15
NTNU Fakultet for arkitektur og billedkunst
Overordnede læringsmål
Læringsmålene kan deles i tre kategorier:
Kunnskapsmål, ferdighetsmål og individuell prosess
De viktigste
kunnskapsmålene
knytter seg til forståelsen av
innholdet i og samspillet mellom de fire fundamentene
bruk,
sted, rom
og
tektonikk
. Perspektivemnet Arkitekturteori
skal gi en oversikt og en ramme for å sette faget i en
historisk og samfunnsmessig kontekst. I løpet av kurset
stilles det krav til at alle har lært seg grunnleggende
tegnekonvensjoner knytta til plan, snitt og fasadetegninger.
Det stilles også krav til kjennskap om ulike faser i
prosjektutvikling. Bøkene «Sansenes arkitektur» av Juhani
Pallasmaa og «Om at oppleve arkitektur» av Steen Eilert
Rasmussen forutsettes lest i løpet av kurset.
Ferdighetsmålene
er knyttet til bruk av visuelle
kommunikasjonsverktøy og til prosjektutvikling som prosess
og produkt. Kurset tilbyr en rekke workshoper knytta
til bruken av visuelle verktøy. I løpet av kurset skal alle
studenter ha gjort seg kjent med disse verktøyene og kunne
bruke dem i sitt arbeide.
Prosjekteringsoppgavene legger til rette for å tilegne seg
gode
prosessrutiner
. Et viktig læringsmål er å opparbeide
seg erfaring med utfordringene i skapende, ikke-
instrumentelle arbeidsprosesser.
I kurset er det elementer av både instrumentell læring (gitte
kriterier og gitte læringsmål) og ikke-instrumentell læring
(transformative læringsprosesser). Læringsmål knytta til
transformative læringsprosesser er at studentene skal
reflektere over - og selvevaluere sin egen prosess. Det
er en målsetting at alle studenter gjør relevante og ærlige
refleksjoner over sin lærings- og utviklingsprosess i faget.