Hans Petter Ulleberg
Om
Hans Petter Ulleberg, Associate professor at the Department of Education and Lifelong Learning, Norwegian University of Science and Technology (NTNU)
Ulleberg holds a Ph.D. in Education from 2006 and is employed as Associate Professor in Education at NTNU. His field of research is school environment and socialization with emphasis on primary and secondary school, and has as his special field physical learning environments in schools. Ulleberg has been Head of the Department of Education from 2009-2016 and Head of the Department of Education and Lifelong Learning from 2016-2021. Ulleberg has led the National Academic Council for Educational Sciences, Universities Norway (UHR) from 2011 to 2021. Ulleberg is member of the research group “Qualities in Education (QEd)” at NTNU. QEd studies how qualitiy is understood, exercised/handled and measured/described within the educational field. By using different research methods and theoretical perspectives, the research group wants to contribute to discussion and knowledge of different ways of understanding quality in education through interdisciplinary research. Ulleberg is currently project leader of the QEd-project Learning Spaces - The physical design of upper secondary schools and its impact on quality in education (project period 2018-2023). He is also involved in the Norwegian Research Council innovation project "Morgendages skoler" for the period 2020-2023, where the aim is to discuss the interplay between educational goals, school design and pedagogy.
Forskning
Publikasjoner
2023
-
Ulleberg, Hans Petter;
van Verseveld, Marloes Denise Alexandra.
(2023)
Fysisk skolemiljø og pedagogikk. En kunnskapsoversikt.
SINTEF akademisk forlag
SINTEF Fag (99)
Rapport
2022
-
Oldervik, Heidun;
Saur, Ellen;
Ulleberg, Hans Petter.
(2022)
Cooperation with local community and businesses: quality negotiations in upper secondary education.
Nordic Journal of Studies in Educational Policy
Vitenskapelig artikkel
-
Ulleberg, Hans Petter;
Saur, Ellen.
(2022)
Skolens fysiske miljø og inkludering.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2021
-
Nielsen, Brita Fladvad;
Lunde, Merete;
Ness, Ottar;
Bjerck, Mari;
Forshaug, Ann Kristin;
Høiseth, Marikken.
(2021)
Tjenester for Alle - Konferanse om universell utforming.
NTNU Open
Kompendium
2020
-
Oldervik, Heidun;
Saur, Ellen;
Ulleberg, Hans Petter.
(2020)
Et mangfold av kvaliteter i videregående utdanning.
Universitetsforlaget
Universitetsforlaget
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Ulleberg, Hans Petter;
M. Bergschöld, Jenny.
(2020)
Skolebyggets kvaliteter – om samspillet mellom skolebygg og pedagogikk.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Saur, Ellen;
Ulleberg, Hans Petter.
(2020)
Innledning.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Oldervik, Heidun;
Ulleberg, Hans Petter;
Saur, Ellen.
(2020)
Kan skolekvalitet måles? Dagens debatt er for snever!.
Adresseavisen
Kronikk
2017
-
Ulleberg, Hans Petter.
(2017)
Den svenska skolgårdens historia.
Nordic Journal of Educational History
Anmeldelse
-
Ulleberg, Hans Petter.
(2017)
Skolegården - et viktig sted på skolen.
FORM
Leserinnlegg
2016
-
Ulleberg, Hans Petter.
(2016)
Skolens arkitektur.
Gyldendal Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2015
-
Aspen, Harald;
Daugstad, Karoline;
Kiik, Riina;
Ringdal, Kristen;
Rismark, Marit;
Ulleberg, Hans Petter.
(2015)
NTNU og samfunnsvitenskapene.
Adresseavisen
Kronikk
2014
-
Buvik, Karin;
Cold, Birgit;
Høyland, Karin;
Ulleberg, Hans Petter.
(2014)
Internevaluering av skoleanlegg : fokus på funksjonelle og estetiske sider.
SINTEF Fag (14)
Rapport
2013
-
Ulleberg, Hans Petter.
(2013)
Skolegården som læringsmiljø.
Akademika forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2011
-
Kjølle, Kari;
Hansen, Geir Karsten;
Ulleberg, Hans Petter.
(2011)
Undersøkelse av skolebygg i Trondheim. Hovedfunn og trender fra spørreundersøkelse gjennomført ved 12 utvalgte skoler.
SINTEF Byggforsk
SINTEF Byggforsk
Rapport
2009
-
Ulleberg, Hans Petter.
(2009)
Skolegården - et diskursivt rom.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2007
-
Ulleberg, Hans Petter.
(2007)
Diskursanalyse: Et mulig bidrag til utdanningshistorisk forskning.
