Hvordan fremme elevers handlingskompetanse gjennom utforskende arbeid i samarbeid med lokale aktører? – Forskning – FoU- og innovasjonsprosjekter
Hvordan fremme elevers handlingskompetanse gjennom utforskende arbeid i samarbeid med lokale aktører?
Utviklingsarbeidet er tilknyttet EU-prosjektet MOST (Meaningful Open Schooling Connects Schools To Communities), et treårig klima- og miljørelatert prosjekt ved naturfagseksjonen, Institutt for lærerutdanning. Konseptet "Open schooling" har nylig fått økt oppmerksomhet i europeisk sammenheng, ikke minst innenfor realfagene. Det ønskes forskning på konseptet i ulike europeiske kontekster for å få kunnskap om hvordan tilnærmingene fungerer i praksis og å se om denne innovative arbeidsformen kan være en veg å gå for å fremme elevers handlingskompetanse.
MOST har som mål å skape meningsfull naturfagundervisning for elever i skolen ved å etablere partnerskap mellom skoler og deres lokalsamfunn. Charlottenlund ungdomsskole ønsker å prøve ut slike utforskende samarbeidsprosjekter. Målet er å skape bedre sammenheng mellom skolen og samfunnet for øvrig. Skolen og lokalsamfunnet skal samarbeide om miljørelaterte skole-samfunnsprosjekter (School-Community-Projects - SCP) innenfor temaene avfall og energi – to av vår tids største utfordringer. Utforskende læringsformer er sentrale i gjennomføringen. Prosjektene er nyskapende fordi de vil være til nytte for lokalsamfunnene som helhet og gjør skolene til viktige agenter for samfunnet. Målet er å fremme elevers handlingskompetanse.
Ved å involvere mange typer aktører, fra skoler til bedrifter og politikere, og mange land, vil vi etablere et nettverk på europeisk nivå og forhåpentligvis øke aktørenes vilje til å engasjere seg langsiktig – utover prosjektets levetid.
Charlottenlund ungdomsskole ønsker å koble prosjektet til undervisning på 9. trinn.
Forskningsspørsmål
- Hva kjennetegner gode SCPer og hva er de viktigste barrierene for en vellykket implementering?
- Hvordan oppfatter og opplever deltakerne SCPer?
- Hvordan påvirker SCPer elevenes holdninger og tro på naturvitenskap, naturvitenskapelige karrierer og relevansen av vitenskap og realfagsutdanning for deres liv?
- Hvordan påvirker SCPer elevenes naturvitenskapelige handlingskompetanse, deres bevissthet med hensyn til miljøutfordringer og deres rolle i å finne løsninger?
Medlemmer i forskningsprosjekt
Prosjektdeltakere fra Institutt for lærerutdanning, NTNU:
John Magne Grindeland, førsteamanuensis
Maria I. M. Febri, førsteamanuensis
Jan Tore Malmo, førsteamanuensis
Prosjektdeltakere fra Charlottenlund ungdomsskole:
Rune Flatås, avdelingsleder
Geir Gangstad, realfagslærer 8.trinn
Amund Sand Semmingsen, realfagslærer 8.trinn
Jon Erik Skjulsvik, realfagslærer 8.trinn