NTRANS-forskere har de siste årene jobbet med å utvikle en tverrfaglig metode som kobler ulike former for modellering med samfunnsvitenskap. Dette arbeidet har resultert i rapporten “NTRANS Socio-technical pathways and scenario analysis”, som lansert i vinter. (Du kan lese mer om det her.)
Nå følger forskningsområdet (RA4) opp med to nylig lansert rapporter som gir en dypere forståelse av utfordringer og muligheter i den norske maritime sektoren.
Rapport 1: Transition of the Norwegian Maritime Sector – A Quantitative Case Study Denne rapporten, forfattet av Miguel Chang Ojeda og kolleger, drøfter ulike scenarier for bærekraftig omstilling i maritim transport, i et sosioteknisk system perspektiv. Den gir en gjennomgang av status, drivere og barrierer for ulike løsninger, og identifiserer flaskehalser som må adresseres, dersom vi skal nå avkarboniseringsmålene for Norge mot 2050.
Se eller last ned rapporten her
Rapport 2: Socio-technical Transition Pathways and Bottlenecks for Norwegian Maritime Transport – A Qualitative Case Study. - Forfattet av Sigrid Damman og medforfattere, analyserer ulike lavutslippsscenarier og hvordan de påvirker bruken av ulike energibærere i den norske maritime sektoren. Rapporten ser også på hvordan energisystemmodeller kan forbedre modelleringen av den maritime sektoren med hensyn på geografisk inndeling og teknisk detaljnivå.
Disse rapportene er viktige bidrag for å forstå hvordan vi kan navigere mot en mer bærekraftig fremtid. Gjennom både kvantitative og kvalitative analyser gir de innsikt i nødvendige tiltak og endringer for å sikre en bærekraftig omstilling, både generelt og spesielt for den norske maritime sektoren.
For en dypere forståelse av rapportenes innhold og deres implikasjoner for fremtiden, oppfordrer vi alle interesserte til å lese rapportene i sin helhet via de oppgitte lenkene.
Meld deg på våre nyhetsbrev
Tweets by FME_NTRANS