Okkupasjonens historiedidaktikk – Forskning – FoU- og innovasjonsprosjekter
Okkupasjonens historiedidaktikk, formidling om Gråsoner i norsk okkupasjonshistorie
Gråsoneprosjektet handler om å ta tak i de siste tiårenes «nye» forskning om krigshistorien i Norge under 2. verdenskrig som har utfordret det tradisjonelle nasjonale basisnarrativet om det okkuperte Norge. Dette har skjedd ved målrettet å undersøke tema og områder som basisnarrativet neglisjerte. Eksempel på tema som har blitt behandlet i den «nye» krigshistorien er:
- prosjektets motstandsbevegelsens illegitime drap
- hensynet til muligheter for represalier
- kvinner i motstandskampen
- norske krigsprofitører
- utenlandske tvangsarbeidere
- Nazitysklands «bygging av landet»
- nordmenns bidrag til det norske Holocaust
- de som ikke ble hedret etter krigen
- behandlingen av kvinnelige kollaboratører
Prosjektets formål er å videreføre denne tendensen ikke bare ved historieforskning, men også ved å utvikle dens historiedidaktikk for bruk i skolen, EVU-kurs for historielærere og universitetspedagogikk (Noraci 2), både i Norge og Tsjekkia.
Gråsoneprosjektets problemstillinger er f eks:
- utprøving av ulike didaktiske innganger
- mikrohistorie som metode
- bruk av motstridende kilder
- hvordan elevene tolker kilder
- bilder som kilder
- forstå individers handlingsrom og dilemma
- minnekultur vs realhistorie
Forskernettverket søker å prøve ut og videreutvikle den amerikanske praktisk-orienterte historiedidaktiske retningen med utgangspunkt i Morton & Seixas konsepter om historisk tenking (Seixas & Morton, 2013) og fagmiljøet ved Stanford University (Wineburg et al., 2015) ved å utvikle bruken av mikrohistorie/case-metoden (Cohen, 2017; Hammar & Holmberg, 2017; Magnússon & Szijártó, 2013) i formidlingen av norsk okkupasjonshistorie.
Vårt mål er å utvikle praktiske opplegg for undervisning på ulike nivå. Undervisningsoppleggene skal ha høy disiplinfaglig- og didaktisk kvalitet. Gråsoneprosjektet har hatt og fortsetter samarbeid med historielærere ved Charlottenlund vgs om utprøving av - og forskning på forskernettverkets praktiske undervisningsopplegg.
Leder av forskningsprosjekt
Medlemmer i forskningsprosjekt
- Professor Hans Otto Frøland, IMS, NTNU
- Dr. Vendula V. Hingarová, Skandinavistikk, Karlsuniversitetet i Praha
- Lektor Torfinn Rogne, Charlottenlund videregående skole
- Vit.ass. Andreas E. Grini, IMS, NTNU
- Masterstudenter