Intervjuer

Intervjuer

– NAFOL - Nasjonal forskerskole for lærerutdanning

Intervjuer med NAFOL-deltakere

Bilde av en kvinne

NAFOL gjorde at vi holdt ut doktorgradsløpet

Intervju med Anne-Grete Kaldahl

Forsker ved Institutt for informasjons- og medievitenskap, Universitetet i Bergen

 

Anne-Grete Kaldahl opplever at NAFOL gav henne den nødvendige støtten til å komme gjennom doktorgradsløpet og en god start i forskningskarrieren.

Kaldahl arbeider i dag som forsker ved Universitetet i Bergen og har fått flere internasjonale kontakter og samarbeidspartnere i forskningsarbeidet. Hun forteller at NAFOL har vært en viktig døråpner for videre akademisk karriere, der hun har dratt nytte av flere bekjentskaper gjennom forskerskolen.

Les mer om Anne-Grete Kaldahls erfaringer med NAFOL

Intervju med Eva Maagerø

Bilde av en kvinne

Løftet det internasjonale perspektivet

Intervju med Eva Maagerø

Professor emiriti ved Institutt for språk og litteratur, Universitetet i Sørøst-Norge

 

Professor emiriti Eva Maagerø mener mye av suksessfaktorene i NAFOL var den faglige og sosiale innretningen av forskerskolen, en unik omsorg for studentene og et tydelig internasjonalt perspektiv i forskerutdanningen.

Maagerø, som er professor emiriti ved Universitetet i Sørøst-Norge, var en av kullkoordinatorene i NAFOL. Her hadde hun i samarbeid med daglig ledelse ansvar for å følge et årskull med stipendiater og lage samlinger, konferanser og faglige oppgaver til stipendiatene. Maagerø er nå i innspurten av det fire år lange arbeidet der hun vært tett på studentene, og fulgt den progresjonen de har hatt gjennom doktorgradsarbeidet.

Les mer om Eva Maagerøs erfaringer med NAFOL

Ola Buan intervju

Bilde av en man. Foto

NAFOL var en avgjørende del av min forskerutdanning

Intervju med Ola Buan Øien

Førstelektor ved Nord universitet

 

Øien er førstelektor ved Nord universitet og har deltatt i NAFOL under hele stipendiatperioden. Selv om han er ferdig med doktorgradsarbeidet, mener han det er trist at forskerskolen skal avsluttes og at det er et tap for fremtidige stipendiater som ikke får et tilsvarende tilbud som NAFOL.

– Da jeg startet på doktorgraden klarte jeg ikke å forutse hvilken betydning NAFOL ville ha, men når jeg ser hvor mye det har betydd for meg, så tenker jeg det er et et tap for forskningen innen lærerutdanning at det nå ikke videreføres, sier han.

Les mer om Ola Buan Øiens erfaringer med NAFOL