Matematikk ULF – Forskning – FoU- og innovasjonsprosjekter
Matematikk-ULF
Lærerutdannere, praksislærere og lærerstudenter i et utforskende fellesskap
Matematikk-ULF er et prosjekt der praksislærere, studenter og lærerutdannere sammen lærer mer om hva som skal til for å lykkes med utforskende læringsformer i matematikk. Vårt mål er å lære mer om hva som skal til for å lykkes med utforskende matematikkundervisning for alle parter – lærere, studenter og lærerutdannere.
Matematikklærerne på de to skolene søker svar på spørsmål som: Hva er utforskende undervisning i matematikk? Hvordan kan vi videreutvikle undervisningen vår med utforskende læringsformer på en systematisk måte? Hva kjennetegner gode utforskende aktiviteter i matematikk?
I lærerutdanninga på NTNU undervises det om utforskende læringsformer i matematikk. Læreplanene i skolen legger opp til utforskende læringsformer, men mange av studentene opplever at det er vanskelig å lykkes med utforskende læringsformer i praksis. Dette gjelder både lærerstudenter i grunnutdanningene og lærere som deltar i videreutdanning og skoleutviklingsprosjekter. Hva skal til for å lykkes med utforskende undervisning i praksis? Hvordan kan undervisninga på campus og i praksis støtte opp under en utforskende matematikkundervisning?
Matematikk-ULF tar utgangspunkt i spørsmålene og problemstillingene reist av lærerne på skolene og av lærerutdannerne ved NTNU. Utforskende læringsformer i matematikk kan naturlig knyttes til kjerneelementene i læreplanen siden disse innebærer at elevene skal lære utforsking, problemløsing, modellering, anvendelser, resonnering, argumentasjon, representasjon, kommunikasjon, abstraksjon og generalisering. Dette er sentrale tema i matematikkdidaktisk forskning, og Matematikk-ULF handler om hvordan lærere, studenter og lærerutdannere sammen kan omsette kjente teorier til god undervisning og læring i praksis.
Medlemmer i forskningsprosjekt
- Sikunder Ali, NTNU
- Arne Amdal, NTNU
- Wenche Dypbukt, Charlottenlund videregående skole
- Simen Heimly, Charlottenlund videregående skole
- Joakim Høiland, Charlottenlund ungdomsskole / NTNU
- Solfrid Mohn Johansen, Charlottenlund ungdomsskole
- Geir Arne Kjønstad, Charlottenlund videregående skole
- Torunn Sand Knotten, Charlottenlund videregående skole
- Ingrid Langdal, Charlottenlund videregående skole
- Lars Korbøl Nordtveit, Charlottenlund ungdomsskole
- Silje Rødseth, Charlottenlund videregående skole
- Anders Sanne, NTNU
- Solveig Voktor Svinvik, NTNU
- Åshild Tungen, Charlottenlund ungdomsskole
- Per Gunnar Østerlie, NTNU