Lise Vikan Sandvik
Om
Lise Vikan Sandvik er professor ved Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforskning, Institutt for lærerutdanning. Mine interessefelt er hovedsaklig rettet mot områdene vurdering, skriving og språkdidaktikk, skoleledelse, skoleutvikling og partnerskap i lærerutdanningen. Jeg er utdannet lektor med erfaring fra ulike skoleslag, har doktorgrad i fremmedspråkdidaktikk, og var nestleder for utdanning ved program for lærerutdanning, NTNU, fra 2013 - 2016. Leder forskningsgruppa Professional Learning in Assessment Communities (PLAC) https://www.ntnu.edu/ilu/plac. Nestleder for NFR-prosjektet Going Gradeless (2021-2024) https://www.ntnu.edu/ilu/going-gradeless. Leder for forskningsprosjektet, Standpunktvurdering, finansiert av Utdanningsdirektoratet. https://skrivesenteret.no/forskning-pa-standpunktvurdering/
Studieprogram, emner og ekstern aktivitet jeg er tilknyttet:
- PhD-utdanning: LOS 8032 – Vurdering og evaluering i utdanning: politikk, forskning og praksis
- Master i utdanningsledelse og skoleutvikling: veiledning av masterstudenter
- PPU/5LU: undervisning i vurdering og skoleutvikling
- Desentralisert kompetanseutvikling (DEKOM)
- Oppfølgingsordningen
- Veiledning av PhD-kandidater og masterstudenter på ulike programmer
Forskergrupper/nettverk/pågående prosjekt jeg deltar i:
Medlem av det KD-oppnevnte Kvalitetsutviklingsutvalget som hadde som oppdrag å komme med forslag til endringer i dagens prøver, verktøy og datakilder med mål om å legge bedre til rette for kvalitetsutvikling i skolen. https://kvalitetsutviklingsutvalget.no/
Leder av forskningsgruppe PLAC (Professional Learning in Assessment Communities) https://www.ntnu.edu/ilu/plac:
- Nestleder av NFR-prosjektet Going Gradeless, https://www.ntnu.edu/ilu/going-gradeless
- Leder av SKUV-prosjektet, https://www.ntnu.no/ilu/skuv
- Leder av studien om undervisning og vurdering i Covid-19, https://s.ntnu.no/covid19survey
- Medleder av av FoU-prosjektet PLUSS (Praksis – Lærerutdanning – Skole – Samarbeid) https://s.ntnu.no/PLUSS
TedSChat: Teacher education and Schools using Cultural historical activity theory https://www.ntnu.no/ilu/tedschat
Activity theory group, https://www.activitytheorygroup.no/research
ERASMUS+: RECITE: Research Sirculation in Teacher Education
USPiTE: University Schools and Partnership in Teacher Education https://www.ntnu.no/ilu/uspite
Medlem av styringsgruppe AEA Europe Assessment Cultures SIG https://www.aea-europe.net/
Medlem av redaksjonsråd Acta Didactica Norden
Ansatterepresentant i ILUs styre
Medlem av ILUs internasjonale utvalg
Medlem av UDIRs referansegruppe for eksamen
Medlem av programkomiteen for Trøndelagskonferansen
Medlem av styringsgruppa for literacymiljøet ved ILU
Hovedområder jeg forsker på:
1) Vurdering, skoleledelse og skoleutvikling: Kvalitetsutvikling i skolen, databruk i skolen, vurderingsteori, skolebasert kompetanseutvikling, ledelse av læreres læring, læreres læring
2) Lærerutdanning og profesjonsforståelse: Partnerskap mellom skole og lærerutdanning, læreres læring, veiledning av lærerstudenter
3) Fagdidaktikk og læreres profesjonelle utvikling: Skriveforskning med vekt på vurdering, elevens læring, læreres læring
Publikasjoner
2025
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2025)
Das Universitätsschulmodell in Norwegen: Ein praxisnaher und forschungsbasierter Ansatz in der Lehrer:innenbildung.
Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung - Zeitschrift zu Theorie und Praxis der Aus- und Weiterbildung von Lehrerinnen und Lehrern
Vitenskapelig artikkel
2024
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2024)
Kjønnsforskjeller i synet på karakterer.
Skolemagasinet - Fagavis for læremidler og skoleutvikling
Intervju tidsskrift
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2024)
Fremmedspråk er nøkkelen til å forstå verden.
Adresseavisen
Kronikk
-
Sandvik, Lise Vikan;
Andrea, Seljeseth;
Normann, Dan-Anders;
Fjørtoft, Henning.
(2024)
Erfaring med redusert bruk av karakterer i videregående skole.
NTNU, Institutt for lærerutdanning
Rapport
-
Fjørtoft, Henning;
Tveit, Sverre;
Sandvik, Lise Vikan.
(2024)
The Norwegian legacy of resisting formal grading.
Curriculum Journal
Vitenskapelig artikkel
-
Dille, Karen Birgitte;
Sandvik, Lise Vikan;
Einum, Even.
(2024)
School-Based Teacher Educators’ Experiences of Collaboration in Field Practice.
International Journal of Educational Research Open
Vitenskapelig artikkel
2023
-
Dille, Karen Birgitte;
Sandvik, Lise Vikan;
Røkenes, Fredrik Mørk.
(2023)
Professional development and the potential for collaboration between schools and universities: A mixed methods research study of school-based teacher educators’ experiences.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Doktorgradsavhandling
-
Normann, Dan-Anders;
Sandvik, Lise Vikan;
Fjørtoft, Henning.
(2023)
Reduced grading in assessment: A scoping review.
Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
-
Gamlem, Siv Therese Måseidvåg;
Smith, Kari;
Sandvik, Lise Vikan.
(2023)
Stakeholder opinions about cancelling exams in Norwegian upper secondary school during the pandemic, and its consequences-an illuminative study.
Assessment Matters
Vitenskapelig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Strømme, Alex.
(2023)
Endringsverksteder – et PLUSS for lærerutdanningen.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Angvik, Stine Aarønes;
Strømme, John Alexander;
Svendsen, Bodil Louise;
Smith, Kari;
Sommervold, Oda Aasmundstad.
(2023)
The need for school leadership and assessment capability in disruptive times: Experiences from remote teaching in Norway during Covid-19.
School Leadership and Management
Vitenskapelig artikkel
2022
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2022)
Utforskende fagfellesskap i videregående opplæring.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2022)
Vurderingskulturer i norsk skole.
