Med en treårig yrkesfaglærerutdanning får du utviklet din faglige tyngde, samtidig som du utdanner deg til lærer i ditt eget fagfelt.
Den enkelte studieretningen gir deg undervisningskompetanse innrettet mot det tilsvarende utdanningsprogrammet i videregående opplæring.
Du har allerede god kompetanse og mye erfaring innen ditt fag/yrke. Gjennom studiet vil du få videreutviklet og oppdatert denne kompetansen.
Målet med utdanningen er å utdanne lærere som kan fremme elevenes faglige og sosiale læring og utvikling. Med etisk dømmekraft, pedagogisk refleksjon og faglig kompetanse bidrar du til læring, mestring og trivsel for alle elever. Du lærer å bli en selvstendig, kreativ og kritiske aktør i profesjonsfellesskapet og i samfunnet.
I utdanningen legger vi stor vekt på breddekompetanse. Alle yrkesfaglige utdanningsprogram inneholder mange yrker. Dette stiller store krav til yrkesfaglærernes breddekompetanse, spesielt på Vg1-nivå.
studyprogramme-info-portlet
Læringsutbytte
En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
har kunnskap om gjeldende lovverk og relevante styringsdokumenter innen fag- og yrkesopplæring, yrkesfaget og profesjonsfaget i yrkesfaglærerutdanningen
har kunnskap om yrkesfag, pedagogikk og yrkesdidaktikk og kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid
har kunnskap om skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag fra ungdomstrinnet til endt fag- eller yrkesopplæring (8.–13. trinn)
har kunnskap om ungdomskultur, ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og flerkulturelle kontekster
har kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
har kunnskap om etisk og bærekraftig utvikling og produksjon innen de ulike yrkesfagene
Ferdigheter
Kandidaten
kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper, beherske bruk av faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer og reflektere over egen yrkesutøvelse
kan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere fag- og yrkesopplæring tilpasset elevenes/lærlingenes behov
kan veilede og vurdere opplæring som bidrar til elevenes/lærlingenes refleksjon over egen læring
kan orientere seg i relevant faglitteratur og aktuell forskning
kan bruke og henvise til relevante forskningsresultater for å treffe begrunnede valg og gjennomføre systematisk yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid
kan identifisere særskilte behov hos barn og unge og etablere samarbeid med aktuelle tverrfaglige og tverretatlige samarbeidspartnere
Generell kompetanse
Kandidaten
har innsikt i faglige, yrkesetiske og profesjonsetiske problemstillinger og kan formidle relevante faglige og yrkesetiske problemstillinger i undervisningen
kan formidle sentralt fagstoff skriftlig, muntlig og digitalt
kan motivere for elevenes/lærlingenes læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet
kan vurdere egne behov for kompetanseheving og har endrings- og utviklingskompetanse for å møte framtidens behov i skole, arbeids- og samfunnsliv
kan legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon, og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis som vektlegger bærekraftig utvikling, demokrati og mangfold
kan bygge gode relasjoner til elever/lærlinger og skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø i et mangfolds- og likestillingsperspektiv