Barn – forskning om barn og barndom i Norden
Vitenskapelig artikkel
2006
-
Ulleberg, Hans Petter.
(2006)
Et vidløftig sted.
Byggekunst
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
-
Ulleberg, Hans Petter.
(2006)
Et vidløftig sted. En analyse og diskusjon av skolegården som et sted for pedagogisk virksomhet.
Barn – forskning om barn og barndom i Norden
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
-
Ulleberg, Hans Petter.
(2006)
Et vidløftig sted : en analyse og diskusjon av skolegården som et sted for pedagogisk virksomhet.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Doktorgradsavhandling
2005
-
Ulleberg, Hans Petter.
(2005)
Skolegården: barnas frirom?.
Praksis: arkitektur i skolesekken, barn, ungdom og planlegging
Populærvitenskapelig artikkel
2001
-
Ulleberg, Hans Petter.
(2001)
Intensjoner og mål for fysisk skolemiljø.
Pedagogisk profil
Populærvitenskapelig artikkel
2000
-
Ulleberg, Hans Petter.
(2000)
Uteareal ved barneskoler i Trondheim kommune.
Barn – forskning om barn og barndom i Norden
Vitenskapelig artikkel
1996
-
Ulleberg, Hans Petter.
(1996)
Arkitektur som makt - skoleanlegget som disiplinerende materiell.
Norsk pedagogisk tidsskrift
Vitenskapelig artikkel
1995
-
Ulleberg, Hans Petter.
(1995)
Kompetansespørsmålet i folkehøgskolen - en evaluering av deler av forsøksvirksomheten 1991-1994.
Norsk Voksenpedagogisk Forskningsinstitutt
Rapport
-
Ulleberg, Hans Petter.
(1995)
Skoleanleggets mikrofysikk - en analyse av skolebyggets og skolegårdens sosialiseringsfunksjon.
Pedagogisk institutt UNIT/AVH
Hovedfagsoppgave
Tidsskriftspublikasjoner
-
Oldervik, Heidun;
Saur, Ellen;
Ulleberg, Hans Petter.
(2022)
Cooperation with local community and businesses: quality negotiations in upper secondary education.
Nordic Journal of Studies in Educational Policy
Vitenskapelig artikkel
-
Oldervik, Heidun;
Ulleberg, Hans Petter;
Saur, Ellen.
(2020)
Kan skolekvalitet måles? Dagens debatt er for snever!.
Adresseavisen
Kronikk
-
Ulleberg, Hans Petter.
(2017)
Den svenska skolgårdens historia.
Nordic Journal of Educational History
Anmeldelse
-
Ulleberg, Hans Petter.
(2017)
Skolegården - et viktig sted på skolen.
FORM
Leserinnlegg
-
Aspen, Harald;
Daugstad, Karoline;
Kiik, Riina;
Ringdal, Kristen;
Rismark, Marit;
Ulleberg, Hans Petter.
(2015)
NTNU og samfunnsvitenskapene.
Adresseavisen
Kronikk
-
Ulleberg, Hans Petter.
(2007)
Diskursanalyse: Et mulig bidrag til utdanningshistorisk forskning.
Barn – forskning om barn og barndom i Norden
Vitenskapelig artikkel
-
Ulleberg, Hans Petter.
(2006)
Et vidløftig sted.
Byggekunst
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
-
Ulleberg, Hans Petter.
(2006)
Et vidløftig sted. En analyse og diskusjon av skolegården som et sted for pedagogisk virksomhet.
Barn – forskning om barn og barndom i Norden
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
-
Ulleberg, Hans Petter.
(2005)
Skolegården: barnas frirom?.
Praksis: arkitektur i skolesekken, barn, ungdom og planlegging
Populærvitenskapelig artikkel
-
Ulleberg, Hans Petter.
(2001)
Intensjoner og mål for fysisk skolemiljø.
Pedagogisk profil
Populærvitenskapelig artikkel
-
Ulleberg, Hans Petter.
(2000)
Uteareal ved barneskoler i Trondheim kommune.
Barn – forskning om barn og barndom i Norden
Vitenskapelig artikkel
-
Ulleberg, Hans Petter.
(1996)
Arkitektur som makt - skoleanlegget som disiplinerende materiell.
Norsk pedagogisk tidsskrift
Vitenskapelig artikkel
Bøker
-
Oldervik, Heidun;
Saur, Ellen;
Ulleberg, Hans Petter.
(2020)
Et mangfold av kvaliteter i videregående utdanning.
Universitetsforlaget
Universitetsforlaget
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Del av bok/rapport
-
Ulleberg, Hans Petter;
Saur, Ellen.
