14
AAR4300 Arkitektur 1. En introduksjon til arkitektur. Kompleksitet og dybde
Tilrettelegging og veiledning
Semesterets struktur er lagt opp slik at den første delen i
stor grad er gruppearbeid, mens siste del er en individuell
oppgave. Tilrettelegging er gjort så langt som mulig i
forhold til de andre fagene som går parallelt. Timplanen
angir detaljene i semesteret så langt det er formålstjenlig.
Endringer vil likevel påregnes og disse vil bli annonsert på
Blackboard
(kursets informasjonsplattform). Her gis det for
øvrig kun begrenset informasjon av faglig art. All informasjon
knyttet til oppgaveløsing som ikke spesifikt er beskrevet i
oppgaveteksten / oppgavefolder vil bli gitt muntlig i samlinger
på tegnesalen eller i forelesningssalen. De som ikke er til
stede ved disse orienteringene må søke informasjonen selv
gjennom sine medstudenter. Tilstedeværelse på salen er
derfor avgjørende for å følge kurset.
Evne til å takle utfordringer, til å improvisere og forholde seg
til endringer er viktige egenskaper å utvikle som arkitekt.
Som student må en derfor forholde seg til at ting kan dukke
opp som ikke på forhånd er annonsert.
Det vil bli gitt veiledning i prosjekteringsfasene på tre
nivåer. Felles oppsummeringer for hele klassen (fredager),
gruppeveiledninger og individuelle veiledninger. Vanligvis
gis veiledning på gruppe- og individnivå en gang i uka
av faglærer. Læringsassistenter er også tilgjengelige for
samtaler. Veiledningssamtaler med faglærer er faglige
samtaler over arbeid som er gjort. Skal faglærer kunne bidra
i arbeidsprosessen er det avgjørende at du som student har
noe å vise frem. Det er derfor viktig å stille godt forberedt
til veiledningen og være åpen for innspill. Du er alltid selv
ansvarlig for det du lager og veileders innspill er aldri annet
enn tips og innspill som må fortolkes.
Prøving og feiling er selve kjernen i ethvert utviklingsarbeid.
Det er derfor viktig å tenke prosess i prosjekteringsarbeidet
og ikke hva som er «riktig» eller «feil». Ofte finner en først et
godt svar på en oppgave etter å ha prøvd ut flere muligheter
og selv sett hva som fungerer best. Viktige stikkord for
en god prosjekteringsprosess er
åpenhet, struktur,
selvstendighet
og
tid
.
Foto: Bibi Melhus