Oppfølgingslæreren – rollen og utdanningen

Forskning – FoU- og innovasjonsprosjekter – USSiT

Oppfølgingslæreren – rollen og utdanningen

Prosjektet er et samarbeidsprosjekt mellom lærerutdannere fra Charlottenlund ungdomsskole og lærerutdannere fra Institutt for lærerutdanning, NTNU.

Mål

Målet med prosjektet er å utvikle et felles kunnskapsgrunnlag for oppfølgingslærere gjennom en samskapt og utforskende læringsmodell, basert på praksisteori. Dette vil føre til høyere og jevnere kvalitet på veiledningen av studentene fordi oppfølgingslærerne er bedre forberedt på rollen, det vil sikre et felles kunnskapsgrunnlag som for eksempel felles forståelse og felles vokabular omkring norsk skole og praksisstudier anno 2022, og det vil styrke samarbeidet mellom lærerutdannere i skolen og lærerutdannere på Institutt for lærerutdanning.

Gjennomføring

Vi skal utvikle en pilot på et kurs for nye oppfølgingslærere på den femårige lektorutdanningen (5LU), med fokus på utforskende læringsformer, som observasjon og modellering. De nye oppfølgingslærerne er fagdidaktikere eller pedagoger fra Institutt for lærerutdanning som ikke tidligere har gjennomført praksisoppfølging i dette studieprogrammet.

Utforskende

Piloten skal utarbeides som et samskapt aksjonsforskningsprosjekt mellom lærerutdannere i skolen og på universitetet, hvor nye oppfølgingslærere får jobbe med utforskende læringsformer som for eksempel å observere erfarne oppfølgingslærere som jobber som lærerutdannere i skolen, og selv prøve ut praksisoppfølging som de skal evaluere og reflektere over.

God praksisoppfølging

God praksisoppfølging er nødvendig for å sikre både kvalitet av studentene som uteksamineres, men også for å sikre kvalitet i den enestående veiledningssituasjonen en praksisoppfølging er.


Medlemmer i forskningsprosjekt

Medlemmer i forskningsprosjekt

Karen Birgitte Dille, ph.d.-stipendiat, Institutt for lærerutdanning, NTNU

Gunnar Engvik, dosent, Institutt for lærerutdanning, NTNU

Christoffer Hansen

Kristoffer Humphrey, universitetslektor, Institutt for lærerutdanning, NTNU

Hanne Kvam

Monika Merket, ph.d.-stipendiat, Institutt for lærerutdanning, NTNU

Ingrid Solem, universitetslektor, Institutt for lærerutdanning, NTNU

Sissel Utgaard, universitetslektor, Institutt for lærerutdanning, NTNU