Carla Ramirez
Om
Carla Ramirez er førsteamanuensis i interkulturell pedagogikk og pedagogisk veiledning ved Institutt for pedagogikk og livslang læring, NTNU. Hun har mastergrad i Rådgivning (2005) fra Pedagogisk institutt, NTNU, og doktorgrad i pedagogikk (2015) fra Institutt for lærerutdanning, NTNU. Ramirez har jobbet som miljøterapeut, skolerådgiver og minoritetsrådgiver i videregående skoler.
Hennes forskningsinteresse er skapelsen/reproduksjon av sosial ulikhet og tilhørighet/utenforskap i utdanningskontekster. Ramirez utforsker hvordan normale og tatt-for-gitte forestillinger fører til en degradering og/eller usynliggjøring av andre former for kunnskaper som finnes i verden.
Ramirez driver forskning på alle utdanningsnivå, fra første klasse på barnetrinnet til høyere utdanning. Hun er opptatt av anerkjennelse av mangfold i alle dens former, farger, fenomener og materialiteter.
Hun undersøker (sosiale, relasjonelle, diskursive, materielle, osv.) fenomener i utdannings - og veiledningskontekster som ubevisst (re)produserer marginalisering og utenforskap, på tross av gode intensjoner om inkludering og toleranse.
Ramirez er opprinnelig fra Chile og etterkommer av urfolk fra Latinamerika. Hun har utdanning i mindfulness meditasjon og er yin-yoga lærer. Hun er opptatt av relasjoner, affekt/følelser, selvinnsikt og kroppslig, situert kunnskap (embodied knowledge), og vektlegger hvordan mennesker søker tilhørighet, sammenheng og meningsfullhet i livet.
Inspirert av urfolksvisdom, forsøker Ramirez å forene kunnskapstradisjoner fra Øst og Vest for å fremme medmenneskelighet, tilstedeværelse, integritet, medfølelse, bærekraft og aksept i sin udervisning.
Hun anvender feministiske, dekoloniale og posthumane perspektiver i sin forskning og undervisning på mangfold, inkludering og utenforskap i utdanningskontekster og veiledningspraksiser.
Deltakelse i forskergrupper, verv og undervisningsansvar:
- Studieprogramleder for Erfaringsbasert Master i Rådgivning for barn og ungdom, en videreutdanningsmaster ved IPL, NTNU, for lærere og andre profesjoner med veilednings- og rådgivningsoppgaver tilknyttet barn og ungdom i hele oppvekst- og opplæringsløpet.
- Emneansvar i masteremnene: PED6040 Interkulturell Rådgivning og PED6031 Rådgivning i et mangfoldig samfunn
- Medlem i forskergruppen Worldviews. Worldviews utforsker barns, unges og familiers møte med hegemoniske, normative og tatt-for-gitte verdisett, verdenssyn og kunnskapssystem.
- Medlem i forskergruppen QeD. Kvaliteter i Utdanning undersøker hvordan kvalitet forstås, utøves og beskrives innen oppvekst-, og utdanningsfeltet.
- Veileder på Master og PhD nivå
- Vara som LIM-ombud (likestilling, mangfold og inkludering) ved SU-fakultetet, NTNU.
Pågående forskningsprosjekter 2024:
- Rådgivning i komplekse kontekster (forfatter i antologi, Universitetsforlaget)
- The performativity of differences (Ramirez & Ursin 2024) Spesial Issue, BARN, New Horizons
- Pedagogy of discomfort in Norwegian higher education
Forskning
PhD:
Skolen ser ikke hele meg! - En narrativ og postkolonial studie av sosial ulikhet i den videregående skolen gjennom minoritetselevers erfaringer med å være annerledes (Chinga-Ramirez, 2015).
Studien har en kritisk tilnærming til etniske minoritetselevers erfaringer med å gå i den norske videregående skolen. Det norske likeverdighetsprinsippet blir problematisert gjennom å avdekke en taus forståelse av objektivitet og normalitet i skole og utdanning. Denne forståelsen skjuler skolens posisjonering i en vestlig, individualistisk og middelklassementalitet, ofte forstått av skoleprofesjoner som pedagogisk nøytralitet.
