12
AAR4300 Arkitektur 1. En introduksjon til arkitektur. Kompleksitet og dybde
Kompleksitet og dybde
Ark 1 representerer en introduksjon til arkitekturstudiet og
til arkitekturfaget. Kursets oppgave er å gi en smakebit på
de viktigste elementene i utdanningenen og samtidig danne
et kunnskapsmessig og ferdighetsmessig fundament for
de påfølgende kursene. Det er også en introduksjon til en
måte å studere og lære på som i stor grad er basert på
engasjement, egenerfaring, selvstendighet, og deltakelse i
team-arbeid.
Kurset er bygget opp av både praktiske og teoretiske
kunnskapselementer. Ferdighetstrening i bruk av
grunnleggende prosjekteringsverktøy står sentralt. Det
viktigste, men også mest utfordrende, er likevel forståelsen
av arkitektur som et samfunnsanliggende og arkitektens rolle
som samfunnsaktør. Arkitektur handler ikke først og fremst
om å bygge hus, men om husenes relasjon til omgivelsene,
til samfunnet og enkeltmenneskets opplevelse av det.
Arkitekturen speiler hvem vi er og hvilke verdier samfunnet
bygger på. Derfor er arkitektur noe annet og mer enn det
utvendige, mer enn pynt og mer enn funksjon. Arkitektur
påvirker oss, former oss og kan potensielt åpne oss for nye
horisonter.
Arkitekturutdanningen er en profesjonsutdanning, men ikke
en yrkesskole. Faget er noe en vokser inn i gjennom gradvis
å avdekke dets mange lag av betydning. Igangsetting av
denne prosessen er et av kursets primære læringsmål.
Grunnleggende for arkitekturfaget er evnen til å håndtere
flere aspekter av en oppgave samtidig. I en tid med raske
endringer og kompleksitet på mange nivåer er derfor
arkitektens kompetanse i problemløsing, evne til å håndtere
flere perspektiver samtidig og å utvikle fysiske formsvar
basert på helhetlige vurderinger, en viktig samfunnsressurs.
Modellen vist nedenfor (Ill. 1) er et bilde på hvordan ulike
faglige elementer på forskjellig nivå virker sammen i kurset.
Den innerste sirkelen representerer fagets, studiets og
kursets
kjerne
, nemlig samvirket mellom det estetiske, det
etiske, det teknologiske og det vitenskapelige perspektivet.
De fire kvadrantene BRUK, STED, ROM og TEKTONIKK
representerer sammen det en kan kalle arkitekturens
grunnlag
og utgjør fundamentet for å generere
arkitektonisk form. Den ytre sirkelen inneholder elementer
som gjør kjerne og grunnlag
operativ
. Gjennom trening
i prosjekteringsprosess og -metode utvikles ferdigheten
i å håndtere kompleksitet i praksis. Gjennom bruk av
forskjellige visuelle utviklingsverktøy (projeksjonstegning,
frihåndstegning, modellbygging, digitale tegnemedier mm)
trenes ferdighetene i ideutvikling og visuell kommunikasjon.
Gjennom arkitekturteori settes faget i perspektiv og kan
diskuteres som kulturfenomen og samfunnsanliggende.
Hver av disse elementene bærer i seg nivåer av forståelse
som gradvis avdekkes gjennom endring i måten å se på.
Ill. 1
Ill. 2
Ill. 3
Ill. 4