Sammen for inkludering i en mangfoldig skole – Forskning – FoU- og innovasjonsprosjekter
Sammen for inkludering i en mangfoldig skole
Til tross for at idealet om en inkludering har stått sterkt i norsk skole over lang tid, foreligger det lite forskningsbasert kunnskap om hvordan lykkes med praksisendring i retning inkludering. Vi spør: Hva kan vi lære om inkludering ved å ta del i samskapte prosesser med elever og lærere i skolen?
Huseby – en skole for elevmangfold
Universitetsskolen Huseby barneskole - AC Møller tegnspråksenter er en av de skolene i Norge som har størst elevmangfold. Inkludering har derfor også en helt naturlig og sterk forankring i skolens pedagogiske plattform. Med dette som bakteppe har skolens ansatte lang erfaring med å imøtekomme elever med ulike språk og ulik kulturell kapital, så vel som elever med store variasjoner i behov og læreforutsetninger.
Lærerutdanning for mangfold og inkludering
Ved Institutt for lærerutdanning, NTNU, er elevmangfold og inkludering i skolen særskilt vektlagte satsningsområder. Målet er å utdanne lærere som kan bidra til å ivareta alle barn og unge i skolen og arbeide mot en likeverdig og inkluderende utdanning.
Samarbeid og samskaping
Ideen bak prosjektet er at inkludering ikke kan forstås som noe skolen oppnår en gang for alle, men tvert imot som en prosess som skapes og omskapes i møte med elevmangfold. Det er elevene selv som vet best om en skole oppleves inkluderende eller ikke, og med det ønsker vi å sette elevenes egne stemmer og medvirkning i sentrum i prosjektet. Gjennom tett samarbeid og samskapning søker partene å vinne ny forskningsbasert innsikt i elev- og praksisnære perspektiv på inkludering som kommer både skolen og lærerutdanningen til gode.
Utforskende læringsformer og inkludering
Videre har prosjektet mål om å undersøke elevenes inkluderings- og ekskluderingserfaringer i lys av utforskende læringsformer i matematikkfaget. Som en del av dette vil vi se nærmere på skolens nye lokaler og hvordan fleksible fysiske miljø erfares som en mulighet og/eller en barriere for utforskende læringsformer og inkludering.
Vårt felles langsiktige mål er intet mindre enn å bidra til et større løft, for skoler her i landet og verden over: «Sammen for inkludering i en mangfoldig skole».
Medlemmer av forskningsgruppe
- Kristin I. H. Sivertsen, lærer
- Kristina Gätzschmann, lærer
- Elin Mork, lærer
- Tone Andersen, lærer
- Irmelin Kjelaas, førsteamanuensis
- Camilla Normann Justnes, universitetslektor
- Elin Tronsaune Moen, førstelektor
- Hanne Kristin Aas, førsteamanuensis
- Theresa Kerstin Ristad, universitetslektor
- Anette Brekke, universitetslektor