Research Projects 2024:
Ethnography in a 1. elementary school class, led by Carla C. Ramirez, research group Worldviews
Dette prosjektet har blitt utformet gjennom forskergruppen WorldViews. Formålet er å forstå hvordan barn i en mangfoldig 1.klasse bygger relasjoner med medelever, hvordan sosial tilhørighet skapes og gjøres av barna, og hvordan praksiser av inkludering/ekskludering foregår på en interkulturell og mangfoldig barneskole. Vi er interessert i barnas sosiale hverdagsliv, samt gruppedynamikken som foregår i klasserommet og i skolegården. Målet er å avdekke inkludering/ekskluderingsmekanismer skjer, hvordan inkludering- og ekskludering i vennegrupper skapes, endres og gjenskapes blant barn, og hvordan sosial tilhørighet erfares av barna selv. Prosjektet er en etnografisk studie som blir gjennomført i en 1.klasse fra august 2021 til juni 2022. Etnografien blir gjennomført gjennom deltakende observasjoner. Observasjonsperioden strekker seg fra august til juni, to ganger i uken, hele dager, både når elevene har undervisning i klasserommet og i skolegården når elevene har friminutt.
Exploring narratives of ethnic minority women in Norwegian academia, by Carla C. Ramirez.
Based on narrative inquiries of female foreign academics working in a Norwegian university, this study applies posthuman, decolonial, and feminist perspectives to address how assumptions of normality, objectivity, progress, neutrality, gender, and race, creates fixed notions of how to be ‘a proper academic’ in Norwegian Higher Education.
Pedagogy of discomfort in developing higher educational student’s intercultural and diversity skills, led by Carla C. Ramirez.
This study seeks to implement a teaching program for school professionals in adult education. Aiming to develop professional’s critical social engagement, interconnectedness, intercultural competence, and social justice, the study’s research design consists of 30 students in adult education undergoing a teaching program based on the pedagogy of discomfort, coming in touch with and changing assumptions about self, others, and their interconnectedness. Pedagogy of discomfort is facilitated through processes of critically analyzing underlying premises of privileges, social positioning, and interconnections with society. This teaching program will trigger changes in student’s worldviews critically exploring assumptions and beliefs, and creating new ways of articulating, and reformulating their social positioning and experience.
Publikasjoner
Kan jeg kalle meg norsk?
Entangled with the past in Norwegian Academia
Norskhet i bevegelse
2024
-
Ramirez, Carla;
Lyså, Ida Marie.
(2024)
Norskhet i bevegelse.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Ramirez, Carla;
Kalkman, Kris;
Engan, Laila.
(2024)
Andregjøring gjennom undervisningsmetoder: En blindsone i norsk skole?.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Engan, Laila;
Ramirez, Carla.
(2024)
På vei inn i norskheten - gradvise overganger for ungdom med kort botid i Norge.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Ramirez, Carla.
(2024)
Betydning av materialitet for tilhørighet til Norge.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Ramirez, Carla;
Lyså, Ida Marie.
(2024)
Norskhet og rasialisering – friksjon, omveltning og utvidelse.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2023
-
Ramirez, Carla.
(2023)
Entangled with the past in Norwegian academia.
Gender and Education
Vitenskapelig artikkel
-
Chinga Ramirez, Carla Macarena;
Hoem, Irene Bisasso;
Ursin, Marit;
Jjunju, Charlotte;
Lyså, Ida Marie.
(2023)
Finnes det virkelig ikke 'farge' i norsk høyere utdanning og arbeidsliv?.
www.universitetsavisa.no
Kronikk
2022
-
Chinga-Ramirez, Carla.
(2022)
Kan jeg kalle meg norsk? Kronikk Adressavisen. 17.02.2022. .
Adressavisen
Kronikk
-
Åberg, Ingvill Bjørnstad;
Christensen, Erik;
Ramirez, Carla.
(2022)
Othering in the age of “diversity”. Cultural, ethnic and racial categorisations in education policy and social studies. .
Nord universitet
Nord universitet
Doktorgradsavhandling
-
Ramirez, Carla.
(2022)
Den fargeblinde skolen. Kronikk.28.09.2022.
