Kvaliteter i utdanning – Forskning – Institutt for pedagogikk og livslang læring
Kvaliteter i utdanning
Forskningsgruppen QEd studerer hvordan kvalitet forstås, utøves/håndteres og måles/beskrives innen oppvekst- og utdanningsfeltet. Ved bruk av ulike forskningsmetoder og perspektiver ønsker forskningsgruppen å bidra til diskusjon og kunnskap om ulike måter å forstå kvalitet på gjennom tverrfaglig forskning.
Forskergruppen er satt sammen av forskere fra Institutt for pedagogikk og livslang læring (IPL) og Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie (ISM). Forskergruppen ble etablert i 2017 og har en tverrfaglig profil hvor deltakerne har ulik faglig bakgrunn; allmenn pedagogikk, spesialpedagogikk, rådgivning, antropologi, teaterfag, barnehagepedagogikk, sykepleier- og yrkesfaglig bakgrunn. Med ulike perspektiv og forskningsmetoder (historisk, kvantitativ og kvalitativ) er vi opptatt av hvordan kvalitet forstås og operasjonaliseres i utdanningsfeltet.
Prosjekter og formidling
Fysisk skolemiljø og pedagogikk
- Deltakelse i forskningsprosjekt (Innovasjon i offentlig sektor) finansiert av Norges forskningsråd: Morgendagens skoler – et samspill mellom arkitektur, pedagogikk og læring (2020-2024).
En skole blir til
- Dette er et felles prosjekt med flere underprosjekter og metodiske tilnærminger i forskergruppen (bl.a. fysisk skolemiljø, ledelse og organisasjon, kontaktlærerollen, mangfold, deltakelse og medvirkning) i samarbeid med Cissi Klein vgs. og Trøndelag fylkeskommune.
Caring and wellbeing, new perspectives on quality?
- Et felles prosjekt som skal se på utvikling av kvalitetsbegrepet innen wellbeing, caring, diversity, the body and materiality.
Fortell om ditt liv som lærer
- Et prosjekt der erfarne lærere forteller om sine "lærerliv". Formålet er å undersøke hvordan det har vært å være lærer gjennom endringer i skole og samfunn.
Stipendiat- og post-doc.-prosjekter
- Runa Rannov Bostad er stipendiat tilknyttet forskergruppen gjennom sitt ph.d.-prosjekt innen rådgivning for barn og unge i et mangfoldsperspektiv.
- Håkon Jakobsen Aaltvedt ansatt som stipendiat innen tematikken skolens fysiske miljø og teknologi.
- Marloes van Verseveld er ansatt som postdoktor med et forskningsprosjekt der fokus er på samspillet mellom den fysiske utformingen av skolen og kvaliteten på utdanningen.
- Eirik Ringen Hammarstrøm er ansatt som stipendiat innen tematikken skolens fysiske miljø.
Siden er under oppdatering
2022
- Haller, Lena; Bostad, Runa. How do teachers understand and practice caring in schools? NERA 2022 Congress. Nordic Educational Research Association; University of Iceland, Reykjavik. 2022-06-01 - 2022-06-03.
- Ulleberg, Hans Petter; Saur, Ellen. School design and Education. NERA 2022 Congress; School of Education, University of Island. 2022-06-01 - 2022-06-03
2021
- Buseth, Lena. Ungdommers psykiske helse. Temadag for opplæringskontor i Trøndelag. Trondheim 2021-10-05 og 2021-10-06
- Ulleberg, Hans Petter; Saur, Ellen. Velvære, relasjoner og fysisk utforming av skolemiljøer - i en skole for alle? Tjenester for alle - Konferanse om universell utforming. NTNU; 2021-09-15 - 2021-09-16
2020
- Buseth, Lena. Caring, a foundation for formteachers work in secondary upper school? (2020). NERA 2020 Congress; Turku. 2020-03-04 - 2020-03-06
- Oldervik, H., Saur, E. og Ulleberg, H. P. (23.04.20). Kan skolekvalitet måles? Dagens debatt er for snever! Kronikk Adresseavisen
2019
- Saur, Ellen; Oldervik, Heidun; Ulleberg, Hans Petter; Utvær, Britt Karin Støen; Ertsås, Turid Irgens; Berglie, Celine. Quality in upper secondary education. Symposium at NERA congress 2019; University of Uppsala. 2019-03-08 - 2019-03-10
- Saur, Ellen; Ulleberg, Hans Petter. Det fysiske skolemiljøet. Presentasjon for Trøndelag fylkeskommune; 2019-12-06
- Ulleberg, Hans Petter. The physical design of schools and the quality of learning environments. NERA congress 2019 University of Uppsala; 2019-03-06 - 2019-03-08
NTNU - Ulleberg, Hans Petter. The physical design of schools and the quality of learning environments. The interaction between architectural design, pedagogy, and the organization of school life - a wider concept of quality in schools. The IPL Conference 2019: Quality = Equality?; NTNU 2019-05-14 - 2019-05-14
2017
- Ulleberg, Hans Petter. Den svenska skolgårdens historia. Nordic Journal of Educational History 2017; Volum 4.(1) s. v-vi (Book review)
- Ulleberg, Hans Petter. Skolebygg - relasjoner, undervisning, læring og opplevelser. Utdanningsdirektoratets nasjonale konferanse for fysisk læringsmiljø i barnehager og skoler; Trondheim. 2017-10-24 - 2017-10-25
- Dr Richard Niesche, Deputy Head School of Education, The University of New South Wales, Australia
- Professor Alexander M. Sidorkin, Dean College of Education, UCL Institute of Education, California State University, Sacramento, USA
- Dr Claudia Matus, Pontificia Universidad Católica de Chile, Santiago de Chile
Publikasjoner
- Ulleberg, H. P. & van Verseveld, M. (2023). Fysisk skolemiljø og pedagogikk. En kunnskapsoversikt. Sintef fag 99. Sintef akademisk
- Hansen, P. & Jóhannesson, I. (2023) Contrasting Nordic education policymakers’ reflections on the future across time and space, Scandinavian Journal of Educational Research.
