De siste årene har NTRANS-forskere med bakgrunn i ulike disipliner arbeidet med å utvikle en tverrfaglig metode for å koble ulike former for modellering med ulike former for samfunnsvitenskap. Dette har arbeidet har nå resultert i rapporten “NTRANS Socio-technical pathways and scenario analysis” (NTRANS Rapport 02/2023). Rapporten gir en beskrivelse av fire norske omstillingsbaner mot 2050:
De sosiotekniske scenariene er beskrevet av drivkrefter og utvikling for hver omstillingsbane. De fire sosiotekniske scenariene er basert på graden av endring av det eksisterende sosiotekniske regimet og dets sentrale aktører og institusjoner. Vi gjør det ved å skille mellom ulike grader av endringsdybde i to dimensjoner: sosio-institusjonelle og teknologiske dimensjoner. De kvalitative beskrivelsene er diskutert for å kunne kvantifisere hver omstillingsbane, og kvantifiseringen er benyttet i energisystemmodellen IFE-TIMES-Norge og i den regionaløkonomiske modellen REMES. De to modellene blitt brukt til å analysere effekten av de ulike omstillingsbanene på energisystemet og økonomien, og resultatene av analysene presenteres som scenarioresultater.
NTRANS Rapport 02/2023 av Kari Aamodt Espegren, Kristina Haaskjold, Eva Rosenberg Sigrid Damman, Tuukka Mäkitie, Allan Dahl Andersen, Tomas Moe Skjølsvold og Paolo Pisciella
Se eller last ned rapporten her
Meld deg på våre nyhetsbrev