Lansering av ny rapport om Inkluderende samfunnsbygging og gode liv for barn, unge og framtidige generasjoner i Trondheim

Rapporten «Inkluderende samfunnsbygging  og gode liv for barn, unge og framtidige generasjoner i Trondheim» er resultatet av en stor og nettverksbasert utredning i regi av Universitetskommunen TRD3.0, i samarbeid med Nordisk forskningssenter for livskvalitet og sosial bærekraft (NTNU WellFare). Rapporten kan lastes ned her

I rapporten gir vi anbefalinger til etablering av et tiårig innovasjonsprogram for å utvikle "kunnskapsbaserte tiltak på kommunenivå for å inkludere flere barn og unge i utdanning, arbeid og samfunnsliv", i tråd med det målrettede samfunnsoppdraget definert i Langtidsplan for forsking og høyere utdanning 2023-2032.

Utredningen former et kunnskapsgrunnlag for det planlagte innovasjonsprogrammet og inneholder. Målet med utredningen har vært å:

• Fremskaffe oppdatert kunnskap om ulikheter i helse, livskvalitet og framtidshåp blant barn, unge, og deres familier og medborgere i Trondheim kommune;
  • Gi anbefalinger til innsats- og innovasjonsområder for å håndtere samfunnsfloker knyttet til utenforskap og ulikhet i livsmuligheter;
  • Identifisere lovende eksempler på innsatser, praksis, verktøy eller systemer som har potensiale for spredning og tilpasning til nye kontekster.

Rapporten vil dermed også være nyttig for andre kommuner, organisasjoner og aktører som ønsker å bidra til å fremme fellesskap og motvirke utenforskap blant barn, unge og framtidige generasjoner.

Trondheim kommune har vært hovedsamarbeidspartner. NTNU WellFare har koordinert innsatsen fra ulike forskningsmiljø inn i arbeidet, i samarbeid med Trondheim kommune. I tillegg har følgende aktører bidratt i utarbeidelse av rapporten:

NTNU:

• Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie
  • Institutt for tverrfaglige kulturstudier
  • Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap
  • Institutt for lærerutdanning
  • Institutt for sosialt arbeid
  • Institutt for psykologi
  • Institutt for bygg- og miljøteknikk
  • Institutt for musikk
  • Institutt for arkitektur og planlegging
  • Institutt for design
  • Institutt for samfunnsøkonomi
  • HF Fakultetsadministrasjonen
  • Institutt for psykisk helse
  • NTNU, Universitetsbiblioteket
  • NTNU, HUNT Forskningssenter

Øvrige samarbeidspartnere:

• NTNU Samfunnsforskning A/S
  • KORUS St. Olavs Hospital
  • SINTEF
  • Arkitektur- og designhøgskolen  i Oslo
  • Statens Institut for Folkesundhed Syddansk Universitet
  • Institute of Health Equity University College, London
  • AFINO (Ansvarlig Forsking og Innovasjon i Norge)
  • NAV
  • Korus, St.Olavs
  • University of Southern Denmark
  • Stedsskaping

Les mer om utredningsarbeidet her.

Heimburg, D.v., Caspersen, J., Arntsen, T. J., Maas, R., Krokstad, M., Hara, K. W., Jamtøy, A. I. (2024). Inkluderende samfunnsbygging og gode liv for barn, unge og framtidige generasjoner i Trondheim. Anbefalinger til etablering av et tiårig innovasjonsprogram.  NTNU WellFare, IPLs rapportserie nr: 11/2024.