Bedre Skole
Populærvitenskapelig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Svendsen, Bodil;
Strømme, Alex;
Smith, Kari;
Sommervold, Oda Aasmundstad;
Angvik, Stine Aarønes.
(2022)
Assessment during COVID-19: Students and Teachers in Limbo When the Classroom Disappeared.
Educational Assessment
Vitenskapelig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Fjørtoft, Henning.
(2022)
Skolebasert videreutdanning som modell i skoleutvikling.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Fjørtoft, Henning;
Sandvik, Lise Vikan.
(2022)
Autentisk vurdering på yrkesfag.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Fjørtoft, Henning.
(2022)
Skoleutvikling i videregående opplæring.
Fagbokforlaget
Fagbokforlaget
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2022)
Samarbeid om databruk og en elevinformert undervisning
.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Hagerup, Pia Skog;
Sandvik, Lise Vikan.
(2022)
Å lede mellom ledelse.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Emstad, Anne Berit;
Sandvik, Lise Vikan.
(2022)
Å lede og legge til rette for en utforskende læringskultur i skolen
.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2021
-
Fjørtoft, Henning;
Sandvik, Lise Vikan.
(2021)
Leveraging situated strategies in research–practice partnerships: Participatory dialogue in a Norwegian school.
Studies in Educational Evaluation
Vitenskapelig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Sommervold, Oda Aasmundstad.
(2021)
Perceptions of Involvement in the Assessment of Oral Competence in English as a Second Language.
Languages
Vitenskapelig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Smith, Kari;
Strømme, Alex;
Svendsen, Bodil;
Sommervold, Oda Aasmundstad;
Angvik, Stine Aarønes.
(2021)
Students’ perceptions of assessment practices in
upper secondary school during COVID-19.
Teachers and Teaching: theory and practice
Vitenskapelig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2021)
What could foster or inhibit the development of assessment cultures? Experiences from Norway.
Annet produkt
2020
-
Emstad, Anne Berit;
Sandvik, Lise Vikan.
(2020)
School–University Collaboration for Facilitating In-Service Teacher Training as a Part of School-Based Professional Development.
Acta Didactica Norden (ADNO)
Vitenskapelig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Emstad, Anne Berit.
(2020)
Realizing data-driven changes and teacher agency in upper secondary schools through formative interventions.
Routledge
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2020)
NTNUs forskningsbaserte universitetsskolemodell.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Sommervold, Oda Aasmundstad;
Angvik, Stine Aarønes;
Smith, Kari;
Strømme, Alex;
Svendsen, Bodil.
(2020)
Opplevelser av undervisning og vurdering i videregående skole
under Covid-19s hjemmeskole (Rapport til skolene).
NTNU, Institutt for lærerutdanning
Rapport
-
Sandvik, Lise Vikan;
Doetjes, Gerke.
(2020)
Elever som ikke velger fremmedspråk på ungdomsskolen, vil bare ha faget i to år på videregående.
Adresseavisen
Kronikk
-
Sandvik, Lise Vikan;
Emstad, Anne Berit;
Fougt, Simon Skov.
(2020)
Forberedelse til lærerprofesjonen – partnerskap og relevans i lærerutdanningen.
Acta Didactica Norden (ADNO)
Leder
-
Sandvik, Lise Vikan;
Sommervold, Oda Aasmundstad;
Angvik, Stine Aarønes;
Smith, Kari;
Strømme, Alex;
Svendsen, Bodil.
(2020)
Slik gikk det med den digitale undervisningen i skolen.
Khrono.no
Kronikk
-
Sandvik, Lise Vikan;
Emstad, Anne Berit.
(2020)
Dybdelæring og tverrfaglighet - hvordan få det til?.
Utdanningsnytt.no
Populærvitenskapelig artikkel
2019
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2019)
Mapping Assessment for Learning (AfL) communities in schools.
Assessment Matters
Vitenskapelig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2019)
Vurdering som bidrag til dybdelæring.
Bedre Skole
Populærvitenskapelig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Solhaug, Trond;
Lejonberg, Eli;
Elstad, Eyvind;
Christophersen, Knut-Andreas.
(2019)
School mentors’ perceived integration into teacher education programmes.
Professional Development in Education
Vitenskapelig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Solhaug, Trond;
Lejonberg, Eli;
Elstad, Eyvind;
Christophersen, Knut-Andreas.
(2019)
Predictions of school mentors’ effort in teacher
education programmes.
European Journal of Teacher Education
Vitenskapelig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Ramberg, Per Johan.
(2019)
Utvikling av en forskningsbasert og en praksisbasert lærerutdanning ved NTNU.
Dafolo Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2018
-
Lejonberg, Eli;
Elstad, Eyvind;
Sandvik, Lise Vikan;
Solhaug, Trond;
Christophersen, Knut-Andreas.
(2018)
Developmental relationships in schools: pre-service teachers’ perceptions of mentors’ effort, self-development orientation, and use of theory.
Mentoring & Tutoring
Vitenskapelig artikkel
-
Lejonberg, Eli;
Elstad, Eyvind;
Sandvik, Lise Vikan;
Solhaug, Trond;
Christophersen, Knut-Andreas.
(2018)
Mentors of preservice teachers: The relationships between mentoring approach, self-efficacy and effort.
International Journal of Mentoring and Coaching in Education
Vitenskapelig artikkel
2017
-
Bauer, Karen;
Sandvik, Lise Vikan.
(2017)
Digitales Geschichtenerzählen und Geschichte erzählen. Erinnerungsarbeit im Unterricht Deutsch als Fremdsprache.
IUDICIUM Verlag GmbH
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2017)
Læringsmålene i skolen trenger ikke være meningsløse.
Forskning.no
Kronikk
-
Emstad, Anne Berit;
Sandvik, Lise Vikan.
(2017)
Best å gi lærerne faglig påfyll i fellesskap
Feil bare å satse på enkelte utvalgte lærere i etter- og videreutdanningen.
Adresseavisen
Kronikk
2016
-
Fjørtoft, Henning;
Sandvik, Lise Vikan.
(2016)
Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling.
Universitetsforlaget
Universitetsforlaget
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Sandvik, Lise Vikan;
Buland, Trond Hallgeir;
Engvik, Gunnar.
(2016)
FIVIS: Problemstillinger, metoder og datakilder.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Buland, Trond Hallgeir.
(2016)
Involverte elever og relevante vurderingsoppgaver.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Fjørtoft, Henning;
Sandvik, Lise Vikan.
