Matematikk-ULF

Forskning – FoU- og innovasjonsprosjekter – USSiT

Matematikk-ULF

Lærerutdannere, praksislærere og lærerstudenter i et utforskende fellesskap

Matematikk-ULF er et prosjekt der praksislærere, studenter og lærerutdannere sammen lærer mer om hva som skal til for å lykkes med utforskende læringsformer i matematikk. Vårt mål er å lære mer om hva som skal til for å lykkes med utforskende matematikkundervisning for alle parter – lærere, studenter og lærerutdannere.

Matematikklærerne på de to skolene søker svar på spørsmål som: Hva er utforskende undervisning i matematikk? Hvordan kan vi videreutvikle undervisningen vår med utforskende læringsformer på en systematisk måte? Hva kjennetegner gode utforskende aktiviteter i matematikk?

I lærerutdanninga på NTNU undervises det om utforskende læringsformer i matematikk. Læreplanene i skolen legger opp til utforskende læringsformer, men mange av studentene opplever at det er vanskelig å lykkes med utforskende læringsformer i praksis. Dette gjelder både lærerstudenter i grunnutdanningene og lærere som deltar i videreutdanning og skoleutviklingsprosjekter. Hva skal til for å lykkes med utforskende undervisning i praksis? Hvordan kan undervisninga på campus og i praksis støtte opp under en utforskende matematikkundervisning?

Matematikk-ULF tar utgangspunkt i spørsmålene og problemstillingene reist av lærerne på skolene og av lærerutdannerne ved NTNU. Utforskende læringsformer i matematikk kan naturlig knyttes til kjerneelementene i læreplanen siden disse innebærer at elevene skal lære utforsking, problemløsing, modellering, anvendelser, resonnering, argumentasjon, representasjon, kommunikasjon, abstraksjon og generalisering. Dette er sentrale tema i matematikkdidaktisk forskning, og Matematikk-ULF handler om hvordan lærere, studenter og lærerutdannere sammen kan omsette kjente teorier til god undervisning og læring i praksis.
 


Medlemmer i forskningsprosjekt

Medlemmer i forskningsprosjekt

  • Sikunder Ali, NTNU
  • Arne Amdal, NTNU
  • Wenche Dypbukt, Charlottenlund videregående skole
  • Simen Heimly, Charlottenlund videregående skole
  • Joakim Høiland, Charlottenlund ungdomsskole / NTNU
  • Solfrid Mohn Johansen, Charlottenlund ungdomsskole
  • Geir Arne Kjønstad, Charlottenlund videregående skole
  • Torunn Sand Knotten, Charlottenlund videregående skole
  • Ingrid Langdal, Charlottenlund videregående skole
  • Lars Korbøl Nordtveit, Charlottenlund ungdomsskole
  • Silje Rødseth, Charlottenlund videregående skole
  • Anders Sanne, NTNU
  • Solveig Voktor Svinvik, NTNU
  • Åshild Tungen, Charlottenlund ungdomsskole
  • Per Gunnar Østerlie, NTNU