Background Image
Previous Page  58 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 58 / 180 Next Page
Page Background

54

Lære for livet

Roar, lengst til venstre i bildet, er en aktiv deltager i sin arbeidsgruppe.

For å oppfylle plikten til tilpasset opplæring vil det for elever med JNCL være

nødvendig med spesialundervisning, i henhold til opplæringslovens kapittel

5. I tillegg vil opplæring i de sansekompenserende fagene (§§ 2.14 og 3.10)

komme til anvendelse. Dette omtales i det følgende.

5.2 Spesialundervisning og undervisning i de synskompenserende fagene

5.2.1 Spesialundervisning

Retten til spesialundervisning inntrer dersom eleven ikke har eller kan få til-

fredsstillende utbytte av det ordinære opplæringstilbudet. Retten til spesial-

undervisning skal ta utgangspunkt i kompetansemålene i den ordinære un-

dervisningen. Retten er knyttet til kapittel 5 i opplæringsloven (1998) og skal

vurderes på et selvstendig grunnlag. Retten skal ikke knyttes til diagnosekrite-

rier, men til elevens faktiske læringsforutsetninger og behov.

Spesialundervisning har spesialpedagogikken som kunnskapsdomene og

kan betraktes som en mer omfattende form for tilpasset opplæring. Spesial-

undervisningen krever sakkyndig vurdering og at kommunen lager enkeltved-

tak, som blant annet vil inkludere øremerkede ressurser. De aller fleste elevene

med JNCL i Norge har rettigheter i henhold til opplæringslovens kapittel 5.