(2016)
Forord.
Universitetsforlaget
Forord
-
Sandvik, Lise Vikan;
Fjørtoft, Henning.
(2016)
Å utvikle tolkningsfellesskap i skolen: et verktøy og et kart for vurdering.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2016)
Hvordan utvikle vurderingskulturer?.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2016)
Vurdering er læringsledelse i fag.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Fjørtoft, Henning;
Sandvik, Lise Vikan.
(2016)
Innledning. Vurdering og vurderingskompetanse.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2015
-
Sandvik, Lise Vikan;
Emstad, Anne Berit.
(2015)
Ledelse som dramaturgi.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Gjølme, Egil Galaaen;
Sandvik, Lise Vikan.
(2015)
Uteskole som pedagogisk verktøy.
Universitetsforlaget
Faglig kapittel
2014
-
Sandvik, Lise Vikan;
Buland, Trond Hallgeir.
(2014)
Vurdering i skolen. Utvikling av kompetanse og fellesskap. Sluttrapport fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS).
NTNU
Rapport
-
Sandvik, Lise Vikan;
Fjørtoft, Henning;
Engvik, Gunnar;
Langseth, Inger Dagrun;
Buland, Trond Hallgeir.
(2014)
Prinsipper for utvikling av vurderingskulturer.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Fjørtoft, Henning.
(2014)
Hvordan utvikle vurderingskulturer?.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Fjørtoft, Henning;
Langseth, Inger Dagrun;
Sandvik, Lise Vikan.
(2014)
Hvordan er vurderingspraksisene og -kulturene i norske skoler?.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2014)
Gjennomgående undervisning i grunnleggende ferdigheter.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Emstad, Anne Berit;
Angelo, Elin ;
Sandvik, Lise Vikan.
(2014)
Læreropplæring i det frivillige kulturlivet. Et eksempel fra dirigentopplæring i korpsbevegelsen.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2014)
Den lærende og reflekterende språklæreren.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2013
-
Fjørtoft, Henning;
Sandvik, Lise Vikan;
Buland, Trond Hallgeir;
Engvik, Gunnar;
Langseth, Inger Dagrun.
(2013)
Oppsummerende drøftinger.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Engvik, Gunnar;
Sandvik, Lise Vikan.
(2013)
Vurderingskompetanse må inn i skolefagene.
Forskning.no
Kronikk
-
Sandvik, Lise Vikan;
Buland, Trond Hallgeir.
(2013)
Vurdering i skolen. Operasjonaliseringer og praksiser. Delrapport 2 fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen.
NTNU Program for lærerutdanning
Rapport
-
Postholm, May Britt;
Engvik, Gunnar;
Fjørtoft, Henning;
Sandvik, Lise Vikan;
Wæge, Kjersti;
Irgens, Eirik J..
(2013)
En gavepakke til ungdomstrinnet? En undersøkelse av den skolebaserte kompetanseutviklingen på ungdomstrinnet i piloten 2012/2013.
NTNU, Porgram for lærerutdanning
Rapport
-
Sandvik, Lise Vikan;
Buland, Trond Hallgeir;
Engvik, Gunnar.
(2013)
Ledelse av utviklingsarbeid i vurdering Vurderingspraksiser i kroppsøvingsfaget Oppsummerende drøftinger.
NTNU, Program for lærerutdanning og SINTEF
Rapport
-
Postholm, May Britt;
Dahl, Thomas;
Engvik, Gunnar;
Fjørtoft, Henning;
Irgens, Eirik Johannes;
Sandvik, Lise Vikan.
(2013)
En gavepakke til ungdomstrinnet? En undersøkelse av piloten for den nasjonale satsingen på skolebasert kompetanseutvikling.
Akademika forlag
Akademika forlag
Vitenskapelig monografi
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2013)
Vurdering som læringsledelse i fremmedspråk.
Akademika forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2012
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2012)
Skrivekompetanse i fremmedspråk - hva innebærer det?.
Norsk pedagogisk tidsskrift
Vitenskapelig artikkel
-
Østern, Anna-Lena;
Sandvik, Lise Vikan;
Strømme, Alex.
(2012)
Storylines åpne arkitektur i lærerutdanning.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Engvik, Gunnar;
Dobson, Stephen R;
Engh, Knut Roar;
Gamlem, Siv Therese Måseidvåg;
Sandvik, Lise Vikan;
Hartberg, Egil Weider.
(2012)
Teoretisk bakgrunnsdokument for arbeid med implementering av vurdering for læring på ungdomstrinnet.
Nasjonalt kompetansemiljø i vurdering
Rapport
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2012)
Utviklingsorientert forskning på skriving og vurdering.
Akademika forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Engvik, Gunnar;
Sandvik, Lise Vikan;
Buland, Trond Hallgeir;
Fjørtoft, Henning;
Langseth, Inger Dagrun;
Aaslid, Bjørg Eva.
(2012)
Vurdering i skolen. Intensjoner og forståelser. Delrapport 1 fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS).
NTNU, Program for lærerutdanning og SINTEF Teknologi og samfunn
Rapport
2011
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2011)
Snakk med oss, lærere!.
Adresseavisen
Intervju tidsskrift
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2011)
Via mål til mening. En studie av skriving og vurderingskultur i grunnskolens tyskundervisning.
NTNU
Doktorgradsavhandling
2010
-
Hestnes, Dagmar Hæge;
Sandvik, Lise Vikan.
(2010)
Vurdering, Språkfag 3, Idéhefte for lærere.
Tapir Akademisk Forlag
Tapir Akademisk Forlag
Populærvitenskapelig bok
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2010)
FoU i vurdering.
Språk og språkundervisning
Leder
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2010)
Vurderingsarbeid i elevaktive undervisningsformer.
Språk og språkundervisning
Fagartikkel
-
Folkvord, Ingvild;
Sandvik, Lise Vikan;
Moen, Marte Mari.
(2010)
Sprache und Kultur - Hand in Hand. Ein Beitrag zur Verständnis vom Verhältnis zwischen Sprache und Kultur im Fach "Deutsch als Fremdsprache".
NTNU
Mastergradsoppgave
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2010)
Med hvilken kunnskap skal landet bygges?.
Adresseavisen
Kronikk
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2010)
Å rette med rødpenna - hva er alternativet?.
Idéhefter for lærere
Fagartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Hestnes, Hæge.
(2010)
Vurdering i språkfag.
