Utforskende samtaler i engelsk og fremmedspråk – Forskning – FoU- og innovasjonsprosjekter
Utforskende samtaler i engelsk og fremmedspråk
Formål
Mye av undervisningen i engelsk og fremmedspråk dreier seg rundt å få elevene til å snakke. Vi ønsker å utforske hvordan vi kan få elevene til å snakke mer, og bedre, gjennom å utvikle et dialogisk klasserom, forstått som et klasserom hvor både lærere og elever lytter til hverandre og bygger videre på det de andre bringer inn i samtalen. For å få til dette vil vi undersøke samtalene mellom elevene, ikke helklassesamtalen, og kartlegge hvilke faktorer som bør være til stede for at disse skal kunne være en hensiktsmessig og god læringsarena for å praktisere spontan muntlig interaksjon i fremmedspråk/engelsk. Ved å utvikle elevenes forståelse for den utforskende samtalen håper vi å kunne utnytte potensialet i gruppesamtalene hvor læreren ikke er til stede.
Gjennomføring
Vi planlegger hovedsakelig å samle inn data ved å filme samtaler på tvers av fire klasserom (transkriberes) i skoleåret 2022/23. I dette prosjektet ligger også en mulighet for å på sikt utvikle et større muntlig korpus, noe som vil kunne bli et svært interessant bidrag til forskningen på engelsk og fremmedspråk i Norge.
Leder av forskningsprosjekt
Martin Almaas, lektor I med tillegsutdanning, Charlottenlund videregående skole
Medlemmer i forskningsprosjekt
Kristine Megård Leinan, Charlottenlund videregående skole
Ane Christiansen, Charlottenlund videregående skole
Marthe Nonstad, Charlottenlund videregående skole
Martin Almaas, Charlottenlund videregående skole
Gro Nygård, førsteamanuensis, NTNU