Utforskende læringsformer i muntlig engelsk – Forskning – FoU- og innovasjonsprosjekter
Utforskende læringsformer i muntlig engelsk

Bredere vurderingsgrunnlag for samlet karakter i ungdomsskolens engelskfag
Formål
Mange elever er i starten av ungdomsskolen motvillige til å uttrykke seg muntlig. Dette oppleves som utfordrende for lærere, lærerstudenter og elevene selv. Ut fra et ønske om økt muntlig elevdeltakelse og mestringstro (Bandura, 1997) for elevene, samt bredere vurderingsgrunnlag for lærer, er målet med FoU-prosjektet å prøve ut ulike strategier, tilnærminger og utforskende læringsformer knyttet til muntlige ferdigheter i engelskfaget, i lys av LK20s nye vurderingsordning i engelsk.
På bakgrunn av et samarbeid mellom prosjektets aktører fra skolen og lærerutdanninga vil elevenes engelsklærer systematisk prøve ut de ulike tilnærmingene vi utvikler, som aksjoner innenfor et aksjonsforskningsprosjekt.
Gjennomføring
Høsten 2022 vil forskjellige opplegg for økt muntlighet planlegges og prøves ut i en niendeklasse ved ungdomsskolen. Dette vil dreie seg om en systematisk utprøving av varierte læringsaktiviteter i muntlig engelsk, med tanke på å utvikle en positiv holdning i elevgruppa til aktiv deltakelse i muntlig læringsarbeid. Aktivitetene vil speile de ulike kompetanseområdene i CEFRL (Common European Framework of Reference for Languages; Learning, Teaching and Assessment. Companion volume) (Council of Europe, 2018), knyttet til muntlige ferdigheter og kommunikativ kompetanse, og vil omfatte både affektive og kognitive sider ved språklæring.
Datainnsamlingen vil basere seg på observasjoner, lærers refleksjonslogger og fokusgruppeintervju med elever.
Våren 2023 vil erfaringer fra høsten 2022s utforskning bringes inn i fagdidaktikkundervisningen i engelsk, i tillegg til at utforskningen fortsetter på ungdomsskolen. Vi ønsker videre å se på mulighetene for å knytte vårt Fou-prosjekt opp mot studentenes FoU-prosjekt våren 2023.
Formidling
Aktørene samskriver en artikkel som oppsummerer ULF-prosjektets gjennomføring, funn og implikasjoner.
Leder av forskningsprosjekt
Line Strømsvik Kristiansen, lektor med tillegg, Charlottenlund ungdomsskole
Medlemmer i forskningsprosjekt
Anita Normann, førstelektor i engelsk fagdidaktikk, Institutt for lærerutdanning, NTNU