Background Image
Previous Page  60 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 60 / 180 Next Page
Page Background

56

Lære for livet

rettigheter. Det er viktig å forstå at opplæringslovens kapittel 5 er knyttet til

vanlige skolefag, mens opplæringslovens §§ 2-14 og 3-10 handler om ordinær

undervisning i de synskompenserende fagene. Uvitenhet kan føre til at det fattes

enkeltvedtak knyttet til opplæringslovens §§ 2-14 og 3-10, men at man samtidig

feilaktig fjerner samme antall timer basert på opplæringslovens kapittel 5.

Å lære seg å skrive og lese punktskrift er tidkrevende. Hensikten med opplæringslovens

§§ 2.14 og 3.10 er å imøtekomme behovet for ekstra opplæringstid.

5.2.3 Sakkyndig vurdering

Kommunen har ansvaret for å utarbeide sakkyndige vurderinger som skal

danne grunnlag for at det fattes et enkeltvedtak om spesialundervisning el-

ler i henhold til opplæringslovens §§ 2-14 og 3-10. PP-tjenesten er sakkyndig

instans. PP-tjenesten har plikt til å trekke inn nødvendig kompetanse dersom

det er nødvendig, for eksempel gjennom å konsultere kompetanseinstitusjoner

som Tambartun når det skal utarbeides en sakkyndig vurdering for en elev

med JNCL.

Den sakkyndige vurderingen er rådgivende. Det er skoleeier som fatter ved-

tak om spesialundervisning og undervisning i de synskompenserende fagene.

Om en skoleeier ikke følger rådgivningen, må skoleeier begrunne dette faglig