Going Gradeless - Forskning - Institutt for lærerutdanning
Going Gradeless
Karakterer har tradisjonelt vært en sentral del av skolesystemer over hele verden. Imidlertid har både forskere og lærere tenkt nytt om vurderingens plass i opplæringen, noe som har ført til at lærere selv i større grad velger å redusere bruken av karakterer. Hensikten kan være å fremme læring, gi bedre tilbakemeldinger eller å øke elevenes motivasjon. Vi vet likevel lite om hva som skjer når lærere slutter å gi karakterer. Å fjerne karakterer kan ha flere positive virkninger, men kan også ha uønskede eller uforutsette konsekvenser for både elever og lærere. Hvordan praktiseres dette i skolen, og hvordan oppleves det av elever og lærere? Disse spørsmålene skal prosjektet Going gradeless besvare.
Det er stor interesse for læreres evne til å utvikle egen undervisning. Prosjektet studerer en slik utviklingsprosess nedenfra, der lærerne selv bestemmer seg for å gjøre endringer i sin praksis. Prosjektet skal undersøke læreres og elevers erfaringer med et karakterdempet løp i videregående skole, med hovedvekt på norsk, engelsk, matematikk og programfag i yrkesfaglig opplæring. Det skal også analysere konsekvensene av dette valget for styringen av vurderingssystemet og for skolefellesskapet. Prosjektet vil derfor gi viktig kunnskap både om læreres profesjonelle praksis på klasseromsnivå, om skoleutvikling og skoleledelse, og om forvaltningen av vurderingssystemet.
Les mer om prosjektet
Karakterer i skolen: Krevende i bruk – vanskelig å klare seg uten. Bedre skole.
Mindre vekt på karakterbruk betyr at lærerne må undervise på nye måter. Bedre skole.
Læring og vurdering gjennom dialog. Bedre skole.
Publikasjoner
Ny rapport belyser varierte erfaringer med redusert karakterbruk i videregående skole (PDF).
Den første artikkelen fra prosjektet er en oversikt over internasjonal forskning på redusert karakterbruk. Artikkelen er åpent tilgjengelig:
Normann, D.-A., Sandvik, L. V., & Fjørtoft, H. (2023). Reduced grading in assessment: A scoping review. Teaching and Teacher Education, 135, 104336.
Medieoppslag
Innslag i Studio 2, NRK P2 om PISA-undersøkelsen og vurdering i skolen
Leder av forskningsprosjekt
Nestleder av forskningsprosjekt
Medlemmer i forskningsprosjekt
-
Arne Kristian Karlsen Amdal Universitetslektor i matematikkdidaktikk
73550368 +4795930437 arne.amdal@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Stine Aarønes Angvik Universitetslektor
+4795107876 stine.a.angvik@ntnu.no Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking -
Iveta Kohanová Førsteamanuensis
73412883 iveta.kohanova@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Dan-Anders Normann Stipendiat
+4793438087 dan.a.normann@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Marit Olave Riis-Johansen Førsteamanuensis i norskdidaktikk. Seksjonsleder, fagseksjon for norsk
73598330 +4790635509 marit.riis-johansen@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Kari Smith Professor Emerita
+4793497176 kari.smith@ntnu.no Institutt for lærerutdanning
Eksterne medlemmer
- Postdoktor Sverre Tveit, Universitetet i Oslo
Masterstudenter
Andrea Seljeseth (lektorutdanning): Formative assessment of practical work in science education: The use of a question framework as a support
Guro Bjørneseth (grunnskolelærerutdanning 5–10): Conversation analysis of student conversations in L1 (Norwegian)
Hilde Rotabakk (master i fagdidaktikk): Grade-free assessment in mathematics: Dilemmas of upper secondary school teachers (Norwegian)