ICCS2022 – ICCS – Forskning – Institutt for lærerutdanning
MENY
International Civic and Citizenship Education Study 2022 (ICCS2022)
Forskning – Institutt for lærerutdanning
International Civic and Citizenship Education Study 2022 (ICCS2022)
Den internasjonale demokrati- og medborgerskapsundersøkelsen ICCS 2022
ICCS, International Civic and Citizenship Education Study, er en av flere storskala utdanningsstudier i regi av International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA).
ICCS-studiene måler ungdomsskoleelevers kunnskaper om og forståelse av demokrati- og medborgerskap. I Norge svarer elever på 9. trinn på spørsmål om kunnskap, holdninger og engasjement. Lærere og skoleledere spørres også.
Utdanningsdirektoratet har gitt Institutt for lærerutdanning oppdrag som Nasjonal forskningskoordinator (NRC) for ICCS2022, i partnerskap med NTNU Samfunnsforskning.
Norge har, som ett av tolv land, deltatt i samtlige ICCS-sykluser; 2009, 2016 og 2022.
Rapportering av resultatene fra ICCS2022
- International report Education for Citizenship in Times of Global Challenge (se strømming fra lansering)
- Schulz, W., Ainley, J., Fraillon, J., Losito, B., Agrusti, G., Damiani, V., & Friedman, T. (2023). Education for Citizenship in Times of Global Challenge (International Civic and Citizenship Education Study 2022 International Report). IEA – Amsterdam, NL, Hamburg, DE.
- Nasjonal kortrapport: Ett steg fram og to tilbake (sammendrag)
- Storstad, O., Caspersen, J., & Wendelborg, C. (2023). Ett steg fram og to tilbake. Demokratiforståelse, holdninger og deltakelse blant norske ungdomsskoleelever. The International Civic and Citizenship Education Study (ICCS) 2022. NTNU ILU, NTNU Samfunnsforskning.
- Etter LK20: Demokrati og medborgerskap i skolen
- Vesterdal, K., Risto, T., Klein, J., Bungum, B. & Storstad, O. (2024). Etter LK20: Demokrati og medborgerskap i skolen. Institutt for lærerutdanning, NTNU.
Aktuelt om ICCS2022
- Tilstanden i norsk skole: Hva er det elevene prøver å fortelle? Seminar 12/2-2024 med elever, lærere, forskere, kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (AP) og leder Geir Røsvoll (UFD) på NTNU campus Kalvskinnet
- Hør Podkast Forskerpodden fra NTNU Samfunnsforskning
- Kunnskapsdepartementet: Betydelig nedgang i kunnskap om demokrati blant 14-åringer
- Utdanningsdirektoratet: Nedgang i norske ungdomsskoleelevers kunnskaper om demokrati og medborgerskap
- Samforsk: Overrasket over betydelig kunnskapsnedgang
- VG Norske elever: Størst nedgang i kunnskap om demokrati
- Adresseavisen: Mange vil slutte skolegangen etter tiende: - Det er kjempealvorlig
Rapporter fra øvrige nordiske land i ICCS2022
- Sverige: Skolverket - Kunskaper, attityder och engagemang i medborgar-, demokrati- och samhällsfrågor
- Danmark: DPU – Viden, engagement og demokratisk dannelse i en krisetid
Se korte videoer om ICCS i Norge og internasjonalt.