Tapir Akademisk Forlag
Idéhefter for lærere (3)
Fagbok
2008
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2008)
Skaper valgfritt fremmedspråk sosial utjevning?.
Adresseavisen
Leserinnlegg
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2008)
Regjeringen lukker dører for språklæring.
Adresseavisen
Kronikk
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2008)
"Kjærligheten er bullshit!".
Tapir Akademisk Forlag
Annet
2007
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2007)
Språkfagenes danningsoppgave.
Adresseavisen
Kronikk
Tidsskriftspublikasjoner
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2025)
Das Universitätsschulmodell in Norwegen: Ein praxisnaher und forschungsbasierter Ansatz in der Lehrer:innenbildung.
Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung - Zeitschrift zu Theorie und Praxis der Aus- und Weiterbildung von Lehrerinnen und Lehrern
Vitenskapelig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2024)
Kjønnsforskjeller i synet på karakterer.
Skolemagasinet - Fagavis for læremidler og skoleutvikling
Intervju tidsskrift
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2024)
Fremmedspråk er nøkkelen til å forstå verden.
Adresseavisen
Kronikk
-
Fjørtoft, Henning;
Tveit, Sverre;
Sandvik, Lise Vikan.
(2024)
The Norwegian legacy of resisting formal grading.
Curriculum Journal
Vitenskapelig artikkel
-
Dille, Karen Birgitte;
Sandvik, Lise Vikan;
Einum, Even.
(2024)
School-Based Teacher Educators’ Experiences of Collaboration in Field Practice.
International Journal of Educational Research Open
Vitenskapelig artikkel
-
Normann, Dan-Anders;
Sandvik, Lise Vikan;
Fjørtoft, Henning.
(2023)
Reduced grading in assessment: A scoping review.
Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
-
Gamlem, Siv Therese Måseidvåg;
Smith, Kari;
Sandvik, Lise Vikan.
(2023)
Stakeholder opinions about cancelling exams in Norwegian upper secondary school during the pandemic, and its consequences-an illuminative study.
Assessment Matters
Vitenskapelig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Angvik, Stine Aarønes;
Strømme, John Alexander;
Svendsen, Bodil Louise;
Smith, Kari;
Sommervold, Oda Aasmundstad.
(2023)
The need for school leadership and assessment capability in disruptive times: Experiences from remote teaching in Norway during Covid-19.
School Leadership and Management
Vitenskapelig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2022)
Vurderingskulturer i norsk skole.
Bedre Skole
Populærvitenskapelig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Svendsen, Bodil;
Strømme, Alex;
Smith, Kari;
Sommervold, Oda Aasmundstad;
Angvik, Stine Aarønes.
(2022)
Assessment during COVID-19: Students and Teachers in Limbo When the Classroom Disappeared.
Educational Assessment
Vitenskapelig artikkel
-
Fjørtoft, Henning;
Sandvik, Lise Vikan.
(2021)
Leveraging situated strategies in research–practice partnerships: Participatory dialogue in a Norwegian school.
Studies in Educational Evaluation
Vitenskapelig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Sommervold, Oda Aasmundstad.
(2021)
Perceptions of Involvement in the Assessment of Oral Competence in English as a Second Language.
Languages
Vitenskapelig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Smith, Kari;
Strømme, Alex;
Svendsen, Bodil;
Sommervold, Oda Aasmundstad;
Angvik, Stine Aarønes.
(2021)
Students’ perceptions of assessment practices in
upper secondary school during COVID-19.
Teachers and Teaching: theory and practice
Vitenskapelig artikkel
-
Emstad, Anne Berit;
Sandvik, Lise Vikan.
(2020)
School–University Collaboration for Facilitating In-Service Teacher Training as a Part of School-Based Professional Development.
Acta Didactica Norden (ADNO)
Vitenskapelig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Doetjes, Gerke.
(2020)
Elever som ikke velger fremmedspråk på ungdomsskolen, vil bare ha faget i to år på videregående.
Adresseavisen
Kronikk
-
Sandvik, Lise Vikan;
Emstad, Anne Berit;
Fougt, Simon Skov.
(2020)
Forberedelse til lærerprofesjonen – partnerskap og relevans i lærerutdanningen.
Acta Didactica Norden (ADNO)
Leder
-
Sandvik, Lise Vikan;
Sommervold, Oda Aasmundstad;
Angvik, Stine Aarønes;
Smith, Kari;
Strømme, Alex;
Svendsen, Bodil.
(2020)
Slik gikk det med den digitale undervisningen i skolen.
Khrono.no
Kronikk
-
Sandvik, Lise Vikan;
Emstad, Anne Berit.
(2020)
Dybdelæring og tverrfaglighet - hvordan få det til?.
Utdanningsnytt.no
Populærvitenskapelig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2019)
Mapping Assessment for Learning (AfL) communities in schools.
Assessment Matters
Vitenskapelig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2019)
Vurdering som bidrag til dybdelæring.
Bedre Skole
Populærvitenskapelig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Solhaug, Trond;
Lejonberg, Eli;
Elstad, Eyvind;
Christophersen, Knut-Andreas.
(2019)
School mentors’ perceived integration into teacher education programmes.
Professional Development in Education
Vitenskapelig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Solhaug, Trond;
Lejonberg, Eli;
Elstad, Eyvind;
Christophersen, Knut-Andreas.
(2019)
Predictions of school mentors’ effort in teacher
education programmes.
European Journal of Teacher Education
Vitenskapelig artikkel
-
Lejonberg, Eli;
Elstad, Eyvind;
Sandvik, Lise Vikan;
Solhaug, Trond;
Christophersen, Knut-Andreas.
(2018)
Developmental relationships in schools: pre-service teachers’ perceptions of mentors’ effort, self-development orientation, and use of theory.
Mentoring & Tutoring
Vitenskapelig artikkel
-
Lejonberg, Eli;
Elstad, Eyvind;
Sandvik, Lise Vikan;
Solhaug, Trond;
Christophersen, Knut-Andreas.
(2018)
Mentors of preservice teachers: The relationships between mentoring approach, self-efficacy and effort.
International Journal of Mentoring and Coaching in Education
Vitenskapelig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2017)
Læringsmålene i skolen trenger ikke være meningsløse.
Forskning.no
Kronikk
-
Emstad, Anne Berit;
Sandvik, Lise Vikan.
