Previous Page  14 / 44 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 14 / 44 Next Page
Page Background

14

AAR4300 Arkitektur 1. En introduksjon til arkitektur. Kompleksitet og dybde

Tilrettelegging og veiledning

Semesterets struktur er lagt opp slik at den første delen i

stor grad er gruppearbeid, mens siste del er en individuell

oppgave. Tilrettelegging er gjort så langt som mulig i

forhold til de andre fagene som går parallelt. Timplanen

angir detaljene i semesteret så langt det er formålstjenlig.

Endringer vil likevel påregnes og disse vil bli annonsert på

Blackboard

(kursets informasjonsplattform). Her gis det for

øvrig kun begrenset informasjon av faglig art. All informasjon

knyttet til oppgaveløsing som ikke spesifikt er beskrevet i

oppgaveteksten / oppgavefolder vil bli gitt muntlig i samlinger

på tegnesalen eller i forelesningssalen. De som ikke er til

stede ved disse orienteringene må søke informasjonen selv

gjennom sine medstudenter. Tilstedeværelse på salen er

derfor avgjørende for å følge kurset.

Evne til å takle utfordringer, til å improvisere og forholde seg

til endringer er viktige egenskaper å utvikle som arkitekt.

Som student må en derfor forholde seg til at ting kan dukke

opp som ikke på forhånd er annonsert.

Det vil bli gitt veiledning i prosjekteringsfasene på tre

nivåer. Felles oppsummeringer for hele klassen (fredager),

gruppeveiledninger og individuelle veiledninger. Vanligvis

gis veiledning på gruppe- og individnivå en gang i uka

av faglærer. Læringsassistenter er også tilgjengelige for

samtaler. Veiledningssamtaler med faglærer er faglige

samtaler over arbeid som er gjort. Skal faglærer kunne bidra

i arbeidsprosessen er det avgjørende at du som student har

noe å vise frem. Det er derfor viktig å stille godt forberedt

til veiledningen og være åpen for innspill. Du er alltid selv

ansvarlig for det du lager og veileders innspill er aldri annet

enn tips og innspill som må fortolkes.

Prøving og feiling er selve kjernen i ethvert utviklingsarbeid.

Det er derfor viktig å tenke prosess i prosjekteringsarbeidet

og ikke hva som er «riktig» eller «feil». Ofte finner en først et

godt svar på en oppgave etter å ha prøvd ut flere muligheter

og selv sett hva som fungerer best. Viktige stikkord for

en god prosjekteringsprosess er

åpenhet, struktur,

selvstendighet

og

tid

.

Foto: Bibi Melhus