Previous Page  12 / 44 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 12 / 44 Next Page
Page Background

12

AAR4300 Arkitektur 1. En introduksjon til arkitektur. Kompleksitet og dybde

Kompleksitet og dybde

Ark 1 representerer en introduksjon til arkitekturstudiet og

til arkitekturfaget. Kursets oppgave er å gi en smakebit på

de viktigste elementene i utdanningenen og samtidig danne

et kunnskapsmessig og ferdighetsmessig fundament for

de påfølgende kursene. Det er også en introduksjon til en

måte å studere og lære på som i stor grad er basert på

engasjement, egenerfaring, selvstendighet, og deltakelse i

team-arbeid.

Kurset er bygget opp av både praktiske og teoretiske

kunnskapselementer. Ferdighetstrening i bruk av

grunnleggende prosjekteringsverktøy står sentralt. Det

viktigste, men også mest utfordrende, er likevel forståelsen

av arkitektur som et samfunnsanliggende og arkitektens rolle

som samfunnsaktør. Arkitektur handler ikke først og fremst

om å bygge hus, men om husenes relasjon til omgivelsene,

til samfunnet og enkeltmenneskets opplevelse av det.

Arkitekturen speiler hvem vi er og hvilke verdier samfunnet

bygger på. Derfor er arkitektur noe annet og mer enn det

utvendige, mer enn pynt og mer enn funksjon. Arkitektur

påvirker oss, former oss og kan potensielt åpne oss for nye

horisonter.

Arkitekturutdanningen er en profesjonsutdanning, men ikke

en yrkesskole. Faget er noe en vokser inn i gjennom gradvis

å avdekke dets mange lag av betydning. Igangsetting av

denne prosessen er et av kursets primære læringsmål.

Grunnleggende for arkitekturfaget er evnen til å håndtere

flere aspekter av en oppgave samtidig. I en tid med raske

endringer og kompleksitet på mange nivåer er derfor

arkitektens kompetanse i problemløsing, evne til å håndtere

flere perspektiver samtidig og å utvikle fysiske formsvar

basert på helhetlige vurderinger, en viktig samfunnsressurs.

Modellen vist nedenfor (Ill. 1) er et bilde på hvordan ulike

faglige elementer på forskjellig nivå virker sammen i kurset.

Den innerste sirkelen representerer fagets, studiets og

kursets

kjerne

, nemlig samvirket mellom det estetiske, det

etiske, det teknologiske og det vitenskapelige perspektivet.

De fire kvadrantene BRUK, STED, ROM og TEKTONIKK

representerer sammen det en kan kalle arkitekturens

grunnlag

og utgjør fundamentet for å generere

arkitektonisk form. Den ytre sirkelen inneholder elementer

som gjør kjerne og grunnlag

operativ

. Gjennom trening

i prosjekteringsprosess og -metode utvikles ferdigheten

i å håndtere kompleksitet i praksis. Gjennom bruk av

forskjellige visuelle utviklingsverktøy (projeksjonstegning,

frihåndstegning, modellbygging, digitale tegnemedier mm)

trenes ferdighetene i ideutvikling og visuell kommunikasjon.

Gjennom arkitekturteori settes faget i perspektiv og kan

diskuteres som kulturfenomen og samfunnsanliggende.

Hver av disse elementene bærer i seg nivåer av forståelse

som gradvis avdekkes gjennom endring i måten å se på.

Ill. 1

Ill. 2

Ill. 3

Ill. 4