(2017)
Best å gi lærerne faglig påfyll i fellesskap
Feil bare å satse på enkelte utvalgte lærere i etter- og videreutdanningen.
Adresseavisen
Kronikk
-
Engvik, Gunnar;
Sandvik, Lise Vikan.
(2013)
Vurderingskompetanse må inn i skolefagene.
Forskning.no
Kronikk
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2012)
Skrivekompetanse i fremmedspråk - hva innebærer det?.
Norsk pedagogisk tidsskrift
Vitenskapelig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2011)
Snakk med oss, lærere!.
Adresseavisen
Intervju tidsskrift
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2010)
FoU i vurdering.
Språk og språkundervisning
Leder
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2010)
Vurderingsarbeid i elevaktive undervisningsformer.
Språk og språkundervisning
Fagartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2010)
Med hvilken kunnskap skal landet bygges?.
Adresseavisen
Kronikk
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2010)
Å rette med rødpenna - hva er alternativet?.
Idéhefter for lærere
Fagartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2008)
Skaper valgfritt fremmedspråk sosial utjevning?.
Adresseavisen
Leserinnlegg
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2008)
Regjeringen lukker dører for språklæring.
Adresseavisen
Kronikk
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2007)
Språkfagenes danningsoppgave.
Adresseavisen
Kronikk
Bøker
-
Sandvik, Lise Vikan;
Fjørtoft, Henning.
(2022)
Skoleutvikling i videregående opplæring.
Fagbokforlaget
Fagbokforlaget
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Fjørtoft, Henning;
Sandvik, Lise Vikan.
(2016)
Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling.
Universitetsforlaget
Universitetsforlaget
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Postholm, May Britt;
Dahl, Thomas;
Engvik, Gunnar;
Fjørtoft, Henning;
Irgens, Eirik Johannes;
Sandvik, Lise Vikan.
(2013)
En gavepakke til ungdomstrinnet? En undersøkelse av piloten for den nasjonale satsingen på skolebasert kompetanseutvikling.
Akademika forlag
Akademika forlag
Vitenskapelig monografi
-
Hestnes, Dagmar Hæge;
Sandvik, Lise Vikan.
(2010)
Vurdering, Språkfag 3, Idéhefte for lærere.
Tapir Akademisk Forlag
Tapir Akademisk Forlag
Populærvitenskapelig bok
-
Sandvik, Lise Vikan;
Hestnes, Hæge.
(2010)
Vurdering i språkfag.
Tapir Akademisk Forlag
Idéhefter for lærere (3)
Fagbok
Del av bok/rapport
-
Sandvik, Lise Vikan;
Strømme, Alex.
(2023)
Endringsverksteder – et PLUSS for lærerutdanningen.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2022)
Utforskende fagfellesskap i videregående opplæring.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Fjørtoft, Henning.
(2022)
Skolebasert videreutdanning som modell i skoleutvikling.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Fjørtoft, Henning;
Sandvik, Lise Vikan.
(2022)
Autentisk vurdering på yrkesfag.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2022)
Samarbeid om databruk og en elevinformert undervisning
.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Hagerup, Pia Skog;
Sandvik, Lise Vikan.
(2022)
Å lede mellom ledelse.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Emstad, Anne Berit;
Sandvik, Lise Vikan.
(2022)
Å lede og legge til rette for en utforskende læringskultur i skolen
.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Emstad, Anne Berit.
(2020)
Realizing data-driven changes and teacher agency in upper secondary schools through formative interventions.
Routledge
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2020)
NTNUs forskningsbaserte universitetsskolemodell.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Ramberg, Per Johan.
(2019)
Utvikling av en forskningsbasert og en praksisbasert lærerutdanning ved NTNU.
Dafolo Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Bauer, Karen;
Sandvik, Lise Vikan.
(2017)
Digitales Geschichtenerzählen und Geschichte erzählen. Erinnerungsarbeit im Unterricht Deutsch als Fremdsprache.
IUDICIUM Verlag GmbH
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Buland, Trond Hallgeir;
Engvik, Gunnar.
(2016)
FIVIS: Problemstillinger, metoder og datakilder.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Buland, Trond Hallgeir.
(2016)
Involverte elever og relevante vurderingsoppgaver.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Fjørtoft, Henning;
Sandvik, Lise Vikan.
(2016)
Forord.
Universitetsforlaget
Forord
-
Sandvik, Lise Vikan;
Fjørtoft, Henning.
(2016)
Å utvikle tolkningsfellesskap i skolen: et verktøy og et kart for vurdering.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2016)
Hvordan utvikle vurderingskulturer?.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2016)
Vurdering er læringsledelse i fag.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Fjørtoft, Henning;
Sandvik, Lise Vikan.
(2016)
Innledning. Vurdering og vurderingskompetanse.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Emstad, Anne Berit.
(2015)
Ledelse som dramaturgi.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Gjølme, Egil Galaaen;
Sandvik, Lise Vikan.
(2015)
Uteskole som pedagogisk verktøy.
Universitetsforlaget
Faglig kapittel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Fjørtoft, Henning;
Engvik, Gunnar;
Langseth, Inger Dagrun;
Buland, Trond Hallgeir.
(2014)
Prinsipper for utvikling av vurderingskulturer.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Fjørtoft, Henning.
(2014)
Hvordan utvikle vurderingskulturer?.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Fjørtoft, Henning;
Langseth, Inger Dagrun;
Sandvik, Lise Vikan.
(2014)
Hvordan er vurderingspraksisene og -kulturene i norske skoler?.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2014)
Gjennomgående undervisning i grunnleggende ferdigheter.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Emstad, Anne Berit;
Angelo, Elin ;
Sandvik, Lise Vikan.
(2014)
Læreropplæring i det frivillige kulturlivet. Et eksempel fra dirigentopplæring i korpsbevegelsen.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2014)
Den lærende og reflekterende språklæreren.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Fjørtoft, Henning;
Sandvik, Lise Vikan;
Buland, Trond Hallgeir;
Engvik, Gunnar;
Langseth, Inger Dagrun.
(2013)
Oppsummerende drøftinger.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2013)
Vurdering som læringsledelse i fremmedspråk.
Akademika forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Østern, Anna-Lena;
Sandvik, Lise Vikan;
Strømme, Alex.
(2012)
Storylines åpne arkitektur i lærerutdanning.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2012)
Utviklingsorientert forskning på skriving og vurdering.
Akademika forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2008)
"Kjærligheten er bullshit!".