Adressavisen
Kronikk
-
Ramirez, Carla.
(2022)
Fargeblindhet i norsk skole.
Universitetsforlaget
Faglig kapittel
2021
-
Chinga-Ramirez, Carla.
(2021)
Epistemic Disobedience and Grief in Academia.
Education Sciences
Vitenskapelig artikkel
-
Chinga-Ramirez, Carla.
(2021)
Hvordan skapes utenforskap i skolen?
ikke-vestlig minoritetsungdom forteller sine historier.
Gyldendal Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2020
-
Chinga-Ramirez, Carla.
(2020)
Å lære studentene om kritisk refleksivitet gjennom lærerens pedagogiske sensitivitet i undervisningen.
Læring om læring
Vitenskapelig artikkel
-
Chinga-Ramirez, Carla.
(2020)
Kvalitet for transnasjonale elever.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2018
-
Chinga-Ramirez, Carla.
(2018)
Om å være farget - Betydning av hudfarge for ungdom med ikke-vestlig minoritetsbakgrunn.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Chinga-Ramirez, Carla;
Oldervik, Heidun;
Saur, Ellen.
(2018)
Hvordan kan kunnskap om postkolonial teori gi PP-rådgivere en bedre forståelse av barn og unge med minoritetsbakgrunn?.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2017
-
Chinga-Ramirez, Carla.
(2017)
Becoming a "Foreigner": The Principle of Equality, Intersected Identities, and Social Exclusion in the Norwegian School.
European Education : Issues and Studies
Vitenskapelig artikkel
2015
-
Chinga-Ramirez, Carla.
(2015)
Skolen ser ikke hele meg!
En postkolonial og narrativ studie av sosial ulikhet i den videregående skolen gjennom minoritetselevers erfaringer av å være annerledes.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Doktorgradsavhandling
2014
-
Chinga-Ramirez, Carla;
Solhaug, Trond.
(2014)
Jeg er annerledes. En diskusjon av erfaringer med å være annerledes i den norske skolen.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Ramirez, Carla.
(2023)
Entangled with the past in Norwegian academia.
Gender and Education
Vitenskapelig artikkel
-
Chinga Ramirez, Carla Macarena;
Hoem, Irene Bisasso;
Ursin, Marit;
Jjunju, Charlotte;
Lyså, Ida Marie.
(2023)
Finnes det virkelig ikke 'farge' i norsk høyere utdanning og arbeidsliv?.
www.universitetsavisa.no
Kronikk
-
Chinga-Ramirez, Carla.
(2022)
Kan jeg kalle meg norsk? Kronikk Adressavisen. 17.02.2022. .
Adressavisen
Kronikk
-
Ramirez, Carla.
(2022)
Den fargeblinde skolen. Kronikk.28.09.2022.
Adressavisen
Kronikk
-
Chinga-Ramirez, Carla.
(2021)
Epistemic Disobedience and Grief in Academia.
Education Sciences
Vitenskapelig artikkel
-
Chinga-Ramirez, Carla.
(2020)
Å lære studentene om kritisk refleksivitet gjennom lærerens pedagogiske sensitivitet i undervisningen.
Læring om læring
Vitenskapelig artikkel
-
Chinga-Ramirez, Carla.
(2017)
Becoming a "Foreigner": The Principle of Equality, Intersected Identities, and Social Exclusion in the Norwegian School.
European Education : Issues and Studies
Vitenskapelig artikkel
Bøker
-
Ramirez, Carla;
Lyså, Ida Marie.
(2024)
Norskhet i bevegelse.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Del av bok/rapport
-
Ramirez, Carla;
Kalkman, Kris;
Engan, Laila.
(2024)
Andregjøring gjennom undervisningsmetoder: En blindsone i norsk skole?.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Engan, Laila;
Ramirez, Carla.
(2024)
På vei inn i norskheten - gradvise overganger for ungdom med kort botid i Norge.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Ramirez, Carla.
(2024)
Betydning av materialitet for tilhørighet til Norge.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Ramirez, Carla;
Lyså, Ida Marie.
(2024)
Norskhet og rasialisering – friksjon, omveltning og utvidelse.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Ramirez, Carla.
