NTRANS har det siste året har vært gjennom en midtveisevaluering, som kulminerte med et møte med et internasjonalt evalueringspanel fra Norges forskningsråd den 27.juni. Denne evalueringen markerer en milepæl for senteret, som er dedikert til å fremme kunnskap og løsninger for en bærekraftig energitransisjon.
Forskningsrådets hovedmål med evalueringen var å vurdere de vitenskapelige resultatene NTRANS har oppnådd så langt, sett opp mot senterets opprinnelige målsettinger, samt å granske de fremtidige aktivitetsplanene. Dagen startet med en virtuell omvisning av NTRANS, gitt av senterleder Tomas Moe Skjølsvold, etterfulgt av dybdepresentasjoner av senterets forskningsaktiviteter, samarbeid og resultater. Særlig fokus ble lagt på forskningsinnsatsens innvirkning på politikkutforming og samfunnsendringer.
Diskusjonene omfattet også organisatoriske aspekter, partnerskap, finansiering, og strategier for utdanning, rekruttering og mobilitet. Fremtidsplanene for de kommende årene, inkludert exit-strategier og utvikling av nye brukercaser, ble også utforsket for å sikre at NTRANS fortsetter å møte sine mål og bidrar aktivt til innovasjon og kunnskap innen energi, samfunn og bærekraft.
NTRANS’ evaluering fremhevet flere forskningsresultater. Ph.D.-student Felipe Van de Sande Araujo delte innsikt i fleksibilitetskontrakter som kan forbedre energisystemets fleksibilitet og støtte fornybar energi. Det ble presentert hvordan NTRANS fokuserer også på internasjonal markedsintegrasjon, særlig Europas energipolitikk og dens påvirkning på Norge, for å forbedre ressursbruk og stabilisere energiforsyningen.
Senteret fokuserte også på deres forskning på forbrukerengasjement, og hvordan digitalisering og desentralisering kan gjøre forbrukere mer aktive i energimarkedet. Kari Aamodt Espegren presenterte scenarier for energitransisjon, som hjelper beslutningstakere med å planlegge for fremtiden. Før det ble gitt eksempler på industripartnerskap, som pilotstudien med Equinor om offshore vindkraft. Den demonstrerer hvordan forskning kan føre til praktiske løsninger som støtter nasjonal industriutvikling og styrker Norges posisjon i energimarkedet.
NTRANS har hatt en betydelig innflytelse på norsk energipolitikk gjennom sitt arbeid i ekspertkomiteer og som rådgivere for regjeringen. Deres innsats har resultert i viktige nasjonale rapporter som veileder beslutningsprosesser på høyeste nivå. NTRANS har bidratt til utviklingen av kraftnett i Norge ved å gi innsikt i tekniske og økonomiske utfordringer, samt nødvendige investeringer for å fremme elektrifisering.
Senteret har også gitt anbefalinger for å håndtere energikrisen ved å øke energisikkerheten og redusere avhengigheten av fossile brensler. Videre har NTRANS’ forskning blitt brukt i internasjonale rapporter, som IPCC, og påvirker global politikk for klimaendringer og energitransisjon. Dette viser hvordan NTRANS’ arbeid strekker seg fra nasjonale politiske beslutninger til globale strategier for bærekraftig energi.
Ragna Kristoffersen Wahl fra UnKlima presenterte UngEnergi og UngKlima. Som del av NTRANS-prosjektet, jobber de for å øke ungdomsbevissthet og kunnskap. Inisiativene startet i 2012 og 2021, og er sammarbeid mellom NTRANS, NTNU og Trondheim Kommune for å formidle klima- og miljøtema gjennom forelesninger og digitale ressurser. Med over 200 000 nettbesøk og mange skoleforelesninger det siste året, planlegger de fotrsatt å vokse.
Ung Energi og Ung Klima spiller en viktig rolle i å utdanne fremtidens klimaledere og fremme en bærekraftig fremtid, til tross for utfordringer med å engasjere ungdom.
Dagen ble avsluttet med en orientering fra Forskningsrådet om NTRANS' fremtid. Senteret står overfor flere utfordringer i sitt arbeid med å fremme energitransisjonen i Norge, inkludert teknologiske, økonomiske og sosiale aspekter. Utviklingen og integreringen av nye energiteknologier som offshore vindkraft, solenergi og batterilagring er avgjørende for en bærekraftig energifremtid. Samtidig krever finansieringen av denne overgangen betydelige investeringer, og NTRANS undersøker ulike finansieringsmodeller og økonomiske insentiver som grønne obligasjoner for å mobilisere nødvendige ressurser.
Offentlig støtte og deltakelse er også essensielt, og NTRANS arbeider for å fremme engasjement og håndtere sosiale konflikter knyttet til energiinfrastruktur. Gjennom forskning og samarbeid med ulike aktører, søker NTRANS å sikre at Norges energisystem blir mer bærekraftig og robust i fremtiden.
Meld deg på våre nyhetsbrev