(2022)
Skolens fysiske miljø og inkludering.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Ulleberg, Hans Petter;
M. Bergschöld, Jenny.
(2020)
Skolebyggets kvaliteter – om samspillet mellom skolebygg og pedagogikk.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Saur, Ellen;
Ulleberg, Hans Petter.
(2020)
Innledning.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Ulleberg, Hans Petter.
(2016)
Skolens arkitektur.
Gyldendal Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Ulleberg, Hans Petter.
(2013)
Skolegården som læringsmiljø.
Akademika forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Ulleberg, Hans Petter.
(2009)
Skolegården - et diskursivt rom.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Ulleberg, Hans Petter;
van Verseveld, Marloes Denise Alexandra.
(2023)
Fysisk skolemiljø og pedagogikk. En kunnskapsoversikt.
SINTEF akademisk forlag
SINTEF Fag (99)
Rapport
-
Nielsen, Brita Fladvad;
Lunde, Merete;
Ness, Ottar;
Bjerck, Mari;
Forshaug, Ann Kristin;
Høiseth, Marikken.
(2021)
Tjenester for Alle - Konferanse om universell utforming.
NTNU Open
Kompendium
-
Buvik, Karin;
Cold, Birgit;
Høyland, Karin;
Ulleberg, Hans Petter.
(2014)
Internevaluering av skoleanlegg : fokus på funksjonelle og estetiske sider.
SINTEF Fag (14)
Rapport
-
Kjølle, Kari;
Hansen, Geir Karsten;
Ulleberg, Hans Petter.
(2011)
Undersøkelse av skolebygg i Trondheim. Hovedfunn og trender fra spørreundersøkelse gjennomført ved 12 utvalgte skoler.
SINTEF Byggforsk
SINTEF Byggforsk
Rapport
-
Ulleberg, Hans Petter.
(2006)
Et vidløftig sted : en analyse og diskusjon av skolegården som et sted for pedagogisk virksomhet.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Doktorgradsavhandling
-
Ulleberg, Hans Petter.
(1995)
Kompetansespørsmålet i folkehøgskolen - en evaluering av deler av forsøksvirksomheten 1991-1994.
Norsk Voksenpedagogisk Forskningsinstitutt
Rapport
-
Ulleberg, Hans Petter.
(1995)
Skoleanleggets mikrofysikk - en analyse av skolebyggets og skolegårdens sosialiseringsfunksjon.
Pedagogisk institutt UNIT/AVH
Hovedfagsoppgave
Undervisning
Emner
Formidling
2023
-
Vitenskapelig foredragUlleberg, Hans Petter; Saur, Ellen. (2023) ‘Moving in’ - students' and teachers' experiences of new school buildings. Relations between school design, educational practices and life at school . University of East London 4th annual Relation-Centred Education Network (RCEN)-conference , London 2023-06-15 - 2023-06-17
-
Vitenskapelig foredragUlleberg, Hans Petter; Saur, Ellen. (2023) ‘Moving in’ - students' and teachers' experiences of new school buildings - The interplay of school design, educational practices and life at school . The European Educational Research Association (EERA) ECER 2023 "The Value of Diversity in Education and Educational Research" , Glasgow 2023-08-21 - 2023-08-25
-
Faglig foredragUlleberg, Hans Petter. (2023) Samspill mellom skolens arkitektur, pedagogikk og læring – «Morgendagens skoler». Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet Helsedirektoratets og Folkehelseinstituttets konferanse «Fysisk arbeidsmiljø i barnehager og skoler» , Oslo 2023-11-30 - 2023-11-30
2022
-
Vitenskapelig foredragUlleberg, Hans Petter; Saur, Ellen. (2022) School design and Education. Nordic Educational Research Association NERA 2022 Congress , University of Iceland, Reykjavik 2022-06-01 - 2022-06-03
2021
-
Vitenskapelig foredragUlleberg, Hans Petter; Saur, Ellen. (2021) Velvære, relasjoner og fysisk utforming av skolemiljøer - i en skole for alle?. Tjenester for alle 2021-09-15 - 2021-09-16
2019
-
Vitenskapelig foredragUlleberg, Hans Petter. (2019) The physical design of schools and the quality of learning environments. Nordic association of educational research (NERA) NERA congress 2019 University of Uppsala , Universty of uppsala 2019-03-06 - 2019-03-08
-