(2022)
Fargeblindhet i norsk skole.
Universitetsforlaget
Faglig kapittel
-
Chinga-Ramirez, Carla.
(2021)
Hvordan skapes utenforskap i skolen?
ikke-vestlig minoritetsungdom forteller sine historier.
Gyldendal Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Chinga-Ramirez, Carla.
(2020)
Kvalitet for transnasjonale elever.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Chinga-Ramirez, Carla.
(2018)
Om å være farget - Betydning av hudfarge for ungdom med ikke-vestlig minoritetsbakgrunn.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Chinga-Ramirez, Carla;
Oldervik, Heidun;
Saur, Ellen.
(2018)
Hvordan kan kunnskap om postkolonial teori gi PP-rådgivere en bedre forståelse av barn og unge med minoritetsbakgrunn?.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Chinga-Ramirez, Carla;
Solhaug, Trond.
(2014)
Jeg er annerledes. En diskusjon av erfaringer med å være annerledes i den norske skolen.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Åberg, Ingvill Bjørnstad;
Christensen, Erik;
Ramirez, Carla.
(2022)
Othering in the age of “diversity”. Cultural, ethnic and racial categorisations in education policy and social studies. .
Nord universitet
Nord universitet
Doktorgradsavhandling
-
Chinga-Ramirez, Carla.
(2015)
Skolen ser ikke hele meg!
En postkolonial og narrativ studie av sosial ulikhet i den videregående skolen gjennom minoritetselevers erfaringer av å være annerledes.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Doktorgradsavhandling
Undervisning
Emner
- PED6011 - Counselling and Guidance for PPT
- PED1007 - History of Education and Educational Policy
- PED6036 - Social Pedagogic
- PED6039 - Career guidance
- PED6040 - Intercultural Education
- PED6031 - Counseling in a Complex Society
Ramirez har emneansvar i: Rådgivning i et mangfoldig samfunn (PED6031) og Interkulturell rådgivning (PED6040).
Formidling
2023
-
IntervjuChinga Ramirez, Carla Macarena. (2023) Paneldebatt i forbindelse med lansering av verktøykassa for likestilling og mangfold ved NTNU. NTNU NTNU [Internett] 2023-03-23
-
Faglig foredragRamirez, Carla; Ursin, Marit. (2023) Methodological considerations, challenges, and reflections around ethical issues in research on children and racism. Nordic Journal BARN 40th anniversaty conference of the Nordic Journal BARN, At critical crossroads in Nordic Childhood Studies , Trondheim 2023-08-16 - 2023-08-17
-
Vitenskapelig foredragRamirez, Carla. (2023) Assemblages of differences in a first-grade primary school in Norway. EERA European Educational Research Association European Conference on Educational Research, ECER , Glasgow 2023-08-21 - 2023-08-25
-
Vitenskapelig foredragRamirez, Carla. (2023) Assemblages of difference in a Norwegian first grade elementary school. Nordic Journal BARN 40th anniversaty conference of the Nordic Journal BARN, At critical crossroads in Nordic Childhood Studies , Trondheim 2023-08-16 - 2023-08-17
-
Faglig foredragRamirez, Carla. (2023) Dekolonial feminisme og dens relevans for norsk forskning. Worldviews forskergruppe Åpent seminar for SU-fakultetet, NTNU , Trondheim 2023-09-01 - 2023-09-01
2022
-
IntervjuChinga-Ramirez, Carla. (2022) Nav Trøndelag Unge i arbeid. Adressavisen Adressavisen [Avis] 2022-02-01
-
Vitenskapelig foredragLangfeldt, Camila Caldeira; Ramirez, Carla. (2022) What is a multicultural school? Observations from a heterogeneous first-grade classroom in Norway. Research Centre on Child Studies (CIEC), University of Minho, Portugal, and the Centre for the Study of Children and Childhood, University of Suffolk, UK I International Conference on Child Studies , University of Minho, Braga - Portugal 2022-09-13 - 2022-09-15
