Utforskende språkundervisning

Forskning – FoU- og innovasjonsprosjekter – USSiT

Utforskende språkundervisning

Hvordan kan man legge opp til undring, utforsking og sammenlikning av språk i klasserommet? Med utgangspunkt i elevenes egen språkkompetanse vil vi i dette prosjektet utvikle utforskende arbeidsformer som løfter fram språklig mangfold og bygger kunnskap om språket som fenomen. Målet er å utvikle undervisning der elevene kan oppdage språklige regelmessigheter og variasjoner gjennom systematisk språkarbeid og gjennom å bygge på elevenes egne språklige intuisjoner.

Mens tidligere læreplaner særlig har vektlagt tradisjonell norsk dialektvariasjon, er det i dagens norskfag like relevant å undervise om flerspråklighet, språkkontaktfenomen og ungdommers særegne språkspraksiser. Språkmangfoldet i og rundt elevene er da et naturlig utgangspunkt for arbeidet i klasserommet. Gjennom utforsking av det språket elevene og deres omgivelser selv representerer, kan elevene selv bidra til å sette dagsorden for undervisninga. Vi ønsker å prøve ut metoder som spiller på og skjerper elevenes eget blikk for språk, og som setter dem i stand til å sette ord på og reflektere omkring egne observasjoner.

Denne måten å tenke på vil kjennetegne også arbeid med språkstruktur. Fordi vi forstår grammatikk som regelmessigheter i språk og som en sofistikert kognitiv evne hos alle mennesker, legger vi mindre vekt på normative aspekter (rettskriving), og mer vekt på hvordan språklige fenomener kan undersøkes og beskrives grammatisk. Ulike typer empiri, muntlig like gjerne som skriftlig, kan da være aktuelt å utforske sammen med elevene: språkblanding, språksammenlikning, talemålsvariasjon, språk i sosiale medier, språk i poesi – hele tida med et mål om å legge merke til og sette ord på grammatiske mønster.


Medlemmer i forskningsprosjekt

Medlemmer i forskningsprosjekt