Utforskende samtaler i engelsk og fremmedspråk

Forskning – FoU- og innovasjonsprosjekter – USSiT

Utforskende samtaler i engelsk og fremmedspråk

Formål

Mye av undervisningen i engelsk og fremmedspråk dreier seg rundt å få elevene til å snakke. Vi ønsker å utforske hvordan vi kan få elevene til å snakke mer, og bedre, gjennom å utvikle et dialogisk klasserom, forstått som et klasserom hvor både lærere og elever lytter til hverandre og bygger videre på det de andre bringer inn i samtalen. For å få til dette vil vi undersøke samtalene mellom elevene, ikke helklassesamtalen, og kartlegge hvilke faktorer som bør være til stede for at disse skal kunne være en hensiktsmessig og god læringsarena for å praktisere spontan muntlig interaksjon i fremmedspråk/engelsk. Ved å utvikle elevenes forståelse for den utforskende samtalen håper vi å kunne utnytte potensialet i gruppesamtalene hvor læreren ikke er til stede. 

Gjennomføring

Vi planlegger hovedsakelig å samle inn data ved å filme samtaler på tvers av fire klasserom (transkriberes) i skoleåret 2022/23. I dette prosjektet ligger også en mulighet for å på sikt utvikle et større muntlig korpus, noe som vil kunne bli et svært interessant bidrag til forskningen på engelsk og fremmedspråk i Norge.


Leder av forskningsprosjekt

Leder av forskningsprosjekt

Martin Almaas, lektor I med tillegsutdanning, Charlottenlund videregående skole

Medlemmer i forskningsprosjekt

Medlemmer i forskningsprosjekt

Kristine Megård Leinan, Charlottenlund videregående skole

Ane Christiansen, Charlottenlund videregående skole

Marthe Nonstad, Charlottenlund videregående skole

Martin Almaas, Charlottenlund videregående skole

Gro Nygård, førsteamanuensis, NTNU