-
Vitenskapelig foredragChinga-Ramirez, Carla. (2022) Pedagogy of discomfort in precarious times. NERA Nordic Educational Research Association - NERA , Reykjavik 2022-05-30 - 2022-06-03
-
Faglig foredragChinga-Ramirez, Carla. (2022) Minority women in Norwegian academia. Post Approaches in Education - NERA Nordic Educational Research Association - NERA pre-conference , Reykjavik 2022-05-30 - 2022-05-31
2020
-
Faglig foredragChinga-Ramirez, Carla. (2020) Lower Expectations, Fragmentation and Misinterpretations. Ethnic Minority Women in the Norwegian Academia. EERA – European Educational Research Association ECER 2020: Educational Research (Re)connecting Communities , Glasgow, Scotland 2020-08-24 - 2020-08-28
2019
-
Vitenskapelig foredragChinga-Ramirez, Carla. (2019) Transnationalism as social belonging. AIAE - International Assosiation for Intercultural Education Another Brick in the Wall: Transforming Education , Amsterdam 2019-11-11 - 2019-11-15
-
Faglig foredragChinga-Ramirez, Carla. (2019) Ethnic minority women in the Norwegian academia. Pontificia Universidad Catolica de Chile Academic seminar, Center for Educational Justice , Santiago 2019-04-08 - 2019-04-12
2018
-
Populærvitenskapelig foredragUrsin, Marit; Chinga-Ramirez, Carla. (2018) Skoleliv og ungdomsliv: En presentasjon av elevenes tanker og opplevelser, skole 1. IPL, NTNU Erfaringskonferanse på vgs skole 1 , Trøndelag 2018-04-21 - 2018-04-21
-
Populærvitenskapelig foredragUrsin, Marit; Chinga-Ramirez, Carla. (2018) Skoleliv og ungdomsliv: En presentasjon av elevenes tanker og opplevelser, skole 2. IPL, NTNU Erfaringskonferanse på vgs skole 2 , Trøndelag 2018-04-21 - 2018-04-21
-
Vitenskapelig foredragChinga-Ramirez, Carla. (2018) Fra fokus på kulturforskjeller til blikk for mangfold og kompleksitet. Statped Midt norge Fagtorg for PP-rådgivere Midt-Norge, 2018 , Trondhim 2018-08-28 - 2019-08-29
2017
-
ProgramledelseChinga-Ramirez, Carla. (2017) SEVU-PPT Nett. Nettbasert læringsressurs for PP-tjenesten. Modul/film: Interkulturell kommunikasjon. https://www.sevuppt.no/modul-1-radgivning-og-veiledning/modu https://www.sevuppt.no/modul-1-radgivning-og-veiledning/modu [Internett] 2017-10-12
-
ProgramledelseChinga-Ramirez, Carla. (2017) SEVU-PPT Nett. Nettbasert læringsressurs for PP-tjenesten. Modul/film: Etnisk mangfold i skolen . https://www.sevuppt.no/modul-1-radgivning-og-veiledning/modu https://www.sevuppt.no/modul-1-radgivning-og-veiledning/modu [Internett] 2017-10-12
2016
-
Vitenskapelig foredragChinga-Ramirez, Carla. (2016) “Impossible bodies” and the creation of minority students’ subjectivities in Norwegian upper secondary schools. Nordic Migration research The 18th Nordic Migration Conference, Oslo, August 11-12, 2016 , Oslo 2016-08-11 - 2016-08-12
2011
-
Vitenskapelig foredragChinga, Carla Macarena. (2011) Immigrant youth in transition: Collectivistic orientations in an individualistic school culture. Results from a pilot study. NERA NERA's 39th Congress - Rights and Education , Jyväskylä, Finland 2011-03-09 - 2011-03-12
-
Vitenskapelig foredragChinga, Carla Macarena. (2011) Hvordan opplever nordiske lærere innvandrer elever på den videregående skolen?. 7th International Citizenship conference International conference , Emory University, Atlanta 2011-05-12 - 2011-05-14
-
Vitenskapelig foredragChinga, Carla Macarena. (2011) Kulturmøter: Hvordan endres identiteten? Et sosiokonstruktivistisk perspektiv. Master i Samfunssfagsdidaktikk, PLU, NTNU Forelesning , NTNU, Trondheim 2011-11-09 - 2011-11-09