Okkupasjonens historiedidaktikk, formidling om Gråsoner i norsk okkupasjonshistorie

Forskning – FoU- og innovasjonsprosjekter – USSiT

Okkupasjonens historiedidaktikk, formidling om Gråsoner i norsk okkupasjonshistorie

Gråsoneprosjektet handler om å ta tak i de siste tiårenes «nye» forskning om krigshistorien i Norge under 2. verdenskrig som har utfordret det tradisjonelle nasjonale basisnarrativet om det okkuperte Norge. Dette har skjedd ved målrettet å undersøke tema og områder som basisnarrativet neglisjerte. Eksempel på tema som har blitt behandlet i den «nye» krigshistorien er:

  • prosjektets motstandsbevegelsens illegitime drap
  • hensynet til muligheter for represalier
  • kvinner i motstandskampen
  • norske krigsprofitører
  • utenlandske tvangsarbeidere
  • Nazitysklands «bygging av landet»
  • nordmenns bidrag til det norske Holocaust
  • de som ikke ble hedret etter krigen
  • behandlingen av kvinnelige kollaboratører

Prosjektets formål er å videreføre denne tendensen ikke bare ved historieforskning, men også ved å utvikle dens historiedidaktikk for bruk i skolen, EVU-kurs for historielærere og universitetspedagogikk (Noraci 2), både i Norge og Tsjekkia.

Gråsoneprosjektets problemstillinger er f eks:

  • utprøving av ulike didaktiske innganger
  • mikrohistorie som metode
  • bruk av motstridende kilder
  • hvordan elevene tolker kilder 
  • bilder som kilder
  • forstå individers handlingsrom og dilemma
  • minnekultur vs realhistorie

Forskernettverket søker å prøve ut og videreutvikle den amerikanske praktisk-orienterte historiedidaktiske retningen med utgangspunkt i Morton & Seixas konsepter om historisk tenking (Seixas & Morton, 2013) og fagmiljøet ved Stanford University (Wineburg et al., 2015) ved å utvikle bruken av mikrohistorie/case-metoden (Cohen, 2017; Hammar & Holmberg, 2017; Magnússon & Szijártó, 2013) i formidlingen av norsk okkupasjonshistorie.

Vårt mål er å utvikle praktiske opplegg for undervisning på ulike nivå. Undervisningsoppleggene skal ha høy disiplinfaglig- og didaktisk kvalitet. Gråsoneprosjektet har hatt og fortsetter samarbeid med historielærere ved Charlottenlund vgs om utprøving av - og forskning på forskernettverkets praktiske undervisningsopplegg.


Medlemmer i forskningsprosjekt

Medlemmer i forskningsprosjekt

  • Professor Hans Otto Frøland, IMS, NTNU
  • Dr. Vendula V. Hingarová, Skandinavistikk, Karlsuniversitetet i Praha
  • Lektor Torfinn Rogne, Charlottenlund videregående skole
  • Vit.ass. Andreas E. Grini, IMS, NTNU
  • Masterstudenter