13
NTNU Fakultet for arkitektur og billedkunst
Pedagogisk profil
Å studere arkitektur handler i stor grad om å utvikle en
bredere og dypere måte å se, forstå og tolke våre fysiske
omgivelser. Dette innebærer for de fleste en prosess der
det som før virket kjent og selvfølgelig ikke lenger er det, og
samtidig kan det som før virket rart og fremmed bli integrert
som del av et bredt uttrykksrepertoar. Å gjøre oppgaver,
trene seg i tegning, lese fagstoff og avlegge eksamener
er hjelpemidler i denne prosessen, men ikke et mål i seg
selv. Studiet handler om å vokse inn i og forme sin egen
kvalitative fagrolle, og å bli en bidragsyter i utviklingen av en
bedre arkitektur for vår tids utfordringer.
Ark 1 tilbyr en struktur, et innhold og et felleskap for
læring som er basert på flere års erfaring, men samtidig
i stadig endring. Kursopplegget er basert på konkrete
prosjekteringsoppgaver, støttet av forelesninger, seminarer
og veiledning individuelt og i grupper. Kurset og lærerne kan
for øvrig bare tilby
muligheter
for læring. Selve læringen,
prosessen med å omforme informasjon til egen forståelse og
operative ferdigheter er et ansvar som ligger på hver enkelt
student. Å ta
ansvar for egen læring
er derfor grunnlaget
som kurset og studiet bygger på. Det må for øvrig ikke
forstås dit hen at læringen kan skje uten aktiv deltakelse i
et felles læringsmiljø. Hver enkelt har et ansvar for å bidra
til å utvikle et godt sosialt læringsfelleskap på tegnesalen.
Noe av den viktigste læringen skjer faktisk på tegnesalen
studenter i mellom. Å være tilstede og arbeide sammen på
tegnesalen gir den beste forutsetning for å utvikle seg faglig.
Sammen utgjør studentene, læringsassistentene og
lærerne et felles
læringsfelt
der alle lærer av hverandre.
Forutsetningen for at dette kan skje er tilstedeværelse,
motivasjon og gjensidig tillit og respekt.
Kurset legger stor vekt på
studentaktiv læring
, det vil si
at læringen er basert på aktiv deltakelse og samarbeid
studenter i mellom. Fullskalabygging i Trondheim,
oppmåling av eldre bygninger på trøndelagskysten,
tegneoppgaver med mer, gjør studentene til deltakere i
prosjekter som har betydning også utover det å være reine
øvinger. Forelesninger blir i regelen etterfulgt av seminarer
og samtalegrupper, der det foreleste stoffet blir diskutert.
Dokumentasjon og skriftlig refleksjon over egen læring er
også viktige bestanddeler i læringsprosessen.
Illustrasjoner motstående side:
Ill. 1: En modell som viser hvordan ulike
faglige elementer på forskjellig nivå
virker sammen i kurset.
Ill. 2: Den innerste sirkelen
representerer fagets, studiets og
kursets kjerne.
Ill. 3: De fire kvadrantene utgjør
arkitekturens grunnlag.
Ill. 4: Den ytre sirkelen inneholder
elementer som gjør kjerne og grunnlag
operativ.