Tapir Akademisk Forlag
Annet
Rapport
-
Sandvik, Lise Vikan;
Andrea, Seljeseth;
Normann, Dan-Anders;
Fjørtoft, Henning.
(2024)
Erfaring med redusert bruk av karakterer i videregående skole.
NTNU, Institutt for lærerutdanning
Rapport
-
Dille, Karen Birgitte;
Sandvik, Lise Vikan;
Røkenes, Fredrik Mørk.
(2023)
Professional development and the potential for collaboration between schools and universities: A mixed methods research study of school-based teacher educators’ experiences.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Doktorgradsavhandling
-
Sandvik, Lise Vikan;
Sommervold, Oda Aasmundstad;
Angvik, Stine Aarønes;
Smith, Kari;
Strømme, Alex;
Svendsen, Bodil.
(2020)
Opplevelser av undervisning og vurdering i videregående skole
under Covid-19s hjemmeskole (Rapport til skolene).
NTNU, Institutt for lærerutdanning
Rapport
-
Sandvik, Lise Vikan;
Buland, Trond Hallgeir.
(2014)
Vurdering i skolen. Utvikling av kompetanse og fellesskap. Sluttrapport fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS).
NTNU
Rapport
-
Sandvik, Lise Vikan;
Buland, Trond Hallgeir.
(2013)
Vurdering i skolen. Operasjonaliseringer og praksiser. Delrapport 2 fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen.
NTNU Program for lærerutdanning
Rapport
-
Postholm, May Britt;
Engvik, Gunnar;
Fjørtoft, Henning;
Sandvik, Lise Vikan;
Wæge, Kjersti;
Irgens, Eirik J..
(2013)
En gavepakke til ungdomstrinnet? En undersøkelse av den skolebaserte kompetanseutviklingen på ungdomstrinnet i piloten 2012/2013.
NTNU, Porgram for lærerutdanning
Rapport
-
Sandvik, Lise Vikan;
Buland, Trond Hallgeir;
Engvik, Gunnar.
(2013)
Ledelse av utviklingsarbeid i vurdering Vurderingspraksiser i kroppsøvingsfaget Oppsummerende drøftinger.
NTNU, Program for lærerutdanning og SINTEF
Rapport
-
Engvik, Gunnar;
Dobson, Stephen R;
Engh, Knut Roar;
Gamlem, Siv Therese Måseidvåg;
Sandvik, Lise Vikan;
Hartberg, Egil Weider.
(2012)
Teoretisk bakgrunnsdokument for arbeid med implementering av vurdering for læring på ungdomstrinnet.
Nasjonalt kompetansemiljø i vurdering
Rapport
-
Engvik, Gunnar;
Sandvik, Lise Vikan;
Buland, Trond Hallgeir;
Fjørtoft, Henning;
Langseth, Inger Dagrun;
Aaslid, Bjørg Eva.
(2012)
Vurdering i skolen. Intensjoner og forståelser. Delrapport 1 fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS).
NTNU, Program for lærerutdanning og SINTEF Teknologi og samfunn
Rapport
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2011)
Via mål til mening. En studie av skriving og vurderingskultur i grunnskolens tyskundervisning.
NTNU
Doktorgradsavhandling
-
Folkvord, Ingvild;
Sandvik, Lise Vikan;
Moen, Marte Mari.
(2010)
Sprache und Kultur - Hand in Hand. Ein Beitrag zur Verständnis vom Verhältnis zwischen Sprache und Kultur im Fach "Deutsch als Fremdsprache".
NTNU
Mastergradsoppgave
PRODUKT
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2021)
What could foster or inhibit the development of assessment cultures? Experiences from Norway.
Annet produkt
Undervisning
Emner
Formidling
2024
-
Faglig foredragSandvik, Lise Vikan. (2024) Læringsfremmende vurdering i teori og praksis. Troms Fylkeskommune Skoleledersamling for videregående skoler i Troms , Tromsø 2024-01-24 - 2024-01-25
-
PosterNormann, Dan-Anders; Sandvik, Lise Vikan; Storstad, Oddveig. (2024) Reduced grading in upper secondary school: Exploring students' perceptions. AEA-Europe 2024-11-06 - 2024-11-09
2023
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan; Einum, Even. (2023) School-based Mentors Experiences of Collaboration in Field Practice . European Education Research Association European Conference on Educational Research , Glasgow, Storbritannia 2023-08-21 - 2023-08-24
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2023) Assessment reforms in Norway: tensions in quality assessment and quality development. AEA Europe AEA Europe 2023 Conference , Malta 2023-11-01 - 2023-11-04
-
Vitenskapelig foredragDille, Karen Birgitte; Sandvik, Lise Vikan; Einum, Even. (2023) School-Based Teacher Educators’ Experiences of Collaboration in Field Practice. European Educational Research Association ECER , Glasgow, Storbritannia 2023-08-21 - 2023-08-24
-
Vitenskapelig foredragNormann, Dan-Anders; Fjørtoft, Henning; Sandvik, Lise Vikan. (2023) Reduced grading in assessment: A scoping review. AERA Annual meeting , Chicago 2023-04-13 - 2023-04-16
-
PosterNormann, Dan-Anders; Fjørtoft, Henning; Sandvik, Lise Vikan. (2023) A scoping review of research on reduced grading. EARLI EARLI conference , Thessaloniki, Hellas 2023-08-22 - 2023-08-26
-
IntervjuSandvik, Lise Vikan. (2023) Podcast Å lede mellom ledelse. Skolelederforbundets podcast Viktigste leder Skolelederforbundets podcast Viktigste leder [Internett] 2023-07-11
-
Faglig foredragNormann, Dan-Anders; Sandvik, Lise Vikan; Fjørtoft, Henning. (2023) Going Gradeless på yrkesfag. Nasjonal DeKOM YF-samling 2023-09-20 -
2022
-
Faglig foredragSandvik, Lise Vikan. (2022) Vurderingssystem i limbo?. UiO Forskning, innovasjon og kompetanseutvikling i skolen Webinar om eksamen 2022-02-07 - 2022-02-07
-
Vitenskapelig foredragTveit, Sverre; Sandvik, Lise Vikan; Fjørtoft, Henning. (2022) The Norwegian legacy of resisting formal grading: Paradoxes and dilemmas. Association for Educational Assessment – Europe Association for Educational Assessment – Europe , Dublin 2022-11-09 - 2022-11-12
-
Populærvitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan; Angvik, Stine Aarønes; Fjørtoft, Henning. (2022) Trenger vi karakterer?. Litteraturhuset i Trondheim Åpent møte om bruk av karakterer i skolen , Sellanrå, Trondheim 2022-10-19 - 2022-10-19
-
Vitenskapelig foredragNormann, Dan-Anders; Fjørtoft, Henning; Sandvik, Lise Vikan. (2022) Going gradeless: A scoping review of reduced grading in assessment. AEA-Europe 2022-11-10 - 2022-11-12
