte relasjon til «03.08:38 Tilstander av unntak», forstår vi som en pilot som både kan teste muligheter, men også påpeke universitets organisatoriske «snubletråder» når det gjelder denne typen overskridende samarbeid og samtenking. Symposiet vil egne seg som en pilot for institusjonelle samarbeidsutfordringer; lærings og undervisningsformer på tvers av kunstneriske og akademiske tradisjoner; og arenaer for lærings-, forsknings- og kunstnerisk aktivitet/forskning og utvikling. Organisatoriske hindringer, eksempelvis knyttet til institusjonell fragmentering, telleregimer og økonomisk styring skal dokumenteres, og håndteringen av disse vil settes i sammenheng med campussamlingen.
Kunnskap & Campus-presentasjon: Tilstander av unntak: Dramaturgi som møtepunkt
Podkastepisode: Fremtidens campus (sett fra "Down Under")