- Ulleberg, H. P. & Saur, E. (2022). Skolens fysiske miljø og inkludering. I R. Karlsdottir, Ø. Kvello, I. D. Hybertsen (red.), Grunnbok i pedagogisk psykologi. Fagbokforlaget
- Oldervik, H., Saur, E. & Ulleberg, H. P. (2022). Cooperation with local community and businesses: quality negotiations in upper secondary education. Nordic Journal of Studies in Educational Policy, Volume 8 (1).
- Oldervik, Heidun. (2022) Kommune- og regionreformens lokale forløp. En diskursanalyse. Norsk sosiologisk tidsskrift. volum 6 (6).
- Ulleberg, H. P. & Saur, E (2021). Velvære, relasjoner og fysisk utforming av skolemiljøer - i en skole for alle? Konferansebidrag og i rapport fra Tjenester for Alle - Konferanse om universell utforming. 16.9.2021/NTNU Open
-
Hansen, P., Sivesind, K, & Thostrup, R. (2021) Managing Expectations by Projecting the Future School: Observing the Nordic Future School Reports via Temporal Topologies. European Educational Research Journal, 20(6), 860–874.
-
Hansen, P. & Puustinen, M. (2021) Rethinking society and knowledge in Finnish social studies textbooks. Journal of Curriculum Studies.
- Oldervik, H., Saur, E. og Ulleberg, H. P. (red.) (2020): Mangfold av kvaliteter i videregående utdanning. Universitetsforlaget. (Antologi der mange fra QEd var bidragsytere)
- Ulleberg, H. P. & Bergschöld, J. M. (2020). Skolebyggets kvaliteter – om samspillet mellom skolebygg og pedagogikk. I: Oldervik, H.; Saur, E. & Ulleberg, H. P. (2020). Et mangfold av kvaliteter i videregående utdanning. Universitetsforlaget.
- Oldervik, Heidun & Saur, Ellen. (2020) Ungdom i oppvekst og utdanning. Mening og håndterbarhet før og nå. Universitetsforlaget. 2020. ISBN 978-82-15-04660-0.
- Eliassen, Knut Ove & Oldervik, Heidun. (2020) Da norsk skole skulle kvalitetssikres. I Oldervik, Heidun; Saur, Ellen; Ulleberg, Hans Petter. (red.) Et mangfold av kvaliteter i videregående utdanning. Universitetsforlaget. 2020. ISBN 978-82-15-03184-2.
- Oldervik, Heidun. (2020) Ledelse når kvalitet blir styrende. I Oldervik, Heidun; Saur, Ellen & Ulleberg, Hans Petter. (red.) Et mangfold av kvaliteter i videregående utdanning. Universitetsforlaget. 2020. ISBN 978-82-15-03184-2.
- Hansen, P., Wallenius, T., Juvonen, S., & Varjo, J. (2020) Moving landscapes of Nordic basic education: Approaching shifting international influences through the narratives of educational experts. Compare, 50(6), 773-791.
- Utvær, B. K. og Saur, E (2019). Små- og stordriftsfordeler i yrkesfaglige løp: Stedets betydning for opplæring i skole og bedrift. Nordic Journal of Comparative and International Education.
Undervisning
Studieprogram
- Bachelor i pedagogikk
- Erfaringsbasert master i rådgivning for barn og ungdom
- Master i pedagogikk, studieretning spesialpedagogikk
- Master i pedagogikk, studieretning utdanning og oppvekst
Enkeltemne – Eksperter i team
Medlemmer
-
Håkon Jakobsen Aaltvedt Stipendiat
hakon.j.aaltvedt@ntnu.no Institutt for pedagogikk og livslang læring -
Runa Rannov Bostad Førsteamanuensis
+4790652395 runa.bostad@ntnu.no Institutt for pedagogikk og livslang læring -
Lena Haller Universitetslektor i spesialpedagogikk og rådgivning for barn og unge.
73551148 lena.haller@ntnu.no Institutt for pedagogikk og livslang læring -
Eirik Ringen Hammarstrøm Stipendiat
73413062 eirik.r.hammarstrom@ntnu.no Institutt for pedagogikk og livslang læring -
Hans Petteri Hansen Førsteamanuensis
73592372 petteri.h.hansen@ntnu.no Institutt for pedagogikk og livslang læring -
Sultana Ali Norozi Førsteamanuensis
73598165 sultana.a.norozi@ntnu.no Institutt for pedagogikk og livslang læring -
Heidun Oldervik Førsteamanuensis
73597408 heidun.oldervik@ntnu.no Institutt for pedagogikk og livslang læring -
Carla Ramirez Førsteamanuensis i pedagogikk
73591995 +4798823937 carla.ramirez@ntnu.no Institutt for pedagogikk og livslang læring -
Hans Petter Ulleberg Førsteamanuensis
73590286 +4791897259 hans.petter.ulleberg@ntnu.no Institutt for pedagogikk og livslang læring -
Britt Karin Støen Utvær Professor
73590565 +4798824812 britt.k.utvar@ntnu.no Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie -
Marloes Denise Alexandra van Verseveld Postdoktor
marloes.van.verseveld@ntnu.no Institutt for pedagogikk og livslang læring -
Nassira Essahli Vik Førsteamanuensis
73592373 nassira.e.vik@ntnu.no Institutt for pedagogikk og livslang læring