-
Vitenskapelig foredragNormann, Dan-Anders; Fjørtoft, Henning; Sandvik, Lise Vikan. (2022) Karakterdempet vurderingspraksis: en scoping review. Lysholmbiblioteket Kunnskapslunsjen 2022-09-29 - 2022-09-29
-
Vitenskapelig foredragNormann, Dan-Anders; Fjørtoft, Henning; Sandvik, Lise Vikan. (2022) Learning beyond grades. A scoping review of reduced grading in assessment. EARLI EARLI SIG 1 & 4 JOINT CONFERENCE , Cádiz, Spain 2022-06-27 - 2022-06-30
-
Faglig foredragSandvik, Lise Vikan. (2022) Vurdering for læring: Kan vi begynne å snakke om elevinformert undervisning?. Viken fylkeskommune Webinar om tilstanden i videregående opplæring i Viken fylkeskommune 2022-04-06 - 2022-04-06
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan; Gamlem, Siv Therese Måseidvåg; Smith, Kari. (2022) Assessment cultures in Norway post COVID-19: Cancelled exams challenge established practices. American Educational Research Association AERA 2022 , San Diego 2022-04-21 - 2022-04-29
2021
-
Vitenskapelig foredragBoks-Vlemmix, Juliette E P; Sandvik, Lise Vikan. (2021) Challenges in Teacher Education: The Role-perception of University Teachers at Discipline Faculties. ATEE & University of Warsaw 45th Annual ATEE Conference (Re)imagining & Remaking Teacher Education: Identity, Professionalism and Creativity in a Changed World , Polen (online) 2021-09-09 - 2021-09-11
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan; Emstad, Anne Berit; Gjølme, Egil Galaaen. (2021) Research circulation in NTNU's teacher education. European University Cyprus Online International conference for RECITE , Cyprus 2021-10-11 - 2021-10-11
-
IntervjuSandvik, Lise Vikan. (2021) Urovekkende funn i ny forskning på hjemmeskole. Adresseavisen Adresseavisen [Avis] 2021-01-28
2020
-
IntervjuSandvik, Lise Vikan. (2020) Da eksamen ble avlyst, lærte elevene mer på skolen. Adresseavisen Adresseavisen [Avis] 2020-06-19
2019
-
Vitenskapelig foredragEmstad, Anne Berit; Sandvik, Lise Vikan. (2019) Leaders collaborating across schools on development of teachers PLC and data use . American Educational Research Association AERA 2019 , Toronto 2019-04-05 - 2019-04-09
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan; Emstad, Anne Berit. (2019) Interventions for educational leaders: Improving capabilities for leading improvements in teaching and learning. ICSEI ICSEI 2019 , Stavanger 2019-01-08 - 2019-01-12
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2019) Skolebasert kompetanseutvikling i vurdering - hva vet vi så langt?. Trøndelag Fylkeskommune Nasjonal erfaringskonferanse for SKUV-prosjektet , Stjørdal 2019-03-27 - 2019-03-27
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan; Emstad, Anne Berit. (2019) Realizing data driven changes in upper secondary schools through formative interventions. American Educational Research Association AERA 2019 , Toronto 2019-04-05 - 2019-04-09
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan; Fjørtoft, Henning. (2019) Leveraging culturally specific practices in design-based research-practice partnerships: Participatory dialogue in Norwegian schools. American Educational Research Association AERA 2019 , Toronto 2019-04-05 - 2019-04-09
-
Faglig foredragSandvik, Lise Vikan. (2019) Vurdering for læring i et utviklingsperspektiv. Akershus Fylkeskommune Nettverk for skoleledere i Akershus Fylkeskommune , Oslo 2019-09-20 - 2019-09-20
2018
-
IntervjuSandvik, Lise Vikan. (2018) 200.000 eksamensvurderinger analysert: I nesten 15.000 tilfeller var spriket mellom sensorene to karakterer eller mer. Aftenposten Aftenposten [Avis] 2018-08-17
-
Faglig foredragSandvik, Lise Vikan. (2018) Vurderingskompetanse i skolen. Utdanningsforbundet Fagdag for lærere , Kristiansand 2018-04-18 - 2018-04-18
-
Faglig foredragSandvik, Lise Vikan. (2018) Vurderingspraksiser og fagfornyelse i skolen. Universitetet i Oslo Skolelederdagen 2018 - Skoleledelse og fagfornyelse i en reformtid , Oslo 2018-11-14 - 2018-11-14
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2018) ASSESS: Assessment literacy in upper secondary school systems. Earli Earli SIG 1 Konferanse , Helsinki 2018-08-28 - 2018-08-31
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan; Lejonberg, Eli; Solhaug, Trond; Elstad, Eyvind. (2018) Mentor integration in teacher education. AERA AERA , New York 2018-04-12 - 2018-04-18
-
Faglig foredragSandvik, Lise Vikan. (2018) Vurderingskompetanse og fagfornyelse i skolen. Utdanningsforbundet Fagdag for lærere , Tromsø 2018-10-02 - 2018-10-02
2017
-
Faglig foredragSandvik, Lise Vikan. (2017) Vurderingskompetanse i videregående skole. Udir SAmling for nyutdannede lærere og mentorer i videregående skole , Trondheim 2017-02-02 - 2017-02-02
-
Faglig foredragSandvik, Lise Vikan. (2017) Vurdering for læring og FYR. STFK Fagdag for deltakere på den nasjonale FYR-satsingen , Trondheim 2017-02-15 - 2017-02-15
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2017) Vurdering i fremmedspråkene i videregående opplæing. Stavanger Fylkeskommune Fagdag for lærere , Stavanger 2017-11-14 - 2017-11-14
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2017) What could foster or inhibit assessment cultures in schools?. ISCAR ISCAR 2017 , Quebec 2017-08-29 - 2017-09-02
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan; Fjørtoft, Henning. (2017) Å utvikle vurderingskompetanse i skolen. Utdanningsforbundet Fagdag for lærere , Oslo 2017-10-20 - 2017-10-20
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2017) Vurdering og skoleutvikling i voksenopplæringen. Namsos oppvekstsenter Fagdag for lærere , Jegtvolden Fjordhotel 2017-11-23 - 2017-11-23
-
Vitenskapelig foredragGjølme, Egil Galaaen; Sandvik, Lise Vikan. (2017) Uteskole som pedagogisk verktøy i lærerutdanningen. NTNU Læringsfestivalen , Trondheim 2017-05-08 - 2017-05-09
