Referansebesøk - Campusutvikling
Referansebesøk
Referansebesøk
Som et ledd i arbeidet med kartlegging og konseptutvikling har arbeidsgruppene vært på referansebesøk. Besøkene har gått til universitet som har kommet langt i utvikling av nye læringsarenaer og arbeidsplasser for ansatte og studenter.
Formålet med referansebesøk har vært å få større innsikt i ulike måter å tilrettelegge for innovasjon, utdanning, forskning og formidling. Man har sett på et bredt spekter av realiserte campusløsninger. Referansebesøkene fokuserte både på utforming, valg av løsninger og effektene av slike løsninger.
Referansebesøk er en av flere metoder innenfor brukerinvolvering.
Les mer: Plan for brukerinvolvering – fase 2
I perioden 5. – 8. februar 2018 gjennomførte vi referansebesøk i Finland, Nederland og Danmark. Arbeidsgruppene Arbeidsplass, Læringsarenaer, Knutepunkt, Studentfrivillighet- og velferd var representert, samt medlemmer fra utvalget for faglig lokalisering.
Arbeidsmetode: Gruppeoppgave med fagtema
Deltagerne på ble delt i tre på tvers av arbeidsgruppene. Hver gruppe fikk ansvar for å svare på to-tre tema hver. Oppgavene var laget med utgangspunkt i muligheter og dilemmaer diskutert i de ulike arbeidsgruppene. Det var lov å lage nye tema hvis gruppen ble inspirert til det.
Hovedtema for gruppeoppgavene ved alle referansebesøk var som følger:
- Fagtema 1: Interaksjon og identitet
- Fagtema 2: Møteplasser, rom og teknologi
- Fagtema 3: Sambruk og prosess
- Fagtema 4: Fakta og konseptinformasjon
Gruppeoppgaver
Gruppeoppgaver
Hvordan er det tilrettelagt for interaksjon mellom student og ansatt?
Hvor jobber de ansatte? Hvor jobber studentene? Hvor møtes student og ansatte? Er det klar soneinndeling mellom disse to brukerne av universitetet? Er det lagt til rette for tilfeldige møter, eller fokuseres det mest på planlagte? Eller noe helt annet? Er det samme prinsipp som styrer interaksjon mellom student og lærere på tvers av fakultet/institutt som på fakultet/institutt? Hva med student til student interaksjon? Lærer til lærer?
Identitet
Er rom og areal brukt for å legge til rette for identitet, fellesskap og tilhørighet? For ansatte? For studenter? Kan rom og areal bidra til å unngå frafall av studenter? Hva er det som trekker ansatte til arbeid? Hva er man stolt over?
Møteplasser
Hvilke typer møteplasser finnes det? Er det lagt spesielt til rette for tverrfaglighet? Eller samarbeid med eksterne partnere? Tilrettelegging for innovasjon? Finnes det viktige møteplasser utenfor Campus? Er det sosiale møteplasser der man har en tilhørighetsfølelse? Eller kan være alene?Møteplasser knyttet til mindre faglige fellesskap? Hva fungerer bra /dårlig? Er det noen tegn på hvorfor det er slik?
Generelle vs. spesielle rom
Hvordan er sammenhengen mellom rom med helt spesielle funksjoner (for eksempel lab) og rom som kan brukes til alt? I arbeidsgruppene diskuteres det stadig “ett rom med mange funksjoner/variasjoner/muligheter” For eksempel cellekontor, eller multi-funksjonelt rom for læring. Eller rom for studentfrivillighet som kan gå fra kontor til bar.
Er det tenkt spesielt på å lage rom med flere funksjoner her? Eventuelt rom som enkelt kan gjøres om til nye funksjoner? Er det da ett rom som brukes til mange formål av få brukere, eller et rom som brukes til mange formål av mange brukere? Hva fungerer bra/dårlig?
Teknologi
Har virtuelle undervisnings og læringsformer påvirket arealbruk og arealutforming? Er det tenkt spesifikt på teknologibruk i arealutformingen? Hvordan bruker man kommunikasjonsteknologi i møte med studenten? Er det noen nye undervisnings- og læringsformer det legges spesielt vekt på? Er det tenkt spesielt på virtuell samhandling mellom ansatte og studenter? Eller mellom ansatte? Eller mellom studenter? Har man jobbet med digital eksamensavvikling? Hvordan bestiller man nye (og gamle) læringsarenaer? Hva fungerer bra/dårlig? Og hvorfor?
Sambruk - Eierskap og deling
Hvordan er romfordeling arrangert? Hvem er det som har «eierskap» til ulike typer rom, areal og bygg? Institutt og fakultet? Universitet? Studenter? Den enkelte ansatte? Har det alltid vært slik? Har det vært gjort noen endringer i fbm. ombygging og nybygging?
Prosess
Hvordan har prosessen frem til etablering av nye areal vært? Både konseptutvikling, men også i forhold til forankring, eierskap til løsninger, etc. Hvordan er medarbeidere involvert. Hva har fungert bra og dårlig? Hvordan har dette påvirket bruken av arealene? Er det noe som ikke fungerer som tiltenkt? Men likevel fungerer bra? Suksessfaktorer?
Turleder og faglig leder finner ut av:
- Navn på bygg/prosjekt
- Adresse
- Byggeår
- Funksjoner
- Areal
- Brukere, brukerorganisasjon
- Typer undervisningsareal
- Konsept for arbeidsplasser
- Knutepunkt i bygget
Overordnet:
- Opplysninger om konsepter?
- Opplysninger om program/programmering?
- Opplysning om brukermedvirkning?
- Organisering av prosjekter, roller og beslutninger?
- Er det kobling mellom Real Estate, HR/organisasjonsutvikling og IT?
- Dersom det er endringsprosesser for utvikling av praksis, hvem driver dette?
- Det er et mål å skaffe planløsninger, situasjonsplan (bakkeplan) og bilder (interiør og
- eksteriør) for alle byggene vi ser.
Kontakt
Kontakt
Har du spørsmål om referansebesøk?
Kontakt prosjektledelsen for Kartlegging og konseptutvikling:
- Prosjektleder: Tor Arne Wæraas (WSP)
- Oppdragsleder: Kjersti Bjørkeng Størdal (ÅF)
Steder vi besøkte
Steder vi besøkte
6. – 8. februar 2018: Finland
6. – 7. februar 2018: Danmark og Sverige
5. – 7. Februar 2018: Nederland