NR-prisen for studieåret 2016-2017 - NR-prisen
Prisen for studieåret 2016–17
Prisen for studieåret 2016–17
Av praktiske grunner ble prisen for 2016–17 delt mellom én kandidat innen IKT og én kandidat innen matematiske fag.
Matematiske fag
Prisen tildeles Eirik Skrettingland for masteroppgaven "Convolutions for localization operators".
Veileder var Franz Luef.
Skrettingland gir først en matematisk presis framstilling av fysikeren Werners teori fra 1984 om kvanteharmonisk analyse, der flere resultater fra harmonisk analyse ble utvidet så de kunne anvendes i kvantemekanikk. Videre avdekker oppgaven nye sammenhenger mellom kvanteharmonisk analyse og tid-frekvensanalyse. Spesielt gir Skrettingland en ny tilnærmelse til teorien om lokaliseringsoperatorer, som er en klasse operatorer som opptrer naturlig i signalanalyse.
Skrettingland viser stor teknisk ferdighet og har i betydelig grad bidratt til teorien for lokaliseringsoperatorer i tid-frekvensanalyse. Arbeidet er publisert i to tidsskrifter.
Juryen bestod av Øyvind Bakke og Brynjulf Owren fra IMF.
IKT
Prisen tildeles Jonas André Dahlseth for masteroppgaven “Fitogotchi - An Exergame Designed to Change People's Everyday Physical Activity Habits”.
Jonas utførte sitt arbeid med professor Alf Inge Wang som hovedveileder.
Masteroppgaven var fremragende både i omfang, ambisjonsnivå og utførelse. Temaet er såkalte ”exergames” (exercise games) som skal motivere brukerne til fysisk aktivitet, på norsk gjerne kalt treningsspill. Oppgaven gjør først en meget god analyse av eksisterende spill, og tilgjengelig vitenskapelig litteratur med teori om hva som er suksessfaktorer for slike spill. Den gir også en grundig gjennomgang av mulige teknologier som slike spill kan baseres på. Deretter utføres hoveddelen av oppgaven som såkalt designforskning hvor kandidaten foreslår mulige ideer for nye treningsspill og velger den mest lovende for utvikling som en prototype. Etter utvikling av prototypen ble denne testet av forsøkspersoner både i Norge og Sør-Korea, hvor kandidaten triangulerte data fra ulike kilder: intervju / spørreundersøkelse mot deltakerne, samt innsamling av aktivitetsdata under forsøkspersonenes bruk av spillet. Oppgaven har en presis redegjørelse for designvalg underveis. Den er også påpasselig med etiske problemstillinger rundt datainnsamlingen, og gir en balansert evaluering når det gjelder konklusjonenes gyldighet og faktorer som kan ha påvirket denne. Oppgavens arbeidsomfang er også svært imponerende for bare en enkelt masterstudent.
Evalueringen resulterte i flere interessante funn: Forsøkspersonene syntes spillet var morsomt og det bidro til å øke deres fysiske aktivitet. Samtidig avtok denne effekten over tid, som indikerer et problem med å opprettholde entusiasme for et treningsspill når nyhetsverdien er borte. Funnene i masteroppgaven vil være av interesse både for forskere innen exergames og for spillindustri med ambisjoner om å utvikle slike spill, og flere av ideene i oppgaven har stort potensial for videreutvikling.
Jonas André Dahlseth er nå konsulent i Bouvet i Trondheim.
Juryen bestod av Øyvind Bakke (IMF), Anne C. Elster (IDI) og Guttorm Sindre (IDI).