Vitenskapelig foredragUlleberg, Hans Petter. (2019) The physical design of schools and the quality of learning environments. The interaction between architectural design, pedagogy and the organization of school life - a wider concept of quality in schools . Institutt for pedagogikk og livslang læring NTNU The IPL conference 2019: Quality = Equality? , Trondheim 2019-05-14 - 2019-05-14
-
Vitenskapelig foredragUlleberg, Hans Petter; M. Bergschöld, Jenny. (2019) The physical design of schools and the quality of learning environments. Nordic Educational Research Association NERA - education in a globalized world , Uppsala 2019-03-06 -
-
Vitenskapelig foredragSaur, Ellen; Oldervik, Heidun; Ulleberg, Hans Petter; Utvær, Britt Karin Støen; Ertsås, Turid Irgens; Berglie, Celine. (2019) Quality in upper secondary education. NERA 2019 , Uppsala 2019-03-08 - 2019-03-10
-
Faglig foredragSaur, Ellen; Ulleberg, Hans Petter. (2019) Det fysiske skolemiljøet. Trøndelag Fylkeskommune Møte Trøndelag fylkeskommune , Trondheim 2019-12-06 -
2017
-
Faglig foredragUlleberg, Hans Petter. (2017) Skolebygg - relasjoner, undervisning, læring og opplevelser. Utdanningsdirektoratet Utdanningsdirektoratets nasjonale konferanse for fysisk læringsmiljø i barnehager og skoler , Trondheim 2017-10-24 - 2017-10-25
2009
-
IntervjuVolckmar, Nina; Ulleberg, Hans Petter. (2009) Tilbake til 1969 - om lov om grunnskolen av 1969. NRK 1 - Norgesglasset NRK 1 - Norgesglasset [Radio] 2009-11-19
-
Vitenskapelig foredragUlleberg, Hans Petter. (2009) Discourses of the school playground. European Educational Research Association EERA The European Conference on Educational Research 2009 Wien , WIEN 2009-09-28 - 2009-09-30
2008
-
Vitenskapelig foredragVolckmar, Nina; Mjaavatn, Per Egil; Ulleberg, Hans Petter. (2008) School banners and knowledge regimes in Norwegian education history. The school of education - university of Aarhus Nordic educational research association's (NERA) 36th congress , Copenhagen 2008-03-06 - 2008-03-08
2007
-
Vitenskapelig foredragMjaavatn, Per Egil; Volckmar, Nina; Ulleberg, Hans Petter. (2007) School banners - what do they tell us?. ECER ECER 2007 (European Conference on Educational Research , Ghent 2007-09-19 - 2007-09-21
2006
-
Intervju
-
IntervjuUlleberg, Hans Petter. (2006) Skolegården. NRK P1 Norgesglasset NRK P1 Norgesglasset [Radio] 2006-10-11
-
IntervjuUlleberg, Hans Petter. (2006) Skolegården. NRK P1 Norgesglasset NRK P1 Norgesglasset [Radio] 2006-10-10
-
IntervjuUlleberg, Hans Petter. (2006) Barn bør bestemme mer i skolegården. Adresseavisen Adresseavisen [Avis] 2006-10-09
-
Vitenskapelig foredragUlleberg, Hans Petter. (2006) The school playground: a place for experience, play and education. Örebro universitet The 34th congress of the Nordic Educational Resarch Association (NERA) , Örebro 2006-03-09 - 2006-03-11
2002
-
Populærvitenskapelig foredragUlleberg, Hans Petter. (2002) Åpen skole. FAU 3. trinn, Ranheim skole , Ranheim skole, Trondheim 2002-02-20 -
2001
-
Intervju
-
Populærvitenskapelig foredragUlleberg, Hans Petter. (2001) Betydningen av et godt fysisk arbeidsmiljø for barn. Barns arbeidsmiljø - et søkelys på rettigheter , Trondheim 2001-11-05 -
2000
-
Populærvitenskapelig foredragUlleberg, Hans Petter. (2000) Utfordringer for skolens uteareal. Paneldebatt , Lundamo Skole, Melhus Kommune 2000-05-04 -
-
Populærvitenskapelig foredragUlleberg, Hans Petter. (2000) Media og sosialisering. Foredrag for Pedagogikkstudenter , Studenterhytta, Trondheim 2000-10-05 -
-
Populærvitenskapelig foredragUlleberg, Hans Petter. (2000) Fysisk utforming av skoleanlegg i Norge – en studie av uteareal ved barneskoler i Trondheim kommune. Workshop om krav til skolens utearealer , Ås 2000-08-30 -
-
Populærvitenskapelig foredragUlleberg, Hans Petter. (2000) Utfordringer tilknyttet skolens uteareal. Ungdomstrinnsmeldingen 2000 - Paneldebatt Lundamo skole , Lundamo 2000-05-04 -