Previous Page  13 / 44 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 13 / 44 Next Page
Page Background

13

NTNU Fakultet for arkitektur og billedkunst

Pedagogisk profil

Å studere arkitektur handler i stor grad om å utvikle en

bredere og dypere måte å se, forstå og tolke våre fysiske

omgivelser. Dette innebærer for de fleste en prosess der

det som før virket kjent og selvfølgelig ikke lenger er det, og

samtidig kan det som før virket rart og fremmed bli integrert

som del av et bredt uttrykksrepertoar. Å gjøre oppgaver,

trene seg i tegning, lese fagstoff og avlegge eksamener

er hjelpemidler i denne prosessen, men ikke et mål i seg

selv. Studiet handler om å vokse inn i og forme sin egen

kvalitative fagrolle, og å bli en bidragsyter i utviklingen av en

bedre arkitektur for vår tids utfordringer.

Ark 1 tilbyr en struktur, et innhold og et felleskap for

læring som er basert på flere års erfaring, men samtidig

i stadig endring. Kursopplegget er basert på konkrete

prosjekteringsoppgaver, støttet av forelesninger, seminarer

og veiledning individuelt og i grupper. Kurset og lærerne kan

for øvrig bare tilby

muligheter

for læring. Selve læringen,

prosessen med å omforme informasjon til egen forståelse og

operative ferdigheter er et ansvar som ligger på hver enkelt

student. Å ta

ansvar for egen læring

er derfor grunnlaget

som kurset og studiet bygger på. Det må for øvrig ikke

forstås dit hen at læringen kan skje uten aktiv deltakelse i

et felles læringsmiljø. Hver enkelt har et ansvar for å bidra

til å utvikle et godt sosialt læringsfelleskap på tegnesalen.

Noe av den viktigste læringen skjer faktisk på tegnesalen

studenter i mellom. Å være tilstede og arbeide sammen på

tegnesalen gir den beste forutsetning for å utvikle seg faglig.

Sammen utgjør studentene, læringsassistentene og

lærerne et felles

læringsfelt

der alle lærer av hverandre.

Forutsetningen for at dette kan skje er tilstedeværelse,

motivasjon og gjensidig tillit og respekt.

Kurset legger stor vekt på

studentaktiv læring

, det vil si

at læringen er basert på aktiv deltakelse og samarbeid

studenter i mellom. Fullskalabygging i Trondheim,

oppmåling av eldre bygninger på trøndelagskysten,

tegneoppgaver med mer, gjør studentene til deltakere i

prosjekter som har betydning også utover det å være reine

øvinger. Forelesninger blir i regelen etterfulgt av seminarer

og samtalegrupper, der det foreleste stoffet blir diskutert.

Dokumentasjon og skriftlig refleksjon over egen læring er

også viktige bestanddeler i læringsprosessen.

Illustrasjoner motstående side:

Ill. 1: En modell som viser hvordan ulike

faglige elementer på forskjellig nivå

virker sammen i kurset.

Ill. 2: Den innerste sirkelen

representerer fagets, studiets og

kursets kjerne.

Ill. 3: De fire kvadrantene utgjør

arkitekturens grunnlag.

Ill. 4: Den ytre sirkelen inneholder

elementer som gjør kjerne og grunnlag

operativ.