Bruk av observasjoner i felt og bilder – Forskning – FoU- og innovasjonsprosjekter
Bruk av observasjoner i kart og bilder som støtte i elevenes utforskende arbeid
Et geografididaktisk bidrag til utforskende undervisningsmetoder
Geografifagene handler om å forstå og forklare romlige fenomener, og sentralt står det å bruke observasjoner i tid og rom for å forklare sammenhenger mellom natur og samfunn. Et spørsmål som ofte stilles er: «Hvorfor er det slik, akkurat her?». Vi ønsker at elevene skal bli flinkere til å bruke observasjoner i læringsarbeidet – en ferdighet det er lett å ta for gitt (Remmen, 2020). Lærerne i prosjektet ønsker, i samarbeid med lærerstudenter og lærerutdannere ved Institutt for lærerutdanning, å undersøke og utvikle felles undervisningspraksis som fremmer utforskende undervisning.
Utforsking er et godt utgangspunkt for læring, og står sentralt som metode i LK20. Utforskende arbeidsmåter har imidlertid møtt kritikk knyttet til lærerens veilederrolle og balansegang mellom styring og kontroll, og elevenes frihet i arbeidet. Stillasbygging og lærerens aktive veilederrolle fremheves i litteraturen som en sentral forutsetning for å lykkes med utforskende arbeid (Granlund, 2021).
Prosjektet vil utvikle undervisningsopplegg i geografi fellesfag på Charlottenlund vgs. med utgangspunkt i skolens lokalmiljø. Utvikling av lærerrollen og undervisningsmetoder står sentralt for lærerutdannere, lærerstudenter og lærere. Med prosjektet ønsker vi å gjøre elevene mer delaktige og selvstendige i sine utforskningsprossesser. Vi ønsker å hjelpe elevene til å utvikle ferdigheter de kan overføre til andre situasjoner, se sammenhenger i faget og gi mer varig forståelse av fagstoffet der målet er å skape nysgjerrighet og dybdelæring. I dette arbeidet vil vi støtte opp om elevenes utforskende og kritiske tankegang og selvstendighet.
Skjævelands (2020) forskningsgjennomgang av det samfunnsfagdidaktiske feltet avdekker få empiriske studier innenfor geografifaget de siste 20 årene, og ifølge Kunnskapsdepartementet er det lite empirisk forskning på hvordan nye læreplaner implementeres i skolen (NOU 2014:7, s. 68). Prosjektet vil dermed styrke det empiriske geografididaktiske feltet.
Referanser
Granlund, L. (2021). Utforskning i samfunnsfagene: bakgrunn, kritikk og tilnærminger. I S. F. Erdal, L. Granlund & E. Ryen (Red.), Samfunnsfagdidaktikk. Universitetsforlaget.
NOU 2014:7. (2014). Elevenes læring i fremtidens skole — Et kunnskapsgrunnlag. Kunnskapsdepartementet.
Remmen K.B. (2020). Geografi i videregående skole i Fagfornyelsen: Forslag til et rammeverk for feltarbeid som fremmer dybdelæring. Norsk Geografisk Tidsskrift, 74(2), 105-110.
Skjæveland, Y. (2020). Samfunnsfagdidaktisk forsking med empiri frå norsk skule – eit forskingsoversyn. Nordidactica – Journal of Humanities and Social Science Education, 10(4), 142-163.
Medlemmer i forskningsprosjekt
- Vibecke Melhuus, Charlottenlund vgs
- Wenche Dypbukt, Charlottenlund vgs
- Ellen Juvik, Charlottenlund vgs
- Hilde Storrøsæter, universitetslektor, Institutt for lærerutdanning, NTNU