Hvordan fremme elevers handlingskompetanse gjennom utforskende arbeid i samarbeid med lokale aktører?

Forskning – FoU- og innovasjonsprosjekter – USSiT

Hvordan fremme elevers handlingskompetanse gjennom utforskende arbeid i samarbeid med lokale aktører?

Utviklingsarbeidet er tilknyttet EU-prosjektet MOST (Meaningful Open Schooling Connects Schools To Communities), et treårig klima- og miljørelatert prosjekt ved naturfagseksjonen, Institutt for lærerutdanning. Konseptet "Open schooling" har nylig fått økt oppmerksomhet i europeisk sammenheng, ikke minst innenfor realfagene. Det ønskes forskning på konseptet i ulike europeiske kontekster for å få kunnskap om hvordan tilnærmingene fungerer i praksis og å se om denne innovative arbeidsformen kan være en veg å gå for å fremme elevers handlingskompetanse.

MOST har som mål å skape meningsfull naturfagundervisning for elever i skolen ved å etablere partnerskap mellom skoler og deres lokalsamfunn. Charlottenlund ungdomsskole ønsker å prøve ut slike utforskende samarbeidsprosjekter. Målet er å skape bedre sammenheng mellom skolen og samfunnet for øvrig. Skolen og lokalsamfunnet skal samarbeide om miljørelaterte skole-samfunnsprosjekter (School-Community-Projects - SCP) innenfor temaene avfall og energi – to av vår tids største utfordringer. Utforskende læringsformer er sentrale i gjennomføringen. Prosjektene er nyskapende fordi de vil være til nytte for lokalsamfunnene som helhet og gjør skolene til viktige agenter for samfunnet. Målet er å fremme elevers handlingskompetanse.

Ved å involvere mange typer aktører, fra skoler til bedrifter og politikere, og mange land, vil vi etablere et nettverk på europeisk nivå og forhåpentligvis øke aktørenes vilje til å engasjere seg langsiktig – utover prosjektets levetid.

Charlottenlund ungdomsskole ønsker å koble prosjektet til undervisning på 9. trinn.

Forskningsspørsmål

  1. Hva kjennetegner gode SCPer og hva er de viktigste barrierene for en vellykket implementering?
  2. Hvordan oppfatter og opplever deltakerne SCPer?
  3. Hvordan påvirker SCPer elevenes holdninger og tro på naturvitenskap, naturvitenskapelige karrierer og relevansen av vitenskap og realfagsutdanning for deres liv?
  4. Hvordan påvirker SCPer elevenes naturvitenskapelige handlingskompetanse, deres bevissthet med hensyn til miljøutfordringer og deres rolle i å finne løsninger?

Medlemmer i forskningsprosjekt

Medlemmer i forskningsprosjekt

Prosjektdeltakere fra Institutt for lærerutdanning, NTNU:

John Magne Grindeland, førsteamanuensis

Maria I. M. Febri, førsteamanuensis

Jan Tore Malmo, førsteamanuensis

Prosjektdeltakere fra Charlottenlund ungdomsskole:

Rune Flatås, avdelingsleder

Geir Gangstad, realfagslærer 8.trinn

Amund Sand Semmingsen, realfagslærer 8.trinn

Jon Erik Skjulsvik, realfagslærer 8.trinn