2016
-
Faglig foredragSandvik, Lise Vikan. (2016) Skoleutvikling og elevinvolvering. Nord-Trøndelag Fylkeskommune Fagdag for lærere , Steinkjer 2016-10-27 - 2016-10-27
-
Faglig foredragSandvik, Lise Vikan. (2016) Skoleutvikling og vurdering. Oppland fylkeskommune Fagdag for lærere , Lillehammer 2016-10-21 - 2016-10-21
-
Faglig foredragSandvik, Lise Vikan; Emstad, Anne Berit. (2016) Vurdering er læring. Selbu kommune Fagdag for lærere , Bårdshaug Gjestegård 2016-11-25 - 2016-11-25
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan; Fjørtoft, Henning. (2016) Validity as threshold concept to develop assessment cultures in schools. AERA 2016 AERA Annual Meeting , Washigton DC 2016-04-08 - 2016-04-12
2015
-
Faglig foredragEmstad, Anne Berit; Angelo, Elin; Sandvik, Lise Vikan. (2015) Læreropplæring i det frivillige kulturlivet. Et eksempel fra dirigentopplæring i korpsbevegelsen. PLU, NTNU Kunstdidaktisk forum , Trondheim 2015-01-29 -
2013
-
Populærvitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2013) Skolenes vurderingskulturer i norskfaget. Skrivesenteret Skrivesenteret, kurs for lærere , Trondheim 2013-02-03 - 2013-12-03
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2013) Individuell vurdering i skolen. NTNU Skolelederkonferansen , Hell 2013-02-07 - 2013-02-08
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2013) Skolenes vurderingskulturer i skriving - på vei mot et tolkningsfellesskap?. Skrivesenteret og Lesesenteret Skriv! Les! , Trondheim 2013-05-06 - 2013-05-07
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2013) FIVIS: Individuell vurdering i skolen. NTNU NOFA 4 , Trondheim 2013-05-29 - 2103-05-30
2012
-
Populærvitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2012) Elevinvolvering i vurdering. Sør-Trøndelag fylkeskommune Fagdag for lærere , Trondheim 2012-02-16 - 2012-02-16
-
Populærvitenskapelig foredragØstern, Anna-Lena; Strømme, Alex; Sandvik, Lise Vikan. (2012) Workshop Art and Science combined in SPACE ME about man in the universe. Trondheim International School Education Symposium Trondheim International School , Trondheim 2012-04-20 - 2012-04-21
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2012) Skriving og vurdering i fremmedspråkene. Fremmedspråksenteret Programfagdagene 2012 , Moss 2012-10-25 - 2012-10-26
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2012) Vurdering i skolen. Intensjoner og forståelser. Utdanningsdirektoratet Konferanse om vurdering for uh-sektoren , Oslo 2012-11-12 - 2012-11-13
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan; Langseth, Inger Dagrun. (2012) Individuell vurdering i skolen. Universitetet i Agder Nye perspektiver på fremmedspråksdidaktikk. 1st Nordic Journal of Modern Language Methodology Conference , Kristiansand 2012-09-20 - 2012-09-21
-
Populærvitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2012) Vurdering for læring. Malvik kommune Fagdag for lærere , Vikhammer skole 2012-11-27 - 2012-11-27
2011
-
Vitenskapelig foredragØstern, Anna-Lena; Strømme, Alex; Sandvik, Lise Vikan. (2011) Estetisk inngang til læring i lærerutdanning? Studentevalueringer av et forsøk med storyline med tredobbel læringssløyfe. Dronning Maud Minnes Høgskole FoU i Praksis 2011 , Trondheim 2011-04-26 - 2011-04-27
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2011) Mål og mening. En etnografisk studie av vurderingskultur i tyskundervisningen. Lesenteret og Skrivesenteret Skriv! Les! Nordisk forskerkonferanse om skriving og lesing , UIS, Stavanger 2011-05-30 - 2011-06-01
2010
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2010) Refleksjonslogg som egenvurdering og som forskningsmaterialeEksempler fra et prosjekt om digitale fortellinger. NTNU, HIST, HINT, DMMH FoU i praksis 2010 , Trondheim 2010-05-10 - 2010-05-11
-
Populærvitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2010) Vurdering for læring i fremmedspråk. NTFK Kurs for lærere , Steinkjer vgs 2010-03-08 - 2010-03-08
-
Populærvitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2010) Vurdering i fremmedpråk. Trondheim kommune Kurs for lærere , Sverresborg skole 2010-01-29 - 2010-01-29
2009
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2009) Elevaktive læringsformer for språkstudenter i lærerutdanninga. HiST, HINT, DMMH, NTNU FOU i praksis , Levanger 2009-04-23 - 2009-04-24
-
Populærvitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2009) Vurdering for læring med den europeiske språkpermen. Sørtrøndelag fylkeskommune Kursdag for lærere , Melhus vgs 2009-03-17 - 2009-03-17
2008
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2008) Assessment and learning in the German Class; What impact does assessment culture have on the students` learning process?. Høgskolen i Lillehammer The school - a learning organisation? , Lillehammer 2008-04-07 - 2008-04-08
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2008) Skriving i fremmedspråkundervisningen. HiST Nordisk konferanse om skriving som grunnleggende ferdighet og utfordring i utdanning og yrkesliv , Trondheim 2008-11-17 - 2008-11-18
-
Populærvitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2008) Den europeiske språkpermen. Institutt for fremmedspråk, NTNU Den europeiske språkdagen , Trondheim 2008-09-26 -
2007
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2007) Learning to learn a foreign language. Finnish Educational Research Association Pedagogvetenskapliga dagar 2007 , Vasa 2007-11-22 - 2007-11-23
-
Populærvitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2007) Den Europeiske Språkpermen - et didaktisk verktøy?. Sørtrøndelag Fylkeskommune Fagdag for engelsk- og fremmedspråklærere , Melhus vgs 2007-10-25 - 2007-10-25