Previous Page  15 / 44 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 15 / 44 Next Page
Page Background

15

NTNU Fakultet for arkitektur og billedkunst

Overordnede læringsmål

Læringsmålene kan deles i tre kategorier:

Kunnskapsmål, ferdighetsmål og individuell prosess

De viktigste

kunnskapsmålene

knytter seg til forståelsen av

innholdet i og samspillet mellom de fire fundamentene

bruk,

sted, rom

og

tektonikk

. Perspektivemnet Arkitekturteori

skal gi en oversikt og en ramme for å sette faget i en

historisk og samfunnsmessig kontekst. I løpet av kurset

stilles det krav til at alle har lært seg grunnleggende

tegnekonvensjoner knytta til plan, snitt og fasadetegninger.

Det stilles også krav til kjennskap om ulike faser i

prosjektutvikling. Bøkene «Sansenes arkitektur» av Juhani

Pallasmaa og «Om at oppleve arkitektur» av Steen Eilert

Rasmussen forutsettes lest i løpet av kurset.

Ferdighetsmålene

er knyttet til bruk av visuelle

kommunikasjonsverktøy og til prosjektutvikling som prosess

og produkt. Kurset tilbyr en rekke workshoper knytta

til bruken av visuelle verktøy. I løpet av kurset skal alle

studenter ha gjort seg kjent med disse verktøyene og kunne

bruke dem i sitt arbeide.

Prosjekteringsoppgavene legger til rette for å tilegne seg

gode

prosessrutiner

. Et viktig læringsmål er å opparbeide

seg erfaring med utfordringene i skapende, ikke-

instrumentelle arbeidsprosesser.

I kurset er det elementer av både instrumentell læring (gitte

kriterier og gitte læringsmål) og ikke-instrumentell læring

(transformative læringsprosesser). Læringsmål knytta til

transformative læringsprosesser er at studentene skal

reflektere over - og selvevaluere sin egen prosess. Det

er en målsetting at alle studenter gjør relevante og ærlige

refleksjoner over sin lærings- og utviklingsprosess i faget.